Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, lakipalvelut 
Lakiasiainjohtaja2618.02.2024 

8733-2023 (03 06 02)

Vahingonkorvausvaatimus ajoneuvovahingosta Stålarminkatu 19 kohdalla 18.12.2023 klo 18.00

Konsernihallinnon lakipalvelut, oikeudellinen asiantuntija Katja Ilveslahti ja lakimies Jukka Jyrkinen 9.2.2024:

Turun kaupungille esitetty korvausvaatimus perusteluineen

Kone-Kunttila Oy (jälj. myös korvauksenhakija) on 19.12.2023 Turun kaupungille saapuneella korvaushakemuksella esittänyt kaupungille 1.443,17 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen auton rek.nro GPR-297​ vahingoittumisesta 18.12.2023 noin klo 18.00 Turussa Stålarminkatu 19 kohdalla ajoradassa olleen kuopan vuoksi. Korvaushakemuksen mukaan ajoneuvon oikea eturengas oli osunut kuoppaan sillä seurauksella, että rengas ja vanne olivat vahingoittuneet.

Korvaushakemuksen liitteenä on esitetty valokuva vahingon aiheuttaneesta kuopasta ja Autokeskus Oy Raision 20.12.2023 antama korjauskustannuslaskelma suuruudeltaan yhteensä 1.443,17 euroa (sis. alv 24 %). Korjauskustannuslaskema sisältää uuden renkaan ja vanteen hankintakustannuksia yhteensä 1.093,04 euroa, pientarvikelisän 54,65 euroa sekä pyörien nelipyöräsuuntausta ja renkaan asennustyötä 295,48 euroa. Korjauskustannuslaskelman mukaan autolla on vapaaehtoinen ajoneuvovakuutus (Fennia Keskinäinen Vakuutusyhtiö), jossa vakuutuksenottajalla on 500,00 euron suuruinen omavastuuosuus vahinkotapahtuman korjauskustannuksista.

Korvauksenhakijan ilmoituksen mukaan vaurioitunut rengas ja vanne ovat vahinkohetkellä olleet neljä kuukautta vanhat.

Asiassa saatu selvitys

Korvauksenhakijaa on 8.1.2024 pyydetty tarkentamaan korvausvaatimuksensa euromääräistä summaa sen osalta, onko korvauksenhakijan maksettavaksi jäänyt Autokeskus Raisio Oy:n laskusta vain kaskovakuutuksen omavastuuosuus 500,00 euroa. Lisäksi on pyydetty selvitys siitä, voiko Kone-Kunttila Oy vähentää laskun arvonlisäveron osuuden omassa arvonlisäverotuksessaan. Korvauksenhakija on 9.1.2024 konsernihallinnon lakipalveluiden kanssa käymässään puhelinkeskustelussa ilmoittanut, että ajoneuvon vapaaehtoista vakuutusta ei käytetä kyseisen vahingon kattamiseksi. Korvauksenhakija vaatii Turun kaupunkia korvaamaan 1.443,17 euroa (sis. alv 24 %).

​Korvauksenhakijan lähettämästä valokuvasta on nähtävissä, että vahingon aiheuttanut kuoppa on sijainnut lähellä ajoradan reunaa.

Kone-Kunttila Oy on julkisten yritystietojen perusteella rekisteröitynyt arvonlisäverovelvolliseksi.

Kaupungin urakoitsijalle antaman laatuvaatimuksen (tehtäväkortti) mukaan liikenteelle vaaraa aiheuttavat tai turvallisuutta vaarantavat päällystevauriot tulee korjata välittömästi vaurion havaitsemisesta. Talvisin paikkaukset tehdään ns. kylmämassalla, joka on hyväksytty paikkausaine talviaikaan. Talvella tehdyt kylmämassapaikat tulee korjata kuumamassalla seuraavan kevään aikana. Kiireellisessä tapauksessa päällystevaurion paikkaus voidaan tehdä kylmämassalla jopa kesällä, mutta tällaiset pakkaukset tulee korjata kuumamassalla ennen seuraavan talvikauden alkua.

​Stålarminkatu on runsaasti liikennöity katu, jolla liikenteelle vaaraa aiheuttavat päällystevauriot tulee korjata välittömästi vaurion havaitsemisesta.

​Stålarminkadun kunnossapidosta vastaavana kaupungin urakoitsijana toimii Destia Oy (jälj. urakoitsija). Urakoitsija on ilmoittanut saaneensa tiedon kyseisestä kuopasta puhelimitse 18.12.2023 klo 9.38. Tämän jälkeen urakoitsija on käynyt paikkaamassa kuopan kylmämassalla vahinkopäivänä 18.12.2023 klo 10.21. Edelleen urakoitsija on käynyt paikkaamassa kuopan kylmämassalla uudelleen vahinkopäivänä klo 18.44, jolloin paikalle on viety kuopasta varoittavat varoituskeilat. Edelleen kuoppaa on paikattu kylmämassalla 19.12.2023 klo 8.32. Tämä jälkeen urakoitsija on paikannut kuopan kuumamassalla 20.12.2023 klo 15.00, kun kuumamassaa on saatu.

Turun kaupungille on saapunut samasta vahinkopaikasta samalta vahinkopäivältä myös korvausvaatimukset diaarinumeroilla 8744-2023 (vahinko klo 16.00) ja 193-2024 (vahinko klo 17.00).

Asiaan sovellettava lainsäädäntö, oikeuskäytäntö ja oikeuskirjallisuus

Kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (jälj. kunnossapitolaki) mukaan kadun kunnossapito kuuluu kunnalle. Mainitun lain 3 §:n mukaan kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Kaupungin vastuu kadun kunnossapitäjänä määräytyy vahingonkorvauslain mukaisena tuottamusvastuuna (vahingonkorvauslaki 2 luku 1 §) eikä vastuu ole ns. ankaraa tuottamuksesta (huolimattomuus, laiminlyönti) riippumatonta vastuuta. Korvausvelvollisuus edellyttää vahingon aiheuttajan toiminnalta vahinkoon syy-yhteydessä olevaa tuottamusta. Koska kadun kunnossapito on kaupungille lakisääteinen velvollisuus, kaupunki vastaa myös kunnossapitotoimiin käyttämänsä urakoitsijan tuottamuksesta.

​Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan kadun pitäjällä eli kaupungille on ns. korostunut huolellisuusvelvoite kadun kunnossapidossa, mikä tarkoittaa sitä, että kadun pitäjän on vastuusta vapautuakseen pystyttävä osoittamaan toimineensa kadun kunnossapidossa olosuhteet huomioiden huolellisesti.

​Jos kadun kunnossapidossa on toimittu huolellisesti, niin kaupungilla ei ole korvausvastuuta, jos vahinkotapahtuma on ollut kaupungille ennalta-arvaamaton. Vahingon ennakoitavuutta pidetään korvausvastuun yleisenä kriteerinä niin, että korvausvastuu ei käsitä vahinkoja, joiden aiheutuminen on ollut ennalta-arvaamatonta (Ari Saarnilehto - Vesa Annola - Mika Hemmo - Juha Karhu - Leena Kartio - Eva Tammi-Salminen - Juha Tolonen - Jarmo Tuomisto - Mika Viljanen: Varallisuusoikeus, 2. uud. painos, Helsinki 2012 s. 582).

​Vahingonkorvauslain 5 luvun 5 §:n mukaan esinevahinkona on korvattava muun muassa esineen korjauskustannukset ja vahingosta aiheutuneet muut kulut sekä esineen arvonalennus taikka tuhoutuneen tai hukatun esineen arvo. Vahingonkorvauslakiin pohjautuvan vakiintuneen vahingonkorvauskäytännön mukaan esinevahinko korvataan siihen käypään arvoon eli päivän arvoon, joka esineellä oli juuri ennen vahinkotapahtumaa.

​Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan vahingonkorvaus ei käsitä korvausta korjauskustannuksen arvonlisäverosta, jonka vahingon kärsijä voi vähentää omassa arvonlisäverotuksessaan.

Tieliikennelain 2 luvun 3 §:n mukaan tienkäyttäjän on vaaran ja vahingon välttämiseksi noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Asian oikeudellinen arviointi

Talvisin esiintyy säätilojen muutosten (vesisateet, lämpötilojen nopeat ja suuret vaihtelut, routiminen) aiheuttamia routavaurioita ja muita päällystevaurioita asfalttipintaisille ja muillekin kaduille. Nämä vauriot saattavat syntyä hyvin nopeasti, jopa parin tunnin sisällä. Kysymyksessä olevassa vahinkopaikassa useiden vahinkotapahtumien sattuminen hyvin lyhyen ajan sisällä viittaa selvästi siihen, että kadun päällysteen rikkoutuminen on tapahtunut äkillisesti ja nopeasti.

​Ennen korvauksenhakijan vahinkotapahtumaa kaupungin urakoitsija on vahinkopäivänä klo 10.21 käynyt paikkaamassa korvauksenhakijan autolle vahingon aiheuttaneen kuopan. Kuoppa on paikattu tavanomaisella ja talvisaikaan hyväksyttävällä korjaustavalla eli kuoppa on täytetty kylmämassalla. Kuoppa on korjattu asiamukaisella tavalla ja vain noin tunnin kuluttua siitä, kun kaupungin urakoitsija oli saanut tiedon kuopasta. Kaupunki/kaupungin urakoitsija on toiminut tässä kadun korjaamisessa huolellisesti. Ottaen lisäksi huomioon, että kuoppa on sijainnut ajoradan reuna-alueella, missä ajoneuvoliikenteen rasitus ajorataan on vähäisempi kuin ajoradan keskisemmällä alueella, on kaupungille/urakoitsijalle ollut ennalta-arvaamatonta, että vahinkopäivänä klo 10.21 tehty paikkaus rikkoutuisi saman päivän aikana uudelleen.​ ​

​Kaupungin/urakoitsijan toiminnassa kadun kunnossapitäjänä ei ole ollut huolimattomuutta tai laiminlyöntiä. Korvauksenhakijan vahinkotapahtuma on ollut kaupungille ennalta-arvaamaton, minkä vuoksi kaupungilla ei ole korvausvastuuta asiassa.

​Kaupungilla ei ole tuottamuksesta riippumatonta ankaraa vastuuta katualueilla tapahtuvista vahingoista.

​Kaupungilla ei ole lakiin perustuvaa korvausvastuuta korvauksenhakijan vahingosta.

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön (Kv 17.4.2023 § 73) 43 §:n 5 kohdan mukaan kansliapäällikön erityiseen toimivaltaan konsernihallinnon ja koko kaupungin tasolla kuluu myöntää vahingonkorvaus 50.000,00 euroon (alv. 0 %) saakka.

​Kaupungin kansliapäällikkö on 5.6.2023 § 178 tehnyt konsernihallinnon hallinnon järjestämisestä päätöksen, jonka mukaan konsernihallinnon johtavalla kaupunginlakimiehellä on toimivalta myöntää kaupungilta vaadittu vahingonkorvaus 50.000,00 euroon (alv. 0 %) saakka.

Johtopäätös

​Edellä esitetyin perustein Turun kaupunki päättänee kokonaisuudessaan hylätä kysymyksessä olevan Kone-Kunttila Oy:n vahingonkorvausvaatimuksen.​

Päätös​Päätin, että Turun kaupunki edellä esitetyssä asiassa hylkää kokonaisuudessaan Kone-Kunttila Oy:n vahingonkorvausvaatimuksen.

​Pauliina Ahlas

lakiasiainjohtaja

​Oikaisuvaatimusohjeet liitteenä

Jakelu

aoKone-Kunttila Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tiedXXXXX