Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hankintapalvelut 
Loppupvm 30.6.2023, Hankintapäällikkö1326.01.2023 

2187-2021 (02 08 00)

Hinnankorotus valkoisen kopiopaperin lavatoimitusten hankintaan ajalle 1.2.2023-31.5.2023

 

 

Turun kaupungin hankintapalvelut, projektipäällikkö Tapani Järvinen:

 

Turun kaupungin hankintapalvelut on kilpailuttanut hankinnan valkoiset kopiopaperit ajalle 1.5.2021 -30.4.2025, joka jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan päätöksellä alkuperäisin ehdoin ajalle 1.5.2025-30.4.2027 (optio). Hankintasopimus (2187-2021) on hankintapäällikön päätöksen 2.6.2021 § 66 mukaisesti tehty Lyreco Finland Oy:n kanssa. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on yksi hankinnassa mukana olleista hankintayksiköistä. Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin osalta sopimukset on siirretty 1.1.2023 alkaen Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle.

 

Hankintapäällikkö on päätöksellään 2.6.2021 § 66 päättänyt sopimusmuutoksesta, että Lyreco Finland Oy:lta hankitaan jatkossa Turun kaupungille EUR-lavoilla toimitettavaa kopiopaperia Budget A4 hintaan 2,34 €/rs ja päätöksellään 2.2.2022 § 5 hyväksynyt 5 % hinnankorotuksen 1.3.2022 alkaen sekä päätöksellään 28.4.2022 § 66 hyväksynyt energialisän (0,44€/rs) enintään ajalle 1.4.-31.8.2022.

 

Lisäksi hankintapäällikkö on päätöksellään 29.9.2022 § 106 hyväksynyt 10% hinnankorotuksen neljäksi (4) kuukaudeksi ajalle 1.10.2022-31.1.2023.

 

Turun kaupungin päätökset hinnanmuutoksista ovat koskettaneet myös Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin (nyk. hyvinvointialue) sopimusta ja sopimushintoja.

 

Lyreco Finland Oy on toimittanut uuden hinnanmuutosesityksen 23.12.2022. Lyreco esittää, että aiemmin sovittua 1.10.2022-31.1.2023 sovittua hinnankorotusta tulisi jatkaa, perustuen toimintakustannusten kasvuun, mm. sen vuoksi, että poikkeustilanne energian saatavuuden ja hinnan osalta ei ole parantunut.

 

Ottaen huomioon Lyreco Finland Oy:n esittämät perustelut, voidaan katsoa hyväksyttäväksi jatkaa 29.9.2022 § 106 päätetyn mukaista hinnankorotusta vielä neljällä kuukaudella, ajalle 1.2.2023-31.5.2023.

 

Hinnankorotus voidaan edellä kuvatuin perustein tehdä hankintalain 136 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaisena vähäarvoisena sopimusmuutoksena.

 

Toimivalta

 

Turun kaupungin hallintosäännön 75 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintapäällikölle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä.

 

Varsinais-Suomen hyvinvointialue on antanut valtuutuksen erikseen tehdä asiassa päätöksen koskien myös heitä.

 

Hankintapäällikkö Susanna Sarvanto-Hohtari:

 

Päätös           Päätän, että valkoisten kopiopapereiden hankintasopimuksen osalta sopimushintojen väliaikaista 10%:n hinnankorotusta jatketaan ajalle 1.2.2023-31.5.2023 Turun kaupungin ja Lyreco Finland Oy:n sekä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ja Lyreco Finland Oy:n välisissä sopimuksissa.

 

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

 

 

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintapäällikkö

 

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus ovat liitteenä.

 

Lisätietoja: projektipäällikkö Tapani Järvinen, 044 907 5896

 

 

 

 

Jakelu

aoLyreco Finland Oy
tiedKaupunginhallitus