MATKAPUHELIMIA KOSKEVA OHJE

Kaupungin IT-palvelut koordinoi matkapuhelinten, -liittymien ja –tarvikkeiden hankintaa yhdessä kaupungin hankinnat -yksikön kanssa. Matkapuhelimet ja matkapuhelintarvikkeet tilataan SAP-tilausjärjestelmän kautta, liittymät Servicedeskin palveluportaalista. Matkapuhelimet ja –liittymät ovat Turun kaupungin omistamia. Kaikissa matkapuhelinliittymissä on oletuksena viestintäviraston määrittelemä estoluokka P3, mikä estää puhelut ajanviete- ja aikuisviihdepalveluihin.

​Kaupungin hankintasopimuksen perusteella käytettävissä ovat tietyt matkapuhelinmallit ja -liittymätyypit. Lähijohtaja valitsee viranhaltijalle/työntekijälle työtehtävien edellyttämän matkapuhelimen liittymineen. Lähijohtaja huolehtii yhden laitteen ja liittymän periaatteen toteutumisesta (yksi puhelin/mobiililiittymä per työntekijä), ylimääräisten puhelinlaitteiden palauttamisesta, kustannuspaikkamuutoksista ja tarpeettomien liittymien irtisanomisesta.

Toimivaa matkapuhelinta ei vaihdeta. Matkapuhelimen rikkoontuessa tai kadotessa tulee ottaa yhteyttä IT-palveluiden matkapuhelinten käytön tukeen.

Matkapuhelin luontoisetuna (puhelinetu)

Turun kaupunki työnantajana ei tarjoa matkapuhelinetua, vaan matkapuhelin katsotaan tavanomaiseksi työvälineeksi. Tätä ohjetta ei sovelleta jo olemassa oleviin matkapuhelinetuihin.

Matkapuhelin työvälineenä

Matkapuhelin ja -liittymä on tarkoitettu vain virka- ja työtehtävien hoitamiseen virka- ja työaikana. Jos matkapuhelin otetaan mukaan töistä poistuttaessa, siitä on huolehdittava asianmukaisesti, ja matkapuhelinta saa käyttää vain virka- ja työtehtävien hoitamiseen. Puhelimella maksaminen sekä viihdepuhelinpalvelut, viihdepalvelutekstiviestit ja vastaavat palvelut ovat kiellettyjä.

Kustannusten seuranta ja käytön valvonta

Työnantajalla on puhelinliittymän omistajana oikeus valvoa matkapuhelimen käyttöä ja puhelinlaskuja. IT-palvelut seuraa puhepalvelujen kokonaiskustannuksia ja raportoi kustannusten kehittymisestä puolivuosittain kaupunginhallitukselle.

​Mobiililaitteet sekä liittymäkohtaiset kustannukset näkyvät ICT-raportilla. Palvelukokonaisuuksien vastuuhenkilöt käyvät läpi oman organisaationsa laitteet ja liittymät säännöllisesti ja ilmoittavat Servicedeskiin mahdollisesti tarvittavista korjaustoimenpiteistä, kuten laskutustiedot (laitteen/liittymän käyttäjä, kustannuspaikka). Lisäksi vastuuhenkilöiden tehtävänä on seurata liittymien kustannusten kehittymistä.

​Mikäli viranhaltija/työntekijä toistuvasti tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tai laiminlyö näitä työnantajan antamia ohjeita matkapuhelimen käyttöön liittyen, voidaan hänen katsoa rikkovan työ- tai virkasuhteesta johtuvia velvollisuuksiaan, jonka seurauksista säädetään tarkemmin työsopimuslaissa sekä kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetussa laissa. Viranhaltija/työntekijä voidaan myös velvoittaa korvaamaan työnantajalle menettelyllään aiheuttamansa vahinko (työsopimuslaki 12:1.3 § ja vahingonkorvauslaki 4:1 ja 4:2 §).