Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, tilapalvelut, kohdejohtaminen 
Ylläpitopäällikkö3617.11.2023 

740-2022 (02 08 00)

Kiinteistöjenhoitopalvelut, Länsi-Turku (Kähäri - Vätti - Suikkila - Teräsrautela), sopimushintojen tarkastukset

Tilapalvelut, kiinteistön ylläpitoinsinööri Petri Tulonen sekä hankintapalvelut hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen 16.11.2023:​

​Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on kilpailuttanut Turun kaupungin konsernihallinon tilapalveluiden toimeksiannosta Länsi-Turun alueen (Kähäri-Vätti – Suikkila - Teräsrautela) alueen kiinteistöjen ja ulkoalueiden hoitotöiden sekä rakennusten teknisten järjestelmien hoito- ja huoltotöiden hankinnan ajalle 1.9.2022 – 31.8.2025, jonka jälkeen se jatkuu toistaiseksi voimassa olevana noudattaen yhdeksän (9) kuukauden molemminpuolista irtisanomisaikaa kuitenkin siten, että sopimuskausi on enintään viisi (5) vuotta, päättyen viimeistään 31.8.2027.

​Hankintasopimus (740-2022) on tilapalveluiden ylläpitopäällikön päätöksen 6.6.2022 § 10 mukaisesti tehty Coor Service Management Oy:n kanssa.​​

Hankintasopimuksessa on sovittu hinnan tarkastamisesta seuraavaa:

Sopimushintojen hinnankorotus on mahdollista vain, mikäli yleinen hintataso, jonka määrittelyssä käytetään indikaattorina kiinteistöalan palkkakustannustasoa, on kohonnut yli 2 %. Neuvottelut voidaan käynnistää myös, jos jokin muu kiinteistönhoidon kustannuskomponentti on voimakkaasti kasvanut.​

​Neuvottelut hinnankorotuksesta on aloitettava 31. elokuuta mennessä. Hinnanmuutokset astuvat voimaan 1. tammikuuta. Selvennykseksi todettakoon vielä, että hinnankorotus on mahdollinen vain kiinteistöhoitoalan palkkakustannustason tai muun kiinteistönhoidon kustannuskomponentin yli 2 % ylittävältä osalta.​

​Palveluntuottajan on esitettävä Tilaajalle asianmukainen kirjallinen selvitys kustannusten kehityksestä ja hinnanmuutoksen syistä. Hinnan tarkastuksen huomioon ottamisen edellytyksenä on, että hinnankorotuksen peruste on syntynyt sopimuksen solmimisen jälkeen ja se on sopimuksen käsittämään suoritukseen välittömästi vaikuttava.

​Coor Service Management Oy on toimittanut 28.8.2023 hinnantarkastusesityksen. Coor Service Management Oy on esittänyt hintojen korottamista 9,6 prosentilla 1.1.2024 alkaen.

​Turun kaupunki tutustui Coor Service Management Oy n toimittamaan kirjalliseen selvitykseen hinnantarkastuksen perusteista ja esitti Coor Service Management Oy:lle 17.10.2023 vastaehdotuksen viiden (5) prosentin hinnantarkastuksesta, jonka Coor Service Management Oy hyväksyi 19.10.2023.

Liite 1​Palvelumaksun tarkastus

Ylläpitopäällikkö Soile Viiri:​​

Päätös​Päätän edellä esitetyin perustein hyväksyä Coor Service Management Oy:n kanssa sovitun viiden (5) prosentin korotuksen 1.1.2024 alkaen.​

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

​​

Soile Viiri

ylläpitopäällikkö

Palvelumaksun tarkastus

Jakelu

aoCoor Service Management Oy
tiedKaupunginhallitus
tpvXXXXX
tiedXXXXX