Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, integraatiotoiminto 
Integraatiojohtaja122.01.2024 

6931-2023 (02 08 00)

Yhden luukun palvelumallin prototyyppi yritysasiakkuuksien ja -asiointien hallintaan

Projektipäällikkö Sanna Järvi, Asiakkuusjohtaja Johanna Ritvanen, IT-pääsuunnittelija Kaija-Leena Koskela ja Projektipäällikkö Sari Holmberg 15.1.2024:

Osana yritysasiakkuuksien hallintamallin kehittämistyön tavoitteita on rakentaa yrityksille yhden luukun palvelumalli. Yhden luukun palvelumallin tarkoituksena on tarjota Turun kaupungin yrityspalveluissa asioiville asiakaslähtöisesti sujuva palvelukokemus ja selkeä kaupunkitasoinen palvelutarjoama.

​Yhdenluukun palvelumalli rakennetaan vaiheittain ja pilotteja hyödyntäen. Pilotit mahdollistavat palvelumallin kehittämisen testiympäristössä, rajatulla käyttäjämäärällä. Ensimmäinen yhden luukun palvelumallin pilotti toteutetaan työllisyyspalveluiden ja ammatti-instituutin välillä.

Pilotointia varten tarvitaan järjestelmäratkaisu, jonka avulla Turun kaupungin palvelualueet jakavat saman yritystiedon. Palvelualueiden välillä voidaan välittää yrityksistä tulleita toimeksiantoja, jakaa tietoa ja nähdä yritysyhteistyöhön liittyviä toimintoja. Järjestelmää testaavat Työllisyyspalvelut / Työpiste ja Turun ammatti-instituutti / TAI. Pilotoinnilla testataan yhteisen yritystiedon jakamisen tuomia hyötyjä sekä yrityksille, että kaupungin sisällä.

​Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt tarjouksia konsernihallinnon integraatiotoiminnon /asiakasohjauksen toimeksiannosta liittyen pilotointia varten tarvittavaan järjestelmäratkaisuun. Pilotoinnissa tullaan testaamaan kahta järjestelmää peräkkäin.

Kyseessä on puitejärjestelyyn Ihmis- ja yrityslähtöisen kunnan toimintamallien ja niitä tukevien järjestelmien kehittämisen asiantuntija- ja konsultointipalvelut (13642-2021) liittyvä tarjouspyyntö sopimustoimittajille CGI Suomi Oy osakokonaisuudessa 2 "Palveluhallinnan kehittäminen" sekä sopimustoimittajalle Digia Finland Oy osakokonaisuudessa 11 "Dynamics 365 integroinnin kehittäminen ja konfigurointi".

​Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja ehdottomat vaatimukset sekä tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjoushinta tuli ilmoittaa verottomana projektin kokonaishintana tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla.

​Tarjoukset saatiin määräaikaan 5.1.2024 ja 11.1.2024 klo 11.00 mennessä seuraavilta

palveluntuottajalta:

Koska tarjoajien soveltuvuus on tarkistettu palveluntuottajien valinnassa puitejärjestelyyn, suoritettiin tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutettiin kahdessa vaiheessa:

  1. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjoukset arvioitiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

​Arvioinnissa todettiin kaikkien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

​Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioitiin tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavalta palvelulta edellytetään. Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin. Laatu on ilmoitettu vähimmäisvaatimuksissa ja tarjouksen valintaperusteena oli hinta.

​Molemmat saadut tarjoukset hyväksyttiin.

Ehdotus​Ehdotamme, että yritysasiakkuuksien ja -asiointien hallinnan hankkeen yhden luukun palvelumallin prototypointiin hankitaan edellä esitetyt järjestelmäosiot:

Sopimuskausi alkaa 1.2.2024.

Integraatiojohtaja Minna Sartes:

Päätös​​​Päätin, että integraatiotoiminnot hankkii yhden luukun palvelumallin prototypointia varten järjestelmäratkaisun CGI Suomi Oy:lta (0357502-9) ja Digia Finland Oy:lta (1091248-4) tarjotulla hinnalla ja muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

​Perustellusta syystä palvelua voidaan ostaa hankintapäätöksestä poiketen. Hankintayksikkö ei tällä hankintapäätöksellä sitoudu tarjouspyynnössä ilmoitettuun ennakoituun hankintavolyymiin ja -arvoon.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja oikaisuvaatimusohjeet tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn oikaisuvaatimuksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Minna Sartes

Integraatiojohtaja

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

Lisätiedot: Projektipäällikkö Sari Holmberg, puh. 040-3585609

Jakelu

aoHakijat
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX