Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus18027.05.20248

3805-2024 (02 06 01, 02 02 02, 00 01 01)

Pysyvien vastaavien kirjanpito- ja poistolaskentaohjeet

Tiivistelmä:

Pysyvien vastaavien kirjanpito- ja poistolaskenta ohjeeseen ehdotetaan päivityksiä pienhankintarajan, ensikertaisen kalustamisen ja poistoaikojen osalta.

Kh § 180

Talousjohtaja Valtteri Mikkola ja laskentapäällikkö Minna Nuotio 17.5.2024:

Kaupungin taseen omaisuuserät eli vastaavat jaetaan niiden käyttötarkoituksen ja suunnitellun vaikutusajan perusteella pysyviin vastaaviin ja vaihtuviin vastaaviin sekä toimeksiantojen varoihin. Pysyviä vastaavia ovat erät, jotka on tarkoitettu tuottamaan tuloa jatkuvasti useana tilikautena. Hallintosäännön mukaan kaupunginvaltuusto hyväksyy suunnitelmapoistojen perusteet ja kaupunginhallitus pysyvien vastaavien hyödykkeiden poistosuunnitelman sekä tarvittavat laskentaohjeet. Kaupunginvaltuusto on 12.11.2018 § 214 vahvistanut poistosuunnitelman perusteet.

Pysyvien vastaavien kirjanpidossa noudatetaan kirjanpitolain lisäksi kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston (entinen kirjanpitolautakunnan kuntajaosto) yleisohjeita taseen laatimisesta, suunnitelmanmukaisista poistoista ja ympäristöasioiden kirjaamisesta.

Turun kaupungin pysyvien vastaavien laskentaohje kokoaa yhteen pysyvien vastaavien kirjanpitoa koskevat ohjeet ja menettelytavat. Laskentaohjeen tarkoituksena on antaa tarkentavat ohjeet kirjanpitolainsäädännön sekä kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston yleisohjeiden soveltamisesta kaupungin kirjanpitoon ja talousarvioon siltä osin kuin ne koskevat pysyvien vastaavien erien käsittelyä ja suunnitelman mukaisia poistoja.

Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto on antanut yleisohjeen kuntien ja kuntayhtymien pysyvien vastaavien kirjaamisesta 31.10.2023. Ohjeen mukaan pysyviin vastaaviin kuuluvan aineellisen ja aineettoman omaisuuden hankintameno aktivoidaan ja kirjataan KPL 5:5 ja 5:5 a §:n mukaan vaikutusaikanaan suunnitelman mukaan poistoina kuluksi.

Pienhankintaraja

Yleisohjeessa mainitaan, että kunta voi kirjata hyödykkeen hankintamenon kokonaan hankintatilikauden kuluksi, vaikka se tuottaa tuloa tai on palvelutoiminnan käytössä useamman tilikauden aikana, mikäli hankintameno ennen rahoitusosuuden vähentämistä alittaa enintään 10 000 euroa (pienhankinta), eikä kirjaustavalla ole olennaista vaikutusta tilikauden tulokseen eikä taloudellisesta asemasta annettavaan kuvaan.

Yleisohjeessa esitetty pienhankintarajan euromäärä on suositus, josta kunta voi tarpeensa mukaan poiketa. Kirjanpitolautakunnan kuntajaosto ei ole tehnyt yleisohjeen hankintarajaan muutoksia 2000-luvulla huolimatta hyödykkeiden kustannustason noususta.

Turun kaupungin pysyvien vastaavien kirjanpito- ja poistolaskentaohjeissa on määritelty euromääräinen raja, jonka hankintahinnaltaan ylittävä omaisuus tulee kirjata pysyvien vastaavien kirjanpitoon. Raja on ollut yleisohjeen suosituksen mukainen 10 000 euroa.

Kansliapäällikkö on 14.8.2023 § 233 hyväksynyt pienhankintaohjeen, jonka mukaan alle 20​ 000 euron hankinnat voi toteuttaa suorana ostona. Hankinnasta on tehtävä hankintapäätös, jos hankinnan ennakoitu arvo on vähintään 20​ 000 euroa.

Yleisen kustannustason nousun ja pienhankintaohjeen linjauksen mukaisesti Turun kaupungin pysyvien vastaavien laskentaohjeen pienhankintarajaksi ehdotetaan 20​ 000 euroa. Muutoksen arvioitu kuluvaikutus hankintavuoden tuloslaskelmaan on noin 200​ 000 euroa, mutta tällöin summaan sisältyviä hyödykkeitä ei aktivoida taseen pysyviin vastaaviin, eikä hyödykkeiden hankintamenoja kirjata suunnitelman mukaisina poistoina hyödykkeen taloudellisen vaikutusajan kuluessa. Muutos ei hyödykkeiden taloudellisena vaikutusaikana lisää kaupungin kokonaiskuluja.

Ensikertainen kalustaminen

Ensikertainen kalustaminen liittyy käsitteenä Opetushallituksen/opetus- ja kulttuuriministeriön valtionavustuksiin koskien peruskoulujen rakentamista ja kalustamista. Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto on antanut yleisohjeen kuntien ja kuntayhtymien pysyvien vastaavien kirjaamisesta 31.10.2023.

Yleisohjeen mukaan ensikertaisen kalustamisen hankintoja voidaan aktivoida taseeseen, vaikka yksittäisen hankinnan arvo ei ylittäisi pienhankintarajaa. Kalustamisen on liityttävä uuden yksikön tai toiminnan aloittamiseen ja hankinnan tulee tapahtua ennen toiminnan aloittamista. Täydentäviä hankintoja ei voida enää pitää ensikertaisena kalustamisena. Kulutushyödykkeitä (esimerkiksi koulutarvikkeet) ei voida aktivoida taseeseen.

Turun kaupungin pysyvien vastaavien kirjanpito- ja poistolaskentaohjeeseen ehdotetaan lisättäväksi, ettei ensikertaiseen kalustamiseen liittyviä kulutushyödykkeitä voida aktivoida taseeseen. Uudenkaan kohteen kertavarustamista kulutushyödykkeillä ei aktivoida (esim. lelut, liikuntavälineet ym.).​ Ehdotetun muutoksen vuositasoinen kuluvaikutus on riippuvainen tilahankkeiden, joihin liittyy toiminnan aloittamiseen liittyvää kertavarustamista, määrästä.

Poistosuunnitelma

Kaupunginvaltuuston vahvistamissa poistosuunnitelmien perusteissa kiinteiden rakenteiden ja laitteiden poistoaika on 10 - 40 vuotta. Turun kaupungin poistosuunnitelmaan esitetään seuraavia kiinteiden rakenteiden ja laitteiden poistoaikojen muutoksia

Ehdotetut muutokset perustuvat kaupungin asiantuntijoiden tarkennettuun arvioon hyödykkeiden taloudellisesta pitoajasta. Muilta osin poistosuunnitelmaan ei esitetä muutoksia.

Talouspalvelut esittää, että

Liite 1Pysyvien vastaavien kirjanpito- ja poistolaskentaohjeet

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Kaupunginhallitus päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvElinvoiman palvelukokonaisuus
tpvKasvatus ja opetus
tpvKaupunkiympäristö
tpvKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, asianhallinta
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut
tpvKulttuurin palvelukokonaisuus
tpvLasten ja nuorten palveluiden yhteisvaikuttavan kokonaisnäkemyksen palvelukokonaisuus
tpvLiikunnan palvelukokonaisuus
tpvRevisiotoimisto


Liitteet:

Kh § 180
Liite 1:Pysyvien vastaavien kirjanpito- ja poistolaskentaohjeet