Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hankintapalvelut 
Hankintajohtaja4124.04.2024 

6752-2023 (02 08 00, 07 01 04)

Laatoitus-, kiveys- ja reunakivityöt ajalle 1.5.2024 (tavoite)-30.4.2028

Kaupunkirakentaminen: Vastaava rakennuttaja Kalle Lehtinen, katuinsinööri Heidi Jokinen, sekä yhteisten palvelujen hankintapalvelujen vastuualue: projektipäällikkö Pekka Lång 24.4.2024:

 

Hankinnan tausta

 

Turun kaupungin Hankintapalvelut on pyytänyt tarjouksia Turun kaupungin ja Kaarea Oy:n laatoitus-, kiveys- ja reunakivityöt käyttöön ajalle 1.5.2024 (tavoite) – 30.4.2026, minkä jälkeen sopimus jatkuu kaksi vuotta määräaikaisena, noudattaen kuuden (6) kuukauden molemminpuolista irtisanomisaikaa. Koko sopimuskausi on siten yhteensä enintään neljä (4) vuotta päättyen viimeistään 30.4.2028.

Hankinnan arvoitu arvonlisäveroton arvo on n. 500 000 € / vuosi.

 

Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

Hankinnassa on kysymys tavarahankinnasta/palveluhankinnasta joka ylittää

julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016,

hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).   

 

Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 5.3.2024 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily

(TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tar-

jouspalvelu.fi/turku.

 

Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin 6.3.2024.

 

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuus-

vaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle/tuotteille asetetut ehdottomat

vaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ja osatarjouksia ei hyväksytä.

 

Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.

 

Hankinnan jakaminen osiin ei ole tilaajan tarpeiden näkökulmasta katsottuna

mahdollista, koska jakaminen johtaisi palveluiden kannalta hallitsemattomaan

tilanteeseen, jota ei palvelun kriittisyyden vuoksi olisi mahdollista koordinoida

turvallisesti säilyttäen samalla palvelun toimivuus. Jakaminen tuottaisi palveluprosesseihin sekä osapuolten vastuisiin ja vastuiden seurantaan merkittäviä

haasteita. Hankinnan Sopimushallinta tulisi teknisesti erittäin raskaaksi ja kalliiksi, ja jakaminen vaarantaisi sopimuksen asianmukaisen seurannan. Sopimuksen jakaminen osiin heikentäisi merkittävästi myös kilpailutuksella saatavia volyymihyötyjä, koska hankinta voisi jakautua usealle toimittajalle heikentäen sopimuksen arvoa ja sen kiinnostavuutta yksittäiselle toimittajalle.

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden palveluntuottajan/toimittajan kanssa.

 

Tarjoukset saatiin määräaikaan 27.3.2024 klo 11.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta/toimittajilta: Artkivi Oy, Avanor Oy, Betonilaatta Oy, Entti Oy, Peab Industri Oy ja Turun Reunakivi- ja laatta-asennus Oy.

 

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjous-

pyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

 

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien

edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

 

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja,

joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia,

että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset.

 

Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä tarjoajalle

asetetut soveltuvuusvaatimukset.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa arvioidaan läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

 

Hankintayksikkö pyysi Betonilaatta Oy:ltä 8.4.2024 hankintalain 96 §:n mukaisen selvityksen poikkeuksellisen alhaisesta tarjouksesta. Betonilaatta Oy:ltä 10.4.2024 saadun selvityksen mukaan tarjouksen hinnoissa ei ole ollut virhettä tai puutteellisuuksia ja että tarjouksessa esitetyt hinnat sisältävät kaikki tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaiset kustannukset, eikä poikkeuksellisen alhainen tarjous ole johtunut hankintalain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyönnistä.

 

Hankintayksikkö on tämän perusteella katsonut, ettei sille ole syntynyt hankintalain mukaista velvollisuutta eikä myöskään oikeutta hylätä Betonilaatta Oy:n tarjousta.

 

Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

 

Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että hintapisteiden maksimi on 100 pistettä. Pienin annettu arvo / tarjottu arvo * maksimipisteet (100).

 

Pisteet muodostuivat seuraavasti:

 

Tarjoaja

Hintapisteet 100 p

Sija

Artkivi Oy

733950,00 €

5

Avanor Oy

305410,00 €

2

Betonilaatta Oy

214950,00 €

1

Entti Oy

750171,80 €

6

Peab Industri Oy

645057,00 €

4

Turun Reunakivi- ja laatta-asennus Oy

425460,00 €

3

 

 

Parhaat kokonaispisteet tarjousten vertailussa sai Betonilaatta Oy.

 

Toimivalta

 

Turun kaupungin hallintosäännön 79 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää yhteisteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintapäällikölle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä. Kaupunginhallitus on päätöksellään 5.6.2023 § 215

päättänyt muuttaa hankintapäällikön tehtävänimikkeen hankintajohtajaksi.

 

Hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari:

 

 

Päätös          Päätän edellä esitetyin perustein, että Turun kaupungin ja Kaarea Oy:n laatoitus-, kiveys- ja reunakivityöt hankinnan palveluntuottajaksi/toimittajaksi valitaan Betonilaatta Oy ajalle 1.5.2024 (tavoite) – 30.4.2026, minkä jälkeen sopimus jatkuu kaksi vuotta määräaikaisena, noudattaen kuuden (6) kuukauden molemminpuolista irtisanomisaikaa. Koko sopimuskausi on siten yhteensä enintään neljä (4) vuotta päättyen viimeistään 30.4.2028.

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

 

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintajohtaja

 

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

 

Lisätiedot: projektipäällikkö Pekka Lång, p. 040 635 0534

 

 

 

 

Jakelu

aoArtkivi Oy
aoAvanor Oy
aoBetonilaatta Oy
aoEntti Oy
aoPeab Industri Oy
aoTurun Reunakivi- ja laatta-asennus Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX