Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Elinvoiman palvelukokonaisuus 
Elinvoimajohtaja615.03.2024 

433-2024 (02 08 00, 07.03)

Turun kaupungin Ilmastotiedon digialusta ajalle 1.3.2024 (tavoite) - 31.5.2025

Hankintapalvelut, projektipäällikkö Pekka Lång ja Turun kaupungin Ilmastotiedon digialustan asiantuntijat Veivo Risto, Meretoja Miika, Heli Huuskonen ja Lotte Suveri, 13.3.2024:

Turun kaupungin Hankintapalvelut on pyytänyt tarjouksia Turun kaupungin Ilmastotiedon digialusta ajalle 1.3.2024 (tavoite) - 31.5.2025.

Hankinnan arvo ilman arvonlisäveroa koko sopimuskauden (1.3.2024- 31.5.2025) ajalta on 60 000 euroa. Hankintaan liittyy myös optio, jonka arvo ilman arvonlisäveroa on 100.000 euroa.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankinnasta on lähetetty 6.2.2024 ilmoitus www.hankintailmoitukset.fi sivuille. Tarjouspyyntöön esitettiin kysymyksiä määräaikaan 19.2.2024 mennessä ja kysymykset ja vastaukset siirrettiinTarjouspalvelu.fi -toimittajaportaaliin.

Annettuun määräaikaan 23.2.2024 klo 11.00, mennessä saatiin kuusi (6) tarjousta, seuraavilta tarjoajilta: Futurice Oy, Gaia Consulting Oy, Kuudes Kerros Helsinki Oy, Netum Oy, Sitowise Oy ja Solved - The Cleantech Company Oy.

Tarve hankinnalle ja hankinnan tausta

Turun kaupungilla on tunnistettu tarve ilmastotiedon digialustalle, joka kokoaa kaupungin sekä alueen toimijoiden ilmastotietoa yhteen paikkaan helposti lähestyttäväksi kokonaisuudeksi, josta niin asukas, yritys kuin asiantuntijakin voi löytää tarvitsemansa ilmastoon, luontoon tai kiertotalouteen liittyvän tiedon. Digialusta on kaupungin ilmastotiedolla johtamisen työkalu. Turun

ilmastosuunnitelmassa 2029 todetaan, että yhteisen hiilineutraalin Turun tarinan luominen ja kertominen edellyttää, että koko kaupunkiorganisaatio sekä alueen yritykset ja asukkaat ovat tietoisia ilmastotavoitteista ja niiden toteutumiseksi vaadittavista toimenpiteistä. Ilmastosuunnitelmassa painotetaan, että lisäksi turkulaisten on tärkeää tietää, kuinka voi itse osallistua työhön.

Hankinnan tavoitteena on luoda yhdelle verkkosivustolle Turun kaupungin ja alueen toimijoiden ilmastotietoa sekä sopivia sisältöjä kiertotaloudesta ja luonnon monimuotoisuudesta. Verkkosivuston tarkoitus on olla Turun kaupungin ilmastojohtamisen työkalu, joka sujuvoittaa ilmastotyötä ja vauhdittaa Hiilineutraali Turku 2029 tavoitteen saavuttamista ja aihepiirin viestintää.

Sivustolla olevan tiedon tuleekin olla mahdollisimman ajankohtaista, käyttäjilleen hyödyllistä, selkeä kielistä sekä hyvin visualisoitua. Sivusto tulee korvaamaan olemassa olevan Hiilineutraali Turku verkkosivu (https://www.turku.fi/hiilineutraaliturku).

Uusi verkkosivusto luodaan kaupungin valitun verkkopalvelutoimittajan alustalle. Halutunlaisen lopputuloksen tuottaminen vaatii vahvaa ilmastopolitiikan osaamista kuntien kontekstissa, palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisyyden ymmärtämistä, viestinnän osaamista sisältöjen luomisessa sekä ymmärrystä verkkosivujen IT-ratkaisuista.

Sivuston kohderyhmiä ovat kaupungin päättäjät ja poliitikot, kaupungin työntekijät ja sidosryhmät, asukkaat sekä paikalliset yritykset ja organisaatiot ja muut alueen toimijat. Turku on mukana EU:n 100 hiilineutraalin kaupungin missiossa ja toteuttaa siihen liittyvää 1.5-Degree City pilottihanketta, jonka

puitteissa myös tämä hankinta tehdään. Mission ja pilottihankkeen tarkoituksena on tarjota ilmastotyön onnistumisia ja esimerkkejä myös muille EU-kaupungeille.

Osana hanketta Turun kaupunki järjesti markkinavuoropuhelun liittyen mahdollisiin ilmastotiedon digialustan toteutusvaihtoehtoihin syksyllä 2023. Markkinavuoropuhelun oli tarkoitus hahmottaa eri palveluntarjoajien kenttää.

Markkinavuoropuheluun osallistui 24 palveluntarjoajaa.

Hankinnan kuvaus ja vaatimukset palveluntarjoajalle

Etsimme toteuttajaa Turun kaupungin ilmastotiedon digialustalle, joka suunnittelee yhdessä tilaajan kanssa alustan sisällöt ja toteutuksen käyttäjälähtöisesti. Pilotoimme uudenlaista lähestymistapaa kaupungin ilmastotiedon esittämiselle ja työn edetessä uudenlaisia eli tässä hankinnan kuvauksessa määrittelemättömiä tarpeita saattaa nousta esille. Palveluntarjoajalta toivotaan joustavuutta pystyä vastamaan työn edetessä esiin nouseviin haasteisiin ja tarpeisiin hankinnan budjetin raameissa. Toteutukseen on mahdollista hyödyntää tämän hankinnan optiota.

Palveluntarjoajan tulee selvittää kaupungin ja käyttäjien tarpeet sekä suunnitella sen perusteella sisällöt yhdessä tilaajaan kanssa. Projektissa on erityisen tärkeää suunnitella, mistä ja miten tieto tuodaan alustalle, kun se koostuu monista eri lähteistä. Hankinnan ennakoitu arvo on 160 000 euroa, josta 100 000 euroa on varattu option mahdolliseen hyödyntämiseen.

Tämän hankinnan onnistuneessa toteutuksessa verkkosivuston sisältö, rakenne ja sen käyttö on toteutettu käyttäjäystävällisesti. Sisältö on rakennettu siten, että se tukee kaupungin strategisia painopisteitä, Turun ilmastosuunnitelmaa ja tarvetta käyttää alustaa ilmastojohtamisen työkaluna. Alustalta niin asukas, yritys kuin asiantuntijakin voi löytää tarvitsemansa kaupungin ilmastoon, luontoon tai kiertotalouteen liittyvän tiedon.

Tarve on myös tulevien teknisten toteutusten kuten mm. sopeutumiseen liittyvien karttojen ja päästödataan liittyvän automatisaation hankinnan suunnittelulle ja ylipäätään tämän työvaiheen suunnittelulle. Suunnittelu työn tulokset on mahdollista toteuttaa hyödyntäen hankintaan liittyvää optiota. Työn tuloksena syntyvien sisältöjen ja suunnitelmien on oltava yksityiskohtaisuudessaan sellaiset, että niiden avulla voidaan edetä suoraan ilmastotiedon digialustan toteutukseen ilman merkittävää lisäsuunnittelua. Tekninen toteutus vaiheistetaan ja käynnistyy limittyen suunnittelutyön kanssa.

Ilmastotiedon digialusta toteutetaan osana Turun kaupungin verkkosivuja, joihin parhaillaan tehdään laajaa uudistusta. Uudistukseen liittyvästä teknisestä toteutuksesta ja ylläpidosta vastaa kaupungin kilpailuttama palveluntarjoaja.

Digialustan sisällöt tulevat olemaan osin uutta ja osin vanhaa. Sisällöt alustalle ovat osin jo olemassa Hiilineutraali Turku verkkosivuilla, mutta olemassa olevat sisällöt kaipaavat ainakin uudelleen muotoilua, päivittämistä ja viestien selkeyttämistä. Lisäksi kaupunki tuottaa valtavan määrän tietoa esim. erilaisista indikaattoreista, joita tulisi analysoida ja koota alustalle hyödyntäen ilmastopolitiikan ja tiedolla johtamisen osaamista. Uutena alustalle halutaan sisältöjä mm. ilmastomuutokseen sopeutumisesta erilaisten karttojen muodossa.

Alustaa testataan pienin askelin jatkuvasti eikä ensimmäinen versio alustasta ole lopullinen. Esimerkiksi PDCA-sykliä tai vastaavaa testausmenetelmää toistetaan jatkuvasti läpi kehittämistyön. Läpi prosessin kerätään käyttäjäpalautetta alustan eri toiminnallisuuksista ja kehitetään niitä sen pohjalta.

Työn ensimmäisessä vaiheessa on tarkoitus julkaista verkkosivustosta versio, josta löytyy kattavasti Turun ilmastotyön sisällöt lukuun ottamatta vaativampaa teknistä toteutusta vaativat kartat ja automatisaatiot. Työn toisessa vaiheessa verkkosivustolle viedään teknistä toteutusta vaativat kartat ja automatisaatiot, jotka ensimmäisessä työvaiheessa määritellään ja suunnitellaan. Tämä kuvattu toinen vaihe toteutetaan mahdollisesti tämän hankinnan optiota hyödyntäen.

Tarjoajien kelpoisuus ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Ehdokkaiden kelpoisuuden arvioinnin tarkoituksena on selvittää ehdokkaan edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioidaan tarjouspyynnössä ehdokkaille asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta, sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia. Ehdokkaat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintalain 86 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla on tarvittavat henkilöstö- ja tekniset voimavarat ja kokemus hankintasopimuksen toteuttamiseksi hankintayksikön edellyttämällä tasolla.

Kaikki tarjoajat täyttävät asetetut kelpoisuusvaatimukset.

Tarjousten hintavertailu ja tarjouksen valinta

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjouksen valintaperusteena on laadullisesti ja kokonaistaloudellisesti paras tarjous. Paras tarjous toteuttaa parhaiten tilaajan edellä asettamat tavoitteet asetetulla hinnalla.

Tarjouksen valintaperusteena on laadullisesti ja kokonaistaloudellisesti paras tarjous. Paras tarjous toteuttaa parhaiten tilaajan edellä asettamat tavoitteet asetetulla hinnalla.

Tarjoajalle annetaan alla mainittujen vertailuperusteiden mukaiset pisteet kultakin vertailuperusteen osalta erikseen. Tarjoajan kokonaispisteet lasketaan yhteen ja tarjouksista valitaan kokonaispistemäärältään eniten pisteitä saanut tarjous. Jos useampi tarjous saa saman pistemäärän, valitaan se tarjous, joka on saanut eniten laatupisteitä. Jos laatupisteet ovat tasan, valitaan

kohdasta tarjottujen asiantuntijoiden osaaminen ja kokemus enemmän pisteitä saanut tarjous.

Lisäksi palveluntarjoajan tulee täyttää kelpoisuuden minimivaatimukset.

Tarjottujen asiantuntijoiden osaaminen ja kokemus, painoarvo 40 %.

Palvelun pääasiallisten toteuttajien osalta (2–6 henkilöä) tulee esittää ajankäyttö hankittavaan palveluun sekä ansioluettelot. Asiantuntijatiimin osaamista ja kokemusta tullaan vertailemaan minimivaatimukset ylittävien ansioiden osalta. Arvioinnissa painotetaan yhtä suurella painoarvolla seuraavia: 1. ansioluetteloista ilmenevä kuntien ilmastopolitiikan kentän tuntemus, 2. ansioluetteloista ilmenevä palvelumuotoilu-, viestintä- ja IT-osaaminen sekä 3. ja tiimin sopivuus tehtävään kokonaisuutena.

Kunkin tarjoajan osaaminen ja kokemus arvioidaan asteikolla 0–10 siten, että se asiantuntijatiimi, jonka osaaminen arvioidaan kaikista parhaimmaksi, saa 10 arviointipistettä. Muut tiimit saavat arviointipisteitä sen verran vähemmän kuin heidän osaamisensa arvioidaan parhaaksi arvioitua tiimiä heikommaksi. Useampi kuin yksi tiimi voi saada täydet 10 arviointipistettä.

Pisteet painotetaan vertailupisteiksi kaavalla: (vertailtavan asiantuntijatiimin saamat pisteet / parhaan asiantuntijatiimin saamat pisteet) x painoarvo 40 %.

Arviointi- ja päivitysprosessin toteuttamista koskevan ideapaperin laatu: painoarvo 50 %.

Ideapaperin suurin sallittu pituus on 5 tekstisivua (A4, fonttikoko vähintään 11, riviväli 1) ja sen tulisi sisältää:

Ideapaperit arvioidaan asteikolla 1–10 siten että parhaaksi arvioitu suunnitelma saa 10 pistettä ja muut sen verran vähemmän kuin ne arvioidaan parasta suunnitelmaa heikommaksi. Pisteet painotetaan vertailussa kaavalla: (vertailtavan toteutussuunnitelman pisteet / parhaan toteutussuunnitelman pisteet) x painoarvo 50 %.

Hinta

Kustannustehokkuus, painoarvo 10 % Tarjoajan tulee esittää kustannusarvio/erittely asiantuntijapalvelun laskutuksen perusteeksi muodostuvista kuluista niin, että tilaajan on mahdollista sen perusteella arvioida saamansa vaatimukset täyttävän asiantuntijatyön määrä ja taso. Minimivaatimukset ylittävän asiantuntijatyön määrää painotetaan.

Pisteet painotetaan vertailussa kaavalla: (vertailtavan kustannuserittelyn pisteet / parhaan kustannuserittelyn pisteet) x painoarvo 10 %.

Edellä esitetyn perusteella ehdotan, että Turun kaupungin ilmastosuunnitelman asiantuntijatuki ajalle 1.3.2024 (tavoite) – 31.5.2025 hankitaan Sitowise Oy:ltä.

Hankinnan arvo ilman arvonlisäveroa koko sopimuskauden (1.3.2024- 31.5.2025) ajalta on 60 000 euroa. Hankintaan liittyy myös optio, jonka arvo ilman arvonlisäveroa on 100.000 euroa.

Optiosta tehdään erillinen päätös.

Liite 1​Ansioluettelon arviointitaulukko

Liite 2​Ideapaperin arviointitaulukko

Liite 3​Pisteytyksen yhteenvetotaulukko

Kärkihankejohtaja, elinvoimajohtajan varahenkilö Björn Grönholm:

Päätös​Päätin edellä esitetyn perusteella, että Turun kaupungin ilmastosuunnitelman asiantuntijatuki ajalle 1.3.2024 (tavoite) 31.5.2025 hankitaan edullisimman tarjouksen tehneeltä Sitowise Oy:ltä.

Hankinnan arvo ilman arvonlisäveroa koko sopimuskauden (1.3.2024- 31.5.2025) ajalta on 60 000 euroa. Hankintaan liittyy myös optio, jonka arvo ilman arvonlisäveroa on 100.000 euroa.

Optiosta tehdään erillinen päätös.

Björn Grönholm

kärkihankejohtaja, elinvoimajohtajan varahenkilö​​

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä

Lisätiedot: projektipäällikkö Pekka Lång puh. 0406350534

Jakelu

aoFuturice Oy
aoGaia Consulting Oy
aoKuudes Kerros Helsinki Oy
aoNetum Oy
aoSitowise Oy
aoSolved - The Cleantech Company Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Elinvoip § 6
Liite 1:Ansioluettelon arviointitaulukko
Liite 2:Ideapaperin arviointitaulukko
Liite 3:Pisteytyksen yhteenvetotaulukko