Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hankintapalvelut | |||
Loppupvm 30.6.2023, Hankintapäällikkö | 7 | 17.01.2023 |
10098-2022 (02 08 00)
Henkilösuojaimet ajalle 1.2.2023-31.1.2025
Konsernihallinnon hankintapalvelut, projektipäällikkö Tapani Järvinen:
Hankinnan tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia henkilösuojaimista Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien käyttöön ajalle 1.2.2023 (tavoite) – 31.1.2025, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella.
Hankinnassa on kysymys tavarahankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).
Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 25.11.2022 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 15.12.2022. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus samana päivänä. Tämän jälkeen huomattiin tarve vielä korjata tarjouspyyntöä ja toinen korjausilmoitus lähetettiin julkaistavaksi 23.12.2022.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle sekä tuotteille asetetut ehdottomat vaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ja osatarjouksia ei hyväksytä.
Hankinnan ennakoitu arvo on vuosittain noin 100 000–400 000 euroa. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden toimittajan kanssa.
Tarjoukset (6 kpl) saatiin määräaikaan 10.1.2023 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta:
•Etra Oy
•Juha Rantanen Oy
•Lyreco Finland Oy
•Skydda Suomi Oy
•TOOLS Finland Oy
•VeliMark Oy
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.
Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.
Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta
Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin siten, että valintaperusteena on halvin kokonaishinta. Tuotteiden ja palvelun laadulliset seikat on otettu huomioon vähimmäisvaatimuksissa.
Parhaat kokonaispisteet tarjousten vertailussa sai Juha Rantanen Oy. Tarjousten vertailu esitetään erillisellä liitteellä.
Liite 1 Tarjousten vertailutaulukko
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 75 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintapäällikölle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä.
Hankintapäällikkö Susanna Sarvanto-Hohtari
PäätösPäätän edellä esitetyin perustein, että henkilösuojainten toimittajaksi ajalle 1.2.2023 (tavoite) – 31.1.2025 valitaan Juha Rantanen Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.
Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen.
Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Susanna Sarvanto-Hohtari
hankintapäällikkö
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.
Lisätiedot: projektipäällikkö Tapani Järvinen, p.044 907 5896
Jakelu
aoMuut tarjoajat
tiedKaupunginhallitus
Liitteet:
Khankpa § 7
Liite 1:Tarjousten vertailutaulukko