Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus41920.11.20236

14272-2022 (02 08 00)

Oikaisuvaatimukset koskien Turun kaupunginhallituksen 10.10.2023 § 372 päätöstä

Tiivistelmä:

Kaupungille on toimitettu kolme oikaisuvaatimusta koskien kaupunginhallituksen päätöstä sijoittaa Varissuon koulun väistötilaelementit Pääskyvuoren koulun kentälle. Kahdessa vaatimuksessa vaaditaan kaupunginhallituksen 10.10.2023 § 372 tekemän päätöksen kumoamista ja väistötilojen sijoittamista Varissuolle. Yhdessä oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että kaupunginhallituksen päätös tulee kumota siltä osin, että ainoa sijoituspaikka vaihtoehto on Pääskyvuoren koulun kenttä. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hylkää oikaisuvaatimukset ja kaupunginhallituksen päätös 10.10.2023 § 372 pannaan täytäntöön mahdollisista valituksista huolimatta.

Kh § 419

Toimitilapäällikkö Pauliina Karjalainen, palveluverkkojohtaja Minna Juselius ja kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen 15.11.2023:

Aikavälillä 27.10.2023-7.11.2023 saapui yhteensä kolme oikaisuvaatimusta kaupunginhallituksen päätökseen 10.10.2023 § 372 ”Varissuon koulun väistötila Pääskyvuoren koulun kentälle”

Koonti oikaisuvaatimuksissa esitetyistä vaateista

Oikaisuvaatimus 1​ (oheismateriaali 1)

Oikaisuvaatimuksessa (myöhemmin OV 1) vaaditaan kaupunginhallituksen päätöksen 10.10.2023 § 372 kumoamista ja väistötilojen sijoittamista Varissuon alueelle, lähelle nykyistä koulua, ei välttämättä Turun normaalikoulun kentälle. Hallintosäännön 34 §:n 8. kohdan mukaan kaupunginvaltuuston toimivallassa on "päättää oppilaitoksen perustamisesta tai lakkauttamisesta." Varissuon koulun oppilaiden siirtoa koskeva päätös on tosiasiallisesti luonteeltaan pysyvä. Tosiasiallinen päätös koulun lakkauttamisesta on pyritty peittämään siirtopäätökseksi.

Vaatimuksessa esitetään, että kaupunginhallituksella ei ole oikeutta hyväksyä akuuttia tilahankintaa. Päätösesityksen budjettiarvio on 6 M€ - 7 M€ ja hankinta tehdään viideksi (5) vuodeksi vuokrahankintana. Näin ollen vuosikohtainen vuokra on 1,2 M€ - 1,4 M€. Vaatimuksessa esitetään referoidusti seuraavien asioiden uudelleen valmistelua: Lapsivaikutusten arviointi, yhteistyö koulun kanssa, yhteistyö vanhempien kanssa, vanhempien kuuleminen, valmistelijoiden osaamattomuutta ja keskustelutaidon puutetta, koulumatkojen turvallisuuden varmistamista, oppilaiden näkökulman sivuuttaminen, tulleen palautteen määrän virheellisyyttä, akuutin väistötilan tarpeellisuutta, taitoainetilojen riittämättömyyttä ja väistötilan sijaintipaikan selvitysten valmistelua.

Oikaisuvaatimus 2 (oheismateriaali 2)

Oikaisuvaatimuksessa (myöhemmin OV 2) vaaditaan kaupunginhallituksen päätöksen 10.10.2023 § 372 kumoamista ja väistötilojen sijoittamista Varissuon alueelle, lähelle nykyistä koulua. Hallintosäännön 34 §:n 8. kohdan mukaan kaupunginvaltuuston toimivallassa on "päättää oppilaitoksen perustamisesta tai lakkauttamisesta. Koulun toiminta esitetään hajotettavan useaan toimipisteeseen, eikä kaupunginhallituksella ei ole oikeutta hyväksyä akuuttia tilahankintaa ja näin päätös katsotaan kuuluvan kaupunginvaltuustolle.

Päätösesityksen budjettiarvio on 6 M€ - 7 M€ ja hankinta tehdään viideksi (5) vuodeksi vuokrahankintana. Vaatimuksessa esitetään, että Varissuon tulevaisuuden ratkaisua on viivytelty samoin kuin väistötilojen hankintaa, jotta pystytään sivuuttamaan hallintosäännön kirjauksia valtuuston toimivallasta. Päätöksessä ja sen valmistelussa ei ole huomioitu Varissuolla asuvien lasten ja perheiden etua ja päätös on syrjivä. Päätös heikentää merkittävästi alueen asukkaiden palveluita, yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Päätös lisää eriarvoisuutta.

Oikaisuvaatimus 3 (oheismateriaali 3)

Oikaisuvaatimuksessa (myöhemmin OV 3) kerrotaan, että väistötilojen sijoittumista koskevassa periaatepäätöksessä ja päätöksestä välittyy, että päätös olisi tehty jo valmisteluvaiheessa. Hallintosäännön 31 § mukaan kaupunginvaltuusto hyväksyy kaupungin ylimmän tason strategiat ja ohjelmat. Nyt päätöksenteon perusteena käytetyt arvot ovat ristiriidassa kaupungin ylimmän tason strategioiden kanssa. Turun kuntastrategian kärkihankkeessa nimeltä Yhteisöllisyys on lähiövisioiden palveluiden toisena strategisena tavoitteena päiväkotien ja alakoulujen läheinen sijainti. Vastineessa vaaditaan, että kaupunginhallituksen 10.10.2023 § 372 päätös tulee kumota siltä osin, että sijoituspaikan vaihtoehto on vain Pääskyvuoren koulun kenttä.

Vastineet Varissuon väistötilaelementin sijoituspäätöksestä oikaisuvaatimuksia koskeviin väitteisiin ja vaatimuksiin

Oikaisuvaatimuksissa on esitetty samoja vaatimuksia, vastaus näihin annetaan samalla rakenteella seuraavien otsikoiden alle:

-​ Väistöpäätös

-​​ Lähikouluperiaate

-​ Lapsen edun ensisijaisuus ja lapsivaikutusten arviointi

-​​ Alueen tulevaisuus ja perheiden etu

-​​ Oikaisuvaatimusten ehdotusten vaikutukset käytännön tasolla

-​​ Vastineet oikaisuvaatimuksen väitteisiin ja vaatimuksiin.

Väistöpäätös

OV 1 ja OV 2: esitetään että väistö tilaelementin sijoituspäätöksen tekeminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan koska sen esitetään olevan luonteeltaan pysyvä ja päätösesityksen budjettiarvo ylittää päätäntävaltarajan ja näin päättävä taho pitäisi olla kaupunginvaltuusto.

Oikaisuvaatimuksissa todetaan:

”Varissuon koulun väistötilan sijoittamista ja siitä seuraavaa oppilaiden siirtoa koskeva päätös on tosiasiallisesti luonteeltaan pysyvä. Tosiasiallinen päätös koulun lakkauttamisesta on pyritty peittämään siirtopäätökseksi. Oikaistavaksi vaaditun päätöksen 10.10. perusteluiden mukaan Varissuon koulun toiminnasta ja oppilaiden sijoittamisesta vuoden 2029 jälkeen ei ole suunnitelmaa.”

Vaatimuksen mukaan kuntalaisten kuulemisella ei ole ollut vaikutuksia:

”Kuntalaisten näkökulmasta tämänkaltaisen toimintatavan ja hallintokulttuurin hyväksyminen siirtää Turun kaupungin palveluiden järjestämisessä noudatettavien arvovalintojen eli Kuntalain 14 § mukaisen kuntastrategian päätösvallan kaupunginvaltuustolta kaupunginhallitukselle.”

Päätöksen luonne

Tehty päätös koskee väistötilaelementin kilpailutuksen pohjaksi valitun paikan vahvistamista sekä vuokrahankintana toteutettavan kilpailutusprosessin aloittamista.

Päätösesityksessä on kuvattu kilpailutuksen käynnistyspäätöksen prosessia käynnistyspäätöksestä hankintapäätökseen.

Kaupunginhallituksen päätös väistötilaelementin sijoituspaikasta 10.10.2023:

”Prosessi ja toimivalta akuuteissa väistötilahankinnoissa

Kaupunginhallitus päätti 31.1.2022 § 33 periaatepäätöksenä, että jatkossa akuutin väistötilahankinnan prosessi käynnistetään tilapalvelujohtajan päätöspöytäkirjalla. Näin menetellään silloin, kun akuuttiin tarpeeseen ei ole löydettävissä ratkaisua omasta tilakannasta tai markkinoilta ei löydy valmista käyttötarkoitukseltaan soveltuvaa tilaa. Kaupunginvaltuuston hyväksymässä tilahankkeiden hankesuunnitteluohjeeseen on kirjattu tämä sama periaate.

Akuuteista tilahankkeista ei laadita hankesuunnitelmaa, mutta tilatarve määritellään yhdessä käyttäjäosapuolen kanssa. Akuutin tilahankinnan kilpailutus käynnistetään viranhaltijapäätöksenä (tilapalveluyksikön johtaja). Päätöksen hankinnasta tekee saatujen tarjousten pohjalta päätösvaltainen taho. Lausuntoja ei pyydetä.

Tilapalvelujohtaja hyväksyy akuutit tilahankinnat, joiden kustannusarvio on <3 M€ tai vuosivuokra <300 000 €. Kaupunginhallitus hyväksyy akuutit tilahankinnat, joiden kustannusarvio on 3 M€ - 10 M€ tai vuosivuokra 300 000–600 0000 €. Kaupunginvaltuusto hyväksyy akuutit tilahankinnat, joiden kustannusarvio on > 10 M€ tai vuosivuokra > 600​ 000 €.

Varissuon koulun väistötilaelementti on herättänyt kovasti keskustelua, minkä johdosta päätös prosessin käynnistämisestä esitetään kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi.”

Kuten prosessin kuvauksessa kerrotaan, päätöksen väistötilaelementtien hankinnasta tekee saatujen tarjousten pohjalta päätösvaltainen taho ja samassa esitetään päätösvaltarajat. Väistötilojen hankintaa koskeva päätös voidaan tehdä vasta sen jälkeen, kun väistötilaelementistä on saatu tarjoukset.

Vastine väitteeseen, että sijoitus olisi pysyvä

Väistötilaelementti toteutetaan tilapäisellä rakennusluvalla, mikäli sijaintipaikassa ei ole sijoittamiseen pysyvästi soveltuvaa asemakaavaa. Näin ollen Varissuon koulun väistöaika tilaelementin valmistumisesta on lähtökohtaisesti enintään viisi vuotta. Tämä on normaali väistötilaelementin toiminta-ajaksi suunniteltu aika Turussa.

Mikäli tilaelementti saadaan käyttöön elokuussa 2024, voidaan toimintaa tiloissa järjestää arviolta syksyyn 2029. Tällä aikavälillä tullaan suunnittelemaan ja toteuttamaan Varissuon alueen pysyvät koulutilaratkaisut. Palvelut suunnitellaan ja toteutetaan Varissuolle.

Varissuon koulurakennus on laajan peruskorjauksen tarpeessa, mutta tutkimustulosten mukaan korjattavissa. Yhtenä vaihtoehtona on siis Varissuon koulutalon korjaaminen. Alueella on samanaikaisesti havaittavissa ja suunnitteilla myös muita muutoksia koulu- ja päiväkotiverkkoon sekä mahdollisesti muuhun palveluverkkoon, joten parasta mahdollista tapaa järjestellä koulujen ja päiväkotien tilat valmistellaan parhaillaan.

​Päiväkotien osalta tarkastellaan kohteiden korjaamista ja/tai korvaamista uusilla tiloilla. Kaupunginvaltuusto on syyskuussa 2023 päättänyt hyväksyä Kansainvälisen koulun hankesuunnitelman ja tilojen vuokraamisen Kupittaalta. Suunnitelman mukaan kansainvälinen koulu voisi sijoittua Kupittaan tiloihin vuonna 2026. Tämän muutoksen myötä Varissuolta vapautuu koulutiloja kahdesta eri kiinteistöstä; Normaalikoulun rakennuksesta sekä koulu/nuorisotilarakennuksesta. Kaupunki tekee näin ollen tilaselvityksiä myös yhdessä Normaalikoulun kanssa. Pitkän aikavälin suunnitelma on, että Varissuolla järjestetään jatkossakin perusopetusta. Konkreettiset tilaratkaisut vaativat kuitenkin vielä lisäselvityksiä- ja suunnittelua ja tuodaan näin ollen päätöksentekoon Varissuon väistötila-asiasta irrallisena asiana. Varissuon koulua ei ole lakkautettu, vaikka se toimiikin tällä hetkellä Kupittaalla.

Lähikouluperiaate

OV 1, OV 2 ja OV 3: ”Perusopetuslain 6 §:n mukaan muun muassa ”Opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä.”

​Perusopetuslain 6 § jatkuu seuraavasti: ”Kunta osoittaa oppivelvolliselle ja muulle tässä laissa tarkoitettua opetusta saavalle 1​ momentin mukaisen lähikoulun tai muun soveltuvan paikan, jossa tämän lain 4 §:n 1 ja 2 momentin mukaisesti annetaan opetusta sellaisella oppilaan omalla kielellä, jolla kunta on velvollinen opetusta järjestämään.”

​Lähikoulu on koulutuksen järjestäjän, eli tässä tapauksessa Turun kaupungin oppilaalle osoittama koulu. Laki ei osoita lähikoululla kaikissa tilanteissa maantieteelliseltä etäisyydeltään lähintä koulua. Lähikouluperiaate ei automaattisesti tarkoita, että koulu sijaitsisi väistötilanteessa täysin samassa paikassa tai lähiympäristössä, jossa alkuperäinen koulu on. Koulutuksen järjestäjä on toiminut kiireellisessä väistötilanteessa lain edellyttämällä tavalla. Lapsen etu on huomioitu osoittamalla terveelliset ja turvalliset koulutilat sekä oppilaille, että henkilöstölle. Väistö on tilanteen tuottama väliaikaisratkaisu, ei pysyvä ratkaisu Varissuon koulupalveluiksi.

​Lain mukaan oppilaalla on oikeus koulukuljetusetuuteen, kun matka oppilaalle osoitettuun lähikouluun ylittää 5 km, tai kun matka on oppilaalle asiantuntijalausunnon mukaan liian raskas, vaikea tai vaarallinen.

Väistötilojen sijoitusratkaisuja etsiessä joudutaan arvioimaan vaihtoehtoja monesta eri näkökulmasta. Oppilaiden turvallinen koulumatka on luonnollisesti yksi keskeinen asia, mutta muuta huomioitavaa on muun muassa eri sijoitusvaihtoehtojen aikataululliset toteutumismahdollisuudet ja rakentamiseen liittyvät reunaehdot, koulun jokapäiväisen toiminnan organisoinnin edellytykset, talous ja viranomaismääräykset. Lähtökohtana on aina löytää terveellinen ja turvallinen ratkaisu.

Kaupunginhallituksen 10.10.2023 § 372 tekemässä päätöksessä päätettiin, että väistöratkaisun jälkeen pysyvät perusopetuksen lähipalvelut järjestetään Varissuolla yhteistyössä Normaalikoulun kanssa taikka kaupungin omana palveluna.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta huolehtii, että väistöratkaisun yhteydessä erityisesti 1.–2.-luokkalaisten koulureittien turvallisuus varmistetaan esimerkiksi opasteilla ja kävelevä koulubussi -konseptilla. Kukaan asiasta vastaava viranomainen ei ole arvioinut, että koulumatkat eivät olisi turvallisia.

OV 2 nostaa esiin Turun kaupunkistrategian ja lähiövision. Kuntalain 37 §:n mukaan:

”Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista”. Lähiövisiossa todetaan strategisena tavoitteena muun muassa, että ”asukkaiden palvelut ovat helposti saavutettavissa, päiväkodit ja alakoulut ovat lähellä ja niiden opetus on laadukasta, mahdollisuudet arkiliikuntaan ja ulkoiluun ovat hyvät ja lähiöistä löytyy mahdollisuuksia harrastaa ja kokea kulttuuria.

​Kaupungin moninaisessa toiminnassa ja hankkeissa strategia on toiminnan ohjenuora ja toimintaa pyritään koko ajan kehittämään, jotta voitaisiin paremmin vastata asukkaiden tarpeisiin. Kaikkia pitkän aikavälin kehitystavoitteita ei kuitenkaan ole mahdollista ratkaista kerralla. Kaikki nämä lähiövisiossa asetetut tavoitteet pätevät Varissuon alueen kehittämiseen ja nämä huomioidaan myös alueen palveluverkkosuunnitelmissa. Väistötilanteet ovat väliaikaisia väistämättömiä ratkaisuja, joita ei voida suunnitella samoilla kriteereillä, kuin pysyviä ja pitkäaikaisia ratkaisuja, sellaisia, joita lähiövisiollakin tavoitellaan.

Lapsen edun ensisijaisuus ja lapsivaikutusten arviointi

OV 1, OV 2 ja OV 3 todetaan, että: ”Kaupunginhallituksen päätöksen valmistelussa ja päätöksessä ei olla huolehdittu riittävällä tavalla asianmukaisesta selvittämisestä lapsen edun ensisijaisuuden näkökulmasta (Perustuslain sisällön mukainen arvovalinta 3 a § Perusopetusta suunniteltaessa, järjestettäessä ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu) ja että lapsivaikutusten arviointia ei ole tehty ja lapsia ei ole kuunneltu.

Päätöksen esitetään olevan syrjivä.

Kyseessä on akuutti väistötilatarve ja ensisijainen tavoite on turvata kaikille lapsille olemassa olevilla vaihtoehdoilla terveelliset ja turvalliset tilat. Tämä on varmasti jokaisen lapsen etu.

​Kaupunginhallitus päätti 18.1.2021 § 28, että:

​”Turku alkaa toteuttaa lapsivaikutusten arviointia niissä asioissa, joilla tunnistetaan olevan laajoja vaikutuksia lasten ja nuorten elämään ja hyvinvointiin. Tällaisia asioita ovat mm. lasten ja nuorten palveluiden palveluverkkoon ja heidän arkiympäristöönsä liittyvät muutokset, joista päätetään lautakunta- tai kaupunkitasoilla. Arviointimalli otetaan käyttöön vaiheittain vuodesta 2021 alkaen, ja sitä toteutetaan jatkossa kaupunkitasoisesti yhdessä sovittujen kriteerien pohjalta.

Vuonna 2021 laaditaan kaupunkitasoinen ohjeistus sisältäen kriteeristön arvioitavaksi valittaville asioille, sekä laaditaan koulutussuunnitelma ja käynnistetään sen mukaiset koulutukset. Lapsivaikutusten arvioinnissa käytetään sähköistä hyvinvointikertomus- ja eva-työkalua. Vuoden 2021 aikana tavoitteena on toteuttaa 1–5 vaikutusten arviointia. Arvio seuraavien vuosien lapsivaikutusten arvioinnin määrästä on 1–10 vuosittain.”

Lapsivaikutusten arviointia on ryhdytty päätöksen mukaan tekemään, mutta määrät ovat vielä olleet pieniä. Systemaattinen ja dokumentoitu lapsivaikutusten arviointi edellyttää valmisteluaikaa ja resursseja. Akuuteissa väistötilahankkeissa tätä ei aina ole mahdollista toteuttaa täysmääräisesti.

​Vaikutusten arviointi sisältää muitakin näkökulmia kuin lapsivaikutukset. Vastuullinen päätöksenteko edellyttää näiden kaikkien tarkastelua. Eri lakien pohjalta Kuntaliiton kokoaman suosituksen mukaan ”Kun päätösesitysten vaikutuksia arvioidaan ennalta, päättäjien tulee tarkastella useita erilaisia vaikutuksia samanaikaisesti ja kokonaisvaltaisesti. Päätöksiä valmisteltaessa ja tehtäessä tulee ottaa huomioon, miten ne vaikuttavat kuntalaisiin, ympäristöön, organisaatioon ja henkilöstöön sekä talouteen.”

​Oheismateriaaleina ovat lapsivaikutusten arviointi ja koulujen kuuleminen (oheismateriaalit 4–6).

Alueen tulevaisuus ja perheiden etu

OV 1 ja OV 2 esitetään, että päätös: ”Heikentää alueen asukkaiden palveluita ja alueen yhteisöllisyyttä sekä lisää eriarvoisuutta. Päätös on Turun kaupunkistrategian vastainen. Varissuon koulua koskeva kaupunginhallituksen päätös 10.10.2023 § 372 on tehty osallistamatta alueen asukkaita, lapsia ja nuoria ja vanhempia. Päätöksen seurauksena oppilaiden ja vanhempien osallisuus heikkenee. Päätös on kaupunginvaltuuston hyväksymän Turun pormestariohjelman vastainen.”

Pormestariohjelmassa huolehditaan myös koulu- ja päiväkotitilojen terveellisyydestä ja turvallisuudesta samalla kun siinä edellytetään, että koulu- ja päiväkotiverkko päivitetään vastaamaan kaupungin asuinalueiden tarpeita. Varissuon koulun väistötilanne on välttämätön, sillä nykyisissä tiloissa ei voida enää turvallisesti toimia. Varissuon alueelle kohdistuu yhtäaikaisesti useamman palvelun ja tilan osalta muutos- ja kehitystarpeita, joita on perusteltua kokonaisuutena tarkastella. Tämä laajempi tarkastelu käsittää niin koulu- kuin päiväkotipalvelut, mutta myös vapaa-aikaan ja hyvinvointiin liittyviä palveluja. Samaan aikaan Varsinais-Suomen hyvinvointialue työstää sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelujen verkkosuunnitelmia. Pitkän aikavälin palveluverkko Varissuon alueella tulee hyvin todennäköisesti muodostumaan olemassa olevien tilojen peruskorjausten, uudisrakennusten ja toimintojen uudelleensijoittelujen yhdistelmänä. Laajempaa palveluverkon kehityssuunnitelmaa tehdessä Varissuon koulu sijoitetaan tilapäisesti kilpailutettavaan väistötilaan kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti. Varissuon tulevaisuuden kehittämiseen liittyen asukkaita tullaan osallistamaan tarkoituksenmukaisilla keinoilla ja sopivilla hetkillä.

Kaupunginhallituksen 10.10.2023 § 372 tekemässä päätöksessä esitettiin seuraavia toimenpiteitä: väistöaikainen resurssointi Pääskyvuoren kouluun huomioidaan positiivisen erityiskohtelun rahoituksessa erikseen turvaamaan muutosvaiheessa koulun sisäinen työskentely ja yhteisöllisyys ja väistötiloista laaditaan monikielisille perheille kohdennettu viestintä- ja vuorovaikutussuunnitelma. Lisäksi yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen vanhempien kanssa tullaan panostamaan.

Oikaisuvaatimusten ehdotusten vaikutukset käytännön tasolla

OV 1 ja OV 2 vaaditaan: ”Turun kaupunginhallituksen päätöksen 10.10.2023 § 372 kumoamista ja väistötilojen sijoittamista Varissuon alueelle, lähelle nykyistä koulua”.

OV 3 vaaditaan, että: ”Turun kaupunginhallituksen 10.10.2023 § 372 päätös tulee kumota siltä osin, että sijoituspaikan vaihtoehto on vain Pääskyvuoren koulun kenttä.”

Kaupunginhallituksen päätöksen kumoaminen osin tai kokonaan ja asian uudelleen valmistelu huomioiden kaikki oikaisuvaatimuksissa esitetyt yksityiskohdat ja uusi päätöksenteko, tarkoittaisi käytännössä sitä, että väistötilaratkaisu ei olisi suurella todennäköisyydellä käytössä elokuussa 2024.

Vastineet oikaisuvaatimuksen väitteisiin ja vaatimuksiin

Alla oikaisuvaatimuksessa Varsisuon koulun väistöön siirtymisestä esitetyt perustelut kohdittain. Kohdat käsitellään samassa järjestyksessä:

​-​ Varissuon koulun väistöön siirtymisen tarpeellisuus ja valmistelu

-​​ Yhteistyö

-​​ Väistöön siirtymisen tutkiminen ja sijaintivaihtoehto

-​​ Taitoainetilojen riittävyys

Varissuon koulun väistöön siirtymisen tarpeellisuus ja valmistelu

OV 1 mukaan:

”Päätöksessä nostetaan toistuvasti esiin akuutti väistötilatarve. Varissuon koulun tilanne on ollut tiedossa jo pitkään, mutta sisäilmatutkimukset tilattiin vasta kaupunginhallituksen periaatepäätöksen jälkeen, eikä tilastoja oireilevista oppilaista tai henkilökunnan edustajista ole kerätty. Tilastotiedot eivät ole GDPRn alaisia, joten perusteita tietojen keräämättä jättämiseen tällä tasolla ei ole.

Mitään merkittävää, akuuttia muutosta, ei ollut tapahtunut ennen periaatepäätöksen​ tekoa, joten vetoaminen päätöksenteon kiireeseen on perusteeton. Perusteltua sen​ sijaan on vaatia asian kunnollista valmistelua ja sen selvittämistä, millaisin​ kustannuksin Varissuolla asuvat saavat säilyttää lähikoulunsa omassa lähiössään.”

​Kun kaupungin rakennuksissa ilmenee ongelmia ja käyttäjän alkavat oireilla, käynnistetään sisäilman selvitysprosessi. Mikäli prosessin lopputuloksena on, että tiloista on poistuttava, on väistötiloja etsittäessä lähtökohtana aina löytää terveellinen ja turvallinen ratkaisu.

​Kohderakennuksen sisäilmatutkimukset tilattiin 20.12.2022. Tilauksessa ilmoitettu tutkimustarve perustui sekä koettuihin sisäilmahaittoihin että peruskorjauksen suunnitteluun. Tilauksen taustalla oli myös ympäristöterveyden tarkastuskertomukseen 19.12.2022 kirjattu kehotus kiinteistön omistajalle, jonka mukaan rakennuksessa koettujen sisäilmahaittojen syyt tulee selvittää.

​Vuosien 2018–2023 aikana koulurakennuksesta on vastaanotettu yhteensä 49 henkilökunnan sisäilmailmoitusta, joista liki 90 %:a tehtiin vuosien 2022–2023 aikana. Oppilaiden sisäilmailmoituksia ei ole koulurakennuksesta tehty, johtuen kouluterveydenhuollon järjestämisen haasteista. Koulun opettajat kuitenkin tekivät ympäristöterveydelle sisäilmahaittaan liittyvän huoli-ilmoituksen 14.3.2023, jossa esitettiin opettajien arvio sisäilmahaittaa kokevien oppilaiden määrästä. Huoli-ilmoitus koski 31 oppilasta luokka-asteilta 1–4. Menettely ei ole sisäilma-asioissa tavanomainen, mutta tällaiseen toimintatapaan päädyttiin yhteisymmärryksessä ehkäisevän terveydenhuollon ja ympäristöterveyden kanssa.

​Kiwa Inspecta Oy:n rakennusterveysasiantuntijan laatima tutkimussuunnitelma valmistui 31.1.2023 ja tutkimukset kohteella toteutettiin pääosin helmikuussa 2023. Olosuhde- ja paine-eromittausten sekä kuitunäytteenottojen jälkeen tutkimuskokonaisuus valmistui 22.5.2023.

​Varissuon koulun väistöön liittyen kaupunginhallitus teki huhtikuussa 2023 periaatepäätöksen, jossa väistön suunnittelua tilaelementtiratkaisuna päätettiin jatkaa. Päätökseen suunnittelutarvetta ei ollut kirjattu akuutiksi. Päätöksen pohjalta tarkasteltiin myös kaupunginhallituksen edellyttämää Normaalikoulun kenttää väistötilaelementtien sijoituspaikaksi. Myös osallistamista on toteutettu eri tahoilla. Kaupunginhallituksen 10.10.2023 päätöksen mukaisesti väistötilojen hankintaa voidaan jatkaa akuuttina, jolloin hankinnan päätösvaltainen taho on tilapalvelujohtaja kaupunginhallituksen 31.1.2022 tekemän periaatepäätöksen mukaisesti.

​Kaupunginhallituksen huhtikuussa 2023 tekemässä päätöksessä todetaan seuraavaa:

”Varissuon koulun väistötilaelementti on herättänyt kovasti keskustelua, minkä johdosta päätös prosessin käynnistämisestä esitetään kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi.”

Kaupungin virkamiesten tekemä valmistelutyö on aina puolueetonta. Väistötilavalmistelussa etsitään mahdollisia vaihtoehtoja, huomioidaan useita eri näkökulmia ja arvioidaan eri ratkaisuvaihtoehtojen vaikutuksia. Kiireellisissä väistötilahankkeissa seikkaperäisiä selvityksiä ei käytettävissä olevilla resursseilla voida kaikista vaihtoehdoista tehdä, vaan aidosti toteuttamiskelpoisia ratkaisuja vertaillaan tarkemmin.

​Yleisiä kriteerejä opetuskäyttöön soveltuvien tilojen etsimisessä ovat vähintään tilojen turvallisuus, käyttötarkoitus, wc -tilojen määrä ja välituntiulkoilun, tietoliikenneyhteyksien sekä ruokailun järjestämisen mahdollisuudet ja esteettömyys.

Yhteistyö

OV 1 mukaan:

”Päätöksen oheismateriaalina olevassa Lapsivaikutusten arvioinnissa tekijöiksi on

mainittu kolme nimeä. Kun esityslista julkaistiin, nimiä oli neljä... Ketkä todellisesti ovat osallistuneet arvioinnin tekemiseen, millä osallisuuden muodolla ja tietopohjalla?

Lapsivaikutuksen arvioinnin tekijöissä ei ole ollut mukana Pääskyvuoren koulun edustusta lainkaan, vaikka väistötilaratkaisu vaikuttaa merkittävästi ko. koulun, sen oppilaiden ja henkilökunnan arkeen… Koska Pääskyvuoren koulun edustus Lapsivaikutusten arvioinnin tekijöistä puuttuu eikä muistakaan päätösesityksen materiaaleista ole todennettavissa, että kaupunginhallituksen 3.4.2023 päätöksessä edellyttämä toimivan ja turvallisen arjen selvitys olisi tehty yhteistyössä koulun kanssa.

Valmistelijat ovat kuvanneet syksyn 2024 väistötila-asian kuulemisiksi 5.6.2023 ja​ 10.8.2023 pidettyjä tilaisuuksia, joiden agenda on sekä kutsussa että itse​ tilaisuudessa koskenut kouluvuoden 2023–24 aloittamista.”

Lapsivaikutusten arviointia ovat olleet tekemässä kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen, perusopetuksen palvelualuejohtaja Tommi Tuominen, rehtori Assi Koskelainen, rehtori Erkki Rötkönen ja vs. rehtori Konsta Kapanen.

​Lapsivaikutusten arvioinnissa on ollut mukana toimijoita niin Pääskyvuoren koulusta kuin Varissuon koulusta (oheismateriaali 6)

​Päätöksessä kuvatuista kuulemis- ja keskustelutilaisuuksista kaikki eivät ole nimetty väistötila-asian kuulemisiksi, kaikissa kuulemista on silti tapahtunut. Kouluvuoden järjestämisessä on paljon muutakin läpikäytävää, ja sen vuoksi tilaisuuksien nimet ovat yleisluonteisempia.

Kaupunginhallituksen päätöksessä 10.10.2023 § 372 todetaan aiheeseen liittyen seuraavaa:

”Pääskyvuoren koulun lisärakennus on otettu käyttöön syyslukukauden 2023–2024 alkaessa. Koulun pihatyöt ovat vielä osittain kesken, mutta nekin valmistuvat alkusyksyn aikana. Alueella on tehty Talvitien infran kunnostustöitä, ja tämä on haitannut alueella liikkumista. Työ saadaan valmiiksi syksyn aikana ennen pimeneviä kouluaamuja, jotta koulun liikenneturvallisuus voidaan taata.

Pääskyvuoren koulun oppilasmäärä on noussut noin 70 oppilaalla (Varissuon koulun alueen ekaluokkalaiset ovat jo aloittaneet koulunsa Pääskyvuoressa) ollen nyt noin 310 oppilasta. Viimeksi Pääskyvuoren koulun oppilasmäärä ylitti 300 oppilaan rajan lukuvuonna 2016–2017 ja pysyvämmin koulun oppilasmäärä oli jäänyt alle 300 oppilaan vuonna 2008. Koulun uusiin olosuhteisiin on oltu tyytyväisiä.

Varissuon koulun henkilökunnan ja oppilaiden muutto Varissuolta Kupittaalle on onnistunut hyvin, eikä kuljetuksissa ole ollut merkittäviä ongelmia sen jälkeen, kun oppilaat ovat tottuneet linja-autojen käyttöön. Mukana linja-autoissa on myös kaksi koulunkäynninohjaajaa. Kaupunginhallituksen tarkoittama hyvä arki on toteutunut hyvin myös Varissuon koulun väistötilassa Untamonkadulla. Nykyinen piha on tosin todettu koulun käyttöön pieneksi.

Yhteistyö ja keskustelu huoltajien kanssa on toiminut sekä Pääskyvuoren että Varissuon koulujen osalta erinomaisesti.

Kevään 2023 aikana on järjestetty mahdollisuuksia tulla kuulluksi niin lapsille, henkilöstölle, huoltajille kuin alueen asukkaillekin.

Uusi kuuleminen on toteutettu syyskuussa, jolloin on kuultu oppilaiden huoltajia, oppilaskuntia ja koulujen henkilökuntaa sekä Varissuon että Pääskyvuoren koulun osalta. Huoltajien osalta palautteita on tullut 20 kpl. Molempien koulujen oppilaskunnat ja henkilökunta ovat antaneet omat palautteensa.

Huoltajien palautteita on ollut melko vähän ja niistä suurin osa on tullut Varissuolta. Näissä palautteissa väistötilaa on toivottu Varissuolle.

Kummankin koulun henkilökunta on ollut huolissaan tilojen riittävyydestä. Väistötilojen suunnittelussa esiin tulleet huolet on otettu huomioon.”

Väistöön siirtymisen tutkiminen ja sijaintivaihtoehto

​OV 1 todetaan seuraavaa:

”Arvioinnissa kerrotaan, että väistöön siirtymistä on käsitelty moniammatillisessa yhteistyöryhmässä ja esitys väistöön siirtymisestä on ollut yksimielinen. Aiemmin on todettu pelkästään lapsivaikutusten arviointiin osallistujien osalta olleen epäselvyyttä, joten on perusteltua vaatia ko. ryhmän osallistujat ja päätöspöytäkirja päätösesityksen liitteeksi.”

”Arvioinnissa vertaillaan Varissuota ja Pääskyvuorta väistötilaelementtien sijoituspaikkoina… Asianosaisten mielipiteen ohittaminen ilman todellisen vaihtoehdon selvittämistä ja todellisten muiden perusteiden avaamista, kyseenalaistuu koko päätös itsessään.”

Kiwa Inspecta Oy:n tutkimusten tulokset käsiteltiin 30.5.2023 kohdekohtaisessa sisäilmatyöryhmässä, jonka jäsenet muodostavat moniammatillisen työryhmän. Kokouksessa todettiin, että väistömuuton järjestelyt olivat jo käynnissä. Työryhmässä ei tuotu esille eriävää mielipidettä väistön toteuttamisen suhteen. Kohdekohtainen sisäilmatyöryhmä arvioi kokonaisuutta, ei pelkästään lapsivaikutuksia.

​Viranomaisen henkilörekisteristä saa antaa henkilötietoja sisältävän kopion tai tulosteen tai sen tiedot sähköisessä muodossa, jollei laissa ole toisin erikseen säädetty, jos luovutuksensaajalla on henkilötietojen suojaa koskevien säännösten mukaan oikeus tallettaa ja käyttää sellaisia henkilötietoja. Henkilötietoja saa kuitenkin luovuttaa suoramarkkinointia ja mielipide- tai markkinatutkimusta varten vain, jos niin erikseen säädetään tai jos rekisteröity on antanut siihen suostumuksensa.

Varissuon alueelta tai sen läheisyydestä ei löydetty annetun aikataulun puitteissa valmiita vuokratiloja, sopivaa sijoituspaikkaa tilaelementille tai mahdollista sijoituspaikka ei ole Turun kaupungin käytettävissä (mm. Norssin tontti). Näin ollen sijoitusta suunniteltiin ja valmisteltiin Kärsämäkeen vuoden 2022 aikana. Jäkärlän koulun akuutin tilanteen vuoksi väistökokonaisuus tuli uudelleen arvioitavaksi.

​Kaupunginhallituksen 3.4.2023 tekemän periaatepäätöksen jälkeen hankkeen valmistelevia töitä edistettiin päätöksen mukaisesti.

​Valmisteluaikana 3.4.-30.9.2023 tehtiin periaatepäätöksen mukaisen valmistelun lisäksi kuitenkin lisäselvitystä koskien Turun yliopiston hallinnoiman Turun normaalikoulun kentän käytöstä mahdollisena väistötilaelementin sijoituspaikkana yhdessä koulun edustajien kanssa. Väistötilaelementtikokonaisuudesta tulisi huomattavasti suurempi normaalikoulun kentälle sillä koulun tilojen käyttöasteiden ollessa niin suuria ei tiloissa pystytä toteuttamaan samanlaista yhteiskäyttöä opetustila ja pienryhmätilojen osalta kuin Pääskyvuoren koulun yhteydessä. Väistötilaelementti normaalikoulun kentälle olisi noin 1.200m2​ suurempi. Tämä tekee ratkaisusta samalla teknis- taloudellisesti kannattamattoman. Oppilaiden pitäisi myös siirtyä toiseen lähikouluun taito- ja taideaine sekä liikuntatunneille. Näitä ei ole väistöelementtikokonaisuuksiin suunniteltu. Lisäksi normaalikoulun tontti ei mahdollista riittävää viranomaisen vaatimaa vähimmäismitoitettua välituntipiha-aluetta kahden koulun käyttöön.

​Kyseessä on akuutti väistötilatarve ja ensisijainen tavoite on turvata kaikille lapsille olemassa olevilla vaihtoehdoilla terveelliset ja turvalliset tilat. Väistötilavalmistelussa etsitään mahdollisia vaihtoehtoja, huomioidaan useita eri näkökulmia ja arvioidaan eri ratkaisuvaihtoehtojen vaikutuksia. Terveellisten ja turvallisten tilojen varmistaminen on varmasti jokaisen lapsen etu.

Taitoainetilojen riittävyys

​Kesällä 2023 valmistunut uusi laajennettu Pääskyvuoren koulurakennus on mitoitettu laskennallisesti 360 oppilaalle, 3 sarjaiseksi. Lukuvuonna 2023–2024 Pääskyvuoren koulukokonaisuudessa opiskelee noin 310 oppilasta.

Turussa käytössä olevan laskennallisen alakoulun mitoitusperiaatteen mukaan Pääskyvuoren koulun max. oppilasmäärä on 420 oppilasta. Kun verrataan Turun nykyisten kouluhankkeiden ryhmämitoituksia, on Pääskyvuoren koulun mitoitus väljä. Syksyllä 2024 Pääskyvuoren koulun ja Varissuon koulun yhteenlasketun oppilasmäärän arvioidaan olevan noin 460 oppilasta, kun tähän lisätään syksyksi 2024 suunniteltu väistötilaelementti on näiden kahden koulun käytössä Turussa olevien linjausten mukaan hyvin tilaa. Pääskyvuoren koulun välitön läheisyys tarjoaa näille koulukokonaisuuksille hyvät yhteistoiminnalliset tilat, jossa kokonaisuudet täydentävät toisiaan.

​Taitoaineiden luokkatilojen riittävyydestä esitetään OV1 seuraavaa:

”Kapasiteettilaskelmat taitoluokkien käytettävyyden osalta tulee päivittää huomioiden​ näiden vuosiluokkien tavallista suurempi käyttötarve ko. taitoluokkien osalta”

​Kapasiteettilaskelma on osa valmistelevaa työtä, ei ohjaava tai määräävä dokumentti.

Lopullinen tilojen käyttöasteen riittävyys varmistetaan toiminnanjärjestelyillä, kun lukujärjestykset laaditaan.

Asiaa on valmisteltu ja valmistellaan kiireellisissä väistötilahankkeissa olemassa olevan ajan ja resurssien puitteissa, seikkaperäisiä selvityksiä ei käytettävissä olevilla resursseilla voida kaikista vaihtoehdoista tehdä, vaan aidosti toteuttamiskelpoisia ratkaisuja vertaillaan tarkemmin.

​Väistötila-asioissa on aina erityisen haastava aikataulu, jotta löydetään toteuttamiskelpoinen ratkaisu. Ensisijainen tavoite on aina turvata kaikille terveelliset ja turvalliset tilat.

Oheismateriaali 1Oikaisuvaatimus 1 (päivätty 27.10.2023)

Oheismateriaali 2Oikaisuvaatimus 2 (päivätty 30.10.2023)

Oheismateriaali 3Oikaisuvaatimus 3 (päivätty 7.11.2023)

Oheismateriaali 4Varissuon koulu oppilaskunnan hallituksen kannanotto väistötila-asiaan

Oheismateriaali 5Pääskyvuoren oppilaskunnan lausunto Varissuon koulun väistötiloista

Oheismateriaali 6Lapsivaikutusten arviointi

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Kaupunginhallitus päättää edellä esitetyin perustein hylätä oikaisuvaatimukset.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että kaupunginhallituksen päätös 10.10.2023 § 372 pannaan täytäntöön mahdollisista valituksista huolimatta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoPääskyvuoren koulun vanhempainyhdistys
aoVarissuon koulun vanhempainyhdistys ry
aoXXXXX
tiedKasvatus ja opetus
tpvKonsernihallinto, tilapalvelut