Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, IT-palvelut 
IT-palvelujohtaja1815.03.2024 

2156-2024 (02 08 00, 07.03)

Autodesk lisenssien hankinta ajalle 13.3.2024 - 12.3.2027 Symetri Oy:ltä

Hankintapalvelut, projektipäällikkö Pekka Lång ja yhteiset palvelut, it-suunnittelupäällikkö, Kari Rajanaro 12.3.2024:

Turun kaupungin Hankintapalvelut pyysi Turun kaupungin it-palvelun toimeksiannosta tarjouksia Autodesk verkkolisensseistä ajalle 13.3.2024 (tavoite) - 12.3.2027 ja optio 13.3.2027-12.3.2028.

Hankintaa ei ole jaettu osiin, koska osiin jakaminen heikentäisi merkittävästi kilpailutuksella saatavia volyymihyötyjä. Hankinnan osiin jakautuminen usealle toimittajalle heikentää sopimuksen arvoa ja sen kiinnostavuutta yksittäiselle toimittajalle.

Kuvaus hankinnasta

Hankintailmoitus julkaistiin 31.01.2024 EU-kynnysarvon ylittävänä hankinta. Hankinnasta on lähetetty ilmoitus www.hankintailmoitukset.fi julkaistavaksi EU:n viralliseen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED)-tietokannassa EU:n laajuisesti. Tarjouspyyntö on julkaistu internetissä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. Hankintaan ei esitetty lisäkysymyksiä.

Annettuun määräaikaan, 01.03.2024 klo 11:00, mennessä saapui tarjous yhdeltä (1) tarjoajalta: Symetri Oy.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia,

että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset.

Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä

tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta

ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

Tarjoajien kelpoisuus ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Ehdokkaiden kelpoisuuden arvioinnin tarkoituksena on selvittää ehdokkaan edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioidaan tarjouspyynnössä ehdokkaille asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta, sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia. Ehdokkaat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintalain 86 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla on tarvittavat henkilöstö- ja tekniset voimavarat ja kokemusta hankintasopimuksen toteuttamiseksi hankintayksikön edellyttämällä tasolla.

Kaikki tarjoajat täyttävät asetetut kelpoisuusvaatimukset.

Tarjousten vertailu ja tarjousten valinta

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjouksen jättäneistä ehdokkaista valitaan yksi (1) kelpoisuusehdot täyttävä palveluntuottaja sopimustoimittajaksi. Vertailuperusteena oli hinta 100 %.

Verkkolisenssien hinnat

Tuote

Hankittava määrä kpl alv 0 %

Yhteensä €

AutoCAD Toolset, käyttäjäkohtainen nimetty lisenssi.

28

12600,00

Flex token, AEC Collection, käyttöön perustuva pilvipohjainen lisenssi

55

122925,00

Flex token, AutoCAD Toolset, käyttöön

perustuva pilvipohjainen lisenssi

20

38920,00

Kokonaishinta yhteensä

111

174445,00

EhdotusEsitän, että IT-palvelut hankkii Symetri Oy:lta saadun tarjouksen perusteella Autodesk tuotteiden lisenssit yhteishintaan 174445,00 € alv 0 % aikavälille 13.3-2024 - 12.3.2027. Kustannukset kohdistetaan kustannuspaikalle 13174 /KH sovelluspalvelut vuosittain, jolloin vuosittaiset kustannukset sopimuskaudelle ovat enintään 58​ 148 €.

Lisenssimallin muutos vaatii erillisen käyttöönoton, joka Symetril Oy:lta saadun tarjouksen mukaan kustantaa yhteensä 7600 € sisältäen kahden kuukauden käytön seurannan ja 40 tuntia työtä.

Käyttöönoton kustannukset kohdistetaan kustannuspaikalle 13174 /KH sovelluspalvelut

IT-palvelujohtaja Joni Ilmanen:

Päätös​Päätin, että kelpoisuusehdoista täyttävistä tarjouksista valitaan palveluntuottajaksi ja sopimuskumppaniksi: Symetri Oy, yhteishintaan 174445,00 € alv 0 %. Sopimusaika on 13.3.2024 - 12.3.2027. Kustannukset kohdistetaan kustannuspaikalle 13174 /KH sovelluspalvelut vuosittain, jolloin vuosittaiset kustannukset sopimuskaudelle ovat enintään 58​ 148 €.

Päätän, että Lisenssimallin muutos vaatima muutos hankitaan Symetril Oy:lta saadun tarjouksen mukaisesti sisältäen kahden kuukauden käytön seurannan ja 40 tuntia työtä kokonaishintaan 7600 €

Käyttöönoton kustannukset kohdistetaan kustannuspaikalle 13174 /KH sovelluspalvelut.

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen alle kirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Joni Ilmanen​

IT-palvelujohtaja

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

Lisätiedot: projektipäällikkö Pekka Lång, p.040 6350534, IT-suunnittelupäällikkö Kari Rajanaro p. 0505589731

Jakelu

aoSymetri Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX