Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 28 | 29.01.2024 | 6 |
14272-2022 (02 08 00)
Lausunto Turun hallinto-oikeudelle kaupunginhallituksen päätöksestä 20.11.2023 § 419 tehdyistä valituksista
Tiivistelmä:
Kaupunginhallituksen päätöksestä 20.11.2023 § 419 on valitettu hallinto-oikeuteen. Em. päätöksellään kaupunginhallitus on hylännyt valittajien tekemät oikaisuvaatimukset kaupunginhallituksen Varissuon koulun korjauksen aikaisen väestötilan sijoituspaikkaa ja elementtirakenteisen väestötilan hankintaa koskevasta päätöksestä 10.10.2023 § 372. Kaupunginhallitukselle esitetään hallinto-oikeudelle annettavaksi lausunto, jonka mukaan valitukset tulee ensisijaisesti jättää tutkimatta ja toissijaisesti hylätä.
Kh § 28
Kaupunginjuristi Mikael Sunell, toimitilapäällikkö Pauliina Karjalainen, palveluverkkojohtaja Minna Juselius ja kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen 29.1.2024:
Valitukset ja hallinto-oikeuden lausuntopyyntö
XXXXX on vaatinut kaupunginhallituksen päätöksen 10.10.2023 § 372 täytäntöönpanon kieltämistä siltä osin, kuin on suunniteltu Varissuon koulun väistötilaelementtiratkaisun toteuttamista Pääskyvuoren koulun yhteyteen ainoana vaihtoehtona ja periaatepäätöksen mukaista tavoitetta Varissuon sekä Pääskyvuoren koulujen toiminnallisesta yhdistämisestä S2 -kielisten osuudella perustellen sekä sitä, että Varissuon koulun väistötilojen toteuttamisen päätös vuoden 2024 syyslukukaudesta alkaen pitää viedä kaupunginvaltuuston päätettäväksi valituksesta (Liite 1) tarkemmin ilmenevin perustein.
XXXXX on vaatinut kaupunginhallituksen päätöksen 20.11.2023 § 419 kumoamista valituksesta (Liite 2) tarkemmin ilmenevin perustein.
Turun hallinto-oikeus on pyytänyt kaupunginhallitusta:
1) antamaan lausunnon, jossa viranomainen
2) toimittamaan päätöksen perusteena olleet asiakirjat sekä muut asiaan liittyvät asiakirjat
3) sisällyttämään lausuntoon luettelon toimitetuista asiakirjoista, jotta asianosainen saa myöhemmin vastinepyynnön yhteydessä tietoonsa hallinto-oikeudessa olevan oikeudenkäyntiaineiston. Luettelossa on eriteltävä viranomaisen yksinomaan tätä oikeudenkäyntiä varten laatimat tai hankkimat asiakirjat päätöksen perusteena olleista tai muutoin viranomaisen käytössä asiaa ratkaistaessa olleista asiakirjoista.
Lausuntoehdotus
Selostus asiasta
Varissuon koulu on teknisen käyttöikänsä päässä, kohteessa oireiltin ja tehtiin sisäilmailmoituksia. Mahdollisia sijaintipaikkoja väistötilalle selvitettiin Varissuon alueella sekä olemassa olevista pitkäaikaisväistö kohteista.
Varissuon koulutaloon tehtiin kevään 2023 aikana rakennuksen kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus. Kuntotutkimuksen mukaan kosteus- ja mikrobivaurioita havaittiin paikallisesti ala- ja yläpohjissa sekä ulko- ja väliseinissä. Merkittävin sisäilman laatuun vaikuttava tekijä on ilmayhteys vaurioituneista rakenteista sisäilmaan.
Kaupunginhallitus teki 3.4.2023 § 138 periaatepäätöksen Jäkärlän ja Varissuon koulujen väistötilojen osalta seuraavasti (tässä Varissuon koulun väistöä koskeva osuus):
”Varissuon koulun väistötilaratkaisun kanssa jatketaan väistötilaelementtiratkaisun toteuttamisen suunnittelulla Pääskyvuoren koulun yhteyteen. Väistötilaelementin hankintaan vaaditut toimenpiteet voidaan aloittaa vasta sen jälkeen, kun yhdessä Pääskyvuoren koulun kanssa on varmistettu, että tiloissa pystytään turvaamaan hyvä arki niin ruokailujen, välituntien, liikuntatuntien kuin turvallisen kulkemisen osalta.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että koulukyytien järjestämisestä käydään keskustelu yhdessä koulun ja vanhempainyhdistyksen edustajien kanssa. Tavoitteena on taata mahdollisimman turvalliset ja sujuvat koulumatkat ja -kuljetukset. Erityistä huomiota kiinnitetään 1. ja 2. luokkalaisten kuljetuksiin.”
Varissuon koulun syksyllä 2023 aloittaville 1. luokkalaisille osoitettiin koulupaikka Pääskyvuoren koulusta. Muilta osin Varissuon koulu siirtyi väistöön (2.-6. -luokat) Untamonkadun ns. Tunturi-kiinteistöön elokuussa 2023. Kaupunginhallituksen 3.4.2023 päätöksen mukaan valmistellaan Pääskyvuoren koulun tontille sijoitettavan väistötilan hankintaa siten, että ensin varmistetaan koulujen hyvän arjen turvaaminen uusissa tiloissa.
Turun hallintosäännön 34 §:n mukaan kaupunginvaltuusto päättää merkittävistä muutoksista kaupungin omaan palveluverkkoon. Valituksenalaisessa päätöksessä ei ole päätetty merkittävistä muutoksista palveluverkkoon, vaan käsitelty tilapäistä akuuttia väistöratkaisua. Kaupunginvaltuuston 13.2.2023 § 31 hyväksymien kaupungin tilahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeiden mukaan akuutin väestötilahankkeen hankintaprosessin käynnistää kaupungin tilapalveluiden tilapalvelujohtaja. Kaupunginhallitus on 10.10.2023 § 372 päätöksenään todennut, että puheena oleva hankintaprosessi voidaan käynnistää vuokrahankintana enintään viideksi vuodeksi, minkä jälkeen kaupunginhallituksen päätös on lähetetty toimenpiteitä varten tilapalveluille.
Käsitys valituksenalaisten päätösten muutoksenhakukelpoisuudesta
Kuntalain 136 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta.
Valituksenalaisessa päätöksessä kaupunginhallitus päätti, että:
Koska valituksenalainen kaupunginhallituksen päätös on koskenut vain kyseisen väestötila-hankkeen valmistelua, tulisi valitus hallinto-oikeudessa jättää ensisijaisesti tutkittavaksi ottamatta.
Vastaus XXXXX valituksessa esitettyihin vaatimuksiin ja niiden perusteluihin
Valittajan vaatimukset tulee ensisijaisesti jättää tutkimatta edellä muutoksenhakukelpoisuudesta mainituin perustein ja toissijaisesti hylätä alla mainituin perustein.
Valittajan mukaan kasvatus- ja opetustoimen johtaja Timo Jalonen olisi ylittänyt toimivaltansa.
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen ei kuitenkaan ole ollut asiassa päätöksentekijä eikä siten ole voinut ylittää toimivaltaansa. Kasvatus- ja opetusjohtaja on osaltaan osallistunut kaupunginhallitukselle tehdyn esityksen valmisteluun.
Valittajan esittämistä seikoista todetaan lisäksi seuraavaa:
Pääskyvuoren ja Varissuon koulut toimivat samalla oppilaaksiottoalueella noin 1,8 kilometrin etäisyydellä toisistaan. Siitä koulusta, jonka kaupunki oppilaalle osoittaa, muodostuu lain tarkoittama lähikoulu. Koulun fyysinen läheisyys on kokonaan toinen asia, mutta se toteutuu myös tässä väistötila-asiassa eikä koulumatka muodostu kohtuuttomaksi. Kasvatus- ja opetuslautakunnan tarkoittama lähikouluperiaate toteutuu tässäkin asiassa.
Vanhempia, oppilaita ja koulujen henkilökuntaa on laajasti kuultu käsittelyn yhteydessä.
Aiemmassa yhteydessä, kokonaan toisen asian yhteydessä on käsitelty valtuustoaloitteen pohjalta Pääskyvuoren ja Varissuon koulujen yhdistämistä. Mitään tällaista esitystä ei koskaan ole tehty tämän eikä muunkaan asian valmistelun yhteydessä.
Valittajan mukaan kaupunginhallitus olisi ylittänyt toimivaltansa, koska päätös olisi ristiriidassa valtuuston hyväksymien strategioiden kanssa.
Valituksenalainen päätös ei ole valittajan väittämällä tavalla ole ristiriidassa valtuuston hyväksymien strategioiden kanssa. Päätös on koskenut akuutin ja tilapäisen väistötilan hankintaprosessin aloittamista ja väistötilan sijoituspaikka. Akuuttien väistötilojen prosessiin ja päätöksentekoon on ohjeet kaupunginvaltuuston hyväksymässä tilahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeessa, jonka mukaisesti päätöksenteossa on toimittu.
Valittaja on vaatinut päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä.
Valituksenalaisen päätöksen täytäntöönpanoa ei tule kieltää. Täytäntöönpanokielto ja uudelleen valmistelu, tarkoittaisivat käytännössä väistämättä sitä, että Varissuon koulun oppilailla ei olisi väistötiloja käytössään kouluvuoden alkaessa elokuussa 2024. Varissuon koulun tiloja ei voida turvallisesti käyttää enää ja tarvittavia korjauksia ei myöskään voida toteuttaa ilman väistötiloja. Väistötilahankintaa ja väistötilojen rakentamista ei enää ehditä toteuttaa, mikäli hankinnan valmistelu keskeytettäisiin.
Vastaus XXXXX valituksessa esitettyihin vaatimuksiin ja niiden perusteluihin
Valittajan vaatimus tulee ensisijaisesti jättää tutkimatta edellä muutoksenhakukelpoisuudesta mainituin perustein ja toissijaisesti hylätä alla mainituin perustein.
Valittajan mukaan kaupunginhallituksella ei olisi ollut asiassa toimivaltaa, koska Turun kaupungin hallintosäännön mukaan kaupunginvaltuuston toimivallassa on päättää oppilaitoksen perustamisesta tai lakkauttamisesta ja oppilaiden siirtoa koskeva päätös olisi tosiallisesti luonteeltaan pysyvä. Kysymys on kuitenkin jäljempänä kuvatusti tilapäisestä väistötilaratkaisusta.
Valituksenalainen päätös on koskenut nimenomaisesti enintään viideksi vuodeksi hankittavan väistötilaelementin hankintaprosessin aloittamista, eikä valittajan esittämällä tavalla pysyvää oppilaitoksen perustamista tai lakkauttamista.
Väistötilaelementti toteutetaan tilapäisellä rakennusluvalla, mikäli sijaintipaikassa ei ole sijoittamiseen pysyvästi soveltuvaa asemakaavaa. Näin ollen Varissuon koulun väistöaika tilaelementin valmistumisesta on lähtökohtaisesti enintään viisi vuotta. Tämä on normaali väistötilaelementin toiminta-ajaksi suunniteltu aika Turussa.
Mikäli tilaelementti saadaan käyttöön elokuussa 2024, voidaan toimintaa tiloissa järjestää arviolta syksyyn 2029. Tällä aikavälillä tullaan suunnittelemaan ja toteuttamaan Varissuon alueen pysyvät koulutilaratkaisut. Palvelut suunnitellaan ja toteutetaan Varissuolle.
Varissuon koulurakennus on laajan peruskorjauksen tarpeessa, mutta tutkimustulosten mukaan korjattavissa. Yhtenä vaihtoehtona on siis Varissuon koulutalon korjaaminen. Alueella on samanaikaisesti havaittavissa ja suunnitteilla myös muita muutoksia koulu- ja päiväkotiverkkoon sekä mahdollisesti muuhun palveluverkkoon, joten parasta mahdollista tapaa järjestellä koulujen ja päiväkotien tilat valmistellaan parhaillaan.
Päiväkotien osalta tarkastellaan kohteiden korjaamista ja/tai korvaamista uusilla tiloilla. Kaupunginvaltuusto on syyskuussa 2023 päättänyt hyväksyä Kansainvälisen koulun hankesuunnitelman ja tilojen vuokraamisen Kupittaalta. Suunnitelman mukaan kansainvälinen koulu voisi sijoittua Kupittaan tiloihin vuonna 2026. Tämän muutoksen myötä Varissuolta vapautuu koulutiloja kahdesta eri kiinteistöstä; Normaalikoulun rakennuksesta ja koulu/nuorisotilarakennuksesta. Kaupunki tekee näin ollen tilaselvityksiä myös yhdessä Normaalikoulun kanssa. Pitkän aikavälin suunnitelma on, että Varissuolla järjestetään jatkossakin perusopetusta. Konkreettiset tilaratkaisut vaativat kuitenkin vielä lisäselvityksiä- ja suunnittelua ja tuodaan näin ollen päätöksentekoon Varissuon väistötila-asiasta irrallisena asiana. Varissuon koulua ei ole lakkautettu. Sen toiminta on siirretty väistötiloihin Kupittaalle koska toiminnan jatkaminen Varissuon koulurakennuksessa ei ollut mahdollista kesän 2023 jälkeen
Valittajan mukaan kaupunginhallituksella ei olisi ollut asiassa toimivaltaa, koska hankinnan arvon perusteella Turun kaupungin hallintosäännön mukaan tilahankinnan hyväksyminen kuuluisi kaupunginvaltuuston toimivaltaan.
Valituksenalainen päätös ei kuitenkaan ole hankintapäätös, vaan päätös koskee väistötilaelementin kilpailutuksen pohjaksi valitun paikan vahvistamista sekä vuokrahankintana toteutettavan kilpailutusprosessin valmistelua.
Akuuteista tilahankkeista ei laadita hankesuunnitelmaa, mutta tilatarve määritellään yhdessä käyttäjäosapuolen kanssa. Akuutin tilahankinnan kilpailutus käynnistetään viranhaltijapäätöksenä (tilapalveluyksikön johtaja). Päätöksen hankinnasta tekee saatujen tarjousten pohjalta päätösvaltainen taho.
Muut kuin tilahankkeeseen kuuluvat kustannukset, kuten infran rakentaminen alueelle, eivät kuulu tilahankkeiden kustannuksiin.
Valittajan mukaan päätöksessä ja sen valmistelussa ei ole huomioitu alueella asuvien lasten ja perheiden etua. Valittajan mukaan valmistelu olisi kyseenalainen ja päätös syrjivä. Valittajan näkemys on virheellinen jäljempänä valituskirjelmän kohdittain jäsennetyin perustein.
1. Valittajan mukaan: ”Päätöksen § 372 oheismateriaalina olevassa Lapsivaikutusten arvioinnissa tekijöiksi on mainittu kolme nimeä. Kun ko. esityslista julkaistiin, nimiä oli neljä. Oikaisuvaatimuksesta tehdyssä päätöksessä § 419 puolestaan väitetään, että Pääskyvuoresta olisi Lapsiasianasianvaikutukseen osallistunut sekä rehtori että vararehtori. Jälkimmäinen ei ole lapsiasiainarviointiin osallistunut ja rehtorin nimi otettiin ensimmäisen kerran esille vasta tässä kohdin, joten hänenkin osallisuutensa on kyseenalaista.”
Pääskyvuoren koulusta työhön osallistui rehtori Erkki Rötkönen. Asiassa oli aluksi mainittu virheellisesti vs. rehtori Konsta Kapasen nimi, joka ei valmisteluun ottanut osaa. Nimellä ei ole ollut vaikutusta arvioinnin sisältöön.
2. Valittajan mukaan: ”Lapsivaikutuksen arvioinnin tekijöissä ei ole ollut mukana Pääskyvuoren koulun edustusta lainkaan, vaikka väistötilaratkaisu vaikuttaa merkittävästi ko. koulun, sen oppilaiden ja henkilökunnan arkeen. Pääskyvuoren koulun edustuksen puuttuessa tausta-asiakirjan laadinnasta, on perusteltua olettaa, että kaupunginhallituksen 3.4.2023 päätöksessä edellyttämä toimivan ja turvallisen arjen selvitys ei ole tehty yhteistyössä koulun kanssa.”
Pääskyvuoren koulun osalta asiassa antoi lausuntonsa Pääskyvuoren koulun henkilökunta ja rehtori Rötkönen toimitti pyydetyn lausunnon.
3. Valittajan mukaan: ”Vanhempainyhdistyksen kokouksessa 9.10.2023 sekä rehtori että vararehtori molemmat totesivat, että he eivät ole olleet mukana toimivan arjen varmistamiseen liittyvissä keskusteluissa ja selvitystöissä. Kaupunginhallituksen 3.4.2023 päätöksessä §138 (14272–2022 (02 08 00)) edellyttämä toimivan ja turvallisen arjen selvitystä ei ole siten tehty yhteistyössä koulun kanssa, joten vaadimme päätöksen peruuttamista ja asian palauttamista valmisteluun siten, että seuraavassa päätösesityksessä on osoitettu kaupunginhallituksen 3.4.2023 vaatimat valmistelut tehdyiksi. Ote päätöksestä: Väistötilaelementin hankintaan vaaditut toimenpiteet voidaan aloittaa vasta sen jälkeen, kun yhdessä Pääskyvuoren koulun kanssa on varmistettu, että tiloissa pystytään turvaamaan hyvä arki niin ruokailujen, välituntien, liikuntatuntien kuin turvallisen kulkemisen osalta. ”
Väistötilan tilatarpeen selvitystä on tehty yhteistyössä koulun johdon kanssa. Tilatarveselvityksessä on varmistettu, että tilat riittävät ja ne ovat toiminnalle sopivat sekä hahmoteltu, mitä asioita pitää ratkaista toiminnallisilla ratkaisuilla, eli lukujärjestysteknisillä järjestelyillä. Eli väite ei pidä paikkaansa, koska juuri he varmistavat koulussa kaikkina aikoina arjen turvallisuutta ja toimivuutta.
4. Valittajan mukaan: ”Lapsiasianvaikutusten arvioinnissa todetaan, että yhteistyö ja keskustelu huoltajien kanssa on toiminut erinomaisesti. Tämä ei ole ainakaan huoltajien näkemys, joten arvioinnin luotettavuus voidaan kyseenalaistaa tältäkin osin. Huoltajien toimesta on kaupungin virka- ja luottamushenkilöille laitettu sähköpostitse kyselyjä eri näkökulmista. Osaan on saatu vastauksia, vaikkakin erittäin ylimielisiä (esim. tilapäisratkaisuihin vedotaan pysyvinä) ja osaan ei vastauksia ole saatu lainkaan tai vastuuhenkilöiksi on nimetty tahoja, jotka eivät liity asioihin mitenkään. Yhteistyö ja keskustelu tarkoittaa aitoa, molemmin puolista vuorovaikutusta ja sellaista tässä tapauksessa ei ole ollut. Myöskään tältä osin ei arviointia voida pitää luotettavana, vaan se pitää suorittaa uudelleen toisin resurssein, ks. kohta 1.”
Asiasta on käyty laajaa keskustelua eri foorumeilla sekä järjestetty erilaisia tilaisuuksia. On totta, että asiasta on oltu erimielisiä, mutta muuten mielipiteiden vaihto on ollut hyvinkin vilkasta ja laajaa. Lapsivaikutusten arvioinnissa on ollut mukana toimijoita niin Pääskyvuoren koulusta kuin Varissuon koulusta.
5. Valittajan mukaan: ”Valmistelijat ovat kuvanneet syksyn 2024 väistötila-asian kuulemisiksi 5.6.2023 ja 10.8.2023 pidettyjä tilaisuuksia, joiden agenda on sekä kutsussa että itse tilaisuudessa koskenut kouluvuoden 2023–24 aloittamista. Lisäksi kohderyhmänä on kerrottu olleen Pääskyvuoren koulun huoltajat. Kuten oheisista tilaisuuksien kutsuista voi todeta, tilaisuudet ovat koskeneet syyskautta 2023 ja lukuvuotta 2023–24. Lisäksi 10.8.2023 on kohdistettu vain osalle vanhemmista ja pidetty opetusryhmittäin. Päätöksessä § 419 tilanne koetetaan siloittaa kuvaamalla, että vaikka kutsussa ei ole kerrottu tilaisuuden koskevan väistötiloja, kuulemista on silti tapahtunut. Näin ei voi olla, sillä useampi tilaisuuksiin osallistunut vanhempi on todennut, että ko. tilaisuuksissa on käsitelty juurikin agendalla olleita asioita eikä esimerkiksi väistötiloihin, koronarajoituksiin tai muihin asioihin liittyviä asioita. Lisäksi elokuun tilaisuus oli täysin opettajavetoinen ilman rehtorin kaikille suunnattua osuutta ja kutsu kohdistui ainoastaan luokka-asteille 2–6 päinvastoin kuin valmistelumateriaaleissa väitetään. Opettajille tieto siitä, että heidän 10.8.2023 luokilleen pitämä vanhempainilta olikin samalla syksyn -24 kuulemistilaisuus, tuli vasta § 372 päätöksen yhteydessä eikä heitä valmisteltu ko. kuulemistilaisuuteen millään tavoin. Näin ollen nyt tehty valmistelu on hylättävä ja käynnistettävä uudelleen päivitetyin resurssein. Valmistelijoissa on oltava mukana tahoja, jotka tuntevat perusteet sekä koulumaailmasta (esim. lukukausi- ja vanhempainilta -käsitteet) että keskustelutaidoista.”
Päätöksessä kuvatuista kuulemis- ja keskustelutilaisuuksista kaikki eivät ole nimetty väistötila-asian kuulemisiksi, kaikissa kuulemista on silti tapahtunut. Kouluvuoden järjestämisessä on paljon muutakin läpikäytävää, ja sen vuoksi tilaisuuksien nimet ovat yleisluonteisempia.
6. Valittajan mukaan: ”Arvioinnissa vertaillaan Varissuota ja Pääskyvuorta väistötilaelementtien sijoituspaikkoina. Sekä koulujen henkilökunta, vanhemmat että oppilaat suosittelevat Varissuota väistötilaelementtien sijoituspaikaksi. Nämä tahot ovat niitä, jotka tietävät, millaista arki on ko. alueilla ja kouluissa. Kuitenkin kaupunginhallitukselle on esitetty -näiden asiantuntijoiden näkemysten vastaisesti- väistötilojen sijoittamista Pääskyvuoreen. Asianosaisten mielipiteen ohittaminen ilman todellisen vaihtoehdon selvittämistä ja todellisten muiden perusteiden avaamista, kyseenalaistuu koko päätös itsessään.”
Varissuon alueelta tai sen läheisyydestä ei löydetty annetun aikataulun puitteissa valmiita vuokratiloja, sopivaa sijoituspaikkaa tilaelementille tai mahdollista sijoituspaikka ei ole Turun kaupungin käytettävissä (mm. Norssin tontti). Näin ollen sijoitusta suunniteltiin ja valmisteltiin Kärsämäkeen vuoden 2022 aikana. Jäkärlän koulun akuutin tilanteen vuoksi väistökokonaisuus tuli uudelleen arvioitavaksi.
3.4.2023 Väistötilaelementti ratkaisun valmistelun jatkamisella Pääskyvuoren koulun kentälle tehdyn periaatepäätöksen jälkeen hankkeen valmistelevia töitä edistettiin päätöksen mukaisesti.
Valmisteluaikana 3.4. – 30.9.2023 tehtiin periaatepäätöksen mukaisen valmistelun lisäksi kuitenkin lisäselvitystä koskien Turun yliopiston hallinnoiman Turun normaalikoulun kentän käytöstä mahdollisena väistötilaelementin sijoituspaikkana yhdessä koulun edustajien kanssa. Väistötilaelementtikokonaisuudesta tulisi huomattavasti suurempi normaalikoulun kentälle sillä koulun tilojen käyttöasteiden ollessa niin suuria ei tiloissa pystytä toteuttamaan samanlaista yhteiskäyttöä opetustila ja pienryhmätilojen osalta kuin Pääskyvuoren koulun yhteydessä. Väistötilaelementti normaalikoulun kentälle olisi noin 1.200m2 suurempi. Tämä tekee ratkaisusta samalla teknis- taloudellisesti kannattamattoman. Oppilaiden pitäisi myös siirtyä toiseen lähikouluun taito- ja taideaine sekä liikuntatunneille. Näitä ei ole väistöelementtikokonaisuuksiin suunniteltu. Lisäksi normaalikoulun tontti ei mahdollista riittävää viranomaisen vaatimaa vähimmäismitoitettua välituntipiha-aluetta kahden koulun käyttöön.
Kyseessä on akuutti väistötilatarve ja ensisijainen tavoite on turvata kaikille lapsille olemassa olevilla vaihtoehdoilla terveelliset ja turvalliset tilat. Väistötilavalmistelussa etsitään mahdollisia vaihtoehtoja, huomioidaan useita eri näkökulmia ja arvioidaan eri ratkaisuvaihtoehtojen vaikutuksia. Terveellisten ja turvallisten tilojen varmistaminen on varmasti jokaisen lapsen etu.
7. Valittajan mukaan: ”Koulumatkojen osalta todetaan, että matkaa on enintään 2 km/26 min ja ettei koulumatka ole vaarallinen. Nämä pitävät aikuisten kohdalla ehkä paikkansa, mutta alakoululaisten osalta matka-aika on paljon pidempi, tien varressa kävely ilman kävelytietä sekä teiden ylitykset ilman suojateitä ovat vaarallisia. Arvioinnin tekijät ovat tässä kohdin unohtaneet kohderyhmän.”
Liikenneolosuhteet eivät alueella millään tavalla poikkea muista vastaavista olosuhteista Turussa.
8. Valittajan mukaan: ”Pääskyvuoren koulun 1. luokan oppilaista sanotaan puolet olevan suomenkielisiä. Näin ei ainakaan syksyllä -23 ole ollut eikä tällä hetkellä ole tiedossa, kasvaako S1-kielisten osuus tulevina vuosina.”
Pääskyvuoren koulun 1. luokan oppilaista 46,5 % on äidinkieleltään suomenkielisiä.
9. Valittajan mukaan: ”Päätöksen § 372 valmistelumateriaaleissa oppilaiden näkökulmassa ei tuotu selkeästi esille sitä, kumpaa vaihtoehtoa oppilaat itse suosivat. Nämä selvitykset on liitetty oikaisuvaatimusta koskevaan § 419 päätökseen, mutta jostain syystä niitä ei haluttu esitellä vielä alkuperäisen päätöksen yhteydessä, vaikka ainakin Pääskyvuoren koulun oppilasparlamentin osalta selvitys oli tehty ja toimitettu kaupungille. Pääskyvuoren oppilaat kannattavat väistötiloiksi Varissuota, mutta Varissuon oppilaiden osalta päätöstä ei ole julkistettu, vaikka se oheismateriaaleissa nykyisin on. Tällainen aineistojen salassa pitäminen asettaa ko. valmistelun kyseenalaiseksi heikentäen luottamusta virkamiesten puolueettomaan ja läpinäkyvään toimintaan.”
Oppilaskuntien hallitukset molemmissa kouluissa kannattivat väistötilaa Varissuolle, mikä on huomioitu päätöksen valmistelussa.
10. Valittajan mukaan: ”Päätöksen §372 tausta-asiakirjassa väitetään, että Pääskyvuoresta ei ole tullut määräajassa lainkaan mielipiteitä kasvatus- ja opetusjohtajalle hänen pyytäessä niitä sähköpostiinsa. Tämä ei pidä paikkaansa. Kaupunginhallitukselle toimitettiin ennen 10.10.2023 kokousta useampi nimi päivämäärineen, jotka ovat olleet määräaikaan mennessä yhteydessä kasvatus- ja opetusjohtajaan. Lisäksi kasvatus- ja opetusjohtaja vastasi osalle vanhemmista määräajan sisällä (esim. XXXXX ja XXXXX ), mikä asettaa ko. valmistelun erittäin kyseenalaiseksi. Oikaisuvaatimusta koskevassa päätöksessä § 419 tämä väite siitä, ettei Pääskyvuoresta olisi tullut kannanottoja, oli poistettu, mutta tämä ei poista sitä tosiasiaa, että virkamies oli valmisteluasiakirjoihin antanut virheellistä tietoa vieden siten uskottavuuden tältä(kin) osin ko. asiakokonaisuuden valmisteluprosessilta.”
Pääskyvuorelta tuli useita kannanottoja asiaan, jotka puolsivat väistötilaa Varissuolle.
Päätöksessä 10.10. lukee kuitenkin valittajan väitteestä poiketen seuraavaa:
Kevään 2023 aikana on järjestetty mahdollisuuksia tulla kuulluksi niin lapsille, henkilöstölle, huoltajille kuin alueen asukkaillekin.
Uusi kuuleminen on toteutettu syyskuussa, jolloin on kuultu oppilaiden huoltajia, oppilaskuntia ja koulujen henkilökuntaa sekä Varissuon että Pääskyvuoren koulun osalta. Huoltajien osalta palautteita on tullut 20 kpl. Molempien koulujen oppilaskunnat ja henkilökunta ovat antaneet omat palautteensa.
Huoltajien palautteita on ollut melko vähän ja niistä suurin osa on tullut Varissuolta. Näissä palautteissa väistötilaa on toivottu Varissuolle.
Kummankin koulun henkilökunta on ollut huolissaan tilojen riittävyydestä. Väistötilojen suunnittelussa esiin tulleet huolet on otettu huomioon.
11. Valittajan mukaan: ”Lapsiasianvaikutusten arvioinnissa todetaan, että lapsella on oikeus tulla kuulluksi. Kasvatus- ja opetusjohtajan kanta on toinen, sillä hän totesi 17.4.2023 Varissuon koululla pidetyssä tilaisuudessa, ettei lapsia tarvitse kuulla. Tällainen ristiriitainen viestintä arvioinnin tekijänä toimivan virkamiehen osalta asettaa arvioinnin todellisen sisällön ja sen objektiivisuuden kyseenalaiseksi. Tämän vuoksi vaadimme arvioinnin hylkäämistä ja uudelleen tekoa”.
Lapsivaikutusten arviointi tulee tehdä yhdessä lasten kanssa ja sellaisten henkilöiden kanssa, jotka ovat lasten kanssa tekemisissä. Oppilaskuntia on kuultu. Samoin on kuultu koulujen henkilökuntaa ja oppilaiden huoltajia.
12. Valittajan mukaan: ”Päinvastoin kuin päätösesityksessä esitetään, Pääskyvuoren uudisosa ei ole vielä valmis, vaan esimerkiksi osa taitoluokista on valmistunut vasta syyskuussa ja osa on edelleen kesken. Tällä hetkellä Pääskyvuoressa opiskelevilla lapsilla on useamman vuoden ajalta jäänyt taitoaineiden osalta puuttumaan näissä luokissa opetettavat taidot (esimerkiksi nykyiset 5. luokkalaiset eivät ole käyneet vielä kertaakaan kovien materiaalien käsitöissä – eli puutteita on luokilla 3, 4, 6 ja nyt alkavalla 5). Kapasiteettilaskelmissa taitoluokkien käytettävyyden osalta ei ole huomioitu näiden vuosiluokkien tavallista suurempi käyttötarve ko. taitoluokkien osalta. Valmistelu on tehty näiltä osin puutteellisesti. Pääskyvuorta esitetään Varissuota paremmaksi vaihtoehdoksi väistötilojen sijoituspaikaksi mm. sillä, että siten käytössä on Pääskyvuoren koulussa sijaitsevat taitoluokat. Kuitenkaan Pääskyvuoren oppilaat eivät ole vastaavia tiloja tarvinneet eikä tällä hetkellä ole tiedossa, minkä verran em. puutteiden jälkeen ko. luokat ovat tosiasiallisesti Varissuon koulun käytössä. Päätöksessä § 419 todetaan lisäksi, että lopullinen tilojen käyttöasteen riittävyys varmistetaan toiminnanjärjestelyillä, kun lukujärjestykset laaditaan. Näin ollen taitoluokkien käytettävyyteen liittyvä argumentti väistötilojen paremmasta sopivuudesta Pääskyvuoressa on tässä vaiheessa ilman faktapohjaa ja jätetty valmistelussa ilman riittävää huomiota. Väistötilapäätös koskettaa kuitenkin valtaosaa nykyisistä Varissuon alakoululaisista, joten valmistelu tulee tehdä huolella eikä päätöksen tule perustua oletuksiin.”
Varissuon koulun oppilaat on pääosin sijoitettu Kupittaalle eivätkä he lukuvuoden 2023–2024 aikana ole käyttäneet Pääskyvuoren koulun tiloja. Lukuvuodesta 2024–2025 lähtien Pääskyvuoren koulun tiloja käytetään.
Päätöksessä 10.10. todetaan seuraavaa:
Kapasiteettilaskelma on osa valmistelevaa työtä, ei ohjaava tai määräävä dokumentti. Lopullinen tilojen käyttöasteen riittävyys varmistetaan toiminnanjärjestelyillä, kun lukujärjestykset laaditaan. Toiminnanjärjestelyllä tarkoitetaan, että tilojen riittävyys varmistetaan lukujärjestyksiä laadittaessa.
Asiaa on valmisteltu ja valmistellaan kiireellisissä väistötilahankkeissa olemassa olevan ajan ja resurssien puitteissa, seikkaperäisiä selvityksiä ei käytettävissä olevilla resursseilla voida kaikista vaihtoehdoista tehdä, vaan aidosti toteuttamiskelpoisia ratkaisuja vertaillaan tarkemmin.
Väistötila-asioissa on aina erityisen haastava aikataulu, jotta löydetään toteuttamiskelpoinen ratkaisu. Ensisijainen tavoite on aina turvata kaikille terveelliset ja turvalliset tilat.
13. ja 14 Valittajan mukaan: ”Arvioinnissa kerrotaan, että väistöön siirtymistä on käsitelty moniammatillisessa yhteistyöryhmässä ja esitys väistöön siirtymisestä on ollut yksimielinen. Aiemmin on todettu pelkästään Lapsivaikutusten arviointiin osallistujien osalta olleen epäselvyyttä, joten on perusteltua vaatia ko. ryhmän osallistujat ja päätöspöytäkirja päätösesityksen liitteeksi. Päätöksessä § 419 kerrotaan asiaa käsitellyn moniammatillisessa ryhmässä, mutta tämä ryhmä on ollut sisäilmatyöryhmä eikä siten oikea foorumi arvioimaan asioita lasten, nuorten ja perheiden näkökulmasta huomioiden mm. millaiset vaikutukset väistötilojen sijainnilla on ko. ryhmien arkeen ja hyvinvointiin.
Päätöksentekoasiakirjoissa § 372 todetaan, että selvityksessä on huomioitu kaikki valmistelun aikana toteuttamiskelpoisiksi arvioidut väistötilojen sijaintimahdollisuudet. Kaupungista riippumaton taho on todennut, että väistötilat mitä suuremmalla todennäköisyydellä pystyttäisiin sijoittamaan Varissuon koulun läheisyyteen kustannustehokkaasti ilman, että tarvitsee vuokrata alueita Turun Normaalikoululta. Tämä esitys on toimitettu kaupungille osoituksena siitä, että tämäkin vaihtoehto on perusteltua selvittää – näin ei kuitenkaan ole tehty. Myöskään ei ole kerrottu, mikä este esitetylle sijainnille on tai miksi sitä ei ole huomioitu selvityksissä edes alustavasti. Lisäksi kasvatus- ja opetusjohtaja kertoi Varissuon keskustelutilaisuudessa 17.4.2023, että hän ehdotti väistötilaelementeille aluetta Varissuon koulun läheltä, mutta sitä ei jostain syystä haluttu lähteä selvittämään.
Valmistelussa ei ole siten selvitetty väistötilojen sijoitusvaihtoehtoja puolueettomasti, vaan on lähdetty ainoastaan siitä, että väistötilat sijoitetaan Pääskyvuoreen. Säännöllisesti nostetaan esille, ettei Normaalikoulun kenttä sovellu väistötilojen paikaksi, mutta Varissuon koulun läheisyydestä on osoitettu muitakin paikkoja, joita ei ole otettu selvitykseen eikä perusteltu tätä päätöstä.”
Asiaa on valmisteltu ja valmistellaan kiireellisissä väistötilahankkeissa olemassa olevan ajan ja resurssien puitteissa, seikkaperäisiä selvityksiä ei käytettävissä olevilla resursseilla voida kaikista vaihtoehdoista tehdä, vaan aidosti toteuttamiskelpoisia ratkaisuja vertaillaan tarkemmin.
Väistötila-asioissa on aina erityisen haastava aikataulu, jotta löydetään toteuttamiskelpoinen ratkaisu. Ensisijainen tavoite on aina turvata kaikille terveelliset ja turvalliset tilat.
Erilaisia vaihtoehtoja selvitettiin myös Varissuon alueelta, mikä on aiemmissa yhteyksissä todettu.
Varissuon koulu on teknisen käyttöikänsä päässä, kohteessa oireiltin ja tehtiin sisäilmailmoituksia. Varissuon koulutaloon tehtiin kevään 2023 aikana rakennuksen kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus. Kuntotutkimuksen mukaan kosteus- ja mikrobivaurioita havaittiin paikallisesti ala- ja yläpohjissa sekä ulko- ja väliseinissä. Merkittävin sisäilman laatuun vaikuttava tekijä on ilmayhteys vaurioituneista rakenteista sisäilmaan.
Tilapalvelut esitti kahta vaihtoehtoista sijaintia Varissuon väistöelementin sijoitukselle. Nämä olivat tilaelementti Majanummen koulun tontille ja tilaelementti Pääskyvuoren koulun tontille.
Kaupunginhallitus teki 3.4.2023 § 138 periaatepäätöksen Jäkärlän ja Varissuon koulujen väistötilojen osalta seuraavasti (tässä Varissuon koulun väistöä koskeva osuus):
”Varissuon koulun väistötilaratkaisun kanssa jatketaan väistötilaelementtiratkaisun toteuttamisen suunnittelulla Pääskyvuoren koulun yhteyteen. Väistötilaelementin hankintaan vaaditut toimenpiteet voidaan aloittaa vasta sen jälkeen, kun yhdessä Pääskyvuoren koulun kanssa on varmistettu, että tiloissa pystytään turvaamaan hyvä arki niin ruokailujen, välituntien, liikuntatuntien kuin turvallisen kulkemisen osalta.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että koulukyytien järjestämisestä käydään keskustelu yhdessä koulun ja vanhempainyhdistyksen edustajien kanssa. Tavoitteena on taata mahdollisimman turvalliset ja sujuvat koulumatkat ja -kuljetukset. Erityistä huomiota kiinnitetään 1. ja 2. luokkalaisten kuljetuksiin.”
Lopuksi
Hallinto-oikeudessa kaupunginhallituksen päätöstä voidaan vaatia kumottavaksi tai palautettavaksi uudelleen käsiteltäväksi tahi vaatia päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä vain laillisuusperustein. Kuntalain 135 §:n mukaan laillisuusperusteet ovat seuraavat: päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen. Sen enempää kaupunginhallituksen päätös 20.11.2023 § 419 kuin kaupunginhallituksen päätös 10.10.2023 § 372 eivät ole lainvastaisia.
Hallintolain 31 § 1 momentin mukaan viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset. Kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluu lähtökohtaisesti itse arvioida sitä, koska sen saama selvitys asiassa on riittävä päätöksen tekemiseksi. Kuntalain 22 §:ssä säädetään kuntalaisten kuulemisesta (osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet) heitä koskevista asioista päätettäessä. Kuntalain esitöiden (HE 268/2014 ja HE 280/2018) mukaan tämä kuuleminen voidaan toteuttaa moninaisin tavoin ja vapaamuotoisinkin toimin. Asiassa saadun selvityksen mukaan kysymyksessä olevassa väestötila-asiassa kuntalaisten kuuleminen on ollut laaja-alaista ennen kaupunginhallituksen asiaa koskevan päätöksen tekemistä. Kaupunginhallituksen päätös 10.10.2023 § 372 ei ole syntynyt kuntalain 135 §:n tarkoittamalla tavalla virheellisessä järjestyksessä.
Kaupungin hallintosäännön (35 §) mukaan kaupunginhallitus ratkaisee asiat, jotka eivät kuulu kaupunginvaltuuston tai muun kaupungin toimielimen päätösvaltaan eli kaupunginhallituksella on yleistoimivalta ratkaista asioita, joista muut toimielimet eivät päätä. Näin ollen kaupunginhallitus on ollut toimivaltainen päättämään asian, jossa on ollut kysymys Varissuon koulun väliaikaisen väestötilan sijoituspaikan valinnasta ja paikan kohdistamisesta Pääskyvuoren koulun kentälle. Toisaalta kaupunginhallitus on ollut toimivaltainen käsittelemään myös elementtirakenteisen väestötilan hankinnan kilpailuttamisen aloittamista koskevaa asiaa. Kaupunginvaltuuston 13.2.2023 § 31 hyväksymien kaupungin tilahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeiden mukaan akuutin väestötilahankkeen hankintaprosessin käynnistää kaupungin tilapalveluiden tilapalvelujohtaja. Kaupunginhallitus ei ole päätöksellään 10.10.2023 § 372 käynnistänyt kysymyksessä olevaa väestötilahanketta koskevaa hankintaprosessia, vaan on päätöksenään todennut, että tämä hankintaprosessi voidaan käynnistää vuokrahankintana enintään viideksi vuodeksi, minkä jälkeen kaupunginhallituksen päätös on lähetetty toimenpiteitä varten tilapalveluille. Kyseisessä koulun määräaikaisessa väestötilaratkaisussa, joka aiheutuu vain koulurakennuksen sisäilmaongelmasta sekä siihen liittyvästä koulun akuutista korjaustarpeesta, ei ole kysymys sellaisesta merkittävästä kaupungin oman palveluverkon muutoksesta tai oppilaitoksen lakkauttamisesta, jonka vain kaupunginvaltuusto olisi toimivaltainen päättämään (hallintosääntö 34 §). Kaupunginhallitus on kyseisessä päätöksessään todennut, että kyseisen väestöratkaisun jälkeen pysyvät perusopetuksen järjestelyt tullaan järjestämään Varissuolla. Kaupunginhallitus ei ole ylittänyt kuntalain 135 §:n tarkoittamalla tavalla toimivaltaansa tehdessään päätöksen 10.10.2023 § 372. Myöskään kaupungin kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen ei ole asiassa ylittänyt toimivaltaansa, koska hän ei ole ollut asiassa päätöksentekijä.
Valituksessa ei ole myöskään osoitettu, että kaupunginhallituksen valituksenalainen päätös olisi minkään voimassa olevan lain vastainen.
Päätöksen tekeminen kaupunginhallituksessa on kysymyksessä olevassa asiassa kaikilta osin tapahtunut laillisesti. Hallinto-oikeus voisi kumota tai muutoin puuttua vain sellaiseen päätökseen, joka olisi lainvastainen. Sen sijaan hallinto-oikeuden toimivaltaan ei kuulu ottaa kantaa päätöksen tarkoituksenmukaisuuteen.
Valitus tulisi hylätä perusteettomana. Kuitenkin, koska valituksenalainen kaupunginhallituksen päätös on koskenut vain kyseisen väestötilahankkeen valmistelua, tulee valitus jättää ensisijaisesti tutkittavaksi ottamatta.
Asiasta tietoja antava henkilö
Hallinto-oikeus on pyytänyt ilmoittamaan tarvittaessa asiassa lisätietoja antavan henkilön nimen ja yhteystiedot. Kaupungin mainittuna yhteyshenkilönä toimii kaupunginjuristi Mikael Sunell (puh: 040-1816645, sähköposti: mikael.sunell@turku.fi).
Oheismateriaali 1Valitus 17.12.2023
Oheismateriaali 2Valitus 29.12.2023
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää esittää lausuntonaan edellä olevan lausunnon.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
lausTurun hallinto-oikeus