Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus8618.03.20244

283-2023 (02 05 01)

Ferry Terminal Turku -hankkeen rahoituksen valtiontukisääntelyn yhteensopivuuden selvittäminen

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle esitetään, että ennen rakentamistöiden aloittamista selvitetään Ferry Terminal Turku -hankkeen päivitettyjen rahoitusjärjestelyiden yhteensopivuus valtiontukisääntelyn kanssa ja ilmoitetaan järjestelyt tarvittaessa Euroopan komissiolle viranomaishyväksynnän varmistamiseksi.

Kh § 86

Omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen 13.3.2024:

Aiemmat rahoituspäätökset

Kaupunginvaltuusto päätti 14.6.2021 § 151 hyväksyä Ferry Terminal Turku –hankkeen ja siihen liittyneen markkinaehtoisen rahoitusjärjestelyn. Kaupunginvaltuuston päätöshetkellä Turun Satama Oy:lle kohdenettavan markkinaehtoisen antolainan korko marginaaleineen oli kiinteä 2,14 %. Ennen investoinnin käynnistymistä 10 vuoden kiinteä korko oli kuitenkin vuoden 2023 alkuun mennessä noussut noin 4,7 prosenttiin, mikä ei enää mahdollistanut investoinnin toteuttamista alkuperäisillä rahoitusjärjestelyillä

Kansainvälisessä korkoympäristössä tapahtuneen merkittävän muutoksen vuoksi myös kaupunginvaltuuston päätti 13.2.2023 § 28 muuttaa aiempaa Ferry Terminal Turku –hankkeen rahoituspäätöstä siten, että 77,2 M€ hankkeen investointikustannuksista kohdennetaan emokaupungin investointiohjelman kautta ja kyseisen osuus lisätään uutena ei indeksoituna eränä yhtiön ja kaupungin väliseen maanvuokrasopimukseen käyttäen 30 vuoden poistoaikaa ja 2.69 % vuosittaista laskennallista korkoa.

Kaupunginvaltuusto päätti samalla, että hankkeen kokonaisrahoituksen varmistamiseksi kaupunki tekee enintään 60 M€:n sijoituksen Turun Satama Oy:n sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon Turun Satama Oy:n vastatessa 34,8 M€:n rahoitusosuudesta omilla kassavaroillaan ja tulorahoituksellaan.

Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti oikeuttaa Turun Satama Oy:n jatkamaan Ferry Terminal Turku -hankkeen toteutusta siten, että hankkeen kokonaiskustannus on enintään 172 M€ jakautuen kaupungin ja satamayhtiön investointiosuuksiin.​

Kaupunginvaltuuston käsittelemän 172 M€:n investointilaskelman mukaisesti Turun kaupunki otti vastuulleen 77,2 M€:n perusinfrainvestointiosuuden kuten laiturit, laitureiden taustat ja satamakentät. Turun Satama Oy:n 94,8 M€:n investointiosuus rahoitettiin kaupungin tekemällä enintään 60 M€:n SVOP sijoituksella sekä yhtiön omilla noin 34,8 M€ kassavaroilla ja tulorahoituksella.

Korkojen nousun myötä myös aiemmin markkinaehtoinen rahoitusmalli jouduttiin arvioimaan uudelleen valtiontukisääntelyn.

Rahoitusjärjestelyjen valtiontukiriskien selvittäminen

Kaupunginvaltuuston 13.12.2021 § 286 hyväksymien konserniohjeiden mukaan​ kaupungin rahoittaessa yhteisöjä vieraan tai oman pääoman ehtoisella rahoituksella tulee noudattaa valtiontukea koskevia säännöksiä.

Rahoitusta koskevan päätöksenteon yhteydessä on selvitettävä:

Kaupunki on selvittänyt yhdessä Turun sataman kanssa edellä mainitun

kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti Ferry Terminal Turku -hankkeen rahoitusjärjestelyjä mahdollisen valtiontuen näkökulmasta. Lisäksi on arvioitu hankkeen valmistelun jatkolinjauksia taloudellisen ja juridisen toteutettavuuden kannalta. Selvyyden vuoksi todettakoon, että yleistermillä valtiontuki tarkoitetaan kaikkia julkisia tukimuotoja mukaan lukien mahdollinen kaupungin tytäryhtiölleen osoittama markkinaehtoisesta rahoituksesta poikkeava järjestely.

Selvityksen johtopäätökset ja toimenpidesuositukset ovat painavia etenkin Turun Satama Oy:n hallituksen päätöksenteossa huolellisuusvelvoitteen noudattamisen vuoksi, sillä tahallisuudella tai törkeällä tuottamuksella aiheutettu vahinko saattaisi pahimmillaan johtaa yhtiön hallituksen jäsenen henkilökohtaiseen korvausvastuuseen yhtiölle aiheutetusta vahingosta.

Rahoitusjärjestelyihin liittyvä virheellinen menettely ja/tai siihen sisältyvä laiton valtiontuki voisi johtaa tilanteeseen, jossa mahdollisen valitusprosessin tai Kilpailu- ja kuluttajaviraston omaehtoisesti käynnistämän tutkinnan seurauksena Turun Satama Oy velvoitettaisiin palauttamaan täysimääräisesti vastaanottamansa tukirahoitus. Myös kaupungin omien konserniohjeiden mukaan yhtiön velvollisuus on suorittaa kielletyksi katsottava tuki takaisin kaupungille. Kyseinen tukirahoituksen takaisinperintä investoinnin toteuttamisen jälkeen johtaisi ilman merkittäviä uudelleenjärjestelyjä Turun Sataman maksukyvyttömyyteen.

Selvitystyön tulokset ja suositukset

Turun Satama Oy ja Turun kaupunki ovat käyttäneet selvitystyön tukena Turun kaupunkikonsernin tilintarkastusyhteisö KPMG:n valtiontukijuridiikan ja rahoitusjärjestelyjen asiantuntemusta. Yhtiö on tuottanut päätöksenteon tueksi liitteenä 1 olevan muistion; ”Juridinen ja taloudellinen analyysi Turun Satama Oy:n ja Turun kaupungin suunnittelemaan Ferry Terminal Turku -investointiin liittyen”.

KPMG:n laatiman selvityksen johtopäätöksenä on, että aiemmin valmisteltu markkinaehtoinen rahoitusratkaisu sisältää todennäköisesti osittain ryhmäpoikkeusasetuksen mukaista merisatamille sallittua valtiontukea. Kokonaisuus on kuitenkin konsernin sisäisen rahoitusrakenteen osalta toteuttamiskelpoinen kaupunginvaltuuston hyväksymillä reunaehdoilla tarkennettuna hieman vastaamaan paremmin valtiontukisääntelyä.

Kaupunginvaltuuston hyväksymä investoinnin kokonaiskustannus 172 M€ pysyy edelleen ennallaan samoin kuin maanvuokraan lisättävä 2,69 % vuosittainen laskennallinen korko. Kaupunginvaltuuston päättämästä enintään 60 M€:n sijoituksesta Turun Satama Oy:n sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon käytettäisiin kuitenkin vain 51,2 M€ ja loput 8,8 M€ SVOP-varauksesta siirrettäisiin emokaupungin investointiohjelman kautta toteutettavaksi ja lisättäväksi sataman maanvuokraan 2,69 % vuosikorolla.

Tarkoituksena on selkeyttää kaupunkikonsernin sisäistä rahoitusjärjestelyä siten, että investointikokonaisuus jakautuu valtiontukikelvottomaan markkinaehtoisesti rahoitettavaan 86 M€:n suprastruktuurin osuuteen (rakennukset, rakennelmat yms.) ja ryhmäpoikkeusasetuksen mukaiseen todennäköisesti sallittua valtiontukea sisältävään 86 M€:n infrastruktuurin osuuteen (laiturit, kentät, ruoppaukset yms.).

Rahoitusjärjestelyllä pyritään varmistamaan sekä investoinnin markkinaehtoisen osuuden että mahdollista sallittua valtiontukea sisältävän osuuden toteuttamiskelpoisuus mahdollisessa Euroopan komission arviointimenettelyssä. Lisäksi järjestely parantaa emokaupungin taloudellista asemaa siten, että aiemmin päätetyn enintään 60 M€:n SVOP sijoituksen pitkän aikavälin laskennallisen tuottotavoitteen sijasta infrastruktuurin investoinniksi siirrettävälle 8,8 M€:lle saadaan investoinnin valmistumisen jälkeen heti tuloslaskelmavaikutteinen 2,69 % vuosituotto.

Rahoitusjärjestelyjen ilmoittaminen Euroopan komissiolle

EU:n valtiontukijärjestelmä perustuu ennakkoilmoitusvelvoitteeseen (notifiointi), jossa tuen myöntäjä ilmoittaa ennakkoon suunnitellusta tukitoimenpiteestä Euroopan komissiolle, joka sitten arvioi toimenpiteen vaikutusta sisämarkkinoille ja tekee arviointinsa perusteella päätöksen tuen hyväksymisestä.

Mahdollista tukea myöntävän viranomaisen eli tässä tapauksessa Turun kaupungin vastuulla on arvioida, sisältääkö toimenpide EU:n valtiontukisääntöjen mukaista tukea. Mikäli järjestely todennäköisesti sisältää valtiontukea, viranomaisen on ennen tuen täytäntöönpanoa selvitettävä, mihin valtiontukisääntöön tukijärjestelyn hyväksyttävyys perustuu ja tarvittaessa noudatettava toimenpiteeseen soveltuvaa ilmoitusmenettelyä.

Ferry Terminal Turku -investointikokonaisuus sisältää suurella todennäköisyydellä sellaista valtiontueksi katsottavaa rahoitusta, että Turun kaupungin on viranomaisena ja Turun Satama Oy:lle mahdollista tukea myöntävänä julkisena omistajana selvitettävä järjestelyn yhteensopivuus valtiontukisääntelyn kanssa ja tehtävä tarvittaessa tuesta ennakkoilmoitus komissiolle.

Ilmoitusmenettelyssä valtiontuki-ilmoitus toimitetaan työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) välityksellä edelleen komissiolle. TEM toimii lisäksi ilmoitusmenettelyn aikana yhteystahona kansallisten viranomaisten ja komission välillä. Vaikka ministeriö tukeekin prosessia, Turun kaupunki on menettelytavasta riippumatta vastuussa toimenpiteen valtiontukiluonteen arvioinnista ja asianmukaisten menettelyjen noudattamisesta.

Komission ilmoitusmenettely sisältää Ferry Terminal Turku -investointikokonaisuuden rakentamisen osalta ns. stand still -velvoitteen, jonka mukaan mahdollista valtiontukea sisältävän investointihankkeen käynnistäminen ennen komission ratkaisua tukikelpoisuudesta tai markkinaehtoisuudesta on kiellettyä eräitä valmistelevia toimenpiteitä lukuun ottamatta. Investointia voidaan edistää ilmoitusmenettelyn aikana esimerkiksi toteuttamalla kilpailutuksia ehdollisina siten, että urakkasopimuksen allekirjoittaminen edellyttää hankkeelle komission viranomaishyväksyntää.

Nopeimmillaan komissiolta voi saada kannanoton järjestelyn hyväksyttävyydestä kahden kuukauden kuluessa prosessin käynnistämisestä. Infrastruktuurin kustannuksiin kohdistuvan tuen täyttäessä merisatamille säädetyn sallitun tuen edellytykset, tullee komissio hyväksymään tuen jo alustavan tutkinnan perusteella, jolloin lyhimmillään ilmoitusmenettelyn kesto voi olla 6 - 9 kuukautta. Asian luonteesta johtuen täyttä varmuutta käsittelyajasta ei voi kuitenkaan varmuudella antaa, jolloin aikaa prosessille on suositeltavaa varata vähintään 9 - 12 kuukautta.

Turun Satama Oy:n hallitus on 8.3.2024 hyväksynyt osaltaan Ferry Terminal Turku -hankkeen rahoitusjärjestelyt ja valmistelulinjaukset kaupunginhallitukselle liitteessä 1 esitettävässä muodossa ehdollisena sille, että kaupunginhallitus hyväksyy vastaavasti rahoitusjärjestelyt ja valmistelulinjaukset ja, että esitetyt järjestelyt saavat viranomaishyväksynnän Euroopan komission ilmoitusmenettelyssä.

Turun Satama Oy:n hallitus on esittänyt, että Turun kaupunki hyväksyy osaltaan Ferry Terminal Turku -hankkeen rahoitusmallin ja valmistelulinjaukset ehdollisena sille, että esitetty rahoitusjärjestely saa viranomaishyväksynnän Euroopan komission ilmoitusmenettelyssä.

Lisäksi Turun Satama Oy:n hallitus on esittänyt, että Turun kaupunki käynnistää mahdollista tukea myöntävänä viranomaisena Ferry Terminal Turku -hankkeen rahoitusjärjestelyistä Euroopan komission ilmoitusmenettelyn.

Liite 1KPMG, Juridinen ja taloudellinen analyysi Turun Satama Oy:n ja Turun kaupungin suunnittelemaan Ferry Terminal Turku -investointiin liittyen (salassa pidettävä, JulkL 24 § 20 kohta)

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Kaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisesti Ferry Terminal Turku -hankkeen rahoitusjärjestelyt ja ohjeelliset valmistelulinjaukset ehdollisena sille, että järjestelyt saavat Euroopan komission hyväksynnän.

Kaupunginhallitus päättää, että Turun kaupunki selvittää Ferry Terminal Turku -hankkeen rahoitusjärjestelyiden yhteensopivuuden valtiontukisääntelyn kanssa ja käynnistää tarvittaessa Euroopan komission ilmoitusmenettelyn.

Kaupunginhallitus päättää, että Turun kaupunki merkitsee kaupunginvaltuuston hyväksymästä enintään 60 M€:n SVOP sijoituksesta Turun Satama Oy:n osakkeita enintään 51,2 M€:lla ehdollisena Euroopan komission viranomaishyväksynnälle.

Kaupunginhallitus päättää lisäksi esittää kaupunginvaltuustolle talousarvion yhteydessä päätettäväksi, että ehdollisena Euroopan komission viranomaishyväksynnälle aiemman 77,2 M€:n lisäksi hankkeen sataman infrastruktuurin investointikustannuksista 8,8 M€ kohdennetaan kaupungin investointiohjelmaan uutena ei indeksoituna eränä sekä lisätään yhtiön ja kaupungin väliseen maanvuokrasopimukseen käyttäen 30 vuoden poistoaikaa ja 2.69 % vuosittaista laskennallista korkoa.

Päätös​Ehdotus hyväksyttiin.

​Miikkola ja Bergström ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Jakelu

aoTurun Satama Oy
tpvKonsernihallinto, omistajaohjaus
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut


Liitteet:

Kh § 86
Liite 1:KPMG, Juridinen ja taloudellinen analyysi Turun Satama Oy:n ja Turun kaupungin suunnittelemaan Ferry Terminal Turku -investointiin liittyen (salassa pidettävä, JulkL 24 § 20 kohta)