Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus43527.11.20235

866-2019 (02 08 00, 02 05 05)

Turun Tunnin Juna Oy:n yhtiökokous

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle esitetään, että Turun kaupunki hyväksyy Turun Tunnin Juna Oy:n yhtiökokouksessa yhtiön hallituksen tekemät ehdotukset sekä osakkaiden yksimielisenä päätöksenä yhtiön oikeuden käyttää SVOP-rahastoaan CEF-hakemuksen valmisteleviin tehtäviin.

Kh § 435

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen 23.11.2023:

Turun Tunnin Juna Oy on valtion enemmistöomisteinen osakeyhtiö (51 %), jossa Turun kaupunginomistusosuus on 13.25 % omistusosuus. Turun Tunnin Juna Oy on kutsunut koolle ylimääräisen yhtiökokouksen käsittelemään suunnitteluperusteiden muuttamista, osakassopimuksen ja yhtiöjärjestyksen muuttamista sekä CEF-hakemusta ja sen laajuutta. Yhtiökokous pidetään 20.12.2023, elleivät osakkeenomistajat ennen sitä ole päättäneet esityslistan mukaisista asioista osakkeenomistajien yksimielisellä päätöksellä yhtiökokousta pitämättä.

Yhtiö luokitellaan kaupungin operatiiviseksi yhtiöksi, jolle hallintosäännön mukaan omistajan ennakkonäkemyksen antaa kansliapäällikkö. Asian strategisen merkittävyyden, käsittelyaikataulun ja taloudellisten vaikutusten vuoksi, yhtiökokouksessa käsiteltävät asiat on tarkoituksenmukaista linjata kaupunginhallituksen päätöksellä.

Helsinki - Turku -yhteysväli on Suomen merkittävimpiä raideyhteyksiä ja sen kehittämiselle on tunnistettu laaja-alaiset tarpeet. Turun Tunnin Juna Oy:n perustamisen taustalla on ollut tavoite ryhtyä edistämään Helsingin ja Turun välisen raideyhteyden suunnittelua rakentamisvalmiuteen asti siten, että rakentamissuunnittelun katsotaan kuuluvan rakentamisvaiheeseen ja siten yhtiön toimialan ulkopuolelle. Yhtiössä tällä hetkellä valmistella olevat nykyiset viisi ratasuunnitelmaa valmistuvat yhtiön arvion mukaan eriaikaisesti, mutta kuitenkin viimeistään vuoden 2024 aikana.

Turun tunnin juna -hankeen edistäminen on kirjattu voimassa olevaan hallitusohjelmaan. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta käsitteli Turun Tunnin Juna Oy:n jatkoa 25.10.2023 ja päätti käynnistää neuvottelut tarkoituksenaan hakea mahdollisimman suurta osuutta EU-rahoituksesta siten, että lopullinen päätös rakentamisen aloittamisesta tehtäisiin yhtiön kuntaosakkaiden kanssa käytävien neuvottelujen jälkeen.

Liikenne- ja viestintäministeriö ja valtionvarainministeriö ovat ministeriövaliokunnan päätöksen mukaisesti käynnistäneet neuvottelut osakkaiden kanssa. Keskustelujen tavoitteena on ollut tunnistaa mm. alustavia kantoja, tavoitteita ja reunaehtoja rakentamisen rahoittamiseen sitoutumiseksi. Osakkaat ovat lisäksi hankkeen aikataulun näkökulmasta pitäneet tärkeänä, että yhtiö tavoittelee hankkeelle mahdollisimman suurta CEF (Connecting Europe Facility) rahoituksen osuutta käynnissä olevan CEF2-rahoituskauden 2021–2027 aikana. Vuoden 2023 CEF Liikenne -haku on avattu 26.9.2023 ja se sulkeutuu 31.1.2024. CEF-tukihakemusten tulee olla liikenne- ja viestintäministeriössä 2.1.2024 mennessä.

Turun Tunnin Juna Oy on perustettu valmistelemaan TEN-T ydinverkon Helsinki – Turku tekniset ratasuunnitelmat rakentamissuunnitteluvalmiuteen saakka. Tekniset ratasuunnitelmat valmistuvat vuoden 2024 aikana, jolloin hankkeen eteneminen hallitusohjelmassa tavoitellulla tavalla edellyttäisi, että varsinaista rakentamissuunnittelua käynnistettäisiin jo nykyisen ratasuunnitteluvaiheen aikana. Tällä hetkellä hankeyhtiön toimiala on kuitenkin rajoitettu ratasuunnitteluun eikä se voi siten hakea CEF-tukea tai käynnistää rakentamissuunnittelua ennen toimivaltuuksien laajentamista.

Yhtiön kykenee ilmoituksensa mukaan valmistelemaan vaadittavan CEF-tukihakemuksen hankkeen edistämiseksi edellytyksellä, että osakkaat oikeuttavat käyttämään hakemuksen valmisteluun yhtiön sijoitetun oman vapaan pääoman rahastosta enintään 50.000 euroa. LVM:n valmistelemassa omistajien yksimielisessä päätöksessä esitetäänkin, että yhtiö oikeutetaan käyttämään CEF-hakemuksen valmistelemiseksi SVOP-rahastostaan enintään 50.000 euroa siten, että mainittua summaa ei ylitetä, hakemuksen luonnostelusta syntyviä kustannuksia seurataan ja ne voidaan tarvittaessa eritellä.

Selkeyden vuoksi osakkaat toteavat lisäksi yksimielisesti tulkitsevansa voimassa olevaa osakassopimusta siten, että yhtiön nykyiseen toimialaan sisältyy mahdollisuus rakentamisvaihetta koskevan CEF-hakemuksen luonnostelemiselle.

Edellä mainitusta tulkinnasta huolimatta rakentamisvaiheesta tai sen osista ei ole toistaiseksi tehty päätöksiä. Tulkinta ei myöskään velvoita osakkaita rakentamista koskevaan päätöksentekoon, vaan rakentamisvaiheeseen siirtymisestä päätetään erikseen tavoitteellisesti vuoden 2024 kevään aikana osakkaiden välillä käytyjen neuvottelujen jälkeen osakassopimuksen päivityksen yhteydessä

Edellä kuvattuun yhtiön valmisteluun perustuvan CEF-rahoitushakemuksen jättäminen komissiolle kuitenkin edellyttää sekä yhtiön osakassopimuksen että yhtiöjärjestyksen muuttamista joko osakkaiden yksimielisenä päätöksenä tai ylimääräisessä yhtiökokouksessa määräenemmistöllä. Samassa yhteydessä tulisi päättää myös se, missä laajuudessa ja mitä osa-alueita koskien CEF-hakemus lopullisesti jätetään.

Osakassopimuksen muuttaminen

Hankkeen eteneminen hallitusohjelmassa tavoitelulla tavalla siis edellyttää, että ratasuunnitelmien hallinnollisen menettelyn aikana käynnistetään myös rakentamissuunnittelu, mikä mahdollistaa edelleen myöhemmin rakentamisen aloittamisen. Suunnitteluhanketta ja rakentamisvaihetta tehtäisiin siten osittain samanaikaisesti.

Tällä hetkellä yhtiön tehtävä on rajattu suunnitteluhankkeen ratasuunnitteluun ja siihen liittyvien selvitysten tekemiseen, jolloin yhtiön osakassopimuksen mukaisia toimivaltuuksia tulisi laajentaa hankkeen etenemisen varmistamiseksi ja CEF-tuen myöntämisedellytysten täyttämiseksi.

Osakassopimuksen mukaan yhtiön siirtymisestä toiminnassaan rakentamisvaiheeseen tai yhtiön toiminnan laajentamisesta päätetään aina yhtiökokouksessa päätöksellä, jota määräenemmistön tulee kannattaa. Hallitus onkin esittänyt yhtiökokoukselle määräenemmistöllä päätettäväksi, että yhtiön toiminnassa siirrytään suunnitteluvaiheen aikana myös rakentamisvaiheeseen, mikä mahdollistaa yhtiölle rakentamisvaiheeseen kuuluvien toimien käynnistämisen.

Päätös ei muuta osakkaiden asemaa suhteessa muihin eikä ole ristiriidassa osakkeenomistajien yhdenvertaisuusperiaatteen kanssa. Osakkaiden muihin osakassopimukseen liittyviin oikeuksiin ja velvollisuuksiin ei esitetä tässä vaiheessa muita merkittäviä muutoksia. Hankkeen valmistelu suunnitteluhankkeen osalta jatkuu myös rakentamisvaiheen aikana ja päätökset rakentamisen aloittamisesta tehdään myöhemmin erikseen.

Toimivaltakysymyksen lisäksi Turun Tunnin Juna Oy:n osakassopimuksen mukaan yhtiön osakkaiden rahoitussitoumuksista saatu oman pääoman ehtoinen rahoitus kerätään sijoitetun vapaan pääoman rahastoon, jota saadaan käyttää ainoastaan suunnitteluhankkeen ratasuunnitteluun ja siihen liittyviin selvityksiin.

Hallitus esittääkin yhtiökokoukselle, että yhtiö valtuutetaan jatkossa käyttämään sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoa CEF-tukihakemuksen valmistelun lisäksi myös rakentamisvaiheen aloittamiseen. Kustannuksia seurattaisiin erikseen, mikä mahdollistaa sen, että osakkaat voivat osakassopimuksen päivityksen yhteydessä tarvittaessa sopia erikseen kustannusvastuista osakkaiden välillä.

Kyseisen kohdan ehtojen muuttaminen edellyttää yhtiökokouksessa kaikkien osakkeenomistajien suostumusta.​ ​

Yhtiöjärjestyksen muuttaminen

Yhtiön hallitus on esittänyt yhtiöjärjestyksen osalta yhtiön toiminimen muuttamista yhtiön siirtyessään toiminnassaan uuteen vaiheeseen. Lisäksi yhtiön toimialaa ja tarkoitusta on esitetty muutettavaksi hankkeen seuraavaan vaiheeseen siirtymiseksi.

Yhtiöjärjestyksen 1 § on esitetty muutettavaksi ensisijaisesti siten, että ”Yhtiön toiminimi on Länsirata Oy”.

Yhtiöjärjestyksen 2 § on esitetty muutettavaksi ensisijaisesti siten, että ”Yhtiön toimialana on Helsinki-Turku nopeaan junayhteyteen liittyvän radan suunnittelu ja rakentaminen. Yhtiö voi tehdä tai teettää selvityksiä hankkeen rakentamisen mahdollistamiseksi ja hankkeen vaikutusten tunnistamiseksi. Yhtiö voi harjoittaa myös muuta raideliikenneinfrastruktuurin suunnitteluun ja rakentamiseen liittyvää toimintaa.”

Yhtiöjärjestyksen 3 § on esitetty muutettavaksi ensisijaisesti siten, että ”Yhtiön toiminnan erityisenä tarkoituksena on kehittää, suunnitella ja rakentaa yhteiskunnan, viranomaisten ja osakkaidensa tarpeisiin raideliikenneinfrastruktuuria sekä tuottaa siihen liittyvien hyötyjen, haittojen ja muiden vaikutusten arvioita.”

Suunnitteluperusteiden muuttaminen

Osakassopimuksen mukaan yhtiökokouksessa on päätettävä rakentamisvaiheen investointikustannuksiin ja/tai radan toiminnallisuuksiin oleellisesti vaikuttavista vaihtoehtoisista suunnitteluratkaisuista, mikäli tästä ei aiheudu merkittävää haittaa yhtiön operatiiviselle toiminnalle.

Yhtiön hallitus on esittänyt suunnitteluperusteiden muuttamista, millä on olennaisia vaikutuksia rakentamisvaiheen investointikustannuksiin ja radan toiminnallisuuteen, minkä vuoksi asia saatetaan yhtiökokouksen ratkaistavaksi.

Hallituksen esittämillä suunnitteluperusteiden muutoksilla on mahdollista saada rakentamiskustannuksiin tässä vaiheessa suuruusluokaltaan jopa yhden miljardin euron säästöt samalla, kun rakentamishankkeen kielteiset ympäristövaikutukset vähentyvät. Muutoksella parannetaan myös hankkeen rakentamisvaiheen CEF-tukikelpoisuutta, sillä Väyläviraston laatiman yleissuunnitelman ja siihen perustuvien ratasuunnitelmien mukaisella kustannustasolla toteutettu ratayhteys ei mahdollista EU-kriteerit täyttävän hyötykustannus (H/K) suhteen saavuttamista ja siten CEF-tuen myöntämistä radan rakentamiseen.

Suunnitteluperusteiden muuttaminen ei vaikuta osakkaiden tai hankkeen alkuperäisiin tavoitteisiin kuten yhteysvälin matka-aikaan tai lähiliikenteen toimintaedellytyksiin. Yhtiön hallituksen näkemyksen mukaan koko investointihankkeen, sitä toteuttavan yhtiön ja kaikkien osakkaiden etujen mukaista on muuttaa suunnitteluperusteita käynnissä olevan ratasuunnitelman valmistumisen jälkeen ennen rakentamisen aloittamista.

Hallitus on esittänyt yhtiökokoukselle ratasuunnitelmien suunnitteluperusteiden muuttamista siten, että raideyhteys voidaan suunnitella vain henkilöliikenteeseen, maksiminopeudeksi voidaan määrittää 200 - 300 km/h ja joillakin rataosuuksilla voidaan hyödyntää yksiraiteisuutta. Suunnitteluperusteiden muuttamisen tarkemmista yksityiskohdista päätettäisiin yleisperiaatteiden linjauksen jälkeen yhtiön hallituksessa.

2023 CEF Liikenne -tuki

Yhtiön hallituksen näkemyksen mukaan yhtiön edun mukaista olisi hakea tässä vaiheessa 2023 CEF Liikenne -tukea TEN-T-ydinverkon Helsinki-Turku rakentamissuunnitteluun koko yhteysvälille. Hallitus ei kuitenkaan hankkeen tässä vaiheessa suosittele, että CEF-tukea haettaisiin rakentamissuunnittelun lisäksi varsinaiseen rakentamiseen. Tästä linjauksesta lopullinen päätös tehdään, kun osakkaat ovat saattaneet neuvottelut päätökseen.

Yhtiön tavoitteena on kehittää hanketta kustannustehokkaasti ja suunnitelmallisesti. Maksimaalinen hyöty osakkaille ja yhtiölle voidaan siten hallituksen näkemyksen mukaan saada, kun suunnitteluperusteita muutetaan aiemmin esittelyssä kuvatulla tavalla ennen tuen hakemista hankkeen varsinaiseen rakentamiseen.

EU-arviointikriteerien mukaan yhtiön hankkeen kypsyysvaihe rakentamissuunnitteluun voidaan katsoa hyväksi, minkä vuoksi on myös potentiaalinen mahdollisuus saada enintään 50 % rahoitusosuus yhteysvälin rakentamissuunnitteluun. Kyseinen rakentamissuunnittelu ensiksi rakennettaville rataosuuksille aloittaisiin heti, kun se on ratasuunnitelmien perusteella mahdollista.

Yhtiön hallitus on arvioinut, että hankkeen kypsyysaste rakentamisen osalta CEF-tuen arviointikriteerien mukaan kuitenkin erittäin heikko. Komissiolle jätettävässä ”mixed” -hakemuksessa ongelma voi vaarantaa tuen myöntämisen myös muutoin positiiviseksi katsotulle rakentamissuunnittelulle.

Yhteenveto

Yksityiskohtainen yhteenveto päätettävistä asioista, hallituksen esitykset ja tausta-aineisto esitetään liitteenä 1 olevassa yhtiökokouskutsun materiaalissa.

Yhtiökokouksen päätökset tai vastaava osakkeenomistajien yksimielinen päätös esitetyn mukaisena ei velvoita Turun kaupunkia sitoutumaan rakentamisvaiheeseen tai sen rahoittamiseen. Tältä osin tullaan osakkaiden kesken jatkamaan neuvotteluja osakassopimuksen päivittämiseksi siten, että osakkaiden mahdolliset päätökset osallistumisesta hankkeen seuraavan vaiheen rahoittamiseen on mahdollista tehdä kevään 2024 aikana.

Liite 1Yhtiökokouskutsu liitteineen

Liite 2Osakkaiden yksimielinen päätös SVOP-rahaston käyttämisestä

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Kaupunginhallitus päättää Turun kaupungin osalta,

että yhtiökokous hyväksyy ratasuunnitelmien suunnitteluperusteiden muutokset hallituksen esittämällä tavalla,

että yhtiökokous hyväksyy osakassopimuksen muuttamisen siten, että Turun Tunnin Juna Oy voi siirtyä suunnitteluhankkeen aikana rakentamisvaiheeseen ja hankeyhtiö voi käyttää rakentamisvaiheen käynnistämiseen sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoa edellytyksellä, että varojen käyttöä seurataan erikseen ja siitä raportoidaan osakkaita,

että yhtiökokous hyväksyy hallituksen esityksen mukaiset muutokset hankeyhtiön yhtiöjärjestyksen toiminimeen, toimialaan ja tehtäviin ja

että yhtiökokous päättää hakea Turun tunnin juna -hankkeelle 2023 CEF Liikennetukea TEN-T-ydinverkon Helsinki-Turku yhteysvälin rakentamissuunnitteluun taikka osakkaiden yhdessä niin päättäessä myös varsinaiseen rakentamiseen.

Kaupunginhallitus valtuuttaa kansliapäällikön allekirjoittamaan osakkeenomistajien yksimielisen päätöksen koskien yhtiön toimivaltaa käyttää liitteen 2 mukaisesti SVOP-rahastoaan CEF-tukihakemuksen valmisteluun sekä

valtuuttaa kansliapäällikön hyväksymään ja allekirjoittamaan osakkeenomistajien yksimielisenä päätöksenä edellä kuvatut linjaukset, mikäli menettely toteutetaan ylimääräisen yhtiökokouksen sijaan.

Lisäksi kaupunginhallitus valtuuttaa yhtiökokousedustajan ja/tai kansliapäällikön hyväksymään edellä kuvattuja linjauksia tukevia mahdollisia muutoksia ja täsmennyksiä, jotka eivät vaikuta kaupungin vastuita lisäävästi.

Päätös​Ehdotus hyväksyttiin.

​Virtanen ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Jakelu

aoTurun Tunnin Juna Oy
tiedKonsernihallinto, omistajaohjaus
tpvXXXXX


Liitteet:

Kh § 435
Liite 1:Yhtiökokouskutsu liitteineen
Liite 2:Osakkaiden yksimielinen päätös SVOP-rahaston käyttämisestä