Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 136 | 22.04.2024 | 7 |
2951-2024 (00 01 01, 11 02 07, 11 02 06)
Eläinlääkintähuollon palveluiden kehittäminen ja uudelleenjärjestelyyn tähtäävän selvityksen käynnistäminen
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitukselle esitetään eläinlääkintähuollon palveluiden kehittämiseen ja uudelleenjärjestelyyn tähtäävän selvityksen käynnistämistä. Selvityksessä on kolme osa-aluetta: eläinlääkäripäivystyksen seudullinen uudelleenjärjestäminen, löytöeläinten tilapäisen hoidon uudelleenjärjestäminen ja eläinhoitolarakennuksen käytön jatkomahdollisuudet.
Kh § 136
Kaupunkiympäristö, luvat ja valvonta, valvontajohtaja Leena Salmelainen 12.4.2024:
Yleistä
Kaupunginvaltuusto on 13.11.2023 § 220 vuoden 2024 toimintasuunnitelman hyväksymisen yhteydessä päättänyt hyväksyä talousarviolausekkeen, joka koskee eläinlääkintähuollon tilan selvittämistä Turussa. Talousarviolauseke on kirjattu seuraavalla tavalla:
Kehitämme lakisääteisiä virka- ja päivystysaikana järjestettäviä pieneläinlääkäripalveluita siten, että uudelleen järjestämisellä varmistamme palveluiden riittävän saavutettavuuden. Eläinlääkäripalveluita kehitämme yhdessä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa. Varmistamme, että perustoimenpiteet (kuten sektio, rokotukset, sirutus, terveydentilan arviointi, pienet kliiniset toimenpiteet ja erityisesti eutanasia) ovat kotitalouksien saavutettavissa kohtuullisella vasteajalla ja hinnalla. Näin varmistamme, ettei eläinsuojelun tila heikkene.
Toimintasuunnitelman toimeenpanopäätöksen (kh 18.12.2023 § 476) mukaan lausekkeen mukaiset toimenpiteet tulee olla selvitettynä 30.6.2024 mennessä.
Samasta asiasta on tehty myös sekä valtuustoaloite että kuntalaisaloite, joissa molemmissa on vaadittu Turun kaupunkia vähintään selvittämään, mikä olisi paras ja kustannustehokkain malli lakisääteisten peruseläinlääkäripalvelun ja kiireellisen eläinlääkäriavun järjestämiseksi Turun alueella. Selvitettävään kokonaisuuteen liittyy virka-ajan peruseläinlääkäripalvelujen ja päivystyspalvelujen järjestämisen lisäksi Turun kaupungin eläinhoitolan toiminnan järjestäminen parhaalla mahdollisella tavalla sekä yhteistyön tiivistäminen kolmannen sektorin, erityisesti Turun eläinsuojeluyhdistys ry:n kanssa.
Aloitteisiin on annettu vastaukset, jotka ovat päätösehdotuksen oheismateriaaleina.
Selvityksen osa-alueet
Käynnistettävän selvityksen osa-alueet ovat
1. Seudullisen eläinlääkäripäivystyksen (= kiireellinen eläinlääkäriapu) toteuttaminen
2. Löytöeläinten ja haltuunotettujen eläinten tilapäisen hoidon järjestäminen
3. Eläinhoitolarakennuksen käyttö jatkossa
Eläinlääkintähuolto kattaa perinteisen eläinlääkäritoiminnan (praktiikka) lisäksi sekä eläinsuojelun että eläintautien ehkäisemisen valvonnan. Kaupungin organisaatiossa eläinlääkintähuollon järjestäminen kuuluu kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudessa olevan ympäristöterveyden vastuualueen vastuulle. Turun kaupungin omana toimintana tarjoama kunnallinen eläinlääkäripraktiikkapalvelu on lopetettu vuonna 2011 eikä Turun kaupungilla siten ole tällä hetkellä lainkaan omaa kunnallista eläinlääkäripraktiikkaa. Valittu toimintamalli on perustunut eläinlääkintähuoltolakiin, jonka mukaan peruseläinlääkäripalvelut eivät ole lakisääteisiä kunnan tehtäviä eikä kunnan siten ole välttämätöntä tarjota kyseisiä palveluja kuntalaisille, mikäli palvelua on alueelta saatavissa muutoinkin, kuten Turun alueella selkeästi on.Poikkeuksen palvelun vapaaehtoisuudesta muodostaa päivystyspalvelut, jotka kunnan on järjestettävä joka tapauksessa.
Pieneläinpäivystyspalvelut tuotetaan nykyisin seudullisena hankinta Evidensia Eläinlääkäritpalvelut Oy:ltä. Hankinnassa ovat mukana Turun kaupungin lisäksi Liedon, Raision, Salon ja Uudenkaupungin ympäristöterveyden yhteistoiminta-alueet. Nämä yhteistoiminta-alueet käsittävät yhteensä 26 kuntaa (Turku, Aura, Kaarina, Kemiönsaari, Lieto, Loimaa, Marttila, Parainen, Paimio, Pöytyä, Sauvo, Naantali, Raisio, Rusko, Salo, Somero, Kustavi, Koski Tl, Laitila, Masku, Mynämäki, Nousiainen, Pyhäranta, Taivassalo, Uusikaupunki, Vehmaa). Nykyinen sopimus pieneläinlääkäripäivystyksen ostopalveluista on voimassa 31.12.2024 saakka. Selvitys toimintojen uudelleenjärjestämisestä on tarkoitus toteuttaa nykyisellä mallilla seudullisena. Seudullinen päivystystoiminta on myös uuden eläinlääkintähuoltolain lähtökohta.
Selvityksessä on tarkoitus arvioida, millä tavalla Turussa ja Turun alueella lakisääteinen kiireellinen eläinlääkäritoiminta eli päivystys olisi tarkoituksenmukaisinta jatkossa toteuttaa. Vaihtoehtoisia tapoja on kolme: ostopalvelu yksityiseltä sektorilta (nykymalli), päivystyksen tuottaminen kokonaan omana palveluna tai kahden ensimmäisen vaihtoehdon yhdistelmä.
Eläinsuojelun ja eläintautien ehkäisemisen valvonnasta Turussa vastaa toistaiseksi yksi valvontaeläinlääkäri, jonka toiminta on ylikunnallista (Turku, Raisio, Naantali, Rusko). Tämän lisäksi kaupunginhallitus on 26.2.2024 § 56 päättänyt perustaa toisen valvontaeläinlääkärin viran ja viran täyttäminen on parhaillaan käynnissä. Lisäksi Turulla on yksi hygieenikko-eläinlääkäri, jonka työtehtävät liittyvät osittain eläintautivalvontaan. Eläinsuojeluun liittyy kiinteästi myös löytöeläinten tilapäisen hoidon järjestäminen, joka toteutetaan tällä hetkellä Turun eläinhoitolassa omana työnä.
Eläinten hyvinvointilain 26 §:n mukaan kunnalla tulee olla kunnan alueella irrallaan tavattujen ja kiinni otettujen koirien ja kissojen sekä muiden pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten (löytöeläimet) tilapäisen hoidon järjestämistä varten talteenottopaikka. Kyseessä on lakisääteinen palvelu, joka kunnan tulee tavalla tai toisella järjestää. Tällä hetkellä toiminta järjestetään Turun eläinhoitolassa omana työnä ja palvelua myydään 17 muuhun kuntaan. Eläinlääkäripalvelujen järjestämisen kanssa samassa yhteydessä on tarkoituksenmukaista selvittää, millä tavalla löytöeläinten tilapäisen hoidon järjestäminen olisi Turussa ja Turun alueella järkevintä toteuttaa tulevaisuudessa.
Eläinhoitolan kanssa samalla kiinteistöllä sijaitsee myös Turun eläinsuojeluyhdistys ry.:n luonnonvaraisten eläinten talo ja Turun kaupungilla on tällä hetkellä voimassa yhteistyösopimus yhdistyksen kanssa. Toimintojen uudelleenjärjestämistä koskevan selvityksen yhteydessä on tarkoituksenmukaista tarkastella myös, millä tavalla kaupungin ja Tesyn toiminnasta olisi saatavissa nykyistä parempia synergiaetuja, jotka voisivat parantaa eläinsuojelun tilaa Turussa ja Turun alueella. Yhtenä osana tätä yhteistyötä on tarkoitus arvioida vaihtoehtoa, jossa yhdistys palkkaisi Turun kaupungin taloudellisella avustuksella eläinlääkärin erityisesti vähävaraisten kuntalaisten eläinten välttämättömän hoidon turvaamiseksi.
Eläinlääkintähuollon kokonaisuutta koskevan selvityksen yhteydessä on syytä arvioida myös eläinhoitolan nykyisen rakennuksen tulevat käyttömahdollisuudet. Tähän liittyy myös Turun eläinsuojeluyhdistyksen tarve laajentaa tilojaan tulevaisuudessa.
Esitys perusteluineen
Edellä mainituista osa-alueista on tehty jo alustavia selvityksiä (liitteet 1-3).
Alustavien selvitysten perusteella kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus esittää kaupunginhallitukselle seuraavia toimenpiteitä:
Kun edellä mainitut selvitykset on tehty, kaupunginhallitukselle tuodaan erikseen päätettäväksi Turun eläinsuojeluyhdistyksen tarvitsemaa avustusta eläinlääkärin palkkaamiseksi koskeva asia, mikäli tämä osoittautuu selvitysten pohjalta tarpeelliseksi.
Pääasialliset perustelut kohtaan 1: päivystyspalvelujen toteuttaminen (liite 1)
Kuntien eläinlääkäritoiminnasta vastaavat yksiköt ovat käyneet alustavia neuvotteluja yksityisten eläinlääkäriklinikoiden kanssa siitä, olisiko päivystyspalvelut mahdollista toteuttaa yhteistyössä siten, että yksityinen sektori vastaisi ilta-ajan päivystyksestä (klo 16-22) ja kunnaneläinlääkärit päivystäisivät yöllä (klo 22-08). Neuvotteluissa ilmeni, että lähtökohtaisesti Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy:tä lukuun ottamatta yksityiset eläinlääkäriklinikat eivät ole kiinnostuneita virka-ajan ulkopuolisesta päivystysvelvollisuudesta. Syitä tähän ovat klinikoiden resurssipula, pieneläinpäivystyksen vaativuus ja kunnan lakisääteisten hoitotoimenpiteiden luonne välttämättöminä toimenpiteinä. Mikäli kunnat olisivat valmiita maksamaan lakisääteistä palvelua kattavammasta hoidosta, motivaatio päivystykseen saattaisi olla korkeampi. Päivystyksen uudelleenjärjestelyn alkuperäinen tavoite on päivystyskustannusten lasku, joten kunnat eivät lähtökohtaisesti ole valmiita kustantamaan lakisääteisen palvelun ylittävää tasoa.
Alustavien selvitysten perusteella omana työnä tehtävä päivystys olisi mahdollista järjestää alueella siten, että koko alueelle perustettaisiin 2 uutta kunnaneläinlääkärin virkaa ja 5 eläinhoitajan toimea. Alustavan tarkastelun perusteella näistä toinen eläinlääkärin virka ja yhden eläintenhoitajan toimi perustettaisiin Turun kaupungin organisaatioon. Päivystyksen (sekä pien- että suureläinpäivystys) kokonaiskustannukset jäisivät alustavien arvioiden perusteella nykyistä pienemmiksi. Toimintamalliin ja kustannuksiin liittyy kuitenkin vielä avoimia kysymyksiä, jotka selviävät tarkemmissa jatkoselvityksissä.
Päivystyspalvelujen järjestäminen nykymallissa tulee kustannuksiltaan kalliimmaksi kuin päivystyksen toteuttaminen omana työnä. Pieneläinpäivystyksen ostaminen Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy:lta maksaa voimassa olevan sopimuksen mukaan 600 000 euroa vuodessa (koko seutu) ja kuntien omana työnä jo nyt tehtävä suureläinpäivystys noin 275 000 euroa vuodessa (koko seutu). Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy on epävirallisesti jo ilmaissut, että kuntien maksama summa ei riitä kattamaan sen päivystyskustannuksia, joten sekä pien- että suureläinpäivystyksen kustannukset uhkaavat nousta lähes miljoonaan euroon vuositasolla. Omana työnä toteutettavan sekä pien- että suureläinpäivystyksen yhteiskustannukset ovat alustavien laskelmien perusteella yhteensä noin 650 000 euroa vuodessa. Samalla myös turkulaisille eläinten omistajille tarjottava palvelutaso hieman paranisi, koska Turun kunnaneläinlääkärin olisi mahdollista tehdä päivystysten lisäksi osittain päiväpraktiikkaa esimerkiksi Raision eläinklinikan tiloissa.
Pääasialliset perustelut kohtaan 2: löytöeläinten ja haltuunotettujen eläinten tilapäisen hoidon järjestäminen (liite 2) ja eläinhoitolarakennuksen jatkokäyttö (liite 3)
Tällä hetkellä omana työnä toteutettava löytöeläinten tilapäinen hoito on kustannuksiltaan alhaista mutta toimintana tehotonta, koska ajoittain eläinhoitolalla ei ole lainkaan eläimiä hoidossa. Kilpailutuksen kautta olisi mahdollista arvioida, olisiko toimintaa mahdollista tehostaa. Samalla olisi tarkoituksenmukaista selvittää, voisiko toimintaan saada nykyistä paremmin synergiaa samoissa tiloissa olevan Turun eläinsuojeluyhdistyksen kanssa. Tehtävän selvityksen perusteella on kuitenkin mahdollista, että nykyinen omana toimintana tuotettava eläinten tilapäinen hoito on kustannuksiltaan niin edullista, että ostopalvelua ei ole järkevä toteuttaa.
Löytöeläinten ja haltuunotettujen eläinten tilapäinen hoito on lakisääteinen palvelu, joten toiminnan ulkoistamisessa tulee pitää huolta myös siitä, että kustannusten hallitsematon kasvu pystytään torjumaan. Tästä syystä toiminta on järkevintä kilpailuttaa eläinhoitolan nykyisiin tiloihin. Oma toiminta on tällöin kohtuullisen yksinkertaista aloittaa uudelleen, jos tulevaisuudessa kilpailutusten myötä ostopalvelukustannukset uhkaavat kasvaa liikaa.
Lisäksi Turun kaupungin ja Tesyn välinen rakennusten käyttöä koskeva sopimus rajoittaa kaupungin mahdollisuuksia muuttaa rakennusten käyttöä ilman Tesyn suostumusta. Myös tästä syystä löytöeläinten tilapäistä hoitoa on tarkoituksenmukaista jatkaa eläinhoitolan nykyisissä tiloissa.
Eläinsuojelun toiminnan turvaamiseksi Turun eläinsuojeluyhdistys ja Turun kaupunki ovat käyneet alustavia keskustelua siitä, voisiko kaupunki mahdollisesti tukea rahallisesti yhdistystä, mikäli yhdistys palkkaisi eläinlääkärin vähävaraisten kuntalaisten eläinten hoidon turvaamiseksi. Avustuksen maksaminen liittyy kiinteästi päivystyspalvelujen tuottamista koskevaan malliin, koska alustavien selvitysten perusteella päivystyspalvelujen tuottaminen kuntien omana työtä edellyttäisi kunnaneläinlääkärin palkkaamista Turun kaupungin organisaatioon. Mikäli näin toimitaan, pitää eläinlääkäripalvelujen tarve ja Turun kaupungin mahdollisuudet tukea yhdistyksen vastaavia palveluja arvioida kokonaisuutena uudestaan.
Kaikkien kolmen osa-alueen selvitysten valmistumisen jälkeen asia tuodaan kokonaisuutena kaupunginhallituksen käsiteltäväksi 30.9.2024 mennessä.
Liite 1Eläinlääkäripalvelujen järjestäminen
Liite 2Löytöeläinten tilapäisen hoidon järjestäminen
Liite 3Eläinhoitolarakennus ja kiinteistön käyttö
Oheismateriaali 1Vastaus valtuustoaloitteeseen
Oheismateriaali 2Vastaus kuntalaisaloitteeseen
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvKaupunkiympäristö
Liitteet:
Kh § 136
Liite 1:Eläinlääkäripalvelujen järjestäminen
Liite 2:Löytöeläinten tilapäisen hoidon järjestäminen
Liite 3:Eläinhoitolarakennus ja kiinteistön käyttö