Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kansliapäällikkö7218.04.2024 

2788-2024 (00 00 01)

Turun Raitiotie Oy:n varsinainen yhtiökokous

Konserniohjauspäällikkö Sanna Lounaja 16.4.2024:

Turun Raitiotie Oy on Turun kaupungin konserniohjeessa operatiiviseksi yhtiöksi määritelty yhtiö, jossa Turun kaupungin omistus on 100 %. Turun Raitiotie Oy:n varsinainen yhtiökokous pidetään 23.4.2024 klo 10.30. Yhtiökokouksessa käsitellään yhtiöjärjestyksessä mainitut varsinaisessa yhtiökokouksessa käsiteltäviksi edellytetyt asiat. Omistajan ennakkonäkemyksen yhtiökokouksessa käsiteltäviin asioihin antaa kansliapäällikkö päätöspöytäkirjallaan.

Yhtiöjärjestyksen muuttaminen

1.​ ​ ​ ​ Toimialan muutos investoinnin toteuttamista koskevalta osalta

Yhtiökokouksen esityslistan 16. kohdassa esitetään yhtiökokoukselle yhtiöjärjestyksen muuttamista liitteen 3 mukaisesti siten, että Yhtiön toimiala mahdollistaisi raitiotieinvestoinnin toteuttaminen yhtiön taseeseen ehdollisena kaupunginvaltuuston investointipäätökselle.

Yhtiön koko liikevaihto perustuu tällä hetkellä ainoastaan kaupungin pääomasijoituksiin. Mikäli yhtiölle ei ole mahdollista muodostaa tulevaisuudessa toimialansa puitteissa normaaliin liiketoimintaan perustuvaa liikevaihtoa, muodostuu riski siitä, että yhtiöön sijoitettua pääomaa ei ole mahdollista aktivoida tilinpäätöksessä yhtiön taseeseen investoinniksi (valmistus omaan käyttöön) vaan se tullaan käsittelemään käyttötalousmenona.

​Kyseisen ratkaisun seurauksena kaupunki joutuisi mahdollisesti kirjaamaan alas tulosvaikutteisesti kaikki raitiotien suunnittelukustannukset. Lisäksi muodostuisi verotuksellinen riski siitä, että yhtiön ei olisi mahdollista vähentää arvonlisäveroja hankinnoistaan, koska sille ei olisi toimialansa perusteella muodostumassa itselleen arvonlisäverollista liikevaihtoa.

​Yhtiön hallitus on ennakoinut riskejä ja päättänyt tilinpäätöksen käsittelyn yhteydessä seuraavista periaatteista koskien pysyvien vastaavien arvostamista ja jaksottamista:

​”Turun Raitiotie Oy:n suunnittelutyö tähtää siihen, että valmiita rakentamissuunnitelmia hyödynnetään rakentamisvaiheen toteuttamiseksi. Yhtiön johto pitää todennäköisenä, että suunnitteluvaiheen jälkeen siirrytään rakentamisvaiheeseen ja, että raitiotien kaupallinen käyttö toteutetaan edelleen yhtiömallilla. Näin hankkeeseen liittyy todennäköisiä tulonodotuksia, jotka ylittävät taseeseen aktivoitavan määrän hankkeen kokonaisajalta.

​Yhtiön hallitus arvioi vuosittain hankkeen jatkuvuuden sekä aktivoitujen kustannusten tulontuottamiskyvyn ja tarvittaessa suhteuttaa aktivoidut kustannukset tulonodotusten mukaisiksi.

Yhtiön menot liittyvät suunnittelutyöhön sekä muihin raitiotieinfrastruktuurin rakentamista välittömästi palveleviin töihin, selvityksiin ja hankintoihin. Näin ollen lähes kaikki yhtiön työvoimaan, palveluihin, materiaaleihin ja oikeuksiin sekä lupiin liittyvät menot lähtökohtaisesti aktivoidaan ja katsotaan kuuluvaksi raitiotieinfrastruktuurin hankintamenoon.

​Yhtiö kuitenkin jatkuvasti arvioi, täyttävätkö syntyneet menot aktivointikriteerit; sellaisia menoja ei aktivoida, jotka eivät välittömästi liity ratasuunnitteluun tai eivät muutoin palvele rakentamisvaihetta (esim. tietyt markkinointikulut). Lisäksi hankintamenoon aktivoidaan korot ja muut mahdolliset rahoituskulut, jotka liittyvät yllä mainittuihin aktivoitaviin menoihin.

​Vakiintuneen kirjanpitokäytännön mukaan pysyvien vastaavien hyödykkeen hankintaan saatu investointiavustus kirjataan hankintamenon vähennykseksi. Tällöin poistolaskennassa poistopohjana pidetään saadulla avustuksella vähennettyä hankintamenon määrää.

​Raitiotie-infrastruktuurin suunnittelu ja myöhempi rakentaminen muodostavat keskeneräisen hankinnan (tase-eränä aineelliset hyödykkeet: ennakkomaksut ja keskeneräiset hankinnat), josta ei tehdä poistoja ennen kuin se on valmis sille aiottua käyttötarkoitusta varten.”

2.​ ​ ​ ​ Toimialan muutos kaluston suunnittelua ja hankintaa koskevalta osalta

​Yhtiökokouksen esityslistan 16. kohdassa esitetään yhtiökokoukselle yhtiöjärjestyksen muuttamista liitteen 3 mukaisesti siten, että Turun Raitiotie Oy:n olisi mahdollista toteuttaa raitiotiekaluston suunnittelu ja kilpailutus samanaikaisesti varsinaisen raitiotien infrastruktuurin allianssisuunnittelun kanssa.

Turun raitiotielle on yleissuunnitelman mukaisesti hankittava 13 raitiovaunua. Vaunuista 11 kappaletta on päivittäin liikenteessä ja kaksi vaunua on varavaunuja kaluston huoltoihin ja mahdollisiin vikatilanteisiin varautumista varten. Kysynnän kasvun ja vuorovälien tihentämisen myötä Satama - Varissuo -linjalla tarvittaisiin vuoden 2050 ennustetilanteessa yhteensä 15 raitiovaunua.

Raitiotiekaluston hankinta kestää pitkään. Hankinta onkin tehtävä etupainotteisesti siten, että kalustoa on käytettävissä jo ennen varsinaisen raitioliikenteen käynnistymistä. Raitiovaunuja käytetään etupainoteisesti ratainfrastruktuurin koeajoihin, vastaanottotarkastuksiin ja kuljettajien koulutukseen. Tavanomaisissa raitiotiekaluston hankinnoissa kuluu noin kolme vuotta hankintasopimuksen tekemisestä siihen, että ensimmäinen vaunu on saatu toimitettua tilaajalle. Mikäli kalustoon tehdään enemmän tilaajakohtaista lisäsuunnittelua vaativaa räätälöintiä, saattaa ensimmäisen vaunun toimitusaika olla jopa viisi vuotta. Vaunujen sarjatuotannon käynnistymisen jälkeen vaunuja toimitetaan noin 1 - 2 kappaletta kuukaudessa, jolloin Satama - Varissuo -linjan tarvitsemien vaunujen toimitus ensimmäisen vaunun jälkeen veisi noin vuoden.

​Turun raitiotien tavoitteena on liikenteen käynnistyminen 2030-luvun alkupuolella. Alustavien arvioiden mukaan kalustohankintaan liittyvä markkinavuoropuhelu ja hankintamenettelyn suunnittelu tulisi aloittaa viimeistään elokuussa 2024, jotta hankinta voidaan tehdä kiireettä ja kustannustehokkaasti. Hankintaan liittyvillä markkinavuoropuheluilla ja neuvotteluilla on tarkoitus kehittää tarjouspyyntöä vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla Turun raitiotien tavoitteita ja markkinoilla olevia kalustoratkaisuita pienentäen hankintapäätökseen liittyvää oikaisuvaatimus- ja valitusriskiä. Tampereen raitioteillä kalustohankinnan hankintamenettely käynnistettiin seitsemän vuotta ennen liikennöinnin alkua ja kalustohankinta viivästyi hankintamenettelyn käynnistämisen jälkeen kahdesti.

​Vaikka yhtiön toimialaa esitetään laajennettavaksi siten, että se mahdollistaa yhtiölle kalustohankinnan valmistelun, hankintapäätös on aina ehdollinen kaupunginvaltuuston investointipäätökselle. Kalustohankintaan ei siis sitouduta ennen valtuuston tekemää investointipäätöstä, mutta yhtiön on mahdollista valmistella ja kilpailuttaa hankinta ehdollisena siten, että kalustohankinnasta voidaan päättää nopeasti kaupunginvaltuuston mahdollisen investointipäätöksen jälkeen.

​Yhteenvetona yhtiöjärjestystä esitetään muutettavaksi kursivoituna seuraavasti:

​Yhtiön toimialana on Turun ja mahdollisesti Turun naapurikuntien alueelle sijoittuvan raitiotien toteutussuunnittelu rakentamisvalmiuteen asti siten, että Yhtiöllä on mahdollista toteuttaa raitiotieinvestointi sen omaan taseeseen. Yhtiö voi tämän lisäksi tehdä tai teettää selvityksiä hankkeen rakentamisen mahdollistamiseksi sekä hankkeeseen liittyvien hyötyjen, haittojen ja muiden vaikutusten tunnistamiseksi. Lisäksi yhtiön toimialana on valmistella ja kilpailuttaa raitiotiekaluston hankinta.

Liite 1​Turun Raitiotie Oy yhtiökokouskutsu liitteineen

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Päätös​Päätin antaa Turun kaupungin edustajalle Turun Raitiotie Oy:n yhtiökokoukseen ohjeen, että Turun Raitiotie Oy:n yhtiöjärjestys voidaan muuttaa esittelyssä kuvatun mukaisesti, ja että tarvetta konserniohjeen antamiselle ei muilta osin ole.

Tuomas Heikkinen

kansliapäällikkö

Jakelu

tiedKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, omistajaohjaus
tiedXXXXX


Liitteet:

Konha § 72
Liite 1:Yhtiökokouksen asialista liitteineen