Kauppakirja
Myyjä:
Turun kaupunki
Y-tunnus: 0204819-8
Ostaja:
TVT Asunnot Oy
Y-tunnus: 0872109-9
Käsityöläiskatu 3
20100 Turku
Kaupan kohde:
Turun kaupungin Mäntymäen (31.) kaupunginosan 17. korttelin tontti 10 (853-31-17-10), pinta-alaltaan noin 8097 m2. Kaupan kohde on osoitettu kartalla M 48/ 3.2.2023.
Kaupan kohteen osoite:
Toivolankatu 10, 20810 Turku
Kauppahinta:
Kolmemiljoonaa viisisataaneljäkymmentätuhatta kaksisataaseitsemänkymmentäkuusi (3.540.276,00) euroa.
Kaupan perusteet:
Kaupunginhallituksen päätös xx.xx.xxxx § xx,
Kaupunginvaltuuston päätös xx.xx.xxxx § xx,
päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx.xxxx
Muut kaupan ehdot:
Tämän kaupan kaikki ehdot on kirjattu tähän kauppakirjaan.
1. Kauppahinnan maksu, saannon laillistamiskulut ja kiinteistövero
Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan myyjän ilmoittamalle tilille ennen kauppakirjan allekirjoittamista ja kuitataan maksetuksi tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.
Ostaja vastaa kaupasta aiheutuvista kuluista sekä saantonsa laillistamiskuluista.
Kaupantekovuodelta kiinteistön osalta määrättävästä kiinteistöverosta vastaa myyjä.
2. Omistus- ja hallintaoikeus
Ostaja saa tontin heti omistukseensa tämän kauppakirjan allekirjoituksilla vapaana kiinnityksistä ja muista rasituksista, rasitteista ja maksuvelvoitteista kuin mitä tässä kauppakirjassa on nimenomaisesti mainittu. Todetaan, että tontti on jo ostajan hallinnassa vuokrasopimuksen perusteella.
Ostaja on hallinnut tonttia 853-31-17-10 maanvuokrasopimuksen, joka on allekirjoitettu 29.11.2018, perusteella.
3. Vuokrasopimuksen päättyminen
Tontin vuokrasopimus katsotaan päättyneeksi kaupantekopäivänä. Kaupunki palauttaa mahdollisesti liikaa maksetun tonttivuokran vuokranmaksajalle ja ostaja sitoutuu maksamaan mahdollisesti maksamatta olevan vuokran kaupungille.
4. Kohteeseen tutustuminen, asiakirjat ja maankäyttö
Tontti on 31.3.2018 voimaan tulleen asemakaavan 11/2015 mukaan merkitty asuinkerrostalojen korttelialueeksi. Korttelissa 17 tulee sallia sähkönjakelun muuntamon sijoittaminen. (AK)
Tontille on myönnetty rakennuslupa 853-2022-1803 asuinkerrostaloja ja pysäköintirakennuksia varten.
Tontilla sijaitsee kartalla M 48/ 3.2.2023 osoitettuja maanalaisia johtoja.
Ostaja on tutustunut:
kaupan kohteen alueeseen ja rajoihin sekä maasto-olosuhteisiin ja maankäyttömääräyksiin (asemakaavakartta ja määräykset sekä –selostus 11/2015, sekä yleiskaava 2020)
Lisäksi ostaja on tutustunut seuraaviin asiakirjoihin:
lainhuutotodistus xx.xx.xxxx
rasitustodistus xx.xx.xxxx
kiinteistörekisterin ote xx.xx.xxxx
Ostaja on tutustunut ympäröiviä alueita koskeviin maankäyttömääräyksiin:
asemakaavakartat ja –määräykset
yleiskaava 2020
Ostaja on todennut kaupan kohteen vastaavan siitä esitettyjä asiakirjoja ja tietoja, eikä ostajalla ole huomauttamista näiden seikkojen osalta.
5. Rakentamiskelpoisuus
Ostaja on vastuullinen tontin perustamistavan valinnasta, rakentamiskelpoisuuden yksityiskohtaisesta selvittämisestä, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten ja muiden tutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämien hankkeiden rakenteellisten ratkaisujen sekä maanalaisten johtojen ja putkien sijainnin selvittämisestä sekä rakentamiskelpoisuuden muusta yksityiskohtaisesta selvittämisestä.
6. Ympäristösuojelulain mukainen ilmoitus sekä pilaantuneen maa-aineksen ja pohjaveden käsittely
Ympäristönsuojelulain 139 § mukaisesti myyjä ilmoittaa, että alueella ei ole tiedossa erillistä pilaantumisen aiheuttanutta toimintaa. Kaupan kohde on viimeksi ollut vuokrattuna asuinrakennuskäyttöön TVT Asunnot Oy:lle.
Alueella on tehty elokuussa 2022 ympäristöteknisiä selvityksiä, joiden perusteella maaperässä on todettu paikoin kohonneita haitta-ainepitoisuuksia. Selvityksen perusteella alueella on paikoin maaperän kunnostustarve ja lisäksi haitta-aineet on otettava huomioon rakentamisessa ja kaivettujen maiden käsittelyssä ja sijoittamisessa.
Myyjä on laatinut kaupan kohteen maaperän kunnostussuunnitelman sekä ympäristönsuojelulain 136 §:n mukaisen ilmoituksen pilaantuneen maaperän puhdistamisesta. Myyjä vastaa viranomaisen antaman pilaantuneen maaperän puhdistamista koskevan päätöksen (10580-2020, 10.11.2020 ja 21.9.2022) mukaisista kaupan kohteen maa-alueen puhdistuskustannuksista. Vastattaviin kustannuksiin kuuluvat maaperän pilaantuneisuudesta (haitta-ainepitoisuus yli VNa 214/2007 alemman ohjearvon) aiheutuvat, alueen rakentamisen edellyttämästä normaalista maanrakentamisesta poikkeavat lisäkustannukset, kuten ympäristöteknisen valvojan kustannukset sekä pilaantuneen maa-aineksen kuljettamisesta ja vastaanottamisesta aiheutuvat kustannukset.
Selvyyden vuoksi todetaan, että VNa 214/2007 alemman ohjearvon alittavista (nk. kynnysarvomaiden) haitta-ainepitoisuuksista aiheutuvia toimenpiteitä tai kustannuksia ei pidetä tässä tarkoitettuna pilaantuneen maaperän puhdistamisena. Ostajan on otettava kynnysarvomaat huomioon kaikessa maarakentamisessa. Ostaja vastaa kynnysarvomaiden kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuvista kustannuksista.
Puhdistuksen toteuttaa ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteuttamalle rakennushankkeelle. Myyjä osoittaa kohteelle puhdistustyön ympäristöteknisen valvojan ja vastaa tämän kustannuksista suoraan. Myyjä ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu asianomaisen viranomaisen päätökseen (10580-2020, 10.11.2020 ja 21.9.2022) tai ole tehty myyjän osoittaman ympäristöteknisen valvojan ohjauksessa. Kaupunki ei myöskään vastaa maamassojen poistosta ja kuljetuksesta aiheutuneista kustannuksista siltä osin, kun ne aiheutuvat yksinomaan rakennushankkeen toteuttamisesta eikä siltä osin, kun ostaja säästää rakennushankkeeseen muutoin sitoutuvia kustannuksia (esim. pilaantuneen maan kaivu- ja kuljetuskustannukset siltä osin, kun ne toteutettaisiin rakennushankkeen toteuttamiseksi myös ilman pilaantuneen maan puhdistamista).
Edellä tarkoitettujen puhdistuskustannusten lisäksi kaupunki vastaa ylimääräisistä kaivu- ja täyttökustannuksista niiltä osin, kun kaupan kohteelta joudutaan poistamaan pilaantumisen vuoksi maamassoja, jotka muutoin voisivat rakennussuunnitelman mukaan jäädä koskemattomiksi (ns. ylisyvät kaivannot). Ylisyvien kaivantojen täytön osalta kaupunki vastaa kuljetus-, tasoittamis- ja mahdollisista tiivistyskustannuksista sekä ominaisuuksiltaan poistettua maa-ainesta vastaavan pilaantumattoman maa-aineksen kustannuksista. Ensisijaisesti käytetään alueella mahdollisesti olevia hyödyntämiskelpoisia kaivumassoja. Mikäli rakentaja haluaa käyttää ylisyvien kaivantojen täyttämiseen ominaisuuksiltaan parempilaatuista täyttömaata, maksaa kaupunki puolet täyttömaan kustannuksista. Täytön osalta sovelletaan soveltuvin osin edellisessä kappaleessa sovittua menettelytapaa.
Pilaantuneen maan puhdistamiseen liittyvien kustannusten laskuttamisesta sekä mahdollisista muista puhdistamiseen liittyvistä kustannuksista tulee olla yhteydessä hankkeelle nimettyyn kaupungin yhteyshenkilöön ennen toimenpiteeseen ryhtymistä.
Jos pilaantuneen maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukainen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä ostajalle mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.
7. Rakentamisvelvollisuus
Kiinteistölle on rakennettava hyväksyttyjen piirustusten, rakennusjärjestyksen sekä kauppakirjan liitteenä mahdollisesti annettujen rakentamisohjeiden mukaisesti tontin kerrosalasta vähintään 60 % tontin sallitusta enimmäisrakennusoikeudesta 12050 k-m2 kolmen vuoden kuluessa siten, että rakennuslupaviranomainen voi suorittaa käyttöönottokatselmuksen mainittuun määräaikaan mennessä.
8. Luovutusrajoitus
Ostaja sitoutuu olemaan myymättä tai muutoin luovuttamatta rakentamatonta kiinteistöä muulle kuin sellaiselle, jonka kaupunki hyväksyy.
9. Sanktiot
Mikäli ostaja ei ole täyttänyt edellä 7. kohdassa mainittua rakennusvelvoitettaan tai on 8. kohdan vastaisesti luovuttanut tontin rakentamattomana edelleen, ostaja on velvollinen suorittamaan kaupungille heti sopimussakkoa kauppahinnan suuruisen määrän.
10. Luiskat
Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja tontin pihatason korkeuseroista johtuen joko penger- tai leikkausluiskan ulottamista tontille, tontinomistajan on sallittava tämä korvauksetta.
11. Rasiteoikeudet
Kiinteistönomistaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistönomistajalle korvataan em. toimenpiteistä mahdollisesti aiheutuvat suoranaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin kiinteistönomistajaa enempää kuulematta.
12. Pintavedet
Kiinteistönomistajan tulee huolehtia kustannuksellaan tonttiviemäröintinsä yhteydessä tonttiin rajoittuvilta puistoalueilta sekä jalankulkupoluilta, joilla ei ole yleistä viemäriverkkoa, tontille mahdollisesti valuvien pintavesien poisjohtamisesta.
13. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut
Mikäli tontilla oleviin tai sinne rakennettaviin rakennuksiin joudutaan toteuttamaan uusia liittymiä, Turun Vesihuolto Oy:llä on oikeus periä kiinteistönomistajalta kulloinkin voimassa olevan taksan mukaiset liittymismaksut ennen rakennusten verkostoihin liittämistä.
Turun kaupungilla on oikeus periä kiinteistönomistajalta kulloinkin voimassa olevan vahvistetun taksan mukainen vuotuinen hulevesimaksu.
Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, tele-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistuksen.
Kiinteistönomistaja vastaa kiinteistön kohdalla olevan kadun yleiseen käyttöön luovuttamisesta riippumatta, kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta on säädetty ja myös kadulta tai tieltä kiinteistölle johtavan tien kunnossa- ja puhtaanapidosta. Tähän velvollisuuteen kuuluu myös lumen poistaminen ja talvihiekoitus sekä kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito.
14. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet
Naapuritontin omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää myydyn tontin aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten. Naapuri on velvollinen korjaamaan ja korvaamaan aiheuttamansa vahingon.
Tontin omistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapuritontin omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs ja routalevy enintään 500 mm puheena olevan tontin alueelle.
15. Lämpö- ja porakaivot
Kiinteistön omistaja on velvollinen huolehtimaan siitä, että sillä on kaikki maaperään porattavan lämpö- tai porakaivon sijoittamiseen tarvittavat viranomaisluvat ja että niiden sijoittamisessa noudatetaan lainsäädännön ja viranomaisten mahdollisesti asettamia vaatimuksia ja määräyksiä.
16. Tontin käyttö
Tontti on pidettävä siistissä kunnossa ja vaadittaessa aidattava viranomaisten hyväksymällä tavalla.
17. Kauppaehtojen siirto
Edellä kohdissa 10 – 16 mainitut määräykset tulee ottaa kiinteistöä koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin. Mikäli kaupunki on antanut suostumuksen, että kiinteistö voidaan luovuttaa rakentamattomana, kohtien 8. ja 9. ehdot on myös otettava luovutuskirjaan.
18. Vuokraoikeuden kuolettaminen ja kiinnitysten siirto
Vuokraoikeuteen kohdistuvat kiinnitykset ostaja sitoutuu kustannuksellaan kuolettamaan tai siirtämään ostettavaan tonttiin. Samoin ostaja sitoutuu kustannuksellaan kuolettamaan erityisenä oikeutena kirjatun vuokraoikeuden.
Kaupunki antaa suostumuksensa edellisessä kappaleessa mainittujen toimenpiteiden suorittamiseen.
19. Irtain omaisuus
Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.
20. Mahdollinen lisäkauppahinta
Tontin kauppahinta on määräytynyt sillä perusteella, että tontille toteutetaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) hyväksymää valtion tuella toteutettavaa asuntotuotantoa. Kauppahinta on markkinahintaa alhaisempi ja markkinaehtoisen kauppahinnan ja ARA-hinnan välinen erotus on korvausta yleistä taloudellista etua koskevan palvelun tuottamisesta eli niin sanottua SGEI-tukea (komission päätös 2012/21/EU, EUVL L7/2012).
Mikäli TVT Asunnot Oy toteuttaa tontille muuta kuin em. tuotantoa tai luovuttaa tontin edelleen muuhun kuin ARA-tuotantoon, on TVT Asunnot Oy velvollinen maksamaan Turun kaupungille käyvän hinnan ja ARA-hinnan välisen erotuksen jokaiselta kerrosneliöltä, joka on muuta kuin ARA-tuotantoa. Mahdollisesta lisäkauppahinnasta tehdään erillinen kauppahinnan täsmennys.
21. Erimielisyyksien ratkaiseminen
Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.
Tätä kauppakirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle, yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle
Turussa xx. päivänä xxxkuuta 202xx
TURUN KAUPUNKI
Kaupungin puolesta:
N. N. Y. Y.
Tämän kaupan hyväksymme ja sitoudumme sen ehdot täyttämään.
Paikka ja aika edellä mainitut.
JULKISEN KAUPANVAHVISTAJAN TODISTUS
Julkisena kaupanvahvistajana todistan, että Turun kaupungin puolesta
luovuttajana N. N. ja Y. Y. sekä luovutuksensaajana M. M. ovat allekirjoittaneet tämän luovutuskirjan ja että he ovat olleet yhtä aikaa läsnä luovutusta vahvistettaessa. Olen tarkistanut allekirjoittajien henkilöllisyyden ja todennut, että luovutuskirja on tehty maakaaren 2 luvun 1 pykälässä säädetyllä tavalla.
Turussa xx. päivänä xxxkuuta 202x
xxx xxx
xxx
tunnus 8532/xx
Kaupanvahvistajan palkkio €.
Kuitataan tässä osuudelta ( €).