Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kansliapäällikkö3626.01.2023 

15391-2022 (01 01 00)

Varhaiskasvatuksen erityisopettajan toimien perustaminen kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuteen sekä 16 kolmiperhehoitajan ja perhepäivähoitajan toimen lakkauttaminen

Erityispalvelupäällikkö Jarna Peltonen 30.12.2022:

 

Varhaiskasvatuslaki muuttui elokuun 2022 alussa siten, että lakiin lisättiin säädös lapsen oikeudesta tukeen varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuslain 15 c pykälässä säädetään siitä, että lapsella on hänen tuen tarpeensa sitä edellyttäessä oikeus saada varhaiskasvatuksen erityisopettajan antamaa konsultaatiota ja opetusta. Edelleen lain 15 d pykälässä säädetään erityisopettajan osalta seuraavasti: Varhaiskasvatuksen erityisopettaja osallistuu lapsen tuen tarpeen, tukitoimenpiteiden ja niiden toteuttamisen arviointiin tarpeen mukaan. Nämä säädökset lisäävät varhaiskasvatuksen erityisopettajien tarvetta päiväkodeissa. Tehostun ja erityisen tuen osalta tulee viranomaisen tehdä hallintopäätös. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat osallistuvat tähän prosessin valmisteluun, erimerkiksi järjestämällä kuulemisia ja valmistelemalla varsinaista hallintopäätöstä.

 

Lain taustatöissä korostetaan sitä, että kunnan käytettävissä on oltava varhaiskasvatuksessa esiintyvää tarvetta vastaavasti varhaiskasvatuksen erityisopettajan palveluja. Erityisopettajan antama tuki olisi taustatöiden mukaan lapsi- ja/tai ryhmätasoisesti annettavaa opetusta. Tuki voisi olla myös konsultatiivista tukea, jolloin tuki kohdentuisi lapsen ryhmän henkilöstölle ja/tai lapsen huoltajille. 

 

Tällä hetkellä varhaiskasvatuksessa on sekä alueellisesti että integroidussa ryhmässä toimivia varhaiskasvatuksen erityisopettajia. Erityisesti ryhmässä toimivia erityisopettajia on ollut vaikea rekrytoida. Useissa kunnissa onkin lähdetty siitä, että jokaisessa päiväkodissa toimisi varhaiskasvatuksen erityisopettaja toimien edellä kuvatulla tavalla, antamalla opetusta ryhmässä tai yksittäiselle lapselle ja toisaalta antamalla konsultatiivista tukea. Näiden perustettavien vakanssien turvin voitaisiin Turussa ainakin kokeilla resurssien kohdentamista edellä kuvatusti.

 

Kelpoisuusvaatimus varhaiskasvatuksen erityisopettajan tehtävään on varhaiskasvatuslain 30 §:n mukainen:

 

1) kelpoisuus varhaiskasvatuksen opettajan tehtävään, jonka lisäksi on suoritettu erityisopetuksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot, joista säädetään valtioneuvoston asetuksella; tai

2) kasvatustieteen maisteri pääaineena erityispedagogiikka (varhaiserityisopettajan koulutus).

 

Palvelualuejohtaja Vesa Kulmala 30.12.2022:

 

Esitän, että Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana varhaiskasvatuksen palvelualue, perustetaan 16 varhaiskasvatuksen erityisopettajan vakanssia 1.1.2023 lukien.

 

Liite 1                                  Esitys toimen perustamisesta

 

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen 3.1.2023:

 

Puollan varhaiskasvatuksen palvelualueen tekemää esitystä.

Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen, palvelussuhdepäällikkö Riitta Palmroth 23.1.2023:

Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus on esittänyt 16 varhaiskasvatuksen erityisopettajan toimen perustamista varhaiskasvatuksen palvelualueelle. Samassa yhteydessä esitetään 16 kolmiperhehoitajan ja perhepäivähoitajan toimen lakkauttamista. Esitystä perustellaan varhaiskasvatuslain elokuussa 2022 tulleella muutoksella, jossa lakiin lisättiin säädös lapsen oikeudesta tukeen varhaiskasvatuksessa.

Konsernihallinnon henkilöstöasioiden ohjaus –yksiköllä ei ole huomautettavaa varhaiskasvatuksen erityisopettajan toimille esitettyjen palvelussuhteen ehtojen suhteen. Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden esityksen mukaan varhaiskasvatuksen erityisopettajan toimien perustamisen palkkakustannukset ovat yhteensä 756.850 euroa vuodessa. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan toimien perustaminen sisältyy palvelukokonaisuuden vuoden 2023 henkilöstösuunnitelmaan.

​Palvelukokonaisuus vastaa siitä, että toiminta on järjestetty tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Perustettavaksi esitettyjen toimien toiminnallisen tarpeen osalta konsernihallinnon henkilöstöasioiden ohjaus –yksiköllä ei ole perusteita lausua asiasta toisin palvelukokonaisuuden esityksen kanssa. Toimien perustamisesta aiheutuvat palkkakustannukset tulee sisältyä talousarvioon ja lisäksi palvelukokonaisuuden tulee ottaa huomioon asetetut tavoitteet henkilöstön määrän kehityksessä. ​​

Hallintosäännön 84 §:n mukaan toimien perustamisesta päättää kansliapäällikkö.

Liite 1Lomake toimien perustamisista

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Päätös​​​Päätin, että:

- Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus, perustetaan 1.8.2023 lukien 16 varhaiskasvatuksen erityisopettajan työsopimussuhteista kuukausipalkkaista tointa, joiden tehtäväkohtainen palkka on 2.864,72 €/kk (OVTES / 45001042 tai 45000042, vaativuusluokka 3B), ja joiden kelpoisuusvaatimukseksi vahvistetaan varhaiskasvatuslaki (540/2018) § 30,​​

- perustettavat toimet voidaan täyttää ilman erillistä palkkaamislupaa,

​​- 1.8.2023 lukien lakkautetaan yhdeksän kolmiperhehoitajan tointa (vak.nrot 363511, 363512, 363515, 363519, 363522, 363529, 363557, 363559 ja 363562) sekä seitsemän perhepäivähoitajan tointa (vak.nrot 363014, 363043, 363102, 363123, 363159, 363262 ja 363268).

Tuomas Heikkinen

kansliapäällikkö

Jakelu

tpvKasvatus ja opetus
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, henkilöstöohjaus
tpvKonsernihallinto, operatiiviset henkilöstöasiat
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Konha § 36
Liite 1:Lomake toimien perustamisesta