Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 232 | 20.06.2024 | 5 |
1131-2022 (04.04, 02 06 01, 00 00 01, 00 01 01)
Sail Training Internationalin sopimusvalmistelu
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy ankkurisatamahakemuksen ja oikeuttaa kansliapäällikön allekirjoittamaan ankkurisatamasopimuksen, mikäli se täyttää hakemuksessa ja esittelytekstissä kuvatut reunaehdot.
Kh § 232
Omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen 17.6.2024:
Turun kaupunki on ollut The Tall Ships Races purjehdustapahtuman isäntäsatamana neljä kertaa vuosina 1996, 2003, 2009 ja 2017. Vuonna 2011 järjestettiin Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden kunniaksi The Culture Tall Ships Races Regatta. Turku on maailmanlaajuisesti yksi merkittävimmistä ja aktiivisimmista The Tall Ships Races -satamista.
Vuodelle 2021 Turku sai isäntäsataman oikeuden Pietarin kaupungin vetäydyttyä tapahtumasta ja sopimus Sail Training International Limited kanssa solmittiin toukokuussa 2020. Covid-19 pandemian vuoksi tapahtuma jouduttiin peruuttamaan kaupunginhallituksen päätöksellä 31.5.2021 § 262. Samassa yhteydessä kaupunginhallitus päätti, että Turun kaupunki on edelleen kiinnostunut tapahtuman järjestämisestä lähitulevaisuudessa.
Sail Training International Ltd ilmoitti syksyllä 2021, että kaikki vuoden 2021 peruuntuneet isäntäsatamat on valittu vuoden 2024 purjehdusreitille Itämerellä. Kyseisen ilmoituksen perusteella kaupunginhallitus päätti (31.01.2022 § 36) hyväksyä sille esitetyn isäntäsatamasopimuksen (Tall Ships Races International Ltd. Host Port Contract). Turussa tapahtumapäivät ovat 18.- 21.7.2024.
Tapahtuman satamamaksu Turun kaupungille on vuoden 2024 osalta 185.369 euroa, josta järjestäjä myönsi 10 % alennuksen niille satamille, joiden osalta tapahtuma peruuntui vuonna 2021. Vuoden 2024 tapahtuman järjestämiseksi on talousarviossa varattu yhteensä 1.836.960 euroa perustuen aiempien tapahtumien toteutuneisiin kustannuksiin.
Tapahtuma tuottaa kaupungille myös suoria tuloja, jotka vaikuttavat lopullisten nettokustannusten muodostumiseen. Tuloja muodostuu mm. kumppanisopimuksista, myyntipaikkojen vuokrasta, ravintolamyynnin litrakorvauksista, nuorten purjehtijoiden omavastuuosuuksista ja iltakonserttien ulkoistamisesta. Tapahtuman järjestäminen korostaa Turun merikaupungin imagoa ja sillä on huomattavaa positiivista aluetaloudellista merkitystä.
Tapahtuman imagovaikutus on ollut erittäin positiivinen koskettaen monia ikä- ja asiakasryhmiä. Sen vaikutukset ovat ulottuneet aina kaupunkirakentamiseen ja kaupunkikuvaan saakka sisältäen myös ympäristöön, kiertotalouteen ja ilmastotavoitteisiin liittyviä positiivisia mielikuvia. The Tall Ships Races -tapahtuma tuo suuria yleisömassoja kaupunkiin. Maksuttomassa tapahtumassa yleisö myös kuluttaa palveluja ja käyttää rahaa enemmän kuin maksullisissa. Kävijämäärältään tapahtuma on ollut Suomen suurin noin 400 000 – 500 000 vierailijalla.
Sponsoroinnin ja tapahtumien mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys Sponsor Insight on arvioinut aiempien tapahtumien yhteydessä, että yksittäisen purjelaivatapahtuman aluetaloudelliset vaikutukset ovat noin 36 - 40 miljoonaa euroa.
Turku on käynyt alustavasti neuvotteluja The Tall Ships Races -purjelaivatapahtumia hallinnoivan Sail Training Internationalin (STI) kanssa ns. ankkurisatamasopimuksen solmimisesta.
The Sail Training International Anchor Port Scheme -ohjelman tavoitteena on mahdollistaa The Tall Ships Races isäntäsatamana toimiminen ilman erillistä hakuprosessia kilpailun saapuessa Itämerelle neljän vuoden välein. Kunkin tapahtuman järjestämisestä sovittaisiin kuitenkin edelleen erikseen tapahtuman järjestämissopimuksella (Host Port Contract) vakiintuneeseen tapaan. Seuraavan kerran purjelaivatapahtuma järjestetään Itämeren alueella vuosina 2028 ja 2032.
Sail Training International on suunnitellut ankkurisatamamenettelyä maailmanlaajuisesti kilpailun eri merialueille (Itämeri, Pohjanmeri, Biskajanlahti, Välimeri, Atlantti) siten, että yksi järjestävä satama kustakin maasta voisi toimia ankkurisatamana.
Mahdollisen sopimuksen hyötyinä voi nähdä sen, että kaupungilla olisi jatkuvuuden näkökulmasta varmuus tapahtuman järjestämisestä neljän vuoden välein. Erillistä työllistävää ja pitkäkestoista hakuprosessia ei tarvitsisi enää jatkossa tehdä, vaan ilmoitus mahdollista muutoksista edelliseen tapahtumaan nähden riittäisi (nuorisopurjehtijoiden määrä, alusten ansaintamahdollisuudet, yleisöpurjehdukset, kansitilaisuudet jne.). Normaalissa tilanteessa erillinen vuoden 2028 kilpailun hakuprosessi avautuu vuoden 2024 syksyllä ja alustavien tietojen mukaan ainakin Kotka ja Rauma olisivat esittäneet mielenkiintonsa tapahtuman järjestämiseksi.
Pysyvämmän järjestämisvastuun etuna tapahtuman markkinointitoimenpiteet voisivat jatkua katkeamatta ja tietoisuus nuorisopurjehduksen mahdollisuuksista jatkuisi myös tulevien ikäluokkien nuorille. Tapahtuman kumppaneiden ja tukijoiden kanssa voitaisiin tehdä pitkäaikaisia nykyistä kannattavampia sopimuksia, minkä lisäksi järjestelyorganisaatiota ei tarvitsisi koota jokaista tapahtumaa varten uudelleen.
Tapahtuman ympärille olisi mahdollista tehdä pysyvämpiä infrastruktuurin investointeja, jotka palvelisivat pitkäaikaisesti myös itse kilpailujen välisellä ajalla. Ajankohta sopisi erinomaisesti esimerkiksi Linnanniemen kehityshankkeeseen, kun tieto toistuvasta purjelaivatapahtumasta voitaisiin ottaa huomioon alueen suunnittelussa ja rakentamisessa.
Turku täyttää tällä hetkellä kaikki sopimuksen edellyttämät ennakkovaatimukset. Kaupunki on mm. järjestänyt monta aiempaa onnistunutta tapahtumaa ja kustantanut merkittävän määrän nuoria purjehtijoita aluksille. Osana ankkurisatamatoimintaa Sail Training International toivoo kustannettavan nuoria purjehtijoita myös niiden vuosien tapahtumiin, jolloin tapahtumaa ei itse järjestetä. Kaupunki on toiminut jo tälläkin hetkellä osittain STI:n toivomalla tavalla ja turkulaisia nuoria on osallistunut nuorisopurjehduksiin esimerkiksi vuoden 2023 Pohjanmeren kilpailussa.
Kaupungin tulee sitoutua edistämään toiminnassaan STI:n periaatteita; Youth Development; International Friendship and Understanding and the Protection of the Environment and our Oceans. Tämä sitoutuminen ei ole miltään osin ristiriidassa Turun kaupungin keskeisten arvojen kanssa. Kaupungin tulisi lisäksi osallistua aktiivisesti STI:n vuosikokouksiin kuten tähänkin saakka ja toimia kokouksissa uusien satamien tukena tapahtumien järjestelyjen suunnittelussa ”Host port Buddy”.
Ankkurisatamasopimusta varten on laadittu liitteenä 1 oleva hakemus, jonka mukaan Turku täyttää kaikki edellytykset tulevien tapahtumien järjestämiseksi ja on valmis toimimaan The Sail Training International Anchor Port Scheme -ohjelman mukaisena ankkurisatamana, mikäli Sail Training International solmii kaupungin kanssa hakemuksen reunaehtojen mukaisen sopimuksen. Kustakin neljän vuoden välein järjestettävästä tapahtumasta ja sitoutumisesta tapahtuman kustannuksiin tultaisiin tekemään aina kaupunginhallituksen erillinen päätös ilman eri hakemusta. Ankkurisatamasopimukseen ei tule sisältymään erillisiä uusia kustannuksia tai vuosimaksuja.
Sail Training Internationalin mukaan eräät Pohjanmeren rannikon kokeneet isäntäsatamat valmistelevat parhaillaan samantyyppisiä sopimuksia, mutta Turku tulisi todennäköisesti olemaan ensimmäinen ankkurisatama, mikäli Sail Training International päättää solmia kaupungin kanssa sopimuksen hakemuksen reunaehtojen mukaisena.
Liite 1The Tall Ships Races Application
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus hyväksyy (The Tall Ships Races Application) hakemuksen liitteen 1 mukaisesti ja oikeuttaa kansliapäällikön allekirjoittamaan Turun kaupungin puolesta ankkurisatamasopimuksen (The Sail Training International Anchor Port Contract), mikäli se täyttää hakemuksessa ja esittelytekstissä kuvatut reunaehdot.
Lisäksi kansliapäällikkö oikeutetaan hyväksymään sopimukseen mahdollisia täsmennyksiä siltä osin kuin ne eivät oleellisesti kasvata kaupungin vastuita hakemuksessa kuvatusta.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvKonsernihallinto, lakipalvelut
tpvKonsernihallinto, omistajaohjaus
tpvXXXXX
Liitteet:
Kh § 232
Liite 1:The Tall Ships Races Application