Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, tilapalvelut, kohdejohtaminen | |||
Ylläpitopäällikkö | 17 | 02.05.2024 |
7815-2023 (02 08 00)
Lakisääteiset ja muut erikseen määritellyt tarkastuspalvelut
Konsernihallinto, yhteiset palvelut, tilapalvelut, kiinteistöturvallisuusasiantuntija Matias Saari, sähköinsinööri Jukka Järventölä ja sähköteknikko Harri Kakko, hankintapalvelujen osuus hankinta-asiantuntija Jaana Kaurala 26.4.2024:
Hankinnan tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia Lakisääteiset ja muut erikseen määritellyt tarkastuspalvelut hankintaan Turun kaupungin tilapalvelujen käyttöön ajalle 1.4.2024 (tavoite) - 31.3.2026, jonka jälkeen sopimukset jatkuvat toistaiseksi voimassaolevina.
Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot (kansallinen hankinta).
Hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 27.2.2024 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 14.3.2024. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 14.3.2024.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ja osatarjouksia ei hyväksytä.
Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.
Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 100 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.
Hankinta on jaettu kuuteen (6) osa-alueeseen tarkastuskohteiden mukaan:
Lakisääteiset tarkastukset
1) Sähköasennusten varmennus- ja määräaikaistarkastukset (laki 1135/2016 ja VNa 1434/2016)
2) Palonilmaisulaitteistojen, automaattisten sammutuslaitteistojen tarkastukset (SMa 1999-967/TU33 / SMa 1999-440/Tu33
3) Nosturien, nostolaitteiden ja nostoapuvälineiden tarkastukset (VNa 403/2008 / VNa 633/2004)
4) Henkilöhissit tai kevythissit, liukuportaat ja liukukäytävät sekä sähkökäyttöiset nosto-ovet, joiden nostokorkeus on suurempi kuin 2,9 metriä (L 1134/2016)
5) Savunpoistolaitteiden tarkastukset (L 379/2011, L 132/199, YMa 848/2017, L10/2007, RIL 232-2012)
Muut tarkastukset:
6) Öljysäiliöiden ja muiden palavien nesteiden säiliöiden kuntotutkimukset
Hankintaan sisältyy tarkastuspalveluihin liittyvä asiantuntijapalvelu, kuten ohjeistus tarkastuksessa havaittujen puutteiden korjaamiseen ja koulutuspalvelut.
Palveluja hankitaan sopimuskaudella tarpeen mukaan, eikä Tilaaja sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjalliset sopimukset osakokonaisuuksittain yhden (1) palveluntuottajan ja yhden (1) varapalveluntuottajan kanssa.
Tarjoukset saatiin määräaikaan 29.3.2024 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta:
1) Sähköasennusten varmennus- ja määräaikaistarkastukset
Ainonen Expert Services
DEKRA Industrial Oy
FINN-Tarkastus Oy
Inspecta Tarkastus Oy
Ryhmittymä Karawatski ja MPU-Plan
2) Palonilmaisulaitteistojen, automaattisten sammutuslaitteistojen tarkastukset
Alarm Control Alco Oy
DEKRA Industrial Oy
Inspecta Tarkastus Oy Ab
3) Nosturien, nostolaitteiden ja nostoapuvälineiden tarkastukset
Inspecta Tarkastus Oy
KP-ServicePartner Oy
Sähkö- ja nosturipaja SNP Oy
TST-Partner Oy
4) Henkilöhissit tai kevythissit, liukuportaat ja liukukäytävät sekä sähkökäyttöiset nosto-ovet, joiden nostokorkeus on suurempi kuin 2,9 metriä
Inspecta Tarkastus Oy
Lift Control Finland Oy
5) Savunpoistolaitteiden tarkastukset
Inspecta Tarkastus Oy
6) Öljysäiliöiden ja muiden palavien nesteiden säiliöiden kuntotutkimukset
Inspecta Oy
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.
Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset.
Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.
Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.
Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta
Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin. Vertailua ei suoritettu osa-alueiden 5 ja 6 osalta, koska osa-alueissa saatiin vain yksi tarjous
Vertailussa käytettiin tarjouspyynnössä ilmoitettuja määriä. Arvioidut määrät eivät sido Tilaajaa.
Hankintayksikkö katsoo, että tässä hankinnassa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena voi olla halvin hinta, koska hankinnan laadulliset näkökohdat on huomioitu hankittavassa kokonaisuudessa asettamalla tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle tiukat vähimmäisvaatimukset, joita tukevat osaltaan palveluntuottajan kanssa solmittavan hankintasopimuksen tarkat sopimusehdot. Tarjousten vertailu esitetään erillisellä liitteellä (Liite 1).
Liite 1 Tarjousten vertailutaulukko
Ylläpitopäällikkö Soile Viiri:
PäätösPäätän edellä esitetyin perustein, että Lakisääteiset ja muut erikseen määritellyt tarkastuspalvelut hankinnan palveluntuottajaksi valitaan ajalle 1.5.2024 – 30.4.2026, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, liitteessä 1 ensimmäiseksi (1.) sijoittuneet ja varapalveluntuottajaksi toiseksi (2.) sijoittuneet kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoajat tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.
Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Soile Viiri
ylläpitopäällikkö
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.
Lisätiedot: hankinta-asiantuntija Jaana Kaurala, p. 040 631 1530
Jakelu
aoAb Alarm Control Alco Oy
aoAinonen Expert Services Oy
aoDEKRA Industrial Oy
aoFINN-Tarkastus Oy
aoInspecta Oy
aoInspecta Tarkastus Oy
aoKP-ServicePartner Oy
aoKarawatski Oy
aoLift Control Finland Oy
aoSähkö- ja nosturipaja SNP Oy
aoTST-Partner Oy
tiedKaupunginhallitus
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX
Liitteet:
Ktilakoh § 17
Liite 1:Tarjousten vertailutaulukko