Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, palvelujen hallinta | |||
Palveluhallintajohtaja | 1 | 08.12.2023 |
8427-2023 (02 08 00, 07 01 04)
Yrityspalveluiden nykytilanteen kartoitus, yritysten palvelutarpeen kartoitus ja palvelutarjoaman valinta ja määrittely
Projektipäällikkö Sanna Järvi, Asiantuntija Petri Koskenoja ja Projektipäällikkö Sari Holmberg 07.12.2023:
Tällä hetkellä yritysasiakastietoa ei kerätä, käsitellä ja hyödynnetä yhtenäisellä tavalla Turun kaupungissa. Käytössä ei ole yhteistä yrityspalvelutarjoamaa, eikä toimintaa tukevaa yhtenäistä järjestelmäratkaisua. Tulevaisuudessa kaupunkitasoisen mallin kehittäminen on perusteltua yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi ja yrityspalvelujen sujuvoittamiseksi.
Tavoitteena on taustakartoituksen perusteella tulevaisuudessa korvata nykyinen organisaatiolähtöinen toimintatapa asiakaslähtöisellä mallilla, jossa huomioidaan yritysten kokonaispalvelutarve.
Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt tarjouksia konsernihallinnon integraatiotoiminnon /palveluiden hallinnan toimeksiannosta liittyen yrityspalveluiden kehittämiseen sopimuskaudelle.
Hankinnan kohteena oli projekti, joka koostuu kahdesta vaiheesta:
Kyseessä on puitejärjestelyyn Ihmis- ja yrityslähtöisen kunnan toimintamallien ja niitä tukevien järjestelmien kehittämisen asiantuntija- ja konsultointipalvelut (13642-2021) liittyvä minikilpailutus osakokonaisuuteen 2 "Palveluhallinnan kehittäminen" valittujen palveluntuottajien kesken.
Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja ehdottomat vaatimukset sekä tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjoushinta tuli ilmoittaa verottomana projektin kokonaishintana tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla.
Tarjoukset saatiin määräaikaan 24.11.2023 klo 11.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajalta:
Koska tarjoajien soveltuvuus on tarkistettu palveluntuottajien valinnassa puitejärjestelyyn, suoritettiin tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutettiin kahdessa vaiheessa:
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjoukset arvioitiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.
Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöävastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.
Arvioinnissa todettiin kaikkien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta
Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioitiin tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavalta palvelulta edellytetään. Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin.
Halvin tarjottu vuosihinta sai vertailussa enimmäispisteet 40. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostui suorassa suhteessa halvimpaan (halvin hinta / vertailtava hinta x enimmäispisteet).
Laadusta sai vertailussa enimmäispisteet 60 p. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostui suorassa suhteessa enimmäispisteisiin (laatupisteet / vertailtavalaatu x enimmäispisteet). Laadun osalta arviointiin asiantuntijoiden
referenssejä ja tarjoajan toteuttamissuunnitelmaa tarjouspyynnön liitteenä olleiden vertailuperusteiden mukaisesti.
Laadun arvioi Turun kaupungin arviointiryhmä.
Seuraavissa liitteissä on esitetty tarjoajien saamat kokonaispistemäärät ja sijoitus sekä pisteytys ja perustelut toteuttamissuunnitelman laadun osalta:
Liite 1Vertailutaulukko
Liite 2Pisteytys ja perustelut laatupisteytykselle toteuttamissuunnitelman osalta
Esitämme, että palveluntuottajaksi palvelulle yrityspalveluiden nykytilanteen kartoitus, yritysten palvelutarpeen kartoitus ja palvelutarjoaman valinta ja määrittely valitaan tarjotulla hinnalla ja muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin JJS Konsulttiverkko Oy (2869647-6). Projektin kustannus kohdistetaan kustannuspaikalle 12020.
Sopimuskausi alkaa 1.1.2024. Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Palveluhallintajohtaja Juhani Anttonen:
Päätin, että integraatiotoiminnot hankkii JJS Konsulttiverkko Oy:ltä (2869647-6) palvelun liittyen yrityspalveluiden nykytilanteen kartoitukseen, yritysten palvelutarpeen kartoitukseen ja palvelutarjoaman valintaan ja määrittelyyn tarjotulla hinnalla ja muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin. Kustannus kohdistetaan kustannuspaikalle 12020.
Perustellusta syystä palvelua voidaan ostaa hankintapäätöksestä poiketen. Hankintayksikkö ei tällä hankintapäätöksellä sitoudu tarjouspyynnössä ilmoitettuun ennakoituun hankintavolyymiin ja -arvoon.
Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja oikaisuvaatimusohjeet tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn oikaisuvaatimuksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Juhani Anttonen
palveluhallintajohtaja
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.
Lisätiedot: Projektipäällikkö Sari Holmberg, puh. 040-3585609
Jakelu
aoCGI Suomi Oy
aoDigia Finland Oy
aoGofore Lead Oy
aoJJS Konsulttiverkko Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, asiakasohjaus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Kpalha § 1
Liite 1:Liite 1 Vertailutaulukko
Liite 2:Liite 2 Pisteytys ja perustelut laatupisteytykselle toteuttamissuunnitelman osalta