Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 515 | 05.12.2022 | 1 |
7943-2021 (02 08 00, 00 01 05)
Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen hankinnan hankintapäätös
Tiivistelmä: -
Kh § 515
Kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää, maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi, hankejohtaja Janne Mustonen, kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen ja kaupunginlakimies Pauliina Ahlas 28.11.2022:
Hankkeen tausta ja aikaisemmat päätökset
Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2016 talousarvion yhteydessä Turun Tiedepuisto -kärkihankkeen asettamisesta.
Kaupunginhallitus toimeenpani valtuuston päätöksen käynnistämällä hankkeen huhtikuussa 2016 (25.4.2016 § 163). Kesäkuussa 2018 kaupunginhallitus päätti (18.6.2018 § 265) Turun Tiedepuisto -hankkeen toimeenpanosuunnitelmasta tarkennettuine tavoitteineen. Toimeenpanosuunnitelman yhtenä painopistealueena on 24/7/365 elävä kohtaamisten keidas, jonka yhtenä toimenpiteenä päätettiin Kupittaan kantta koskevan kilpailun järjestämisestä.
Lokakuussa 2018 kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päätti (22.10.2018 § 97) hyväksyä Tiedepuiston kansi -nimisen strategisen maankäytön hankkeen tavoitteet sekä päätti samalla hankkeen toteutukseen sekä hankekehityskumppanuuteen tähtäävän, tontinluovutusta sisältävän, innovaatio-, suunnittelu- ja toteutuskilpailun järjestämisestä sekä kilpailun lähtökohdista ja periaatteista.
Toukokuussa 2019 kaupunginhallitus hyväksyi (27.5.2019 § 229) Taito-kampuksen tarveselvityksen.
Kesäkuussa 2021 kaupunginhallitus hyväksyi (24.6.2021 § 328) Tiedepuiston kansihankkeen infrahankkeen tarveselvityksen ja päätti (24.6.2021 § 329) Tiedepuiston kansihankkeen allianssikumppanin hankintamenettelyn käynnistämisestä. 30.6.2021 julkaistulla hankintailmoituksella käynnistetty hankintamenettely jouduttiin kuitenkin keskeyttämään, kun osallistumishakemusten vastaanottamisen jälkeen kävi ilmi, että tarjouspyynnössä oli virheellisesti sallittu hankkeen kriittisiä tehtäviä koskien soveltuvuusvaatimusten täyttäminen alihankkijan referensseillä. Hankinta keskeytettiin hankintalain 125 §:n mukaisesta syystä kaupunginhallituksen päätöksellä 5.10.1012 § 470.
Hankinnan keskeyttämisen jälkeen hankinnan sisältöön tehtiin täsmennyksiä ja muutoksia. Tehtyjen muutosten johdosta potentiaalisille tarjoajille järjestettiin myös yleinen markkinavuoropuhelutilaisuus 9.11.2021 sekä kahdenväliset markkinavuoropuhelut (4kpl) niihin ilmoittautuneiden yritysten tai ryhmittymien kanssa 10.11 ja 15.11.2021.
Kaupunginhallitus päätti 7.12.2021 (§ 575) käynnistää Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen allianssihankinnan neuvottelumenettelyllä. Tilaaja päätti valita neuvottelumenettelyn, koska toteutettava kohde on poikkeuksellisen haastava kokonaisuus. Hankinta sisälsi myös suunnittelua ja tarjoajilta odotettiin innovatiivisia ratkaisuja. Lisäksi tilaajan piti varmistua tarjoajien kyvystä suoriutua kokonaisuuden edellyttämästä suunnittelusta ja toteutuskyvystä. Samalla kaupunginhallitus päätti vahvistaa hankkeen nimeksi Kupittaan kärjen kumppanuushanke. Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 20.12.2021.
Hankinnan kuvaus
Kaupunginhallituksen 7.12.2021 tekemän päätöksen mukaisesti Kupittaan kärjen kumppanuushanke koostuu seuraavista osista:
- Kokonaissuunnitelma
Suunnittelualueelle laadittu innovatiivinen kokonaisratkaisu, jonka pohjalta laaditaan asemakaava ja jonka osana investointikokonaisuudet toteutetaan. Kokonaissuunnitelman tavoitteet on johdettu asetetuista tavoitteista (kaupunkikehitysjaosto 22.10.2018 § 97), ja ne tulevat tarkentumaan ja konkretisoitumaan hankkeen aikana suunnitelmien tarkentuessa.
- Infrahanke
Infrahanke on kokonaisuus, jonka osina ovat Helsinginkadun ja Karjaan radan ylittävä kansi ja Itäharjun puolelle rakennettava velvoitepysäköintilaitos. Kaupunginhallitus on hyväksynyt infrahankkeen tarveselvityksen 24.6.2021.
Pysäköintilaitos rakennetaan joko kaupungin tai perustettavan yhtiön taseeseen.
- Taito-Kampus
Turun kaupungin toimitilahankinta, joka on päätetty sijoittaa suunnittelualueen ytimeen Turun AMK:n synergiatavoitteiden pohjalta. Turun kaupunginhallitus on 27.5.2019 § 229 hyväksynyt ammatillisen koulutuksen kampuksen tilatarveselvityksen ja samassa yhteydessä päättänyt sijoittumispaikaksi Tiedepuiston kärjen asemakaava-alueen. Taito-kampuksen tulee sijoittua rakennettavan kansirakenteen läheisyyteen ja se voi myös sijoittua kokonaan tai osittain kansirakenteen päälle.
Taito-kampus rakennetaan joko kaupungin tai perustettavan yhtiön taseeseen. Kaupunki voi Taito-kampuksen rakennusurakan sijaan myös sen vuokrata pitkäaikaisella vuokrasopimuksella tai rahoitusleasing-sopimuksella, jos se on kokonaistaloudellisesti kannattavaa ja perusteltua.
- Lisähankintamahdollisuudet
Lisähankintamahdollisuudet ovat suunnittelualueella tai sen reuna-alueilla olevia suunniteltavia ja toteutettavia pienempiä töitä, jotka ovat tarpeen tai kannattavia toteuttaa osana tätä hankekokonaisuutta. Lisähankintojen sisältö ja toteuttamista koskeva menettely määritellään tarkemmin hankintasopimuksessa.
- Lisäkansi (Tilaajan optio)
Kaupunki voi teettää allianssilla Infrahankkeen kustannusraamin ylittävältä osin lisäkantta Infrahankkeen investointivarauksella (18 milj. euroa), jos se on kokonaistaloudellisesti kannattavaa ja perusteltua sekä jos kaupunki tekee lisäinvestointia koskevat päätökset.
Kaupunki voi Infrahankkeen investointivarauksen mahdollistaman hankinnan sijaan myös vuokrata pitkäaikaisella vuokrasopimuksella tai rahoitusleasing-sopimuksella edellä mainitun lisäkannen, mikäli kaupunki tekee sitä koskevat erillispäätökset edellisessä kohdassa mainituin taloudellisin perusteluin.
Taito-kampukselle voidaan erillisellä lisäpäätöksellä toteuttaa lisäkantta Taito-kampuksen sijoittamiseksi. Lisäkannesta tehtävä päätös tehdään erillisenä ja edellyttää, että lisäkannen toteutuksen on osoitettu olevan kaupungille kokonaistaloudellisesti kannattava huomioiden rakennusoikeuksista saatava korvaus ja Taito-kampuksen vaihtoehtojen perustusratkaisut.
Tilaaja tekee päätöksen option käytöstä Kehitysvaiheen aikana, jolloin tehdään tarvittavat muutokset suunnitelmiin ym. Jos Tilaaja päättää käyttää option, lisäkannen toteutuksessa toimitaan samalla allianssisopimuksella ja käytetään tarjottua palkkioprosenttia.
- Velvoitteet ja rakennusoikeudet
Hankkeen yhteydessä allianssin päätoteuttajan tai ryhmittymän muun nimetyn jäsenen tulee sitoutua toteuttamaan toimisto- ja liiketilarakentamista osana kokonaissuunnitelman nopeaa ja taloudellista toteutumista. Tarjoajilla on velvoite hankkia tarjouspyyntöasiakirjoissa edellytetty määrä toimisto-/liiketilojen rakentamisoikeutta, minkä lisäksi tarjoajat voivat myös tarjouksensa yhteydessä sitoutua toimisto-/liiketilojen rakentamisoikeuden hankintaan.
Tarjoajilla on lisäksi oikeus hankkia asuinrakentamisoikeutta vastaavissa määrin kuin se on toteuttanut toimisto-/liiketilarakentamista. Asuinrakentamisoikeutta kytketään myös allianssin kannustinjärjestelmään.
Lisäksi tarjoajilla on velvoite osoittaa rakentamiensa rakennusten velvoitepysäköintipaikat alueelle toteutettavaan velvoitepysäköintilaitokseen. Tarjoajilla on lisäksi velvoite toteuttaa alueelle korkeaa rakentamista.
Tilaajan tavoitteet
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston on 22.10.2018 § 97 hyväksynyt Tiedepuiston kansihankkeen sisällölliset tavoitteet. Kaupunginhallitus hyväksyi tilaajan tavoitteet 24.6.2021, joihin on vielä kaupunginhallituksen 7.12.2021 päätöksellä lisätty uusi tavoite kokonaissuunnitelman nopeasta ja taloudellisesta toteutuksesta. Tavoite on kirjattu tavoitekokonaisuuteen 1 (kokonaissuunnitelman tavoitteet).
Toiminnalliset tavoitteet
Allianssin toiminnalliset tavoitteet ovat seuraavat:
1. Kokonaissuunnitelman tavoitteet
•Turun tiedepuiston visio ja masterplan suunnittelun lähtökohtina
•Kahden eri kaupunkialueen yhdistäminen toisiinsa
•Tavoitteena älykäs kaupunginosa, joka toimii kehitys- ja yhteistyöalustana
•Alueella oma identiteetti ja imago
•Palvelukokonaisuus, toiminnallinen keskus
•Fiksun liikkumisen solmukohta
•Liikennejärjestelmän selkeys ja toteutuskelpoisuus
•Joukkoliikennekäytävän toteutus
•“8/80 -ympäristö”, “plaza”
•Asemakaavoituksen tavoitetilan luominen
•Kokonaissuunnitelma varmistaa nopean ja taloudellisen toteutuksen
•Rakentamisen tuloksena syntyy viihtyisä ja vetovoimainen kokonaisuus
•Resurssiviisaus ja kiertotalous, hiilineutraali Turku 2029
2. Infrahankkeen tavoitteet
•Kansi yhdistää liikenteellisesti
•Keskitetty pysäköintiratkaisu
•Kansi toimii alustana
•Teknisesti ja taloudellisesti toteutuskelpoiset ratkaisut
•Turvallinen, häiriötön ja ympäristöystävällinen toteutus
•Helsinginkadun ja rautatiejärjestelmän tekniset vaatimukset täyttyvät rakentamisen aikana
•Kansi ja velvoitepysäköinti luovutettu käyttöön 31.12.2025 mennessä
•Edulliset elinkaarikustannukset
3. Taito-Kampus
•Taito-kampus alueen palvelijana
•Koulutusta edistävät, esteettömät ja turvalliset tilat
•Tilojen käyttöasteen parantaminen
•Laadukas ja innostava arkkitehtuuri
•Turvallinen toteutus ja kosteuden hallinta
•Vähähiilinen ja energiatehokas
•Taito-Kampus otetaan käyttöön 2025 – 2027
•Ylläpidolliset tavoitteet
Taloudelliset tavoitteet
Vaikka allianssi muodostaa yhden toiminnallisen kokonaisuuden, arvioidaan taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumista kahdessa eri osassa allianssin sisällä; toisaalta Taito-kampuksen osalta, ja toisaalta Infrahankkeen ja Kokonaissuunnitelman osalta.
Tilaajan tavoitekustannusarvio Infrahankkeen ja Kokonaissuunnitelman osalta on 68,5 milj. euroa (alv 0 %) ja Taito-kampuksen osalta 62,2 milj. euroa (alv 0 %). Tarjoajat eivät saa tarjouksissaan ylittää edellä mainittuja tavoitekustannusarvioita.
Koska rakentamis- ja materiaalikustannukset ovat nousseet tarveselvitysten hyväksymisen jälkeen, kaupunginhallitus päätti 7.12.2021 sitoa Taito-kampuksen ja Infrahankkeen tavoitekustannukset Haahtela-indeksin viimeisimpään ennen ko. tarveselvityksen hyväksymistä julkaistuun pistelukuun.
Tavoitekustannusten lisäksi on varattu hankintamenettelystä johtuvina kustannuksina bonuspooliin Infrahankkeen osalta 1.410.000 euroa ja Taito-kampuksen osalta 1.250.000 euroa, jota maksetaan palveluntuottajille ainoastaan siinä tapauksessa, että allianssi ylittää ko. hankkeen osalta sille asetetut, toiminnalliset, laadulliset ja aikataululliset tai muut asetetut tavoitteet.
Jos allianssin tavoitekustannus ylittyisi, ylitys jaetaan tilaajan ja palveluntuottajan välillä. Bonusten ansaitseminen on yhteydessä edellä mainittujen tavoitteiden ylittymiseen ja ansaitseminen edellyttää erinomaista suoritusta ja tavoitteiden ylittämistä. Erittäin hyvin onnistuttaessa bonusten määrä voi kasvaa tavoitekustannuksen alituksen kautta. Kaupallisessa mallissa bonus maksetaan, jos tavoitteet ylittyvät, mutta tavoitekustannusten ylittyminen vähentää allianssin palveluntuottajaosapuolten palkkiota.
Tilaajan riskivaraus
Tilaajan riskivaraukseksi Infrahankkeessa (sis. Kokonaissuunnitelman) on päätetty noin 9.050.000 € (alv 0 %) sekä Taito-kampuksen osalta 9.000.000 € (alv 0 %).
Tilaajan riskivarausta voidaan käyttää ainoastaan kustannustason noustessa tai tilaajan päätöksellä hankinnan laadun tai laajuuden muutoksiin.
Lisäkannen investointivaraus
Lisäksi Tilaaja on omassa budjetissaan varautunut mahdollisen lisäkansi-option käyttöön 18 milj. eurolla.
Kuva 1. Tilaajan budjetti ja tavoitekustannustaso
Hankinta-aineiston julkaisuun liittyen
Turun kaupungin kaupunginhallitus on päätöksessään 7.12.2021 (§ 575) linjannut että tarjoajan tulee antaa kaupungille kokonaan julkinen tarjouksen liite, josta ilmenee kokonaissuunnitelman yleisellä tasolla. Kaupunki julkaisee suunnitelman päätöksenteon yhteydessä.
Molemmilta konsortioilta on saatu suostumus rajatun materiaalin julkaisuun päätöksenteon yhteydessä.
Hankinnan vertailuperusteet
Allianssin muodostamisvaiheessa tarjoajat laativat suunnittelualueelle kokonaissuunnitelman (”Kokonaissuunnitelma”), jonka toteutettavina osina ovat kansirakenne sekä siihen liittyvä velvoitepysäköintilaitos (”Infrahanke”) ja Taito-kampus.
Asetettujen tavoitteiden pohjalta on hankinnalle määritelty vertailuperusteet, joiden pohjalta valitaan tarjouskilpailun voittaja. Tarjoukset vertaillaan noudattaen alla esitetyn taulukon vertailuperusteita ja niiden painoarvoja. Taulukkoon on liitetty uusi arviointikohta 3 ”Kokonaissuunnitelman nopea ja taloudellinen toteutus”.
Taulukko 1. Tarjousten vertailuperusteet
Hankintamenettely
Kupittaan kärjen kumppanuushanke toteutetaan kaupunginhallituksen 24.6.2021 tekemän päätöksen mukaisesti allianssimallilla.
Allianssi on yhteisvastuullinen rakennushankkeen toteutusmuoto, jossa tilaaja valitsee allianssin keskeiset sopimusosapuolet riittävän aikaisessa vaiheessa suunnittelemaan hanketta yhdessä tilaajan kanssa. Allianssissa lähtökohtana on, että vastuu suunnitelmista, rakentamisesta, aikataulusta, kustannuksista ja laadusta on allianssiosapuolille yhteinen.
Tässä hankkeessa alueen asemakaavoitus pohjautuu allianssissa suunnittelualueelle laadittavaan kokonaissuunnitelmaan ja siten allianssi on käynnissä samanaikaisesti kaavaprosessin kanssa. On tärkeää huomioida, että kaavoituksen vaiheet ja aikataulu voivat vaikuttaa allianssin etenemiseen ja kustannuksiin.
Allianssimallin vaiheet ovat:
1. Strateginen vaihe
2. Allianssin muodostaminen ja kilpailutusvaihe
3. Projektin kehitysvaihe
4. Projektin toteutusvaihe
5. Jälkivastuuvaihe ja takuuaika
Allianssimallin strategisessa vaiheessa tilaaja asettaa hankkeelle tavoitteita ja reunaehtoja, valitsee toteutus- ja hankintamenettelyn sekä suunnittelee hankinnan. Kaupunginhallituksen asettamat tavoitteet ohjaavat allianssin muodostamista ja hankkeen suunnittelun käynnistämistä.
Muodostamisvaihe käynnistyi markkinavuoropuhelulla, joka jälkeen siirrytään kilpailutusprosessiin. Tässä hankkeessa viimeisin markkinavuoropuhelu on pidetty marraskuussa 2021. Lisäksi muodostamisvaiheessa laadittiin tarjouspyyntöaineisto, joka sisältää hankintailmoituksen, tarjouspyynnön, allianssisopimuksen ja kaupallisen mallin.
Allianssiryhmittymä kilpailutettiin neuvottelumenettelyllä. Kumppanien valintaan vaikuttivat projektitiimin kyvykkyys, Kokonaissuunnitelman ja sen taloudellisen ja nopean toteutuksen suunnitelman laatu, Infrahankkeen laatu ja palkkion suuruus. Neuvottelumenettely on valittu hankintamenettelyksi, koska hankintaan kuuluu suunnittelua ja innovatiivisia ratkaisuja, ja koska hankinnan luonteeseen, laajuuteen ja monimutkaisuuteen liittyvistä erityisistä syistä ei voida tehdä hankintasopimusta ilman edeltäviä neuvotteluja. Kysymyksessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Muodostamisvaihe päättyy allianssikumppanin valintaan.
Tarjouskilpailun voittajan kanssa muodostetaan allianssi, jonka toiminta jakautuu hankesuunnittelu-, toteutussuunnittelu- ja toteutusvaiheisiin. Hankesuunnitteluvaiheessa allianssi laatii hankesuunnitelmat Infrahanketta ja Taito-kampusta koskien. Tavoiteaikataulun mukaan Infrahankkeen hankesuunnitelma tuodaan päätöksentekoon vuoden 2024 alussa ja Taitokampuksen hankesuunnitelma ennen kesäkautta 2024. Hankesuunnitelmat hyväksyy kaupunginvaltuusto.
Toteutussuunnitteluvaiheessa tehdään tarkentava toteutussuunnittelu ja asetetaan allianssin yhteiset tavoitteet, aikataulua ja laatua koskevat tavoitteet sekä tavoitekustannukset Infrahankkeelle ja Taito-kampukselle investointi-/toteutuspäätöstä varten.
Toteutusvaiheeseen siirtyminen edellyttää toimivaltaisen päätöksentekijän toteutuspäätöstä eli investointipäätöstä. Infrahankkeen osalta toteutuspäätös tehtäisiin syksyllä 2024 ja Taito-Kampuksen osalta vuoden 2025 alkupuolella. Toteutusvaiheeseen siirtyminen ja investointipäätös voidaan tehdä vasta sen jälkeen, kun kaava on saanut lainvoiman. Toteutusvaiheessa allianssi toteuttaa hankekokonaisuuden osat ja mahdolliset lisähankinnat.
Tavoitteena on, että Infrahanke valmistuu 30.9.2026 ja Taito-kampus 1.8.2027. Hankkeen tavoiteaikataulu ja vaiheet on esitetty oheismateriaalissa 4. Allianssin aikatauluun on tehtävä tarvittaessa tarkistuksia kaavaprosessista ja mahdollisesta muutoksenhausta johtuen.
Kuva 1. Hankkeen toteutuksen alustava aikataulu ja päätöksentekoajankohdat.
Asemakaavoitusprosessi kulkee hankkeiden valmisteluprosessin rinnalla. Hankesuunnittelu- ja toteutussuunnitteluvaiheissa kokonaissuunnitelmaa kehitetään ja avustetaan kaavoitusta asemakaavaehdotuksen laatimisessa asemakaavan viemiseksi päätöksentekoon. Tavoitteena on, että asemakaavan hyväksyminen tapahtuisi kesällä 2024. Asemakaava on tavoitteena laatia koko suunnittelualueelle, mikäli yksityinen maanomistus tekee kaavoitusta koskevat sopimukset kaupungin kanssa ja siten päättää osaltaan osallistua kaavoitukseen.
Hankintamenettelyn aikaisemmat vaiheet
Hankinnan ensimmäisessä vaiheessa valittiin soveltuvuusvaatimukset täyttäneet ehdokkaat tarjousvaiheeseen 1. Kaupunkiympäristöjohtaja päätti 7.2.2022 valita tarjousvaiheeseen 1 osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat:
•Ryhmittymä KANNEL (SRV Rakennus Oy, Turun Teknologiakiinteistöt Oy, GRK Infra Oy, Arkkitehtitoimisto Haroma & Partners Oy, A-Insinöörit Civil Oy ja A-Insinöörit Suunnittelu Oy), nimettynä alihankkijana Sitowise Oy
•Ryhmittymä Terävin kärki (YIT Suomi Oy, Lundén Architecture Oy ja Arkkitehdit von Boehm – Renell Oy), nimettyinä alihankkijoina COBE A/S sekä AFRY Finland Oy ja WSP Finland Oy
Tarjousvaiheessa 1 tarjoajat jättivät alustavat tarjouksensa. Vähimmäisvaatimukset täyttäneet tarjoajat kutsuttiin tarjousvaiheeseen 2. Kaupunkiympäristöjohtaja päätti 18.3.2022 (§ 89) valita tarjousvaiheeseen 2 kummankin tarjouksen jättäneen ehdokkaan (Ryhmittymä KANNEL ja Ryhmittymä Terävin kärki).
Tarjousvaiheessa 2 käytiin kehitystyöpajat 1 29.3 ja 31.3.2022 ja pyydettiin toimittajilta tarjous hankkeen kokonaissuunnitelmasta. Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan 16.5.2022 klo 13.00 mennessä 2 tarjousta. Päätettiin valita tarjousvaiheeseen 3 kaikki kaksi tarjoajaa, jotka jättivät hyväksytysti tarjousvaiheen 2 tarjouksen. Kokonaissuunnitelmien sekä kehitystyöpajojen pisteytys julkaistaan tarjousvaiheen 3 päätteeksi tässä hankintapäätöksessä.
Tarjousten käsittely tarjousvaiheessa 3
1. Lopulliset tarjoukset
Tarjousvaiheessa 3 käytiin tarjoajakohtaiset sopimusneuvottelut 19.8.2022 sekä kehitystyöpajat 2 22.8 ja 26.8.2022 ja pyydettiin toimittajilta tarjoukset hankkeen kokonaissuunnitelman nopeasta ja taloudellisesta toteutuksesta, infrahankkeen ehdotussuunnitelmasta, infrahankkeen kustannustarkastelusta sekä palkkiosta. Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan 30.9.2022 klo 13.00 mennessä 2 tarjousta.
2. Tarjousten vähimmäisvaatimusten tarkastaminen
Tarjoukset tarkastettiin sen varmistamiseksi, että tarjoajat täyttävät asetetut tarjouksen vähimmäisvaatimukset.
Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut tarjouksen vähimmäisvaatimukset.
3. Lopullisten tarjousten tarkastaminen sekä arviointi ja pisteytys
Alustavan tarjouspyynnön kohdan 8.8 mukaisesti tilaaja pisteytti laadulliset arviointikohdat ilmoitettuja vertailuperusteita ja niiden painoarvoja käyttäen. Laadullisen pisteytyksen jälkeen tilaaja avasi hintatarjoukset. Hintatarjousten tarkastamisen yhteydessä havaittiin, että Terävin kärki - ryhmittymän antamassa hintatarjouksessa oli alan yleistä tasoa alhaisemmat palkkioprosentit.
Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Tarjoajalle toimitettiin 25.10.2022 selvityspyyntö, missä tarjoajaa pyydettiin esittämään kirjallinen selvitys alhaisen tarjoushinnan perusteista. Lisäksi pyydettiin, että selvityksestä tulee ilmetä seikat, joiden perusteella tarjoaja katsoo voivansa suoriutua suunnittelun ja rakentamisen tehtävistä koskien sekä infrahanketta että Taito-kampusta tarjouksessa esittämillään palkkioprosenteilla hankinta-asiakirjojen mukaisesti.
Tarjoaja toimitti annettuun määräaikaan mennessä selvityksen, missä tarjoaja perusteli antamaansa hintatarjousta ja esitti selvityksen hintatarjouksen laatimiseen liittyvästä menettelyistä, hintatarjouksen perusteista sekä sitoutumisestaan antamaansa tarjoukseen.
Saadun selvityksen perusteella tilaaja katsoi, että tarjoajan selvityksessään esiin tuomat perustelut hintatarjoukselle ovat riittävät, eikä hintatarjousta ole siten syytä pitää hankintalain 96 §:n tarkoittamalla tavalla poikkeuksellisen alhaisena. Tilaaja on kuitenkin todennut velvollisuutensa varmistaa allianssin osapuolena, että allianssi toteutetaan suunnitellussa laajuudessa ja tavoitekustannuksessa ja että allianssin tavoitteet asetetaan riittävän korkealle alhaisesta palkkioprosentista huolimatta. Tilaajan on myös huolehdittava, että mahdollisesti tuottoisampaa asuntorakentamista ei priorisoida muun rakentamisen kustannuksella.
Tämän jälkeen tilaaja pisteytti hintaosan. Saadut laatu- ja hintapisteet laskettiin yhteen kahden desimaalin tarkkuudella. Suurimman pistemäärän saanut tarjous on hinta-laatusuhteeltaan paras ja näin ollen tarjouskilpailun voittaja.
Arviointi on suoritettu tarjouspyynnössä mainituin perustein, joista laatuarvioinnin osuus oli 80 % ja hinnan osuus 20 %.
Tilaajan tavoitteista johdetut arviointiperusteet muodostuivat seuraavista kokonaisuuksista;
•Kokonaissuunnitelmasta ja Taito-kampuksesta osana kokonaissuunnitelmaa (Yhtenäinen kaupunkimainen aluekokonaisuus, Alueen elävä sydän, Logistisesti vetovoimainen liikkumisen keskus, Taito kampus alueen palvelijana)
•Projektinjohto ja yhteistoimintakyky (Projektitiimin kyky johtaa ja organisoida työskentelyä, Projektitiimin kyky tuottaa tehtävien mukaisia tuloksia ja arvioida niitä, Projektitiimin kyky toimia yhteistyössä tilaajan kanssa ja yhtenäisenä tiiminä, Projektitiimin kyky rakentaa yhteishenkeä ja luottamusta)
•Kokonaissuunnitelman nopea ja taloudellinen toteutus (Riskianalysoitu toteutussuunnitelma, Toimisto / liikerakentamiseen sitoutuminen)
•Infrahankkeen ehdotussuunnitelma (Kannen –ja pysäköinnin ratkaisut, Suunnitelma kannen toteutuksesta)
•Infrahankkeen kustannustarkastelu
•Palkkioprosentti
Yhteenveto arviointiperusteista sekä painotettujen pisteiden eroavuudet:
Laatu- ja hinta-arviointiperusteet on esitetty tarkemmin liitteissä 1 - 6.
Lopullisista tarjouksista tarjoajat saivat seuraavat pisteet:
| Ryhmittymä Kannel | Ryhmittymä Terävin kärki |
Laatupisteet (max 80 p.) | 78,21 | 77,79 |
Hintapisteet (max 20 p.) | 11,63 | 20,00 |
Pisteet yhteensä | 89,84 | 97,79 |
Todettiin, että parhaat pisteet saanut ryhmittymä Terävin kärki (YIT Suomi Oy, Lundén Architecture Oy ja Arkkitehdit von Boehm – Renell Oy, nimettyinä alihankkijoina COBE A/S sekä AFRY Finland Oy ja WSP Finland Oy) on tarjouskilpailun voittaja.
Tarjouspalkkio
Lopullisen tarjouspyynnön 9.7. kohdan mukaan tarjouskilpailussa tarjousvaiheen 3 hyväksytysti kaikki asetetut vaatimukset täyttävän lopullisen tarjouksen määräajassa jättäneille tarjoajille, pois lukien tarjouskilpailun voittaja, maksetaan kullekin 70 000 euron suuruinen tarjouspalkkio. Muille ehdokkaille tai tarjoajille tilaaja ei maksa tarjouspalkkiota.
Toimivalta ja seuraavat vaiheet
Tämän lopullisen tarjouksen hyväksymistä koskevan hankintapäätöksen (tarjousvaihe 3) tekee kaupunginhallitus.
Hankintapäätöksen jälkeen on tarkoitus siirtyä kehitysvaiheeseen, joka jakaantuu kahteen osaan. Kehitysvaiheen ensimmäisessä osassa, hankesuunnitteluvaiheessa, laaditaan Tiedepuiston alueen asemakaava voittaneen tarjoajan laatiman kokonaissuunnitelman pohjalta sekä hankesuunnitelmat koskien infrahanketta (kansi + velvoitepysäköinti) ja Taito-kampusta. Kaupunginvaltuusto päättää hyväksymisestä asemakaavan ja kunkin hankesuunnitelman osalta erikseen. Asemakaava on tarkoitus hyväksyä syksyllä 2023. Infrahanketta koskevan hankesuunnitelman on tarkoitus valmistua kesällä 2023 ja Taito-kampusta koskevan hankesuunnitelman syksyllä 2023.
Mikäli hankesuunnitelmat hyväksytään, siirrytään kehitysvaiheen toiseen osaan, toteutussuunnitteluvaiheeseen. Infrahanketta koskevan toteutussuunnitelman on tarkoitus valmistua loppuvuonna 2023 ja Taito-kampusta koskevan toteutussuunnitelman alkuvuonna 2024. Kummankin toteutussuunnitelman osalta tehdään erikseen päätös toteutusvaiheeseen siirtymisestä eli rakentamisesta. Toteutusvaihe sisältää myös 5 vuoden pituisen jälkivastuuajan, jonka aikana allianssi vastaa sen työsuorituksessa mahdollisesti ilmenevien virheiden korjaamisesta.
Allianssisopimus
Kupittaan kärjen suunnittelu ja rakentaminen toteutetaan allianssina. Allianssisopimuksella luodaan puitteet allianssin toiminnalle sekä sovitaan allianssin organisaatiosta, johtamisesta ja kaupallisista ehdoista. Allianssi tekee tarvittavat päätökset ratkaisuista hankkeen ja suunnittelun edetessä hankkeen parhaaksi -periaatetta noudattaen. Allianssisopimuksen kaupallinen malli, kompensaatioyhteenveto ja korvattavien kustannusten luettelo sisältävät allianssin kaupalliset ehdot.
Allianssisopimuksen mukaisesti tilaaja tekee erilliset tilaukset kustakin vaiheesta (hankesuunnitteluvaihe, toteutussuunnitteluvaihe ja toteutusvaihe).
Päätöksen liitteenä on allianssisopimus sekä ne allianssisopimuksen liitteet, jotka ovat nyt valmistuneet. Muut allianssisopimuksen liitteet saatettaisiin kansliapäällikön hyväksyttäväksi hankkeen edetessä.
Allianssisopimuksen liitteet ovat:
1) Tilaus liitteineen (Hankesuunnitteluvaiheen tilaus, Toteutussuunnitteluvaiheen tilaus, Toteutusvaiheen tilaus), joka on valmisteltavana
2) Kompensaatioyhteenveto, liitteenä, ei tule muutoksia
3) Kaupallinen malli, liitteenä, ei tule muutoksia
4) Korvattavien kustannusten luettelo, liitteenä, ei tule muutoksia
5) Kehitysvaiheen projektisuunnitelma, valmistuu kehitysvaiheessa
6) Toteutussuunnitelma liitteineen, valmistuu kehitysvaiheessa
Liite 1Lopullisten tarjousten vertailutaulukko
Liite 2Perustelut; Alueen kokonaissuunnitelma
Liite 3Perustelut; Projektinjohto- ja yhteistoimintakyvykkyys
Liite 4Perustelut; Kokonaissuunnitelman taloudellinen toteutus
Liite 5Perustelut; Infrahankkeen ehdotussuunnitelma
Liite 6Perustelut; Infrahankkeen kustannustarkastelu
Liite 7Luonnos allianssisopimukseksi liitteineen
Oheismateriaali 1Vastaus selvityspyyntöön
Pormestari Minna Arve:
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että
Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen tai hankintaoikaisun perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikaisuohje ja valitusosoitus ovat päätöksen liitteenä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Aaltonen ja Heikkinen ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Aaltosen tilalla asian käsittelyyn osallistui Euro.
Jakelu
aoAFRY Finland Oy
aoA-Insinöörit Civil Oy
aoA-Insinöörit Suunnittelu Oy
aoArkkitehdit von Boehm - Renell Oy
aoArkkitehtitoimisto Haroma & Partners Oy
aoCobe
aoGRK Infra Oyj
aoLundén Architecture Oy
aoSitowise Oy
aoSRV Rakennus Oy
tpvTurun teknologia- ja tiedepuisto Oy
aoTurun Teknologiakiinteistöt Oy
aoWSP Finland Oy
aoYIT Suomi Oy
tpvKaupunkiympäristö
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tpvKonsernihallinto, elinkeinot ja osaaminen
tpvKonsernihallinto, kärkihankkeet
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tpvKonsernihallinto, omistajaohjaus
tiedKonsernihallinto, palvelujen hallinta
tiedKonsernihallinto, strateginen maankäyttö, liikkuminen ja asuntopolitiikka
tiedKonsernihallinto, tilapalvelut, toimitilajohtaminen
Liitteet:
Kh § 515
Liite 1:Lopullisten tarjousten vertailutaulukko
Liite 2:Alueen kokonaissuunnitelma
Liite 3:Projektinjohto- ja yhteistoimintakyvykkyys
Liite 4:Kokonaissuunnitelman taloudellinen toteutus
Liite 5:Infrahankkeen ehdotussuunnitelma
Liite 6:Infrahankkeen kustannustarkastelu
Liite 7:Luonnos allianssisopimukseksi liitteineen