LIITE 7. Vertailuperusteet laatu: Tarjoajan kausisuunnitelma

/ Harrastamisen Turun mallin mukainen peruskoululaisten harrastusten ohjaaminen

Osakokonaisuudet 1-3

Turun kaupunki on esittänyt Liitteessä 6 Harrastamisen Turun mallin lähtökohdat ja tavoitteet. Tarjoajaa pyydetään laatimaan alustava kausisuunnitelma, josta käyvät ilmi seuraavat asiat:

-    Harrastamisen Turun mallin tavoitteiden, laatutekijöiden ja kohderyhmän tarpeiden

huomioiminen harrastusten ohjaamisessa.

-    Harrastuskerhotuntien alustava lukukausisuunnitelma 20 kerhokerralle (yksi kerhokerta 60-90

minuuttia) ja sen sisältö.

 

Selvityksen laatu arvioidaan asteikolla 0–30 p. Selvityksessä arvioidaan kahta alla mainittua osa- aluetta ja kummastakin saa enintään 15 p.

 

 

 

 

Tarjoajan nimi:

Turun Kuntovalmennus

/ ohjaaja: Asko Kajanoja

 

 

 

Sisältö ja arviointi

Erinomainen 15 p

 

Hyvä 10 p

 

Tyydyttävä 5 p

 

Riittämätön 0 p

 

 

 

 

 

Tarjoajan tulee tehdä esitys siitä, miten he harrastuksen ohjaamisessa parhaiten pystyvät toteuttamaan Liitteessä 6 esitettyjä toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioimaan kohderyhmän tarpeita. Tässä arvioidaan Tarjoajan

esittämän ehdotuksen kykyä

toteuttaa toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioida kohderyhmän tarpeita.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

 

Suunnitelmassa on mainittu ryhmädynamiikka ja yksilöiden huomioiminen sekä toiminnan houkuttelevuus jatkamaan kerhotoiminnassa. Kausisuunnitelmassa ei mainittu laatutekijöitä eikä liite 6. mukaisia toiminnan tavoitteita.

Tarjoajan tulee tehdä alustava lukukausisuunnitelma 20 kerhokerralle (yksi kerhokerta 60–90 minuuttia) ja sen sisältö. Esitetyn kausisuunnitelman osalta arvioidaan sisällön monipuolisuus, luovuus ja toteutuskelpoisuus käytännössä.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

 

 

 

Toimija laatinut yhden kerhokerran sisällön jaettuna 10 kohtaan. Suunnitelmassa ei ole avattu 20 eri kerhokerralle sisältösuunnitelmaa.

 

 

Tarjoajan nimi: Kaisa Nurminen /

ohjaaja: Kaisa Nurminen,

kuvataide

 

 

 

Sisältö ja arviointi

Erinomainen 15 p

 

Hyvä 10 p

 

Tyydyttävä 5 p

 

Riittämätön 0 p

 

 

 

 

 

Tarjoajan tulee tehdä esitys siitä, miten he harrastuksen ohjaamisessa parhaiten pystyvät toteuttamaan Liitteessä 6 esitettyjä toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioimaan kohderyhmän tarpeita. Tässä arvioidaan Tarjoajan

esittämän ehdotuksen kykyä

toteuttaa toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioida kohderyhmän tarpeita.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

 

5 p.

Suunnitelmassa on

mainittu, että toteutuksessa

huomioidaan lasten toiveet

ja yksilölliset tarpeet.

Lisäksi mainitaan, että

tavoitteena on oppimisen

ilo. Suunnitelmassa

voitaisiin kertoa tarkemmin

käytännön esimerkeillä,

kuinka laatutekijöitä

huomioidaan.

Suunnitelmassa voisi myös

mainita esim. kuinka

kiusaamista ehkäistään ja

kuinka turvallinen ilmapiiri luodaan.

Tarjoajan tulee tehdä alustava lukukausisuunnitelma 20 kerhokerralle (yksi kerhokerta 60–90 minuuttia) ja sen sisältö. Esitetyn kausisuunnitelman osalta arvioidaan sisällön monipuolisuus, luovuus ja toteutuskelpoisuus käytännössä.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

 

15 p.

Suunnitelmassa on

hyvin ja tarkasti

kuvattu yksittäisten

kerhokertojen

ohjelma.

Suunnitelma etenee

systemaattisesti eri

teemoilla.

Suunnitelma on

erittäin

toteutuskelpoinen.

 

 

 

 

Tarjoajan nimi: Aliisa Kallio /

ohjaaja: Aliisa Kallio, teatteri

 

Sisältö ja arviointi

Erinomainen 15 p

 

Hyvä 10 p

 

Tyydyttävä 5 p

 

Riittämätön 0 p

 

 

 

 

 

Tarjoajan tulee tehdä esitys siitä, miten he harrastuksen ohjaamisessa parhaiten pystyvät toteuttamaan Liitteessä 6 esitettyjä toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioimaan kohderyhmän tarpeita. Tässä arvioidaan Tarjoajan

esittämän ehdotuksen kykyä

toteuttaa toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioida kohderyhmän tarpeita.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

15 p.

Suunnitelmassa on

erinomaisesti kerrottu

kuinka tavoitteet ja

laatutekijät huomioidaan

kerhotoiminnassa. Suunnitelma sisältää

käytännön esimerkkejä

siitä, kuinka lasten osallisuus toteutetaan, yksilö

huomioidaan ja kuinka

turvallinen ympäristö

luodaan.

 

 

Tarjoajan tulee tehdä alustava lukukausisuunnitelma 20 kerhokerralle (yksi kerhokerta 60–90 minuuttia) ja sen sisältö. Esitetyn kausisuunnitelman osalta arvioidaan sisällön monipuolisuus, luovuus ja toteutuskelpoisuus käytännössä.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

 

15 p.

Suunnitelmassa

on hyvin ja tarkasti

kuvattu yksittäisten

kerhokertojen ohjelma. Innostava ja monipuolinen sisältö, jossa mm. vuoden kulku on huomioitu.

Suunnitelma etenee

systemaattisesti eri

teemoilla. Suunnitelma

on erittäin

toteutuskelpoinen.

 

 

 

 

Tarjoajan nimi: Huhtanen Assi Aija Tuulia /

ohjaaja: Assi Huhtanen,

kuvataide

 

Sisältö ja arviointi

Erinomainen 15 p

 

Hyvä 10 p

 

Tyydyttävä 5 p

 

Riittämätön 0 p

 

 

 

 

 

Tarjoajan tulee tehdä esitys siitä, miten he harrastuksen ohjaamisessa parhaiten pystyvät toteuttamaan Liitteessä 6 esitettyjä toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioimaan kohderyhmän tarpeita. Tässä arvioidaan Tarjoajan

esittämän ehdotuksen kykyä

toteuttaa toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioida kohderyhmän tarpeita.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

15 p.

Suunnitelmassa on

erinomaisesti kerrottu

kuinka tavoitteet ja

laatutekijät

huomioidaan

kerhotoiminnassa.

Suunnitelma sisältää

käytännön

esimerkkejä saavutettavuudesta,

siitä

kuinka lapsia

huomioidaan

suunnittelussa,

kuinka yksilö

huomioidaan ja kuinka

kiusaamista

ehkäistään.

 

Tarjoajan tulee tehdä alustava lukukausisuunnitelma 20 kerhokerralle (yksi kerhokerta 60–90 minuuttia) ja sen sisältö. Esitetyn kausisuunnitelman osalta arvioidaan sisällön monipuolisuus, luovuus ja toteutuskelpoisuus käytännössä.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

 

15 p.

Suunnitelmassa on

hyvin ja tarkasti

kuvattu yksittäisten

kerhokertojen ohjelma

ja rakenne.

Suunnitelma etenee

systemaattisesti eri

teemoilla. Suunnitelma

on erittäin

toteutuskelpoinen.

 

 

Tarjoajan nimi:

Läntinen tanssin aluekeskus / ohjaajat: Amanda Vuori, Mirva Honkanen, Rianna Rintamäki, Elisa Ryynänen, Taru Takkinen

 

 

 

Sisältö ja arviointi

Erinomainen 15 p

 

Hyvä 10 p

 

Tyydyttävä 5 p

 

Riittämätön 0 p

 

 

 

 

 

Tarjoajan tulee tehdä esitys siitä, miten he harrastuksen ohjaamisessa parhaiten pystyvät toteuttamaan Liitteessä 6 esitettyjä toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioimaan kohderyhmän tarpeita. Tässä arvioidaan Tarjoajan

esittämän ehdotuksen kykyä

toteuttaa toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioida kohderyhmän tarpeita.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

Suunnitelmassa on avattu lasten ja nuorten osallistaminen toiminnan suunnittelussa. Matalan kynnyksen toiminnan järjestäminen, johon kaikki taitotasosta huolimatta ovat tervetulleita on mainittu suunnitelmassa liitteen 6. tavoitteiden ja laatutekijöiden mukaisesti.

 

 

Tarjoajan tulee tehdä alustava lukukausisuunnitelma 20 kerhokerralle (yksi kerhokerta 60–90 minuuttia) ja sen sisältö. Esitetyn kausisuunnitelman osalta arvioidaan sisällön monipuolisuus, luovuus ja toteutuskelpoisuus käytännössä.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

 

Toimija on laatinut 20 kerhokerralle suunnitelman, joilla kaikilla kerroilla on teema ja runko, mutta varaa muokata sisältöä osallistujien toiveiden mukaisesti. Tämän lisäksi tarjoaja on avannut yhden kerhokerran sisällön. Kerhot ovat toteutuskelpoisia, luovia ja monipuolisia.

 

 

 

 

 

Tarjoajan nimi: Matti Lankinen /

ohjaaja: Matti Lankinen, katutaide ja graffititaide

 

Sisältö ja arviointi

Erinomainen 15 p

 

Hyvä 10 p

 

Tyydyttävä 5 p

 

Riittämätön 0 p

 

 

 

 

 

Tarjoajan tulee tehdä esitys siitä, miten he harrastuksen ohjaamisessa parhaiten pystyvät toteuttamaan Liitteessä 6 esitettyjä toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioimaan kohderyhmän tarpeita. Tässä arvioidaan Tarjoajan

esittämän ehdotuksen kykyä

toteuttaa toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioida kohderyhmän tarpeita.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

 

 

0 p.

Suunnitelmassa ei juurikaan kiinnitetä huomiota Turun mallin tavoitteisiin, laatutekijöihin ja kohderyhmän tarpeiden huomioimiseen. Yhdenvertainen arvopohja ja ohjaajan ammattitaitoisuus vain mainitaan, mutta saavutettavuuden ja yhteistyön tai laadun ilmenemistä kerhossa käytännössä ei ole esitelty mitenkään esimerkein tms.

Tarjoajan tulee tehdä alustava lukukausisuunnitelma 20 kerhokerralle (yksi kerhokerta 60–90 minuuttia) ja sen sisältö. Esitetyn kausisuunnitelman osalta arvioidaan sisällön monipuolisuus, luovuus ja toteutuskelpoisuus käytännössä.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

 

 

0 p.

Suunnitelmassa

listataan esimerkkiaikataulu 20 krt kerholle, mutta suunnitelmassa toistuu vain sama 4–5 kerhokerran mittainen kokonaisuus neljä kertaa peräkkäin. Tarkoitus oli esittää koko lukuvuoden kestoinen suunnitelma, mutta tässä suunnitelmassa on vain lyhyitä kursseja tms. ja ilmeisesti vaihtuville ryhmille suunnatusti (mm. yht. neljä kerhokertaa sisältää esittäytymisen).

Parempi arvosana

edellyttäisi tarkempaa

suunnitelmaa

jokaiselle 20

kerhokerralle niin, että

suunnitelmasta

näkee, että se etenee

systemaattisesti.

Suunnitelmassa voisi

myös mainita

tarkemmin käytännön

esimerkkejä

kerhokertojen

teemoista ja harjoitteista.

 

Tarjoajan nimi: Sirkus- ja teatteriyhdistys Aura Company Ry /

ohjaaja: Mari Thurén

 

Sisältö ja arviointi

Erinomainen 15 p

 

Hyvä 10 p

 

Tyydyttävä 5 p

 

Riittämätön 0 p

 

 

 

 

 

Tarjoajan tulee tehdä esitys siitä, miten he harrastuksen ohjaamisessa parhaiten pystyvät toteuttamaan Liitteessä 6 esitettyjä toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioimaan kohderyhmän tarpeita. Tässä arvioidaan Tarjoajan

esittämän ehdotuksen kykyä

toteuttaa toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioida kohderyhmän tarpeita.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

15 p.

Suunnitelmassa on hyvin reflektoitu sitä,

kuinka tavoitteet ja laatutekijät huomioidaan toiminnassa. Toiminta on matalan kynnyksen

toimintaa. Suunnitelma sisältää käytännön esimerkkejä. Toiminnassa mainintaan kuinka lasten osallisuus toteutetaan suunnittelussa. Suunnitelmassa on huomioitu turvallisuus ja kiusaamisen ehkäiseminen, minkä takaamiseksi suunnitelmassa on mm. listattu kerhon säännöt.

 

Tarjoajan tulee tehdä alustava lukukausisuunnitelma 20 kerhokerralle (yksi kerhokerta 60–90 minuuttia) ja sen sisältö. Esitetyn kausisuunnitelman osalta arvioidaan sisällön monipuolisuus, luovuus ja toteutuskelpoisuus käytännössä.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

 

15 p.

Suunnitelmassa

on kuvattu yksittäisten

kerhokertojen ohjelma

antaen esimerkkejä

käytettävistä välineistä

ja teemoista.

Suunnitelma etenee

systemaattisesti.

Suunnitelmassa

kerrotaan myös

yksittäisten

kerhokertojen

tukirakenne.

Suunnitelma on erittäin

toteutuskelpoinen.

 

 

 

Tarjoajan nimi: Sundens /

ohjaaja: Meri-Pauliina Sundén

 

Sisältö ja arviointi

Erinomainen 15 p

 

Hyvä 10 p

 

Tyydyttävä 5 p

 

Riittämätön 0 p

 

 

 

 

 

Tarjoajan tulee tehdä esitys siitä, miten he harrastuksen ohjaamisessa parhaiten pystyvät toteuttamaan Liitteessä 6 esitettyjä toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioimaan kohderyhmän tarpeita. Tässä arvioidaan Tarjoajan

esittämän ehdotuksen kykyä

toteuttaa toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioida kohderyhmän tarpeita.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

10 p.

Suunnitelmassa kuvataan matalan kynnyksen ja ei-tavoitteellisen taideharrastuksen laatua hyvin, kuvataan esimerkein, kuinka turvallinen taiteelliseen ilmaisuun kannustava ilmapiiri luodaan ja kuinka ohjaaja tukee osallistujien yksilöllisyyttä. Suunnitelmassa

tulisi kertoa vielä tarkemmin,

kuinka Turun mallin laatutekijöistä yhteistyötä ja osallisuutta edistetään / huomioidaan. Suunnitelmassa voisi myös mainita kuinka kiusaamista ehkäistään.

 

Tarjoajan tulee tehdä alustava lukukausisuunnitelma 20 kerhokerralle (yksi kerhokerta 60–90 minuuttia) ja sen sisältö. Esitetyn kausisuunnitelman osalta arvioidaan sisällön monipuolisuus, luovuus ja toteutuskelpoisuus käytännössä.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

 

 

10 p.

Suunnitelmassa on

hyvin ja tarkasti

kuvattu yksittäisten

kerhokertojen

ohjelma ja toteutustekniikat.

Suunnitelma etenee

systemaattisesti eri

teemoilla.

Suunnitelma on

toteutuskelpoinen. Lukukausisuunnitelman otsikkona lukee 20 kertaa, mutta suunnitelma käsittää kuitenkin vain 10 kertaa, mistä syystä suunnitelmasta ei voi antaa täysiä pisteitä.

 

 

 

Tarjoajan nimi:

 

Sisältö ja arviointi

Erinomainen 15 p

 

Hyvä 10 p

 

Tyydyttävä 5 p

 

Riittämätön 0 p

 

 

 

 

 

Tarjoajan tulee tehdä esitys siitä, miten he harrastuksen ohjaamisessa parhaiten pystyvät toteuttamaan Liitteessä 6 esitettyjä toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioimaan kohderyhmän tarpeita. Tässä arvioidaan Tarjoajan

esittämän ehdotuksen kykyä

toteuttaa toiminnan tavoitteita, laatutekijöitä ja huomioida kohderyhmän tarpeita.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p

 

 

Tarjoajan tulee tehdä alustava lukukausisuunnitelma 20 kerhokerralle (yksi kerhokerta 60–90 minuuttia) ja sen sisältö. Esitetyn kausisuunnitelman osalta arvioidaan sisällön monipuolisuus, luovuus ja toteutuskelpoisuus käytännössä.

0 p, 5 p, 10 p tai 15 p