Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hankintapalvelut | |||
Hankintajohtaja | 24 | 01.03.2024 |
7645-2023 (02 08 00)
Tuho- ja haittaeläinten kartoitus- ja hävityspalvelut 1.5.2024 - 30.4.2025
Hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen 1.3.2024:
Hankinnan tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien tuho- ja haittaeläinten kartoitus- ja hävityspalvelusta ajalle 1.5.2024 – 30.4.2025, minkä jälkeen sopimuksia voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.5.2025 – 30.4.2026.
Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot (kansallinen hankinta).
Hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 5.1.2024 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjous-palvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa 31.1.2024.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia eikä osatarjouksia hyväksytä.
Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.
Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo vuodessa on noin 30 000 €.
Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon sopimuskauden aikana.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden (1) palveluntuottajan kanssa.
Tarjoukset saatiin määräaikaan 19.2.2024 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta:
•Antitec Oy
•Pest1 Oy
•Pestes Oy
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.
Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset.
Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.
Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran/palvelun/rakennusurakan olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.
Hankintayksikkö pyysi Antitec Oy:ltä, Pestes Oy:ltä ja Tuhoeläinhallinta Delecon Oy:ltä 22.2.2024 selvityksen poikkeuksellisen alhaisesta tarjouksesta. Antitec Oy:ltä 26.2.2024, Pestes Oy:ltä 22.2.2024 ja Tuhoeläinhallinta Delecon Oy:ltä 21.2.2024 saatujen selvitysten mukaan tarjouksien hinnoissa ei ole ollut virhettä tai puutteellisuuksia, ja että tarjouksissa esitetyt hinnat sisältävät kaikki tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaiset kustannukset, eikä poikkeuksellisen alhainen tarjous ole johtunut julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyönnistä.
Hankintayksikö on tämän perusteella katsonut, ettei sille ole syntynyt hankintalain mukaista velvollisuutta eikä myöskään oikeutta hylätä Antitec Oy:n, Pestes Oy:n eikä Tuhoeläinhallinta Delecon Oy:n tarjouksia.
Arvioinnissa todettiin kaikkien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta
Tarjouspyynnössä valinnan perusteiksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan molemmissa osa-alueissa kokonaistaloudellisesti edullisin seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti:
1. Kartoituspalvelu € / h, enimmäispisteet 10.
Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin € / h / vertailtava hinta x 10).
2. Hävityspalvelu, myrkytön € / käyntikerta, enimmäispisteet 60
Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin € / käyntikerta / vertailtava hinta x 60).
3. Viemäriloukku € / kk, enimmäispisteet 15.
Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin € / kk / vertailtava hinta x 15).
4. Ampiaisten hävitys € /käyntikerta, enimmäispisteet 5.
Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin € / käyntikerta / vertailtava hinta x 5).
5.Murahaisten hävitys € /käyntikerta, enimmäispisteet 5.
Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin € / käyntikerta / vertailtava hinta x 5).
6. Sokeritoukkien hävitys € /käyntikerta, enimmäispisteet 5.
Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin € / käyntikerta / vertailtava hinta x 5).
Kokonaispisteet
Kokonaispisteet | Sija | |
Antitec Oy | 100,00 | 1. |
Tuhoeläinhallinta Delecon Oy | 79,28 | 2. |
Anticimex Oy | 58,01 | 3. |
Pestes Oy | 55,78 | 4. |
Pest Oy | 41,32 | 5. |
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 79 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintapäällikölle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä. Kaupunginhallitus on päätöksellään 5.6.2023 § 215 päättänyt muuttaa hankintapäällikön tehtävänimikkeen hankintajohtajaksi.
Hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari:
Päätös Päätän edellä kuvatuin perustein, että Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien tuho- ja haittaeläinten kartoitus- ja hävityspalveluiden palveluttajaksi valitaan ajalle 1.5.2024 – 30.4.2025 Antitec Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.
Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen.
Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Susanna Sarvanto-Hohtari
hankintajohtaja
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä
Lisätietoja: hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen, puhelin 044 907 5894
Jakelu
aoAnticimex Oy
aoAntitec Oy
aoPest1 Oy
aoPestes Oy
aoTuhoeläinhallinta Delecon Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX