Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 241 | 12.08.2024 | 5 |
4581-2024 (02.03, 12 00 00)
ALV-toimintamallista luopuminen oppilaitos- ja päiväkotiruokailun ruokapalvelusopimuksessa
Tiivistelmä:
Oppilaitos- ja päiväkotiruokailussa on tällä hetkellä käytössä arvonlisäverotoimintamalli. Toimintamallista ehdotetaan luovuttavan siten, että em. ruokapalvelut tuotetaan ilman ALV-toimintamallia 1.1.2025 alkaen.
Kh § 241
Talousjohtaja Valtteri Mikkola, hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari, laskentapäällikkö Minna Nuotio, juristi Sanni-Sofia Nieminen, palvelupäällikkö Maarit Ketola, IT-suunnittelupäällikkö Carita Forstén ja vs. vuokrauspäällikkö Sami Männistö 12.6.2024:
Tausta
Turun kaupungilla on ollut käytössä vuodesta 2012 alkaen oppilaitosruokailun ja päiväkotiruokailun (jäljempänä ’’ruokapalvelut’’) arvonlisäverotoimintamalli (jäljempänä ’’ALV-toimintamalli’’).
ALV-toimintamallissa Turun kaupungin ja ruokapalveluntuottajan (nykyisin Kaarea Oy) välillä on solmittu ruokapalveluiden järjestämistä koskeva sopimus, jonka mukaan Kaarea Oy toimii kaupungin asiamiehenä ja tilaa ruokapalveluiden tuottamiseen tarvittavat tavarat ja palvelut kaupungin lukuun sopimustoimittajilta, jotka Turun kaupunki on kilpailuttanut palvelun tuottamista varten.
Tarvikkeet ja palvelut toimitetaan Kaarea Oy:n käytettäväksi, ja niitä koskevat laskut osoitetaan Turun kaupungin maksettavaksi. Niihin liittyvät menot kohdistetaan Turun kaupungin ALV-toiminnan kustannuspaikoille. Sopimuksiin kirjatun toimintamallin mukaan Kaarea Oy, kaupungin asiamiehenä asiatarkastaa, tiliöi ja hallinnoi ALV-toimintamallin kustannuspaikoille kirjattavat laskut.
ALV-toimintamallin kustannuspaikoille kirjatut menot veloitetaan sisäisinä veloituksina palvelukokonaisuuksilta sekä ulkoisena veloituksena Kaarea Oy:ltä siltä osin, kun tarvikkeita ja palveluita käytetään kaupungin ulkopuolisille organisaatioille myytäviin ruokapalveluihin. ALV-toimintamalliin liittyy siis myös useita muita hankintasopimuksia kuin ruokapalvelusopimuksia.
Kaupunki on saanut lähtökohtaisesti kouluruokailun osalta kuntapalautuksena ostopalveluna toteutettavaan ruokapalveluun sekä ruokapalvelussa käytettyjen tavaroihin ja palveluihin sisältyvän arvonlisäveron. Laskennallinen kustannushyöty kuntapalautusten myötä arvioitu olleen noin 0,88 me−1,05 me vuodessa. ALV-toimintamalli on ollut hallinnollisesti raskas, mutta sen käyttöä on puoltanut kustannushyödyt.
ALV-toimintamallista luopuminen
Keskusverolautakunnan päätöksen KVL:2021/12 28.4.2021 mukaan oppioppilaitosruokailu on verotonta vain silloin, kun myyjänä on yhteisö, jolla on opetuksen järjestämislupa. Verottaja on toukokuussa 2023 päivittänyt ohjettaan (Verohallinnon ohje Koulutustoiminnan arvonlisäverotus, diaarinumero VH/3208/00.01.00/2021, päivitetty 4.5.2023), johon on lisätty edellä kuvattu Keskusverolautakunnan ratkaisu.
Ratkaisuselostuksen yhteydessä Verohallinto vahvistaa tuoreimmassa ohjeversiossaan, että pelkästään ateriapalveluja oppilaitoksille ja koulutuksensaajille tarjoavat yritykset ja yhteisöt voivat soveltaa suoraan arvonlisäverodirektiiviä toiminnassaan ja käsitellä oppilaitosaterioiden myynnit arvonlisäverollisena. Näin sen vuoksi, että pelkästään ateriapalveluja myyvät yritykset ja yhteisöt eivät ole arvonlisäverodirektiivissä (art 132.1i) tarkoitettuja laitoksia, jotka voisivat myydä oppilasaterioita verotta direktiivin perusteella.
Kaarea Oy ei tarjoa opetus- eikä koulutuspalveluja, eikä se näin ollen ole edellä kuvattu julkisoikeudellinen tai muu laitos, jolla olisi direktiivissä tarkemmin kuvattuja opetuksellisia tai koulutuksellisia päämääriä. Direktiivin mukainen verovapaus ei siten ulotu Kaaren oppilasateriapalvelujen myyntiin.
Tällä hetkellä Kaarea Oy:n tuottamat palvelut Turun kaupungin oppilasruokaan liittyen ovat yksinomaan valmistus- ja tarjoilupalvelua, joihin on lisätty palveluiden tuottamista koskeva arvonlisävero Turun kaupungin hankkiessa elintarvikkeet ja kuljetukset. Tämä menettely on verottajan näkökulmasta täysin oikein. Toisaalta nykyisen ALV-mallin ylläpitämiselle ei päivittyneen ohjeistuksen myötä ole enää tarvetta, koska siitä ei saada enää arvonlisäveron osalta kustannushyötyä.
Toimintamallista luopumisen ei arvioida vaikuttavan kasvatuksen ja opetuksen ruokapalveluiden kustannuksiin vuoden 2025 talousarvion suunnittelun tässä vaiheessa. Toimintamallista luopuminen edellyttää kuitenkin nykyisen ruokapalvelusopimuksen päivittämistä. Ruokapalveluiden tuottamiseen liittyy myös kaupungin ja Kaarea Oy:n välinen tiloja koskeva käyttöoikeussopimus, jossa on viittauksia ruokapalvelusopimukseen. ALV-toimintamallista luopumisen osalta myös tiloja koskeva käyttöoikeussopimus tulee päivittää.
Toimintamallista luovuttaessa hankintojen osalta hankintavolyymit pienenevät, millä on vaikutusta hallinnolliseen työhön kuten sopimusseurantaan, ostotilauksiin ja laskujen käsittelyyn. Sopimushallinta yksinkertaistuu, kun ruokapalvelun liittyvien liitännäissopimusten sopimusseuranta siirtyy ruokapalvelujen osalta puhtaasti ruokapalveluntuottajalle. Kaupungin hankintavolyymien pienentyminen saattaa nostaa kilpailutettavien tuotteiden ja tavaroiden hintaa.
Myös kilpailuttaminen yksinkertaistuu ALV-toimintamalliin liittyvien hankintasopimusten osalta. Lisäksi ALV-toimintamallilla on vaikutuksia kaupungin hankkimiin logistiikkapalveluihin, joissa tavaroiden kuljetusmäärät pienenevät, millä saattaa olla vaikutuksia kustannuksiin.
ALV-toimintamallissa tarvikkeita ja palveluja koskevat Turun kaupungille osoitetut ostolaskut on siirretty kaupungin talousjärjestelmään Kaarea Oy:n tuotannonohjausjärjestelmästä ns. Aromi-SAP-liittymän avulla. Kaarea Oy:n henkilökunnalla on ollut noin 60 kappaletta käyttöoikeuksia kaupungin SAP-järjestelmään ostolaskujen käsittelyä varten.
Toimintamallista luopuminen selkeyttää ruokapalveluiden ostolaskujen käsittelyä, sillä Aromi-liittymä ja Kaarea Oy:n henkilökunnan SAP-järjestelmän käyttöoikeudet tulevat tarpeettomiksi. Ruokapalveluiden tuottamiseen liittyvät tarvike- ja materiaalilaskut ohjautuvat Kaarea Oy:lle ALV-toimintamallista luopumisen jälkeen. Kaarea Oy lähettää kaupungille verkkolaskuina ostolaskut, jotka sisältävät kaikki palveluntuotantoonsa liittyvät kustannukset. Ostolaskut käsitellään kaupungin henkilökunnan toimesta kuten muutkin kaupungin ostolaskut.
Toimintamallista luopuminen vaikuttaa Sarastia Oy:ltä hankittavan ostopalvelun määrään. Vuoden 2023 ostolaskujen perusteella arvioidaan ns. Aromi-laskujen määrän olevan 21 843 kappaletta vuodessa ja ostoryhmä KH Ruoto -laskujen määrän 2 080 kappaletta. Lisäksi kyseisten ostolaskujen käsittelyyn liittyen Sarastia Oy:lle on maksettu tuntityöstä. Ostopalvelut Sarastian Oy:ltä ostolaskujen käsittelyn osalta vähenevät vuodessa yhteensä arviolta 110 000 euroa toimintamallista luovuttaessa.
Kasvatuksen ja opetuksen ruokapalvelusopimuksen yhteyshenkilö palvelupäällikkö on osallistunut asiantuntijana valtaosiin ALV-toimintamalliin liittyviin hankintasopimusten kilpailutuksiin ja seurantapalavereihin. Sopimusten hallinnan siirron myötä suurin osa tästä työstä siirtyy palveluntuottajalle ja palvelupäällikkö pystyy keskittymään enemmän ruokapalvelusopimuksen seurantaan ja sen kehittämiseen, etenkin kilpailutuksiin liittyvät ajanjaksot ovat olleet työllistäviä.
ALV-toimintamalliin liittyvät tehtävät ovat vaatineet talouspalveluilta työaikaa vuodessa noin 50 tuntia. Mallista luopumisen myötä työajantarve poistuu.
Lisäksi Kaarea Oy:llä on paras näkemys ja asiantuntemus palveluntuotantoon liittyvistä hankintatarpeista, mikä myös selkeyttää toimintaa jatkossa, kun Kaarea Oy kilpailuttaa itse hankinnat ja on suoraan yhteydessä toimittajiin.
ALV-toimintamallista luopuminen edellyttää seuraavia toimenpiteitä:
Turun kaupunki neuvottelee Kaarea Oy:n kanssa ruokapalvelusopimukseen ja vastuunjakoon sekä ruokapalveluiden tiloja koskevaan käyttöoikeussopimukseen tarvittavista muutoksista. Lisäksi kaupunki neuvottelee tarvittavista sopimusmuutoksista ALV-toimintamalliin liittyvien muiden hankintasopimusten osalta. Hankintasopimukset on tarkoituksenmukaista jakaa Turun kaupungin ja Kaarea Oy:n kesken käyttövolyymiin perustuen.
Kaupunki neuvottelee Sarastia Oy:n kanssa tarvittavista muutoksista palvelusopimukseen ja vastuunjakoon.
Kaarea Oy:n henkilökunnan SAP-käyttöoikeuksien voimassaolo ja Aromi-SAP-liittymän käyttö päättyy tilikaudelle 1.1.-31.12.2024 kuuluvien tarvike- ja materiaaliostolaskujen saavuttua.
Kirjanpitoon ja laskentatunnisteisiin tehdään 1.1.2025 alkaen tarvittavat muutokset.
ALV-toimintamallista luopuminen on tarkoituksenmukaista ajoittaa talousarviovuoden päättymisen ajankohtaan eli 31.12.2024. Ruokapalvelut tuotetaan näin ollen ilman ALV-toimintamallia 1.1.2025 lukien. Ajankohta mahdollistaa riittävän ajan niihin toimenpiteisiin, joita muutos hallinnollisesti edellyttää. Tällaisia toimenpiteitä ovat muun muassa neuvottelut muutoksista ruokapalvelusopimukseen sekä ALV-toimintamalliin liittyviin hankintasopimuksiin. Kaarea Oy on puoltanut esitettyä muutosta.
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Turun kaupunki luopuu oppilaitos- ja päiväkotiruokailujen ALV-toimintamallista 1.1.2025 alkaen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaarea Oy
tiedKasvatus ja opetus
tiedKonsernihallinto, IT-palvelut
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedKonsernihallinto, tilapalvelut