Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Työllisyys 
Työllisyysjohtaja2030.05.2023 

2685-2023 (02 08 00)

Työkyvyn arviointipalvelujen hankinnan keskeyttäminen Työllisyyden palvelukokonaisuuteen

Työllisyyden palvelukokonaisuus, vastaava uraohjaaja Sanna Järvi ja hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Jere Lumikko 23.5.2023:

Hankinnan tausta

​Turun kaupungin työllisyyden palvelukokonaisuus on pyytänyt tarjouksia työkyvyn arviointipalvelujen hankinnasta ajalle 1.6.2023 (tavoite)–31.12.2024.

​Hankinnassa on kysymys julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) E-liitteen kynnysarvot alittavasta hankinnasta eli ns. pienhankinnasta.

​Hankintaa koskeva pienhankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi tarjouspalvelu.fi-portaalissa 2.5.2023.

​Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja hankinnalle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin 8.5.2023 mennessä. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus.

​Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden (1) palveluntuottajan kanssa.

​Tarjoukset saatiin määräaikaan 22.5.2023 klo 11.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta: Mehiläinen Oy ja Suomen Terveystalo Oy.

Hankintamenettelyn keskeyttäminen

Sovellettavat oikeusohjeet

Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.​

Hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansalliset kynnysarvot ilman arvonlisäveroa laskettuna ovat 400.000 euroa tavarahankinnoissa, palveluhankinnoissa ja suunnittelukilpailuissa.

​Hankintalain 58 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikön on toimitettava julkaistavaksi seuraavat ilmoitukset: 1) sosiaali- ja terveyspalveluja sekä muita erityisiä palveluhankintoja koskeva ilmoitus liitteessä E tarkoitettuja palveluja koskevasta hankinnasta.

​Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintalain 125 §:n 2 momentin mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Hankintalain 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Asian arviointi

​Hankintayksikkö on tarjousten käsittelyn yhteydessä tarkastellut hankinnan ennakoitua arvoa suhteessa hankinnasta julkaistuun hankintailmoitukseen. Hankintayksikkö on julkaissut hankinnasta hankintalain E-liitteen mukaisen pienhankinnan tarjouspyynnön.

​Hankinnan ennakoidun arvon sopimuskaudella on alun perin arvioitu olevan enintään 400.000 euroa (alv 0 %), minkä takia hankinta on toteutettu pienhankintana. Hankintayksikkö on kuitenkin tarjousten avaamisen jälkeen havainnut, että tarjousten perusteella hankinnan arvo on ylittänyt erittäin merkittäväksi hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen kynnysarvon. Hankinnan ennakoitu arvo on siten arvioitu merkittävällä tavalla virheellisesti suhteessa hankinnan todelliseen arvoon.

Markkinaoikeus on oikeuskäytännössään katsonut, että hankintayksiköt ovat menetelleet julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti, kun hankintamenettelyä on rasittanut ilmoitusvirhe (ks. esim. MAO:466/17, MAO:475/18 ja MAO:100/21).

​Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaisena perusteltuna syynä keskeyttää hankinta voidaan hankintalain 125 §:ään johtaneen valmisteluaineiston nojalla pitää esimerkiksi tarjouspyynnön virheellisyyttä (HE 182/2010, s. 22). Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskeva pykälä vastaa vanhan julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ää. Ko. säännöstä koskevan hallituksen esityksen mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulisi kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin (HE 182/2010 vp, s. 22).

​Oikeuskäytännössä hankintamenettelyn keskeyttämiseen on suhtauduttu suhteellisen sallivasti. Hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisen perusteena on Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen (nykyään Unionin tuomioistuin) oikeuskäytännössä katsottu esimerkiksi se, että tarjouspyyntö on osoittautunut virheelliseksi (C-244/02, Kauppatalo Hansel Oy). Kotimaisessa oikeuskäytännössä on katsottu, että hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaisena todellisena ja perusteltuna syynä voi olla hankintamenettelyssä tapahtunut virhe, esim. ilmoitusvirhe (ks. esim. MAO 136-137/13 ja MAO 47/12).

Oikeuskäytännössä on katsottu (ks. esim. MAO 491/20), että hankintamenettelyn keskeyttäminen ei edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Korkein hallinto-oikeus taas on todennut oikeuskäytännössään, että hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä (ks. esim. KHO 2015:181).

​Koska hankinta-asiakirjat ovat olleet alun perin virheellisiä ja lainvastaisia, ei hankintayksikön tekemää virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta. Edellä kuvatuin perustein hankintayksiköllä on todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankinta.

​​Työllisyysjohtaja Riitta Uitto 23.5.2023:

Päätös​Päätän edellä esitetyin perustein, että työkyvyn arviointipalvelujen hankintamenettely keskeytetään edellä esitetyin perustein hankintaa tekemättä ja hankinnan kohteesta käynnistetään uusi hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.

Riitta Uitto

työllisyysjohtaja

Oikaisuvaatimusohje liitteenä.

Lisätiedot: projektipäällikkö Jere Lumikko 040 184 7328.

Jakelu

aoMehiläinen Oy
aoSuomen Terveystalo Oy/Terveystalo Turku
tiedKaupunginhallitus
tpvXXXXX
aoXXXXX