Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kansliapäällikkö9110.05.2024 

6752-2023 (02 08 00, 07 01 04)

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 14 §:n mukainen päätös

Konsernihallinto, lakipalvelut, juristi Sanni-Sofia Nieminen 7.5.2024:

Asian tausta

Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia laatoitus-, kiveys- ja reunakivitöistä Turun kaupungin ja Kaarea Oy:n käyttöön (6752-2023). Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksensa toimittivat Artkivi Oy,​ Avanor Oy, Betonilaatta Oy, Entti Oy, Peab Industri Oy​ ja Turun Reunakivi- ja laatta-asennus Oy.

​Artkivi Oy on tehnyt 25.4.2024 tietopyynnön koskien tarjousten yksikköhintoja.

Kaupunki on toimittanut Artkivi Oy:lle 25.4.2024 tarjousten vertailutaulukon, joista on käynyt ilmi muiden kuin Betonilaatta Oy:n ja Peab Industri Oy:n tarjousten yksikköhinnat, koska ko. tarjoajat ovat merkanneet ne liikesalaisuuksiksi. Kaupunki on kieltäytynyt toimittamasta ko. yksikköhintoja, koska ne ovat salassa pidettäviä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, julkisuuslaki) 24 §:n 1 momentin 20 kohdan perusteella. Artkivi Oy on ilmoittanut 6.5.2024, että se haluaa siirtää asian viranomaisen ratkaistavaksi.

Keskeinen sovellettava lainsäädäntö

Julkisuuslain 11 §:n 1 momentin mukaan hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.

Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan asianosaisella, hänen edustajallaan tai avustajallaan ei ole oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.

Liikesalaisuuslain (595/2018) 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa: a) joka ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa; b) jolla a alakohdassa tarkoitetun ominaisuuden vuoksi on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa; ja c) jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin sen suojaamiseksi.

Asian arviointi

Artkivi Oy on kohdistanut tietopyyntönsä tarjoajien yksikköhintoihin. Betonilaatta Oy ja Peab Industri Oy ovat ilmoittaneet niiden tarjoustensa yksikköhinnat ovat liikesalaisuuksia.

Julkisuuslain esitöiden (HE 30/1998 vp, s. 96) mukaan toiminnan harjoittajan salassapitotahto ei yksinään olisi ratkaiseva, vaan viranomaisen tulee arvioida asiaan liittyvät salassapitointressit kokonaisuutena. Yrityksen perusteltua arviota on kuitenkin yleensä mahdollista pitää liikesalaisuutta koskevan arvion perusteena, sillä liikesalaisuuden tarkoituksena on yksityisen taloudellisen edun suojaaminen. Yrityksen salassapitointressi liittyy useimmiten suojaan kilpailijoilta ja tiedon sisältämään kilpailuetuun (Olli Mäenpää – Julkisuusperiaate 2020, s. 470‒471).

Julkisuuslain 24.1 §:n 20 kohdan yksityiskohtaisten perusteluiden (HE 40/2018 vp, s. 123) mukaan yrityssalaisuuden ja siten pitkälti myös liikesalaisuuden tunnusmerkiksi on Suomessa perinteisesti katsottu sen haltijan salassapitotahto, salassapitointressi ja tosiasiallinen salassapito. Liikesalaisuuden haltijan salassapitointressi ilmenee siitä, että tieto on salaista ja sen paljastuminen olisi omiaan aiheuttamaan taloudellista vahinkoa elinkeinotoiminnassa. Tiedon tosiasiallinen salassapito ja salassapitotahto taas tarkoittavat, että tiedon haltijalla on pyrkimys ja tahto pitää tieto ulkopuolisilta salassa.

Liikesalaisuuslain esitöiden (HE 40/2018 vp, s. 84) mukaan liikesalaisuuden määritelmä on yleinen, eikä se aseta rajoituksia väärinkäytöltä suojattavalle kohteelle. Käytännössä liikesalaisuudet voisivat olla hyvin monen tyyppistä teknistä tai taloudellista tietoa. Liikesalaisuuksia voivat olla muun muassa valmistustiedot, testitulokset, liikeideat, hinnoittelutiedot, taitotieto, markkinaselvitykset, talousennusteet, kilpailija-analyysit, asiakasrekisterit ja yritysten hallinnollisorganisatoriset tiedot. Myös niin sanottu negatiivinen tieto voi olla liikesalaisuus. Oikeuskäytännössä on katsottu, että yrityssalaisuus voi olla myös yksittäisten tietojen yhdistelmä, kuten tietojen uudenlainen kokonaisuus tai suuri tietojen tallennemäärä kokonaisuutena, vaikka yksittäiset tiedot olisivatkin julkisia.

Artkivi Oy:lle on hankintapäätöksen tiedoksiannon yhteydessä toimitettu tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaisesti. Oikeuskäytännössä on katsottu, että yksikköhinnat voivat olla liikesalaisuuksia (ks. esim. KKO 12.12.2008, dnro R 2007/656 ja KHO 2007:83). Liikesalaisuuslain esitöiden (HE 40/2018 vp, s. 84) mukaan liikesalaisuuksia voivat olla hinnoittelutiedot. Kyseiset yksikköhinnat eivät ole liikesalaisuuslain 2 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella helposti saatavissa, niillä on selkeästi taloudellista arvoa, koska hinnoittelulla on merkittävä merkitys tarjouskilpailuissa menestymisessä ja Betonilaatta Oy sekä Peab Industri Oy ovat kohtuullisin toimenpitein ryhtyneet niiden suojaamiseen, kun se on ilmoittanut ne salassa pidettäviksi tarjouskilpailussa. Turun kaupunki katsoo, että yksikköhinnat ovat Betonilaatta Oy:n ja Peab Industri Oy:n liikesalaisuuksia ja siten salassa pidettävä.

Betonilaatta Oy:n ja Peab Industri Oy:n liikesalaisuuksiksi ilmoittamilla tiedoilla on olennaista merkitystä ja taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa. Edellä kuvattujen tietojen paljastuminen aiheuttaisi Betonilaatta Oy:lle ja Peab Industri Oy:lle vahinkoa, ja näiden tietojen joutuminen kilpailevien elinkeinoharjoittajien tietoon voisi antaa näille kilpailuetua.

Ottaen huomioon edellä kuvattu arvio ei Betonilaatta Oy:n ja Peab Industri Oy:n liikesalaisuuksina ilmoittamia tietoja voida objektiivisesti arvioida muina kuin liikesalaisuuksina. Artkivi Oy:lle ei siten tule luovuttaa Betonilaatta Oy:n ja Peab Industri Oy:n tarjouksessaan liikesalaisuuksiksi merkittyjä yksikköhintoja.

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön 43 §:n mukaan kansliapäällikön erityiseen toimivaltaan konsernihallinnossa ja koko kaupungin tasolla kuuluu päättää konsernihallinnossa 47 §:ssä tarkoitetuista asioista. Hallintosäännön 47 §:n 1 momentin 14 kohdan nojalla kansliapäällikkö päättää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitetun asiakirjan antamisesta.

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Päätös​​​​Päätin edellä kuvatuin perustein, ettei Artkivi Oy:lle luovuteta Betonilaatta Oy:n ja Peab Industri Oy:n tarjouksen liikesalaisuuksia sisältäviä yksikköhintoja julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan ja 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla.​

Tuomas Heikkinen

kansliapäällikkö​

Valitusosoitus hallintovalitus liitteenä

Jakelu

aoArtkivi Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX