Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus7504.03.20245

1000-2024 (08 00 00, 08 01 00)

Ilpoisten joukkoliikenne runkolinjaston käynnistyessä

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus päätti vuonna 2019 runkolinjaston reiteistä ja liikennöinnin kustannuksista. Päätökseen on kirjattu, että Ilpoisten liikenteen osalta on esitettävä vaihtoehtoisia suunnitelmia. Seudullinen joukkoliikenne Föli on valmistellut esityksen vaihtoehdoista, jotka nyt tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn.

Kh § 75

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja joukkoliikennesuunnittelija Jouko Tervonen 26.1.2024:

Kaupunginhallitus päätti 4.3.2019 § 90 bussien runkolinjaston reiteistä Turun keskustassa ja liikennöinnin kustannuksista. Päätöksessä edellytettiin, että runkolinjaston reittien jatkovalmistelussa joukkoliikennetoimisto ja kaupunkiympäristötoimiala selvittävät vaihtoehtoisia ratkaisuja Ilpoisten joukkoliikenteen järjestämiseksi.

Kaupunginhallituksen 2019 hyväksymä runkolinjaston bruttokustannuslisäys on vuositasolla n. 12,2 miljoonaa euroa verrattuna vuoden 2019 normaaliin liikenteeseen. Joukkoliikenteen kokonaiskustannusindeksi on mm. Ukrainan sodan ja Korona-pandemian vuoksi noussut neljässä vuodessa yli 20 % ja kesän 2023 hintatasossa alkuperäinen kustannusarvio olisi n. 15 miljoonaa euroa. Seudullinen joukkoliikenne on kuitenkin onnistunut saamaan säästöjä kilpailutusten kautta sekä tehostanut kilpailutusten yhteydessä liikennöintiä, joiden avulla menoarvio lisäyksestä on noin 11,5 miljoonaa euroa vuodessa (kh aamukoulu 12.6.2023). Edellä mainittuihin lukuihin ei ole sisältynyt mahdollinen Ilpoisten lisäliikenteen järjestäminen, joista kaupunginhallitukselle tuodaan nyt kaksi vaihtoehtoa.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan 23.1.2019 § 3 hyväksymässä ratkaisussa Ilpoisten liikenne järjestetään liityntälinjalla, jolta on tarkoitus vaihtaa keskustaan menevään runkolinjaan ja myös kehärunkolinjalle. Liityntälinjan vuoroväliksi on kaavailuissa esitetty 20 minuuttia. Tällainen ratkaisu heikentää Ilpoisten tilannetta nykyiseen verraten, kun sekä vaihdoton yhteys keskustaan poistuu että vuoroväli arkisin ruuhka-aikoina heikentyy 10 minuutista 20 minuuttiin.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätös runkolinjastosta perustui Turun kaupunkikehitysjaoston lausunnon perusteella valmisteltuun esitykseen. Esityksen pohjalla vaikutti lisäksi se, että Ilpoisten vierestä Peltolantietä pitkin kulkee yksi Turun tiheimmin liikennöidyistä linjoista, linja 8 (nykyinen linja 18). Myös suorat ja tiheään liikennöidyt yhteydet Turun keskustaan löytyvät siis kävelymatkan päästä ja yhteyttä käytetään nykyisinkin Ilpoisten alueelta keskustaan matkustettaessa.

Runkolinjastosuunnitelman lähtötilanne VE0

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan edellä mainitun päätöksen mukainen runkolinjasto (VE0) käynnistyy 1.7.2025, ellei Ilpoisten liikenteestä päätetä toisin. Kaupunginhallituksen edellyttämät vaihtoehtoiset ratkaisut VE1 ja VE2 esitellään tarkemmin jäljempänä.

Ilpoisten liikenteen vaihtoehtoisen ratkaisun esittämiseksi on syytä aluksi käydä läpi siihen liittyvien linjojen alkuperäinen tilanne suunnitelmassa. Uuteen esitykseen liittyvät alkuperäiset linjat ovat:

Linja 1 Lentoasema – Kauppatori – Satama

Linja 1A Jäkärlä – Lentoasema – Kauppatori – Satama

Linja 1B Linja-autoasema – Kauppatori – Satama

Linja L73 Ilpoinen – Vasaramäki – Kurala

Linjat 1 ja 1A muodostavat yhdessä Lentoasemalta Satamaan runkolinjan, jolla vuoroväli on arkisin ruuhka-aikoina 7-8 minuuttia, lauantaisin 10 minuuttia ja pyhinä 15 minuuttia. Käytännössä joka toinen bussi tulee Jäkärlästä Lentoasemalle ja toiseen suuntaan Kauppatorilta joka toinen bussi jatkaa Lentoasemalta Jäkärlään. Linjaa 1B liikennöidään pääasiassa iltaisin Tukholman laivan käynnin aikana, jotta turvataan riittävän tiheä vuoroväli. Linja 1A liikennöi Jäkärlään arkisin ruuhka-aikoina 15 minuutin välein, muutoin 30 minuutin välein. Lauantaisin Jäkärlän vuoroväli on 20 minuuttia ja pyhinä 30 minuuttia. Linja L73 liikennöi arkisin 20 minuutin välein, lauantaisin aamulla 30 minuutin välein ja loppupäivän 20 minuutin välein sekä pyhinä lauantain tapaan paitsi klo 21 jälkeen 30 minuutin välein. Edellä mainittujen linjojen vuositason kustannuksiksi on esitetty noin 5,5 miljoonaa euroa.

Vaihtoehtoiset suunnitelmat

Seudullinen joukkoliikenne Föli on laatinut kaksi vaihtoehtoista suunnitelman Ilpoisten liikenteen järjestämiseksi.

Vaihtoehto 1 (VE1)

Tiivistelmä VE1

Vaihtoehto 1 tuo Ilpoisista uuden, ruuhka-aikaan 15 minuutin välein liikennöivän yhteyden Turun keskustaan. Se myös muuttaa Kuralan suunnasta tulevan liityntäyhteyden päättymään Skanssiin. Jäkärlän linja ei enää kierrä lentoaseman kautta mutta lentoaseman ja sataman palvelutaso säilyy alkuperäisen suunnitelman tasolla. VE1 mukainen liikenne kustantaisi VE0 nähden n. 900​ 000 € enemmän vuositasolla, josta lipputulojen arvioidaan kattavan noin puolet.

Tarkempi kuvaus VE1

Suunnitelmassa esitetään linjaa 1A lakkautettavaksi, linjan L73 reittiä muutettavaksi ja uutta linjaa 12 Jäkärlä – Kauppatori – Ilpoinen. Linjan 1 Lentoasema – Kauppatori – Satama vuoroväli säilytetään samana kuin alkuperäisessä suunnitelmassa on ollut eli käytännössä linjalle 1 lisätään busseja kiertoon. Linjan 1B liikennöinti säilyy pääosin sellaisena kuin alkuperäisessä suunnitelmassa. Jäkärlän liikennöintimäärä pidetään linjalla 12 alkuperäisen suunnitelman tasoisena ja tällöin myös sama liikenteen taso tulee Ilpoisiin. Linjan L73 reittiä muutetaan siten, että se Vasaramäen ja Ilpoisten sijaan liikennöikin Mustionkadun kautta Skanssiin. Linjalle 12 Jäkärlä – Kauppatori – Ilpoinen esitetään arkipäiville ruuhka-aikoina 15 minuutin vuoroväliä, muina aikoina 20 minuutin vuoroväliä ja illalla klo 19 jälkeen puolen tunnin vuoroväliä. Lauantaisin ja pyhinä aamulle sekä illalle esitetään 30 minuutin vuoroväliä ja päivälle esitetään 20 minuutin vuoroväliä. Linjan reitiksi esitetään Ilpoisista Kauppatorille Peltolantie – Uudenmaantie – Uudenmaankatu – Aninkaistenkatu – Eerikinkatu. Tällä reitillä ei ole kuin vähäisiä osuuksia runkolinjojen kanssa päällekkäin. Kauppatorilta Jäkärlään linjan reitiksi esitetään samaa kuin alkuperäisessä runkolinjastosuunnitelmassa paitsi, että Moisiontieltä Lentoasemalle pisto jätetään pois. Linjalle L73 Skanssi – Kurala esitetään 30 minuutin vuoroväliä. Tämän vaihtoehtoisen suunnitelman vuositason kustannukset olisivat noin 6,4 miljoonaa euroa.

Vaihtoehto 2 (VE2)

Tiivistelmä VE2

VE2 tuo VE1 verrattuna Ilpoisiin ja Jäkärlään paremman vuorovälin eli käytännössä 10 minuutin välein kulkevan runkolinjan. Parempi vuoroväli mahdollistaa linjan 1 siirron lentoasemalta tullessaan Tampereen valtatielle, jolloin lentoaseman yhteydet muuttuvat nopeammiksi. VE2 mukainen liikenne kustantaisi VE0 nähden noin 1 570​ 000 € enemmän vuositasolla, josta lipputulojen arvioidaan kattavan noin puolet.

Tarkempi kuvaus VE2

Suunnitelmassa esitetään linjan 1 reittiä muutettavaksi, linjaa 1A lakkautettavaksi, linjan L73 reittiä muutettavaksi ja uutta linjaa 12 Jäkärlä – Kauppatori – Ilpoinen. Linjan 1 reittiä muutetaan siten, että se kulkee Lentoasemalta Kauppatorille Tampereen valtatietä Tampereentielle, samoin toiseen suuntaan. Reittimuutoksella saadaan nopeampi yhteys keskustan ja Lentoaseman välille. Reitiltä poisjäävällä osuudella Rydöntie – Kärsämäentie – Raunistulan puistotie liikennöinti hoidetaan linjan 12 vuoroilla. Linjan 1 aikataulu tässäkin vaihtoehdossa säilytetään samana kuin alkuperäisessä suunnitelmassa on ollut mutta käytännössä linjalta 1 vähennetään yksi bussi kierrosta. Linjan 1B liikennöinti säilyy pääosin kuten alkuperäisessä suunnitelmassa. Linjan L73 reittiä muutetaan siten, että se Vasaramäen ja Ilpoisten sijaan liikennöikin Mustionkadun kautta Skanssiin. Linjasta 12 Jäkärlä – Kauppatori – Ilpoinen esitetään uutta runkolinjaa, jolloin vuoroväli arkisin on 10 minuuttia ja klo 18 jälkeen 20 minuuttia. Vuorovälin tihentäminen vaihtoehtoon VE1 nähden tarkoittaa kolmen bussin lisäämistä kiertoihin. Lauantaisin ja pyhinä aamulle sekä illalle esitetään 30 minuutin vuoroväliä ja päivälle esitetään 20 minuutin vuoroväliä. Linjan reitiksi esitetään Ilpoisista Kauppatorille Peltolantie – Uudenmaantie – Uudenmaankatu – Aninkaistenkatu – Eerikinkatu. Tällä reitillä ei ole kuin vähäisiä osuuksia runkolinjojen kanssa päällekkäin. Kauppatorilta Jäkärlään linjan reitiksi esitetään samaa kuin alkuperäisessä runkolinjastosuunnitelmassa paitsi, että Moisiontieltä Lentoasemalle pisto jätetään pois. Linjalle L73 Skanssi – Kurala esitetään 30 minuutin vuoroväliä. Tämän vaihtoehtoisen suunnitelman vuositason kustannukset olisivat noin 7,07 miljoonaa euroa.

Yhteenveto

Vaihtoehtoisten suunnitelmien VE1 ja VE2 käsittävät linjat:

Linja 1 Lentoasema – Kauppatori – Satama (vaihtoehdoissa eri reitti Lentoasemalle)

Linja 1B Linja-autoasema – Kauppatori – Satama

Linja 12 Jäkärlä – Kauppatori – Ilpoinen

Linjan L73 Skanssi – Kurala

Esitetyillä vaihtoehtoisilla suunnitelmilla parannetaan aikataulujen paikkaansa pitävyyttä Lentoasemalla, kun sinne ei vuoroja saavu Jäkärlästä. Lisäksi vuorojen matkustuskapasiteetti lisääntyy, kun Jäkärlän matkustajia ei kulje Lentoaseman busseissa. Jäkärlän matkustajien osalta matka-aika keskustan ja Jäkärlän välillä lyhenee, kun linjan ei tarvitse tehdä pistoa Lentoaseman kautta. Myös Jäkärlän linjalla matkustuskapasiteetti lisääntyy. Ilpoisten osalta esitykset mahdollistavat vaihdottoman yhteyden keskustaan ja lyhentävät vuoroväliä arkisin. Ilpoisten itäosista on mahdollista käyttää kävelymatkan päässä kulkevaa runkolinjaa 8, mikä osaltaan kompensoi nykyisen linjan 61 arkipäivien ruuhka-aikojen vuorovälien jonkin verran pidentymistä vaihtoehdossa 1. Esityksellä mahdollistetaan myös vaihdottoman yhteyden syntyminen Skanssin kauppakeskuksesta Pääskyvuoren ja Kuralan alueille. Vaihtoehto 2 mahdollistaa Jäkärlään runkolinjan, josta on maininta Turun yleiskaavassa.

Vaihtoehtoinen suunnitelma VE1 tarkoittaa näiden linjojen liikenteen bussien määrän nousemista 18:sta 21:een, jolloin luonnollisesti liikenteen kustannukset kasvavat. Vaihtoehdossa VE2 bussien määrä nousee 23:een. Vaikka vuositason kustannukset nousevat, niin seudullisen joukkoliikenteen Fölin käsityksen mukaan esitetyillä muutoksilla saadaan matkustajamäärää kasvatettua siten, että todellinen vuosikustannusten nousu puolittuu.

Vaihtoehtoisissa suunnitelmissa esitetyt linjanumerot kuin myös alkuperäisen runkolinjastosuunnitelman mukaiset linjanumerot ovat tässä vaiheessa ns. työnumeroita. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää kevään 2024 kuluessa koko runkolinjastosuunnitelman linjojen ”oikeista” käyttöönotettavista linjanumeroista.

Seudullinen joukkoliikenne esittää edellä esitetyn pohjalta kaupunginhallitukselle, että Ilpoisten joukkoliikenne järjestetään vaihtoehdon VE1 mukaisesti, sillä

Oheismateriaali 1VE0 reitit

Oheismateriaali 2VE0 aikataulut

Oheismateriaali 3VE1 reitit

Oheismateriaali 4VE1 aikataulut

Oheismateriaali 5VE2 reitit

Oheismateriaali 6VE3 aikataulut

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä vaihtoehdon 1 (VE 1) Ilpoisten liikennöintiratkaisuksi ja että tämä huomioidaan talousarviovalmistelussa vuodesta 2025 alkaen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristö, seudullinen joukkoliikenne
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta