Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kansliapäällikkö | 99 | 20.05.2024 |
1940-2023 (02 08 00)
Turun kaupungin asumisneuvontapalvelujen hankinta
Konsernihallinto, integraatiotoiminto, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, erityisasiantuntija Sari Heino, erityisasiantuntija Minna Lainio-Peltola ja kehittämispäällikkö Maarit Luukkaa, sekä hankintapalveluiden osuus hankinta-asiantuntija Jaana Kaurala 6.5.2024.
Hankinnan tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia Turun kaupungin asumisneuvontapalvelujen hankintaan konsernihallinnon integraatiotoiminnon toimeksiannosta ajalle 1.5.2024 (tavoite) – 31.12.2024, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin kolmella (3) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.1.-31.12.2025, 1.1.-31.12.2026 ja 1.1.-31.12.2027 ehdolla, että ARA myöntää rahoituksen.
Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).
Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 19.3.2024 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 5.4.2024. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 5.4.2024.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ja osatarjouksia ei hyväksytä.
Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.
Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 250 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.
Hankinnan jakaminen osiin ei ole tilaajan tarpeiden näkökulmasta katsottuna mahdollista, koska jakaminen johtaisi palveluiden kannalta hallitsemattomaan tilanteeseen, jota ei palvelun kriittisyyden vuoksi olisi mahdollista koordinoida turvallisesti säilyttäen samalla palvelun toimivuus. Jakaminen tuottaisi palveluprosesseihin sekä osapuolten vastuisiin ja vastuiden seurantaan merkittäviä haasteita. Hankinnan sopimushallinta tulisi teknisesti erittäin raskaaksi ja kalliiksi, ja jakaminen vaarantaisi sopimuksen asianmukaisen seurannan. Sopimuksen jakaminen osiin heikentäisi merkittävästi myös kilpailutuksella saatavia volyymihyötyjä, koska hankinta voisi jakautua usealle toimittajalle heikentäen sopimuksen arvoa ja sen kiinnostavuutta yksittäiselle toimittajalle.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus valittujen palveluntuottajien kanssa siten, että valitaan niin monta palveluntuottajaa, että määritellyille kohderyhmille saadaan mahdollisimman kattavat palvelut ja että enintään viiden (5) asumisneuvojan resurssi täyttyy.
Vuotta 2024 koskevan Toimintasuunnitelman mukaisesti tarvitaan viiden (5) asumisneuvojan palveluja, joka hankitaan ensisijaisesti ostopalveluna. Vuodet 2023-2027 kattavan toimintasuunnitelman mukaisesti tarve asumisneuvonnalle arvioidaan jatkuvan koko suunnitelmakauden. Työn tarkemmat painopisteet ja volyymi tullaan arvioimaan toimijaverkostossa vuosittain ARA-rahoitushakemuksen yhteydessä huomioiden myös toimijaverkostossa tapahtuvat muutokset.
Tarjouspyynnössä mainittiin, että valitaan niin monta palveluntuottajaa, että määritellyille kohderyhmille saadaan mahdollisimman kattavat palvelut ja että enintään viiden (5) asumisneuvojan resurssi täyttyy.
Hankinnasta on järjestetty markkinavuoropuhelu 8.2.2024 webinaarina.
Tarjoukset saatiin määräaikaan 18.4.2024 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta Luona Oy, Sininauha Oy, Sosiaalipalvelusäätiö Ote sr ja TVT Asunnot Oy.
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.
Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84‒86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.
Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.
Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta
Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin tärkeysjärjestys:
Valittavat palveluntuottajat valitaan seuraavan tärkeysjärjestyksen mukaan niin, että tilaaja saa mahdollisimman kattavan asumisneuvontapalvelun koko Turun alueelle:
Etusijalle asetetaan tarjoajat, jotka tarjoavat eniten palveluja kattavimmalle kohderyhmälle.
Kattavimmat asumisneuvontapalvelut tärkeysjärjestyksen mukaan tarjoaa Sosiaalipalvelusäätiö Ote sr. Tarjousten vertailuperusteet esitetään erillisellä liitteellä (Liite 1).
Liite 1Tarjousten vertailu
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
PäätösPäätin edellä esitetyin perustein, että Turun kaupungin asumisneuvontapalvelun hankinnan palveluntuottajaksi ajalle 1.6. – 31.12.2024 valitaan Sosiaalipalvelusäätiö Ote sr tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.
Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen.
Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Tuomas Heikkinen
kansliapäällikkö
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä
Lisätiedot: hankinta-asiantuntija Jaana Kaurala, p. 040 631 1530
Jakelu
aoLuona Oy
aoSininauha Oy
aoSosiaalipalvelusäätiö Ote sr
aoTVT Asunnot Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, talouspalvelut
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Konha § 99
Liite 1:Tarjousten vertailu