Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 371 | 10.10.2023 | 6 |
4891-2023 (02 02 00)
Kaupunginhallituksen toimielimen toimintasuunnitelma sekä talousarvioehdotus vuodelle 2024
Tiivistelmä: -
Kh § 371
Hallintojohtaja Jukka Varonen, elinvoimajohtaja Niko Kyynäräinen ja talouspäällikkö Salla Lindström 27.9.2023:
Kansliapäällikkö päätti 21.6.2023 § 207 vuoden 2024 toimielinkohtaiset käyttötalouden suunnitteluluvut. Kaupunginhallituksen alaisten kokonaisuuksien osalta suunnitteluluvut olivat:
Kh, Konsernihallinto | -44 974 |
Kh, Kaupungin yhteiset | -20 564 |
Kh, Elinvoiman palvelukokonaisuus | -14 441 |
Kh yhteensä | -79 978 |
Talousarvioesitys vuodelle 2024:
Kh, Konsernihallinto | -24 412 |
Kh, Kaupungin yhteiset | -19 416 |
Kh, Elinvoiman palvelukokonaisuus | -36 150 |
Kh yhteensä | -79 978 |
Elinvoiman palvelukokonaisuus muodostettiin 1.6.2023 alkaen ja suunnittelulukuja annettaessa Elinvoiman palvelukokonaisuuden määrärahat sisälsivät vain Työllisyyspalveluiden luvut. Elinvoiman palvelukokonaisuuden muiden vastuualueiden eli yrityspalvelujen, tapahtumapalvelujen, vihreän siirtymän, kärkihankkeiden, strategisen maankäytön, liikkumisen ja asuntopolitiikan määrärahat sisältyvät suunnitteluluvuissa kh, konsernihallinnon kokonaisuuteen. Näin ollen suunnittelulukujen annon yhteydessä käytetty jaottelu ei määrärahojen osalta ole nykyistä organisaatiorakennetta vastaava. Ohjelukuna on käytetty Kh yhteensä tasoa ja valmistelu on tehty sen antamassa raamissa. Kaupunginhallituksen alaisten kokonaisuuksien käyttötalouden talousarvioesitys vuodelle 2024 on yhteensä -79 978 euroa eli sen voidaan todeta vastaavaan kansliapäällikön kesäkuussa tekemää päätöstä. Verrattuna kuluvan vuoden 2023 talousarvioon muutoksin (-75 110) kaupunginhallituksen toimielimen nettomenot kasvavat 4,9 milj. euroa (6,5 %).
Kaupunginhallituksen alaisten kokonaisuuksien lisäksi esitetään myös keskusvaalilautakunnan (liite 6) ja kaupunginvaltuuston (liite 7) talousarvioesitys.
Oheismateriaalissa 2 on esitetty hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen lautakunnan hyväksymä toimintasuunnitelma vuodelle 2024. Lautakunnan määrärahat eriytettiin konsernihallinnon määrärahoista vuonna 2023. Määrärahavaraus vuodelle 2024 on 1,3 milj. euroa.
Konsernihallinnon osalta toimintasuunnitelma (liite 1) sisältää:
1. Kaupunginhallituksen toimielimen käyttötalouden määrärahat ja tuloarviot vuodelle 2024
2. Vuoden 2024 pormestariohjelman toimenpiteet
3. Kaupunginhallituksen toimielimen alaiset investoinnit vuosille 2024–2027
Kh, Konsernihallinto
Kaupunginhallituksen käyttötalouden (kh, konsernihallinto) talousarvioehdotuksen toimintakate (nettomeno) on -24,4 milj. euroa. Kokonaisuus sisältää yhteisten palvelujen, johdon tuen, integraatiotoiminnon, edelleen kohdistettavien määrärahojen sekä hankkeiden ja projektien määrärahoja. Lisäyksenä aiempaan tähän kokonaisuuteen sisältyy myös lasten ja nuorten palveluiden yhteisvaikuttavan kokonaisnäkemyksen palvelukokonaisuuden määrärahat (0,4 milj. euroa) muutoshankkeen osalta (liite 5). Elinvoiman palvelukokonaisuuteen siirtyneiden toimintojen osalta määrärahat on sisällytetty elinvoiman palvelukokonaisuuden määrärahoihin, jota käydään tässä esityksessä läpi tarkemmin omassa kappaleessaan.
Merkittävin vuodelle 2024 kohdistuva kasvua selittävät tekijä muodostuu henkilöstömenoista. Muutospaine konsernihallinnon palkoissa ja palkkioissa on yhteensä noin 2,3 milj. euroa, sivukuluineen vaikutus yhteensä noin 3,3 milj. euroa toimintamenoja lisäävä. Kunta-alan sopimusratkaisun osuus menonlisäyksestä on yhteensä noin 1,5 milj. euroa.
Yhteisten palvelujen osalta kustannukset kasvavat merkittävimmin Tila- ja IT-palveluissa. Tilapalvelujen toimintakate heikkenee 5,2 milj. eur suhteessa kuluvaan vuoden talousarvioon (TAM 2023 36,0 milj. eur). Toimintamenot kasvavat pysyvästi noin 2,2 milj. euroa perustuen uuden hankesuunnitelmaohjeen linjaukseen, jonka mukaan Tilapalvelut tekee arvoltaan alle 200 000 euron työt, kun aiemmin rajana on ollut 100 000 euroa. Lisäksi Tilapalvelujen määrärahatarvetta kasvattavat muun muassa isot kohdepurut (Luolavuoren ja Lyseon koulutalot), pilaantuneiden maiden puhdistus ja kaupungintalon peruskorjaus sekä poikkeuksellisen suuret indeksikorotukset vuokra/vastikemenoissa.
IT-palvelujen toimintamenot kasvavat vuoteen 2023 nähden 3,1 milj. euroa muun muassa tietoliikenteen kasvun ja tietoturvan päivitysvaatimusten vuoksi. Kaupungin keskitettyjä it-kustannuksia ei ole saatu täysimääräisesti skaalautumaan hyvinvointialueelle siirtyvien toimintojen ja henkilöiden suhteessa, mutta kustannukset niiden osalta laskevat sitä myöden, kun uudet sopimuskaudet järjestelmien ja sovellusten osalta alkavat.
Käyttötalousosa
Tunnusluku | Tilinpäätös 2022 | Talousarvio 2023 | Talousarvio 2024 |
Toimintatulot | 184 110 | 143 314 | 149 121 |
Valmistus omaan käyttöön | 90 |
|
|
Toimintamenot | 206 648 | 165 578 | 173 533 |
Toimintakate | -22 448 | -22 264 | -24 412 |
Muutos-% |
| 15,6 % | 9,7 % |
Toiminnan tavoitteiden osalta toimintasuunnitelman sisältö noudattaa hyväksyttyä pormestariohjelmaa vuosille 2021-2025. Toimintasuunnitelma sisältää toimenpiteet konsernihallinnon toimintaa koskevien pormestariohjelman tavoitteiden osalta.
Konsernihallinnon bruttoinvestointeja on vuodelle 2024 budjetoitu yhteensä 8 210 000 euroa, josta IT-investointien osuus on 8 milj. euroa. Määrärahavaraus pysyy siis likimain vuoden 2023 tasossa (8,150 milj. eur) Noin puolet it-investointipanostuksista muodostuu tukipalveluista (esim. it-palvelut, kehittämispalvelut, yleishallintopalvelut) ja puolet ydinprosesseista (esim. kasvatuksen- ja opetuksen palvelukokonaisuus, liikunta, kulttuuri). IT-investoinnit on eritelty tarkemmin oheismateriaalissa 1. Määrärahavarauksesta loput eli 210 000 euroa kohdistuu Suomen joutsenen kunnostukseen, johon varataan vuodelle 2024 210 000.
Investointiosa
Tunnusluku | Tilinpäätös 2022 | Talousarvio 2023 | Talousarvio 2024 |
Investointimenot | 4 479 | 8 150 | 8 210 |
Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet |
|
|
|
Pysyvien vastaavien hyöd. luovutustulot | 0 | 0 | 0 |
NETTO | -4 479 | -8150 | -8 210 |
Muutos-% |
| 81,9 % | 0,7 % |
Suunnitelmavuosien 2025-2027 nettoinvestoinneiksi esitetään vuoden 2024 mukaisesti runsaan 8 milj. euron tasoa IT-investointipanostusten pysyessä 8 milj. tasossa. Varaukset Suomen Joutsenen kunnostustöihin ovat taloussuunnitelmavuosille seuraavat: TS 2025 120 000, TS 2026 500 000, TS 2027 250 000 euroa. Suomen joutsenen kunnostustarve tarkentuu myöhemmin syksyllä ja mahdolliset muutokset huomioidaan kansliapäällikön talousarvioesityksessä.
Kaupunginhallitus, Elinvoiman palvelukokonaisuus
Käyttötalousosa
Tunnusluku | Tilinpäätös 2022 | Talousarvio 2023 | Talousarvio 2024 |
Toimintatulot | 548 | 5 775 | 4 900 |
Valmistus omaan käyttöön |
|
|
|
Toimintamenot | 41 769 | 27 553 | 41 050 |
Toimintakate | -36 620 | -21 778 | -36 150 |
Muutos-% |
| -40,5 % | 66,0 % |
Elinvoiman palvelukokonaisuuden käyttötalouden talousarvioehdotuksen toimintakate (nettomeno) on -36,2 milj. euroa. Elinvoiman palvelukokonaisuus muodostettiin vuoden 2023 aikana ja palvelukokonaisuudessa toimii viisi eri palvelualuetta. Palvelualuetasoiset nettomenot vuodelle 2024 ovat seuraavat: yrityspalvelut -11,2 milj. euroa, tapahtumapalvelut -3,9 milj. euroa, vihreä siirtymä -0,8 milj. euroa, kärkihankkeet -5,0 milj. euroa, strateginen maankäyttö, liikkuminen ja asuntopolitiikka -0,5 milj. euroa sekä työllisyyspalvelut -14,6 milj. euroa. Kuluvan vuoden talousarvioon nähden määrärahamuutoksissa on pääsääntöisesti ollut kyse kaupunginhallituksen toimielimen alaisten määrärahojen uudelleenallokoinnista. Tapahtumatoimintojen osalta määrärahoja siirtyi kulttuuri- ja nuorisolautakunnalta kaupunginhallituksen toimielimelle toteutuneita henkilösiirtoja vastaava määrä sekä tapahtumatoiminnan muiden toimintamenojen osalta 65 000 euroa. Palvelualueiden määrärahavaraukset noudattelevat likimain vuoden 2023 talousarviota lukuunottamatta 1,95 milj. euron määrärahalisäystä Tall Ships Races 2024 -tapahtumaan.
Elinvoiman palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2024-2027 on esitetty liitteessä 2.
Pormestariohjelmaan nostettiin yhteensä viisi kärkihanketta: Tiedepuiston kärkihanke, Keskustan kehittämisen kärkihanke, Osaamisen kärkihanke, Kulttuurin kärkihanke sekä Yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja asuinalueiden tasapainoisen kehityksen kärkihanke.
Kärkihankkeiden toimintasuunnitelmat ja toimintamallit ovat luotu rinnakkain ja yhdessä, jotta toiminta tukisi mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti Pormestariohjelman tavoitteita. Kärkihankkeiden toiminnan näkökulmasta vuosi 2024 on kiireinen. Vuonna 2024 pyritään saamaan mahdollisimman paljon ulkoista rahoitusta tukemaan kaupungin kärkihankkeita ja Pormestariohjelman tavoitteita. Kärkihankkeiden toimintasuunnitelmat 2024 käsitellään kh-sitovana liitteenä (liite 4)
Työllisyyden palvelualueen käyttötalouden talousarvioehdotuksen toimintakate (nettomeno) on -14,6 milj. euroa (TA23 -15,2 milj. euroa).
Työllisyyden palvelukokonaisuuden tehtävänä on edistää kaupunkilaisten hyvinvointia työllistymistä tukevien palveluiden ja toimenpiteiden avulla. Tavoitteena on myös hillitä työttömyydestä yhteiskunnalle, niin kaupungille kuin valtiollekin, aiheutuvia kustannuksia. Työllisyyspalveluissa on tapahtunut ja lähivuosina tapahtuu muutoksia.
Työllisyyden palvelurakennetta uudistetaan osana hallitusohjelmaa. Työllisyyden edistämisen kuntakokeilu valmistaa työllisyyspalveluiden järjestämisvastuun siirtoon kuntiin. Tämä tapahtuu kolmivaiheisesti: työllisyyden kuntakokeilut, pohjoismainen työvoimapalvelumalli tuli voimaan 2022, järjestämisvastuun siirtäminen valtiolta kunnille vuonna 2025. TE-2025-uudistuksen tavoitteena on palvelurakenne, joka tukee työntekijöiden nopeaa työllistymistä ja lisää työ- ja elinkeinopalvelujen tuottavuutta, saatavuutta, vaikuttavuutta ja monipuolisuutta. Työllisyyden kuntakokeilu ja myöhemmin TE-2025–uudistus on tuonut kaupungille julkiseen työvoimapalveluun liittyviä lakisääteisiä tehtäviä.
Vuoden 2024 talousarvion valmistelussa lähtökohtana on ollut, että kunnille korvataan TE25-uudistukseen valmistautumisesta aiheutuneet kustannukset joko kokonaan tai osittain. Vuoden 2024 talousarviossa uudistuksesta syntyviä kustannuksia varten on tehty 0,5 milj. euron määrärahavaraus.
Työllisyyspalveluiden toimintasuunnitelma 2024 on esitetty liitteessä 3.
Kaupunginhallitus, Kaupungin yhteiset toiminnot
Käyttötalousosa
Tunnusluku | Tilinpäätös 2022 | Talousarvio 2023 | Talousarvio 2024 |
Toimintatulot | 44 343 | 31 802 | 28 965 |
Valmistus omaan käyttöön | 48 |
|
|
Toimintamenot | 46 739 | 62 870 | 43 381 |
Toimintakate | -2 347 | -31 068 | -19 416 |
Muutos-% |
| 764,3 % | -37,5 % |
Kaupunginhallitus, kaupungin yhteiset toiminnot kokonaisuus sisältää kaupungin omarahoitusosuuksien, omaisuuden hallinnan ja kaupunkitasoisten erien käyttötalousosan ja investointiosan talousarviomäärärahaehdotukset vuodelle 2024.
Keskitetyt varaukset
Kaupungin yhteisten henkilöstömenojen määrärahoihin on tehty kunta-alan sopimusratkaisun paikallisia, harkinnanvaraisia eriä koskeva 5,5 milj. euron varaus. Varausmääräraha esitetään siirrettäväksi edelleen palvelukokonaisuuksille vuoden 2024 osavuosikatsausten yhteydessä järjestelyerien jakaantumisen perusteella.
Kaupungin yhteiset toiminnot, käyttötalousosa
Kaupunginhallituksen, kaupungin yhteisten toimintojen talousarvioehdotus käyttötalouden toimintakatteeksi (nettomeno) vuodelle 2024 on -19,4 milj. euroa (TA23 -31,1 milj. eur). Vuoden 2023 talousarvioon sisältyi 12 miljoonan euron suhdannevaraus, joka ei sisälly enää vuoden 2024 talousarvioon, mikä selittää merkittävimmin vähentyneitä nettomenoja.
Kaupunkitasoiset erät
Osallistuva budjetointi kulkee kahden vuoden sykleissä siten, että määrärahatarve on joka toinen vuosi. Vuosi 2024 on välivuosi, minkä vuoksi talousarvion käyttötalouden toimintamenot pienevät edelliseen vuoteen nähden 1,7 milj. euroa.
Työterveyshuollon, tyky-toiminnan, vakuutusmaksujen ja jäsenmaksujen tuloarvioita ja määrärahavarauksia on tarkistettu vuoden 2024 edellyttämälle tasolle, mikä kasvattaa nettomenoja 0,5 milj. Euroa.
Talouspalveluiden ostopalvelut käsitellään vuodesta 2024 alkaen kaupungin yhteisten kokonaisuudessa (TA24 2,7 milj. euroa). Aiemmin ostopalvelut käsiteltiin osana Yhteisten palveluiden talouspalveluiden vastuualueen budjettia.
Vuoden 2024 talousarviossa omarahoitusosuuksista poistui merkittävä erä (5,0 milj. euroa) kun eläkemenoperusteiset maksut korvaantuivat tasausmaksulla, jotka käsitellään palvelukokonaisuuksien omissa budjeteissa.
Työmarkkinatuen kuntaosuuden osalta ensi vuoden talousarvioon on varattu 22 milj. euroa, joka vastaa vuoden 2023 toteumaennustetta. Työmarkkinatuen kuntaosuuden määrään vaikuttaa työmarkkinatilanne eli kyseisen erän toteumaennustetta voi niin haastaa kuin helpottaa vallitseva taloudellinen tilanne ja sen vaikutukset työmarkkinatilanteeseen.
Omaisuuden hallinta
Kaupungin yhteiset toiminnot, omaisuuden hallinnan talousarviomäärärahaehdotukseen sisältyy kaupunkiympäristön rakennuttamiseen liittyvät infran, tilojen ja kiinteän omaisuuden hankinnan, rahoitusosuuksien ja pysyvien vastaavien myynteihin liittyvät käyttötalouden ja investointien määrärahat vuodelle 2024. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelmaan on lisätty kaupunginhallituksen palvelutilaus, mikä pitää sisällään talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköiltä (1602 KH/Maaomaisuus, 1603 KH/Tilaomaisuus, 1604 KH/Infraomaisuus) kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa edellä mainittujen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista. Kaupungin yhteiset, omaisuuden hallinnan talousarviomäärärahoihin sisältyy lisäksi kaupungin osakkeiden ja osuuksien hankintaan liittyvät investointimäärärahat (1600 KH/Osuudet ja käyttökorvaukset) ja ensikertaiseen kalustamiseen varatut investointimäärärahat (1605 KH/Ensikertainen kalustaminen), joiden toteutuksesta ja raportoinnista vastaa konsernihallinto.
Kaupungin yhteiset toiminnot, omaisuuden hallinnan talousarvioehdotuksen toimintakate (nettotulo) vuodelle 2024 on 17,6 milj. euroa. Vuoteen 2023 verrattuna nettotulot laskevat 2,0 milj. euroa. Pysyvien vastaavien myyntitulotavoite vuodelle 2023 on 17,0 milj. euroa, josta myyntivoittotavoite on 15,5 milj. euroa. Maankäyttösopimustulojen tavoite vuodelle 2024 on 5,0 milj. euroa. Pilaantuneiden tonttimaiden ja yleisten alueiden kunnostuskustannuksiin on varattu vuodelle 2024 yhteensä 3,3 milj. euroa. Ruoppausmassojen vastaanottomaksutulotavoite on 0,4 milj. euroa ja vastaavat menot 0,05 milj. euroa.
Investointiosa
Tunnusluku | Tilinpäätös 2022 | Talousarvio 2023 | Talousarvio 2024 |
Investointimenot | 111 430 | 219 004 | 232 892 |
Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet | 3 148 | 10 448 | 11 785 |
Pysyvien vastaavien hyöd. luovutustulot | 43 611 | 22 000 | 17 000 |
NETTO | -64 670 | -186 556 | -204 107 |
Muutos-% |
| 188,5 % | 9,4 % |
Kaupungin yhteiset toiminnot, investointiosa
Talousarvioehdotuksen investointimenot ovat 232,9 milj. euroa, joka jakautuu infrainvestointeihin 143,4 milj. euroa, tilainvestointeihin 74,9 milj. euroa, kiinteän omaisuuden hankintaan 3,5 milj. euroa, osuuksiin ja käyttökorvauksiin 11,1 milj. euroa. Vuoteen 2023 verrattuna investointimenot nousevat 13,9 milj. euroa. Talousarvioehdotukseen sisältyy 11,8 milj. euroa rahoitusosuuksia, joiden osuus nousee vuoden 2023 muutettuun talousarvioon verrattuna 1,3 milj. euroa. Pysyvien vastaavien myyntitulojen talousarvioehdotus vuodelle 2024 on 17,0 milj. euroa, joka on 5,0 milj. euroa alempi verrattuna vuoden 2023 muutettuun talousarvioon verrattuna.
Infrahankkeiden määrärahoista osa, 8,7 milj. euroa, hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa kesäkuussa, jotta kyseessä olevien hankkeiden toteutussuunnittelu ja tutkimukset kyetään käynnistämään kuluvan talousarviovuoden aikana ja rakentamisen kilpailutukset voidaan käynnistää tarvittaessa heti seuraavan vuoden alussa (Kv 19.6.2023 § 140).
Kiinteistökehityshankkeiden ja kärkihankkeiden kaava-ajoitusten muutokset ja vaikutukset infra- ja tilainvestointiohjelmaan on sovitettu yhteen. Kaupunkiympäristön infrainvestointeihin esitetään yhteensä 143,4 milj. euroa vuonna 2024. Toimitilainvestointeihin esitetään vuonna 2024 yhteensä 74,9 milj. euroa. Investointiohjelmissa on esitetty myös konserniyhtiöiden tai vuokrahankkeina toteutettavat kohteet, mutta nämä eivät ole edellä mainitussa summassa mukana.
Kaupunkiympäristölautakunta lähettää kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelman vuosille 2024–2027, kaavoitusohjelman, kiinteistökehitysohjelma, infrainvestointiohjelman ja tilainvestointiohjelman edelleen kaupunginhallitukselle. Talousarviossa 2023 asetettua suhdannevarausta tila- ja infrainvestointeihin ei enää esitetä vuodelle 2024.
Henkilöstö
Henkilöstötarpeen määrittelyssä on huomioitu kaupunginhallituksen 29.05.2023 § 206 vahvistama organisaatiorakenne sekä uuden organisaatiorakenteen mukaisesti tehdyt henkilöstösiirrot elinvoiman palvelukokonaisuuteen. Konsernihallinnon työvoiman tarve on vuonna 2024 ennakoitu yhteensä 572 henkilötyövuodeksi ja elinvoiman palvelukokonaisuuden yhteensä 138 henkilötyövuodeksi (työvoima ilman työllistettyjä ja harjoittelijoita).
Toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset ja erityisesti työllisyyspalveluiden siirtyminen kuntien vastuulle vuoden 2025 alussa vaikuttavat jatkossa olennaisesti työvoiman käyttöön. Henkilöstön käyttöön kohdistuvia muutoksia tullaan tarkastelemaan ja täsmentämään edelleen suunnittelun edetessä.
Kaupunginvaltuusto on päättänyt (kv 18.9.2023 § 188) määrätä toimielinten käyttötalousosan määrärahat ja tuloarviot nettositoviksi. Nettositovuus tarkoittaa, että kaupunginhallituksen toimielimen toimintakate (toimintatuottojen ja –kulujen erotus) on sitova kaupunginvaltuustoon nähden.
Kaupunginhallitukselle tuodaan päätettäväksi talousarvion täytäntöönpanon yhteydessä esitys avustusmäärärahojen jakautumisesta ja pormestariston vieraanvaraisuuteen varattujen määrärahojen käytöstä.
Liite 1Konsernihallinnon toimintasuunnitelma 2024-2027
Liite 2Elinvoiman palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2024
Liite 3Työllisyyspalveluiden toimintasuunnitelma 2024
Liite 4Kärkihankkeiden toimintasuunnitelma 2024
Liite 5Lasten ja nuorten palveluiden yhteisvaikuttavan kokonaisnäkemyksen palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2024
Liite 6Keskusvaalilautakunnan talousarviokortti 2024
Liite 7Kaupunginvaltuuston talousarviokortti 2024
Oheismateriaali 1Kaupunginhallituksen It-investoinnit 2024
Oheismateriaali 2Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan toimintasuunnitelma 2024
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että ehdotus vuoden 2024 talousarvioksi kaupunginvaltuuston, keskusvaalilautakunnan, kaupunginhallituksen, Elinvoiman palvelukokonaisuuden sekä kaupungin yhteisten toimintojen määrärahojen osalta hyväksytään ja sisällytetään osaksi pormestarin esitystä koko kaupungin talousarvioksi. Lisäksi kaupunginhallitus hyväksyy osaltaan Lasten ja nuorten palveluiden yhteisvaikuttavan kokonaisnäkemyksen toimintasuunnitelman vuodelle 2024.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedElinvoiman palvelukokonaisuus
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedLasten ja nuorten palveluiden yhteisvaikuttavan kokonaisnäkemyksen palvelukokonaisuus
Liitteet:
Kh § 371
Liite 1:Konsernihallinnon toimintasuunnitelma 2024-2027
Liite 2:Elinvoiman palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2024
Liite 3:Työllisyyspalveluiden toimintasuunnitelma 2024
Liite 4:Kärkihankkeiden toimintasuunnitelma 2024
Liite 5:Lasten ja nuorten palveluiden yhteisvaikuttavan kokonaisnäkemyksen palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2024
Liite 6:Keskusvaalilautakunnan talousarviokortti 2024
Liite 7:Kaupunginvaltuuston talousarviokortti 2024