Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hankintapalvelut | |||
Hankintajohtaja | 45 | 13.10.2023 |
8172-2022 (02 08 00)
Hinnantarkistuspäätös Työympäristö ja kohtaamiskalusteiden osalta 12.4.2024 alkaen
Konsernihallinto, hankintapalvelut, hankinta-asiantuntija Liisa Yli-Yrjänäinen 13.10.2023:
Turun kaupungin hankintapalvelut on kilpailuttanut Työympäristö ja kohtaamistilojen kalusteiden hankinnan Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien käyttöön ajalle 17.10.2022-31.3.2024, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.4.2024-31.3.2025. Optiosta on tehty hankintajohtajan päätös 6.10.2023 § 40.
Hankintasopimus 8172-2022 hankintapäällikön päätöksen 31.10.2022 § 119 tehty Isku Interior Oy:n kanssa.
Hankintasopimuksessa on sovittu hinnan tarkastamisesta seuraavaa:
Sopimushinnat ovat kiinteitä varsinaisen sopimuskauden ajan. Toimittaja voi optiokaudelle esittää sopimushintojen muutosta perustellusta syystä yleistä kustannuskehitystä vastaavasti. Toimittajan on esitettävä Tilaajalle asianmukainen kirjallinen selvitys kustannusten kehityksestä. Hinnantarkistuksen voimaantulo edellyttää Tilaajan päätöstä ja sitä, että Tilaaja ottaa optiokauden käyttöön. Mikäli Tilaaja hyväksyy hinnantarkistusesityksen, tulevat uudet sopimushinnat voimaan 6 kuukauden kuluttua hinnankorotusesityksen tekemisestä.
Hinnantarkistamista arvioidaan Tilastokeskuksen teollisuuden tuottajahintaindeksin (Liitetaulukko 3. Teollisuuden tuottajahintaindeksi 2015=100 (CPA 2015), kohta C alaluokka 31 ”Huonekalut”) perusteella.
Tilaaja ei hyväksy hinnantarkastuksia, mikäli edellä kuvattujen pistelukujen mukaan laskettu muunnos on alle kaksi (2) prosenttia. Mikäli muutos ylittää kaksi (2) prosenttia, Tilaaja hyväksyy enintään kuuden (6) prosentin hinnantarkistuksen.
Optiokauden osalta Tilaajalla on vastaavilta osin kuin Toimittajalla oikeus esittää sopimushintojen tarkastamista (Tilaajan tapauksessa alaspäin), mikäli edellä kuvattujen pistelukujen muutos on negatiivinen (alentunut).
Hinnantarkistusten seurauksena Toimittajan hinnoittelu ei voi olla yleisesti markkinoilla olevien vastaavien tuotteiden hintoja korkeampi.
Tilaajalla on vastaavilta osin kuin Toimittajalla oikeus esittää sopimushintojen tarkistamista (Tilaajan tapauksessa alaspäin), mikäli tarkistusindeksin ja perusindeksin muutos on negatiivinen (alentunut).
Isku Interior Oy on toimittanut hinnantarkastusesityksen 12.10.2023. Isku Interior Oy on esittänyt hintojen korotusta kuudella (6) prosentilla 12.4.2024 lähtien.
Turun kaupunki on tutustunut Isku Interior Oy:n toimittamiin kirjallisiin selvityksiin hinnantarkastuksen perusteista. Hinnantarkistuksen perusindeksi on 129,9 ja tarkistusindeksi 138,0.
Tilaaja hyväksyy esitetyn kuuden (6) % hinnankorotuksen 12.4.2024 alkaen.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 79 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintapäällikölle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä. Kaupunginhallitus on päätöksellään 5.6.2023 § 215 päättänyt muuttaa hankintapäällikön tehtävänimikkeen hankintajohtajaksi.
Hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari:
Päätös Päätän edellä esitetyin perustein hyväksyä Isku Interior Oy:n esittämän kuuden (6) % hinnankorotuksen 12.4.2024 lähtien Työympäristö ja kohtaamiskalusteiden hankintasopimuksessa Turun kaupungin osalta.
Päätös voi muuttua oikaisun, valituksen tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Susanna Sarvanto-Hohtari
hankintajohtaja
Oikaisuohje liitteenä
Lisätiedot: hankinta-asiantuntija, Liisa Yli-Yrjänäinen, 044 907 5216
Jakelu
aoIsku Interior Oy
tiedKaupunginhallitus
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX