Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus1215.01.20245

3675-2023 (00 01 01)

Rakennusjärjestyksen hyväksyminen (Kv)

Tiivistelmä:

Rakennusjärjestystä on päivitetty, koska kaupunginvaltuusto on asunto- ja maapolitiikan periaatteiden hyväksymisen yhteydessä päättänyt, että perheasuntoja koskeva vaatimus lisätään rakennusjärjestykseen. Rakennusjärjestys on ollut nähtävillä ja lausunnoilla. Nähtävillä ollut ehdotus esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi siten muutettuna, että perheasuntojen määrää koskeva pykälä tulee voimaan vasta 1.1.2025. Muilta osin rakennusjärjestys tulisi voimaan 1.2.2024.

Kh § 12

Konsernihallinto, ympäristöjuristi Nina Mattila 10.1.2024:

Asian valmistelu

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudessa on valmisteltu rakennusjärjestysehdotus, johon on lisätty valtuuston asunto- ja maapolitiikan periaatteita koskevan päätöksen (kv 13.2.2023 § 29) mukaisesti perheasuntoja koskeva säännös. Samalla rakennusjärjestykseen ehdotetaan tehtäväksi muita vähäisiä muutoksia. Tässä vaiheessa rakennusjärjestykseen ei ehdoteta muita muutoksia. 1.1.2025 voimaantuleva rakentamislaki tulee edellyttämään rakennusjärjestyksen laajempaa uudistamista. Rakentamislakiin tehdään kuitenkin vielä hallitusohjelman mukaisia korjauksia. Ympäristöministeriö järjestää laista lausuntokierroksen tammi–helmikuussa. Tavoitteena on saada lakimuutokset voimaan vuoden 2025 alusta alkaen.

Rakennusjärjestyksen uudistamisen vireille tulosta on kuulutettu 13.5.2023. Osallisille on varattu mahdollisuus lausua mielipiteensä rakennusjärjestyksen muutoksen valmistelusta 16.6.2023 mennessä. Määräaikaan mennessä ei jätetty yhtään mielipidettä.

Rakennusjärjestysehdotus on ollut syyskuussa kaupunginhallituksen käsittelyssä, minkä jälkeen ehdotus on asetettu nähtäville ja lausunnoille 21.9 - 20.10.2023 väliseksi ajaksi (kh 11.9.2023 § 335).

Ehdotus ja saapunut palaute

Rakennusjärjestyksessä annetaan paikallisista oloista johtuvat suunnitelmallisen ja sopivan rakentamisen, kulttuuri- ja luonnonarvojen huomioon ottamisen sekä hyvän elinympäristön toteutumisen ja säilyttämisen kannalta tarpeelliset määräykset (MRL 14 §).

Keskeiset rakennusjärjestykseen tehtävät muutokset liittyvät perheasuntoja koskevan vaatimuksen lisäämiseen myös rakennusjärjestykseen valtuuston asettaman tavoitteen mukaisesti. Asunto- ja maapolitiikan periaatteiden hyväksymisen yhteydessä on todettu, että perheasuntovaatimus on tarpeen, koska erityistä huolta on herättänyt asuntorakenteen yksipuolistuminen ja erityisesti pienten asuntojen erittäin suuri osuus tuotannosta. Periaateasiakirjassa on ollut jo aikaisemmin 20 %:n velvoite perheasuntojen tuotantoon rakennushankkeiden kokonaisasuntotuotannosta. Velvoite on johtanut jossain tapauksissa siihen, että toteutetaan hyvin pieniä kahden makuuhuoneen asuntoja ko. velvoitteen täyttämiseksi. Tämän mahdollisuuden poistamiseksi hyväksytyissä asunto- ja maapolitiikan periaatteissa edellytetään, että perheasunnon tulee olla kooltaan vähintään 63 huoneisto-m2. Minimikokovaatimuksella pystytään varmistamaan se, että syntyvät asunnot ovat riittävän kokoisia ollakseen todellisia perheasuntoja. Myös perheasuntojen määrää koskevaa tavoitetta nostettiin aiemmista periaatelinjauksista poiketen 20 %:sta 25 %:iin. Tämän osalta kirjausta on tarkennettu myös siten, että sillä tarkoitetaan yksiselitteisesti asuntojen kappalemäärää, ei osuutta huoneistoalasta.

Rakennusjärjestyksen toimenpideluvanvaraisuudesta vapauttamista koskevaan 3 §:ään ehdotetaan myös muutoksia. Otsikko muutetaan vastaamaan paremmin pykälän asiasisältöä ja pykälän soveltamisalan kirjausta muutetaan helpommin luettavaksi. Liiketilojen terasseja koskeva kohta ehdotetaan poistettavaksi kokonaan. Liiketilojen terasseja kohdellaan jatkossa vastaavasti kuin muita rakennelmia. Lisäksi on poistettu maininta, jonka mukaan rakennelmaa ei saa käyttää jäte- tai autokatoksena, ja vapautettu osa pientalojen julkisivumuutoksista myös asemakaava-alueella toimenpideluvanvaraisuudesta. Selkeyden vuoksi nykyinen ohjeita koskeva 3A § poistetaan rakennusjärjestyksestä. Ohjeita voidaan tarvittaessa antaa esimerkiksi helpommin päivitettävillä erillisillä ohjekorteilla.

Seuraavat tahot jättivät ehdotuksesta lausuntonsa tai muistutuksen:

Varsinais-Suomen pelastuslaitos, Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi, Kirveen Omakotiyhdistys ry, Vanhusneuvosto, Museokeskus, Varsinais-Suomen ELY-keskus, Vammaisneuvosto, Turun pientalojen keskusjärjestö ja Takakirveen Omakotiyhdistys ry.

Lisäksi Rakennusteollisuus RT Oy toimitti lausunnon myöhässä. Lausuntoon on tästä huolimatta vastattu.

Seuraavat tahot ilmoittivat, ettei niillä ole rakennusjärjestykseen huomautettavaa:

Keskusvaalilautakunta, Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, Raision kaupunki, Maskun kunta, Ruskon kunta ja Varsinais-Suomen liitto.

Saapunut palaute ja niihin annettavat vastaukset ovat oheismateriaalina (oheismateriaalit 1-3).

Nähtävillä olleeseen rakennusjärjestysehdotukseen esitetään tehtäväksi perheasuntojen määrää koskevan pykälän voimaantuloa koskeva muutos. Rakentamisen suhdannetilanteesta ja saapuneesta palautteesta johtuen ehdotetaan, että perheasuntovaatimusta koskeva 3A § tulee voimaan vasta 1.1.2025. Muilta osin valmisteltu rakennusjärjestys tulisi voimaan 1.2.2024.

Rakentamislaki tulee edellyttämään Turun rakennusjärjestyksen kokonaisvaltaista päivittämistä. Laajemman päivitystyön yhteydessä on mahdollista myös tarvittaessa arvioida perheasuntovaatimuksen sisältöä ja voimaantuloajankohtaa uudelleen, kun rakentamisen suhdanteista on kertynyt enemmän tietoa. Rakentamislain edellyttämä rakennusjärjestyksen laajempi uudistaminen on tarkoitus valmistella vuoden 2024 aikana. Tavoitteena on, että laajemmin uudistettu rakennusjärjestysehdotus asetetaan nähtäville syksyllä 2024 ja viedään hyväksymiskäsittelyyn vielä vuoden 2024 aikana.

Hyväksymisen jälkeen tehtävät toimenpiteet

Päätös rakennusjärjestyksen hyväksymisestä on päätöksen tultua lainvoimaiseksi annettava yleisesti tiedoksi niin, kuin kunnalliset ilmoitukset kunnassa julkaistaan.

Rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskeva päätös sekä rakennusjärjestys on lähetettävä tiedoksi Varsinais-Suomen ELY-keskukselle. Lisäksi on lähetettävä jäljennös annetuista lausunnoista ja muistutuksista, jollei niitä ole hyväksymistä koskevassa päätöksessä riittävästi selostettu.

Rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä on lisäksi viivytyksettä ilmoitettava niille viranomaisille, kunnan jäsenille ja muistutuksen tehneille, jotka ovat sitä pyytäneet rakennusjärjestyksen ollessa nähtävillä.

Rakennusjärjestys on lähetettävä tiedoksi maanmittauslaitokselle, maakunnan liitolle, kunnan rakennusvalvontaviranomaiselle, naapurikunnille sekä tarpeen mukaan muille viranomaisille. Varsinais-Suomen ELY- keskukselle on lähetettävä ilmoitus rakennusjärjestyksen voimaantulosta.

MRL:n 202 §:n mukaan rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevassa päätöksessä voidaan määrätä päätös tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman. Muutoksenhakuviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon. Rakennusjärjestys tulee voimaan erillisellä kuulutuksella.

Liite 1Turun kaupungin uusi rakennusjärjestysehdotus liitteineen

Oheismateriaali 1Saapuneet lausunnot ja muistutukset

Oheismateriaali 2Vastaukset lausuntoihin ja muistutuksiin

Oheismateriaali 3Myöhässä saapunut lausunto ja vastaus siihen

Oheismateriaali 4Rakennusjärjestyksen muuttuvat kohdat

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä 1 olevan uuden rakennusjärjestyksen.

Samalla kaupunginvaltuusto päättää, että perheasuntojen määrää koskeva rakennusjärjestyksen 3A § tulee voimaan vasta 1.1.2025. Muilta osin uusi rakennusjärjestys tulee voimaan 1.2.2024 alkaen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginvaltuusto


Liitteet:

Kh § 12
Liite 1:Turun kaupungin uusi rakennusjärjestysehdotus liitteineen