Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus1715.01.202410

329-2024 (02 05 00, 02 08 00)

Turun kaupungin yhteisöiltä perittävät maksut liittyen hankintapalveluiden kilpailuttamispalveluihin

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle ehdotetaan, että Turun kaupungin yhteisöiltä hankintapalveluiden perimä kilpailuttamismaksu on erillishankinoissa 3.800 euroa (+ alv 24 %) ja yhteishankinnoissa 1.000 euroa (+ alv 24 %). Kilpailuttamismaksu on hankintakohtainen.

Kh § 17

Hankintapalvelut, hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari ja hankintacontroller Janne Veilamo ja lakipalvelut juristi Sanni-Sofia Nieminen 29.12.2023:

Nykytila

Turun kaupungin konserniohjeen mukaan yhteisöjen tulee hankintalainsäädännön mahdollistaessa käyttää julkisissa ja muissa hankinnoissaan kaupungin hankintapalveluiden kilpailutuspalvelua, olla mukana keskitetysti kilpailutetuissa hankinnoissa sekä käyttää hankintasopimuksia, joista kaupunki on erillisellä päätöksellä päättänyt ja joissa yhteisö on ollut mukana.

Hankintapalvelut veloittaa hankinnan suunnittelusta ja kilpailuttamisesta kultakin hankintaan sitoutuvalta yhtiöltä 3.400 € (+ 24 % alv). Kilpailuttamispalveluista perittävä maksu on yhtä suuri riippumatta siitä, sitoutuuko yhtiö Turun kaupungin yhteishankintaan vai onko kyse erillishankinnasta, jolloin hankintapalvelut kilpailuttaa hankinnan yksinomaan yhtiön erillistarpeeseen.

Kilpailuttamispalvelu sisältää yleisesti muun muassa seuraavia toimenpiteitä:

-​ valmistelevat toimenpiteet kuten kilpailutusprojektin suunnittelu ja aikatauluttaminen,

-​​ kilpailutustyöryhmän palaverit,

-​​ markkinakartoitus (tietopyyntö, markkinavuoropuhelu),

-​​ yritysvaikutusten arviointi,

-​​ tarjouspyynnön ja sopimusluonnoksen laatiminen,

-​​ tarjoajien kysymysten käsittely, kysymyksiin vastaaminen ja mahdolliset korjaukset tarjouspyyntöön,

-​​ saapuneiden tarjousten käsittely,

-​​ tarjousten vertailu ja yhteenveto,

-​​ päätöstietojen ja sopimuksen valmistelu,

-​​ jälki-ilmoitusten tekeminen,

-​​ sopimuksen aloitustoimet yms. ja

-​​ lakipalveluiden konsultointi hankintapalveluiden osalta, ei sisällä lakipalveluiden tekemän konsultointityön osuutta.

​Hankintapalvelut on havainnut tarpeen arvioida uudelleen kilpailuttamispalvelusta perittävän maksun suuruuden ottaen huomioon kuntalain (410/2015) säännökset sekä sen, että kuntalakiin perustuen kilpailuttamispalvelusta perittävä nykyinen maksu on liian korkea yhteishankinnoissa ja toisaalta liian matala erillishankinnoissa. On myös havaittavissa, että yhtiöt eivät aina ole osallistuneet yhteishankintoihin, koska niistä perittävä kilpailuttamismaksu on saattanut jopa ylittää ostettavan tuotteen tai palvelun hinnan.

Muutoksen perusteet ja maksun muodostuminen

Kuntalain 128 §:n mukaan kunnan toimiessa 127 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa kilpailutilanteessa markkinoilla sen on hinnoiteltava toimintansa markkinaperusteisesti. Kuntalain hallituksen esityksen (HE 268/2014 vp., sivu 230) mukaan hinnoittelussa olisi lähtökohtaisesti otettava huomioon kilpailullisesta toiminnasta saadut tulot ja tuottamisesta aiheutuvat muuttuvat kulut sekä tähän toimintaan kohdistettavissa oleva osa kiinteistä kuluista.

Kilpailuttamispalveluista aiheutuvat kustannukset on arvioitu siten, että huomioon on otettu omakustannushinta sekä työmääräarvio, joka menee erillis- ja yhteishankintojen kilpailuttamiseen. Kustannusten laskeminen on perustunut seuraaviin kustannustekijöihin:

Keskimääräinen erillishankinnan edellyttämä työmäärä on 15 työpäivää ja yhteishankinnan osalta neljä (4) työpäivää.

Kuntalain lisäksi kilpailutusmaksun suuruuden arvioinnissa on hyödynnetty muun muassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston vuonna 2022 julkaistua ’’KKV:n suuntaviivat markkinaperusteisesta hinnoittelusta - käytännön arviointiperiaatteet’’ -julkaisua. Julkisyhteisön kilpailutilanteessa markkinoilla harjoittaman taloudellisen toiminnan tulee kattaa kaikki tähän toimintaan liittyvät kustannukset pelkkien suoritteiden tuottamisesta aiheutuvien kustannusten sijaan.

Taustyönä on myös selvitetty Hansel Oy:n (voittoa tavoittelematon yhteishankintayksikkö), PTCServices Oy:n, Tuomi Logistiikka Oy:n, Sansia Oy:n ja esimerkiksi Pohjois-Karjalan hankintatoimelle tehdyn opinnäytetyön laskutusperusteita sekä hintoja.

Erillishankinnan kilpailutusmaksuksi muodostui edellä kuvatun pohjalta 3.800 € (+ alv 24 %) ja yhteishankinnan hinnaksi 1.000 € (+ alv 24 %) / yhden hankinnan kilpailuttamismaksu.

Toimivalta

Hallintosäännön 35 §:n 2 momentin 19 kohdan mukaisesti kaupunginhallitus ratkaisee asiat, jotka koskevat palveluiden, tuotteiden ja asiakasmaksujen hinnoittelua valtuuston hyväksymien perusteiden mukaisesti, ellei asiaa ole annettu muun toimielimen tehtäväksi.

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Kaupunginhallitus päättää, että Turun kaupungin yhteisöiltä hankintapalveluiden perimä kilpailuttamismaksu on erillishankinoissa 3.800 euroa (+ alv 24 %) ja yhteishankinnoissa 1.000 euroa (+ alv 24 %). Kilpailuttamismaksu on hankintakohtainen.

Samalla kaupunginhallitus valtuuttaa kansliapäällikön päättämään muutoksista kilpailuttamismaksun määräytymisperusteisiin ja maksun suuruuteen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKonsernihallinto, hankintapalvelut
tpvKonsernihallinto, omistajaohjaus
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut