Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hankintapalvelut 
Hankintajohtaja5817.11.2023 

12052-2022 (02 08 00)

Muuttopalveluiden hankinta dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena/Turun kaupungin muutot vuonna 2024

Turun kaupungin yhteisten palveluiden tilapalvelut, asiakkuuspäällikkö Riitu Nuutinen, asiakasvastaava Päivi Hokkanen ja palvelupäällikkö Harri Malkki sekä hankintapalveluiden osuus hankinta-asiantuntija Kati Sarasniemi 17.11.2023:

 

 

Hankinnan tausta

 

 

Turun kaupunki on liittynyt Hanselin dynaamisen hankintajärjestelmään HANSEL DPS 00564 / Muuttokuljetuspalvelut 2021-2026 (DPS)

 

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt dynaamiseen hankintajärjestelmään perustuvalla sisäisellä kilpailutuksella tarjouksia muuttopalveluiden hankinnasta Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien käyttöön ajalle 01.01.2024- 31.12.2024.

 

Tarjouspyyntö (6607-2023) lähetettiin 03.10.2023 Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta kaikille dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksytyille tarjoajille.

 

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja hankinnalle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden toimittajan kanssa.

 

Tarjoukset saatiin määräaikaan 08.11.2023 klo 11.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta:

Martela Oyj (FI01148912)

Muuttohaukat Oy (0887272-7)

Niemi Palvelut Oy (FI19448606)

 

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kahdessa vaiheessa: 1) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 2) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa arvioidaan läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

 

Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

 

 

Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

 

Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin kokonaistaloudellisesti edullisin hinta hintaliitteen perusteella.

 

Pisteet muodostuivat seuraavasti:

 

Tarjoaja

Kokonaishinta

Sija

Muuttohaukat Oy

2624,00 €

1.

Martela Oyj

3256,00 €

2.

Niemi Palvelut Oy

3686,00 €

3.

 

 

Parhaat kokonaispisteet tarjousten vertailussa sai Muuttohaukat Oy.

 

Toimivalta

 

Turun kaupungin hallintosäännön 79 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintapäällikölle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä. Kaupunginhallitus on päätöksellään 5.6.2023 § 215 päättänyt muuttaa hankintapäällikön tehtävänimikkeen hankintajohtajaksi.

Hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari:

 

PäätösPäätän edellä esitetyin perustein, että muuttopalveluiden hankinnan palveluntuottajaksi ajalle 01.01.2024 - 31.12.2024 valitaan Muuttohaukat Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

 

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

Susanna Sarvanto-Hohtari

Hankintajohtaja

 

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

 

Lisätiedot: hankinta-asiantuntija Kati Sarasniemi 040 6551814

 

Jakelu

aoMartela Oyj
aoMuuttohaukat Oy
aoNiemi Palvelut Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX