Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hankintapalvelut 
Loppupvm 30.6.2023, Hankintapäällikkö2315.02.2023 

10027-2021 (02 08 02)

Pienet infrahankkeet ajalle.1.3.2023 - 28.2.2025

Liite 1 Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu pienet

 

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, vastaava rakennuttaja Tuomas Turpeinen, katuinsinööri Heidi Jokinen, Vapaa-ajan palvelukokonaisuus, liikuntapaikkapäällikkö Oskari Nummi ja konsernihallinnon hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Sari Holmberg 13.2.2023:

 

Konsernihallinnon hankintapalvelut on Kaupunkiympäristön ja vapaa-ajan palvelukokonaisuuden toimeksiannosta pyytänyt tarjouksia pienten infrahankkeiden ostopalveluista ajalle.1.3.2023 (tavoite) – 28.2.2025, jonka jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin ajalle 1.3.202528.2.2027 (optio).

 

Avoin hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain mukaisena ilmoituksena julkaistiin 4.1.2023 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankinnasta julkaistiin 6.1.2023 ilmoitus myös EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED)-tietokannassa EU:n laajuisesti. Hankinnasta ei esitetty kysymyksiä.

 

Tarjoukset saatiin määräaikaan 6.2.2023 klo 12:00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta:

 

-Anlog Oy

-Finaco Oy

-Infraroad Oy

-Maanrakennus Kivelä Oy

-Maisemarakennus Viitanen Oy

-Resolum Oy

-Suomen Pohjarakennusyhtymä Oyj

 

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, ettei osatarjouksia tai vaihtoehtoisia tarjouksia oteta huomioon.

 

Sopimuskumppaneita valitaan kaksi (2).

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta.

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

 

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84‒86 §:ssä tarkoitettuja vaati-muksia. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

 

Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.

 

 

 

 

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

 

Hankintayksikkö pyysi Finaco Oy:ltä ja Maanrakennus Kivelä Oy:ltä 13.2.2023 hankintalain 96 §:n mukaisen selvityksen poikkeuksellisen alhaisesta tarjouksesta. Finaco Oy:lta 14.2. 2023 ja Maanrakennus Kivelä Oy:lta 13.2.2023 saadun selvityksen mukaan tarjouksen hinnoissa ei ole ollut virhettä tai puutteellisuuksia, ja että tarjouksissa esitetyt hinnat sisältävät kaikki tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaiset kustannukset, eikä poikkeuksellisen alhainen tarjous ole johtunut julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyönnistä.

 

Hankintayksikö on tämän perusteella katsonut, ettei sille ole syntynyt hankintalain mukaista velvollisuutta eikä myöskään oikeutta hylätä Finaco Oy:n ja Maanrakennus Kivelä Oy:n tarjousta.

 

Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

 

Tarjousten vertailu ja valinta

 

Tarjouskilpailu ratkaistiin annettujen tarjousten perusteella. Annetuista tarjouksista valittiin kokonaistaloudellisesti edullisin. Arviointiperusteina oli palvelun hinta, jonka painoarvo oli 100%. Laatuvaatimukset oli esitetty vähimmäisvaatimuksina.

 

Palvelulle pyydettiin tarjoamaan hintoja kaikille erikseen määritellyille työsuorituksille. Hintoihin oli sisällyttävä kaikki tehtävänkuvauksissa esitetyt työt palkka-, sivu- ja yleiskuluineen sekä töissä tarvittavat laitteet ja koneet kaikkine käyttökuluineen ellei muuta ollut mainittu. Hinnan varaumia, laskutus-, toimitus- yms. lisiä ei hyväksytty. Palveluntuottaja ei ole oikeutettu veloittamaan Tilaajalta matka- tai majoituskuluja, ylityökorvauksia yms. muita kuluja.

Vertailuhinta on tarjottu ensimmäisen vuoden kokonaisnettohinta. Vertailuhinta muodostui seuraavasti: hintaliitteen määrien ja yksikköhintojen perusteella laskettiin kokonaishinta. Vertailuhinta = yksikköhinnat * yksikkömäärät + tuntiperustaiset yksikköhinnat * määrät . Annetuista tarjouksista valittiin kaksi kokonaistaloudellisesti edullisinta eli vertailuhinnaltaan halvinta palveluntuottajaa seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti: Halvin vertailuhinta sai 100 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostui suorassa suhteessa halvimpaan (halvin hinta/vertailtava hinta x 100).

 

Palveluntuottajia tullaan käyttämään kokonaistaloudellisessa järjestyksessä siten että ensimmäiseltä palveluntuottajalta hankitaan n. 50 % palvelun volyymista ja toiselta palveluntuottajalta hankitaan n. 50 % palvelun volyymista.

 

Tarjousten vertailussa parhaat pisteet saivat Finaco Oy ja Maanrakennus Kivelä Oy. Pienten infrahankkeiden palveluntuottajiksi esitetään suoritetun vertailun perusteella valittavan edellä mainitut palveluntuottajat tarjouspyynnön, sen liitteiden ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

 

Liite 1 vertailutaulukko

 

Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen. Sopimuksella ei taata ostettavien palvelujen määrää.

 

Valittujen palveluntuottajien on asetettava pankin tai vakuutuslaitoksen antama omavelkainen sopimuksenaikainen vakuus. Urakka-ajan vakuuden tulee olla 10 % arvonlisäverottomasta tarjotusta vuotuisesta kokonaishinnasta. Vakuuden on oltava voimassa 3 kk yli sopimusajan.Tilaaja hyväksyy ulkomaisen vakuudenantajan vain siinä tapauksessa, että vakuudenantajalla on sivukonttori tai muu tilaajan hyväksyttävissä oleva edustaja Suomessa.

 

Palveluntuottajien tulee ennen sopimuksen tekoa esittää tarjouspyynnössä edellytetty varautumis- ja ympäristösuunnitelma.

 

Toimivalta

 

Turun kaupungin hallintosäännön 75 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintapäällikölle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä.

 

Hankintapäällikkö Susanna Sarvanto-Hohtari:

 

Päätös          Päätän, että pienten infrahankkeiden puitesopimus solmitaan ajalle 1.3.2023 (tavoite) - 28.2.2025 Finaco Oy:n ja Maanrakennus Kivelä Oy:n kanssa kanssa tarjouspyynnön, sen liitteiden ja tarjouksen mukaisin ehdoin. Sopimusta voidaan Tilaajan erillisellä päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin kahdella vuodella, ajalle 1.3.2025 – 28.2.2027 (optio).

 

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

 

Hankintayksikkö ei tällä hankintapäätöksellä sitoudu tarjouspyynnössä ilmoitettuun ennakoituun hankintavolyymiin ja -arvoon.

 

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja oikaisuvaatimusohjeet tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn oikaisuvaatimuksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Liite 2 Oikaisuvaatimusohje

 

 

 

   

 

Jakelu

aoAnlog Oy
aoFinaco Oy
aoInfraroad Oy
aoMaanrakennus Kivelä Oy
aoMaisemarakennus Viitanen Oy
aoResolum Oy
aoSuomen Pohjarakennusyhtymä Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX