Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, viestintä- ja markkinointipalvelut 
Viestintäjohtaja206.03.2024 

1637-2024 (02 08 00)

Turku-mielikuvan ja identiteetin kirkastusprojektin käynnistäminen

Viestintäjohtaja Saara Malila 28.2.2024:

Turku on matkalla kohti suurta juhlavuotta 2029. Kaupunki täyttää 800 vuotta. Juhlavuosi kiintopiisteenä kaupunkia kehitetään jatkuvasti monin kunnianhimoisin tavoin - suurin investoinnein ja visionäärisin tavoittein. Turku myös kasvaa kovaa vauhtia: 200​ 000 asukkaan raja on ylittynyt ja väestönkasvu takoo ennätyslukuja kuukausittain.

Turun mielikuvan pitää kuvata kasvavaa, kehittyvää ja muuttuvaa kaupunkia, ja samalla arvostaa ja vaalia Suomen vanhimman kaupungin arvoa - niitä elementtejä, joista Turku tunnetaan ja joita Turkuun tutkimustenkin mukaan liitetään. Historiallisen kaupungin lisäksi Turku on merellinen, osaamisen ja sivistyksen sekä kulttuurin kaupunki.

Nämä määreet löytyvät vuonna 2019 kootusta Turun brändikirjasta, joka ohjaa viestinnän ja markkinoinnin tekemistä ja antaa eväät kaikille kaupungin toimijoille ja henkilökunnalle sekä myös sidosryhmille Turusta puhumiseen ja Turun esittelemiseen. Nämä määreet eivät kuitenkaan enää kuvaa täydellisesti Turkua.

Nyt juhlavuotta kohti mentäessä on hyvä hetki kirkastaa, millaisia mielikuvia ihmisten halutaan Turkuun liittävän ja millaista muutosta haetaan eri toimijoiden yhteistyöllä.

Siksi käynnistetään Turun tavoitemielikuvan kirkastamisprojekti. Tavoitteena on, että työ käynnistyy vuoden 2024 keväällä ja saadaan loppuun viimeistään syksyllä 2024. Työ tehdään pääsääntöisesti omin voimin. Työn konsultiksi halutaan ulkopuolinen toimija, joka on ollut mukana määrittelemässä samalla tavalla attribuutteja ja tavoitteita myös elinkeinoyhtiö Business Turulle ja matkailuyhtiö Visit Turku Archipelagolle. Työssä ostetaan myös mainostoimistosta copywriter-palveluita lopputuloksen viimeistelyyn.

Työn tavoitteena on tarkastella, mitä uutta ja tuoretta näkökulmaa Turun kaupungin mielikuvaan on hyvä muuttuvan maailman, kaupunkien kilpailutilanteen, uusien tutkimusten, kohderyhmien osallistamisten ja Turun kaupunkistrategian lähtökohdista tarkasteltuna saada.

On tärkeä huomioida, että työn tavoitteena ei ole luoda Turulle uutta brändistrategiaa, kaupunkibrändiä tai visuaalista ilmettä.

Projektissa siis kirkastetaan Turun kaupunkibrändin tavoitemielikuva, brändiattribuutit, jotka toimivat viestinnän ja sen avainteemojen johtotähtinä ja tonaliteetti, jolla Turun asioista kerrotaan.

Kirkastettu tavoitemielikuva muotoillaan ketterän pelikirjan muotoon, joka toimii karttana kaupungin markkinoinnin ja viestinnän avainteemojen ja viestien muotoilussa. Pelikirjan avulla Turku pystyy kertomaan tarinaansa ja avainviestejään entistä omaleimaisemmalla, vetovoimaisella ja erottuvalla äänellä. Näitä tavoiteattribuutteja ja niiden kehitystä pystytään entistä paremmin myös seuraamaan esimerkiksi vuosittaisen brand trackingin avulla.

Pelikirjan avulla myös kaupungin koko henkilökunta, poliittiset päättäjät, sidosryhmät ja turkulaiset saavat avun Turusta puhumiseen. Yhteiset sanat ja tarinat luovat kaupungista vahvan mielikuvan. Työssä on tarkoitus myös osallistaa vahvasti näitä eri toimijoita.

Lähtökohtana on, että kirkastetun mielikuvan pitää entisestään vahvistaa mielikuvia Turusta Suomen vetovoimaisimpana paikkana elää, opiskella, työskennellä, yrittää, investoida ja vierailla

Työ tehdään kolme tärkeää kohderyhmää mielessä:

  1. Asukkaat: kaupunkilaiset ja uusiksi turkulaisiksi opiskelemaan, työtä tekemään ja hyvää elämää elämään houkuteltavat.
  2. Yrityselämä ja invest-in: Yritykset ja alueelle sijoittavat sekä muut sidosryhmät kuten korkeakoulut.
  3. Matkailijat kotimaasta ja maailmalta.

Lopputuotoksena syntyy Turun pelikirja antaa kaupungin markkinoinnille ja viestinnälle tuoreen suunnan ja yhteisen kielen, jota johdonmukaisesti seuraten asetetut mielikuvatavoitteet on mahdollista saavuttaa.

Lisäksi pelikirja auttaa kaupungin muita toimijoita johtamaan omia brändejään niin, että älykäs synergia ja yhtenäinen tarina kaupungista toteutuu.

Työn tuotoksina syntyvät:

Päätös​​Päätin, että Turun tavoitemielikuvan ja kaupungin identiteetin määrittelyprojektin konsultointityö hankitaan Hilp Oy:ltä hintaan 14​.500 euroa (+ alv) + optio 5​.000 euroa (+ alv).​

Lisäksi hankitaan kaupungin strategiselta mainostoimistolta​ Drama Queen Communications Oy:ltä mielikuvatyöhön liittyvää copywriter-työtä hintaan 7​.000 euroa + alv.

Saara Malila

viestintäjohtaja

Oikaisuvaatimusohje liitteenä

Jakelu

aoDrama Queen Communications Oy
aoHilp Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, talousohjaus
tiedKonsernihallinto, viestintä- ja markkinointipalvelut
tpvXXXXX