Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kansliapäällikkö6727.02.2023 

481-2023 (02 08 00)

Yhteisvaikuttavan toiminta- ja johtamismallin käyttöönoton tuen hankinta

Konserninhallinto, vt. integraatiojohtaja Minna Sartes, toiminnanohjausjohtaja Jaakko Ståhlberg, hankintapalvelun osuus projektipäällikkö Pekka Lång 15.02.2023:

Hankinnan tausta

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia Turun kaupungin uuden yhteisvaikuttavan toiminta- ja johtamismallin käyttöönoton tueksi hankitaan Turun kaupungin konserninhallinnon käyttöön ajalle 1.3.2023 (tavoite)–28.02.2027.

Turun kaupunki on uudistamassa toiminta- ja johtamismallia sekä sitä toteuttavaa organisaatiorakennetta. Uudistuksen keskiössä on ihmis-/yrityskeskeisyys sitä edellyttävä kuntalain 1§, jonka mukaisesti Turun kaupungin tehtävänä on edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Turun kaupungin keskeiset strategiset asiakirjat (Pormestariohjelma ja kaupunkistrategia) huomioivat erittäin hyvin yritys- ja ihmiskeskeisen elinvoiman ja hyvinvoinnin lisäämisen. Molempiin teemoihin liittyen on tunnistettu ja määritetty kymmeniä strategisia päämääriä ja tavoitteita. Silti kaupungin horisontaalisille strategisille päämäärille ja tavoitteille ei voida tunnistaa selkeää omistajuutta, tästä johtuen kaupungin nykymuotoisella organisaatiorakenteella ja toimintamalleilla ei ole riittävää kyvykkyyttä toimeenpanna strategioita. Kaupunki kykenee vastaamaan erittäin hyvin yhteen palveluun rajoittuviin haasteisiin, mutta kovin huonosti horisontaalisiin tarpeisiin/haasteisiin.

Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).

Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 26.1.2023 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Hankinnasta esitettiin lisätietokysymyksiä annettuun määräaikaan mennessä. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa . Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 3.2.2023.

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnössä kuvattiin pisteytettävät laatuvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ja osatarjouksia ei hyväksytä//osatarjoukset hyväksyttiin osa-alueittain.

Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.

Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 75​ 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.

Hankintaa ei ole jaettu osiin, koska osiin jakaminen heikentäisi merkittävästi myös kilpailutuksella saatavia volyymihyötyjä. Hankinnan osiin jakautuminen usealle toimittajalle heikentää sopimuksen arvoa ja sen kiinnostavuutta yksittäiselle toimittajalle.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden palveluntuottajan kanssa.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 10.02.2023 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta: Broad Scope Management Consulting Oy, CGI Suomi Oy, KPMG Oy Ab, Loihde Advisory Oy, Ramboll Finland Oy,​ Sofigate Oy ja Tamora Oy.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84‒86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että kokonaishinnan maksimipisteet 40,00 p.

Hinnan pisteiden laskentatapa

(pienin annettu arvo / tarjottu arvo) * maksimipisteet

Laadun maksimipisteet 60,00 p.

Laadun pisteiden laskentakaava

(tarjottu arvo / suurin annettu arvo) * maksimipisteet

Pisteet muodostuivat seuraavasti:

Tarjoaja

Vertailussa käytetty hintapisteet max.40 p

Laatupisteet max. 60 p

Kokonaispisteet

Sija

Broad Scope Management Consulting Oy

36,800

21,509

58,309

3

CGI Suomi Oy

29,773

16,981

46,754

6

KPMG Oy Ab

28,365

39,623

67,988

2

Loihde Advisory Oy

33,761

7,925

41,686

7

Ramboll Finland Oy

18,400

60,000

78,400

1

Sofigate Oy

29,440

21,509

50,949

5

Tamora Oy

40,000

15,849

55,849

4

Parhaat kokonaispisteet tarjousten vertailussa sai Ramboll Finland Oy. Tarjousten laatu vertailu esitetään erillisellä liitteellä (Liite 1).

Liite 1​Tarjousten vertailutaulukko

Kansliapäällikkö, Tuomas Heikkinen:

Päätös​Päätin edellä esitetyin perustein, että Turun kaupungin uuden yhteisvaikuttavan toiminta- ja johtamismallin käyttöönoton tuen hankinnan palveluntuottajaksi ajalle 1.3.2023 (tavoite)–28.2.2027 valitaan Ramboll Finland Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Tuomas Heikkinen

kansliapäällikkö

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä

Lisätiedot: projektipäällikkö Pekka Lång, p.040 6350534

Jakelu

aoBroad Scope Management Consulting Oy
aoCGI Suomi Oy
aoKPMG Oy Ab
aoLoihde Advisory Oy
aoRamboll Finland Oy
aoSofigate Oy
aoTamora Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Konha § 67
Liite 1:Tarjousten laatuvertailu, liite 1