Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, viestintä- ja markkinointipalvelut 
Viestintäjohtaja311.04.2024 

2772-2024 (02 06 01)

Turun kaupungin ja Visit Turku Archipelago Oy:n strategisen vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuden rahoitus

Viestintäpäällikkö Samu Valleala 4.4.2024:

Turun kaupunki ja seudullinen matkailuorganisaatio Visit Turku Archipelago Oy (VTA) käynnistävät huhtikuussa 2024 strategisen vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuden. Yhteinen kampanja maksaa 60 000 euroa vuonna 2024. Kokonaisuus rahoitetaan yhdessä niin, että Turun kaupunki maksaa 30 000 euroa ja VTA 30 000 euroa. Kaupungin rahoitus maksetaan konsernihallinnon viestintä- ja markkinointipalveluiden budjetista. Kokonaisuus on valmisteltu ja työstetään yhteistyössä VTA:n sekä konsernihallinnon viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisten kesken.

Vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuus pohjaa matkailijatutkimuksiin sekä matkailu- ja kaupunkiorganisaation kokemuksiin vaikuttajamarkkinoinnista. Strategisen vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuden tavoitteena on Turun ja Turun seudun tunnettuuden sekä vetovoiman kasvattaminen etenkin kesäsesongin ulkopuolella sekä Turun mielikuvan muokkaaminen monipuolisemmaksi ja kiinnostavammaksi eri yleisöjen joukossa niin Turussa kuin kansallisestikin.

Vaikuttajamarkkinoinnissa kohdeyleisönä ovat etenkin 25-50-vuotiaat sosiaalisen median käyttäjät 200 kilometrin säteellä Turusta sekä Helsingin ja Tampereen seuduilla. Vuodenkierrolle suunniteltu kokonaisuus tuo yhteiseen vaikuttajamarkkinointiin tehokkuutta ja vaikuttavuutta aikaisempiin, yksittäisiin vaikuttajayhteistyön toteutuksiin verrattuna.

Strategisen vaikuttajamarkkinoinnin suunnitteluun ja koordinointiin on tilattu tukea vaikuttajamarkkinoinnin konsultilta Laura Satamolta. Vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuteen valitaan kokonaisuuden tavoitteiden, teemojen ja yleisösegmenttien perusteella valikoima suomalaisia sosiaalisen median vaikuttajia, joiden kanssa sovitaan joko yksittäisistä tai pidemmistä maksetuista vaikuttajayhteistöistä.

Esitän, että Turun kaupunki osallistuu vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuteen 30 000 eurolla konsernihallinnon viestintä- ja markkinointipalveluiden budjetista, kustannuspaikka 13042 ja että kokonaisuuden laskutuksesta huolehtiva Visit Turku Archipelago Oy voi laskuttaa kaupunkia tällä summalla.

Viestintäjohtaja Saara Malila:

Päätös​​Päätin, että Turun kaupungin ja Visit Turku Archipelagon yhteistä strategisen vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuutta rahoitetaan konsernihallinnon viestintä- ja markkinointipalveluiden budjetista, kustannuspaikka 13042, 30​ 000 eurolla ja että kokonaisuuden laskutuksesta huolehtiva Visit Turku Archipelago Oy voi laskuttaa kaupunkia tällä summalla.

Saara Malila

Viestintäjohtaja

Jakelu

aoVisit Turku Archipelago Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX