Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hankintapalvelut 
Loppupvm 30.6.2023, Hankintapäällikkö11620.10.2022 

9016-2022 (02 08 00)

Rakennusten purkukartoitukset 31.5.2024 päättyvälle sopimuskaudelle

Hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen 19.10.2022:

 

Hankinnan tausta

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt tarjouksia avoimella menettelyllä Turun kaupungin ja Kaarea Oy:n rakennusten purkukartoituksista sekä yksittäistä näytteiden otoista ajalle 1.11.2022 (tavoite) - 31.5.2023, minkä jälkeen sopimuksia voidaan jatkaa Tilaajan päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella ajalle 1.6.2023 – 31.5.2024 (Optio). Optiossa on kyse Tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta.

 

Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot (kansallinen hankinta).

 

Hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 22.8.2022 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

 

Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 5.9.2022. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 5.9.2022.

 

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ja osatarjouksia ei hyväksytä.

 

Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.

 

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo vuodessa on noin 100 000 €. Tilaajat eivät sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjalliset sopimukset yhden (1) palveluntuottajan kanssa, jolle valitaan kaksi (2) varapalveluntuottajaa. Varapalveluntuottajia tullaan käyttämään, mikäli ensisijaisen palveluntuottajan toimituskyky ei riitä.

 

Tarjoukset saatiin määräaikaan 22.9.2022 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta:

A-Kiinteistöcontrol Oy

Ideastructura Oy

Lotus Demolition Oy – Tutkimuspalvelut

Ramboll Finland Oy

Sweco Asiantuntijapalvelut Oy

Vahanen Rakennusfysiikka Oy

 

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

 

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

 

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset.

 

A-Kiinteistöcontrol Oy ei täyttänyt tarjoajalle asetettuja soveltuvuusvaatimuksia liitteestä 1 tarkemmin ilmenevällä tavalla, minkä vuoksi A-Kiinteistöcontrol Oy suljetaan hankintalian 105 §:n mukaisesti tarjouskilpailusta.

 

A-Kiinteistöcontrol Oy:n tarjousta ei oteta mukaan tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointiin eikä tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun ja valintaan.

 

Kaikki muut tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

 

Tarjouspyynnössä mainittiin sivulla 19 / 26, että kaikkien tarjouspyynnön mukaisten näytteiden analysoinnin suorittavalla tutkimuslaitoksella / suorittavilla tutkimuslaitoksilla on FINAS:n akkreditoimat tai monenkeskisen tunnistamissopimuksen (EA MLA) mukaisesti hyväksytyt pätevyysalueet käytettäville analyysimenetelmille ja tarjoukseen tuli liittää todistukset analyysimenetelmien akkreditoinneista / hyväksymisistä.

 

Sweco Asiantuntijapalvelut Oy:lle lähetettiin 6.10.2022 lisäselvityspyyntö, jossa kysyttiin, millä heidän tarjouksen laboratorioilla on tarjouspyynnön mukaisesti hyväksytyt pätevyysalueet asbestinäyte materiaalista / analyysi polarisaatiomikroskoopilla (valo), PCB-analyysi materiaalista, lyijyanalyysi materiaalista ja raskasmetallianalyysi materiaalista. 10.10.2022 saadun lisäselvityksen perusteella PCB-, lyijy- ja raskasmetallianalyysit materiaalista olivat hyväksyttävissä, mutta asbestinäytteiden analysointiin Sweco Asiantuntijapalvelut Oy:n ilmoittamalla laboratoriolla ei ole käytössään asbestimateriaalinäytteen polarisaatiomikroskooppista analyysiä eikä näin ollen myöskään tarjouspyynnössä edellytettyä akkreditoinnin pätevyysaluetta ko. menetelmälle.

 

Em.syystä tulee Sweco Asiantuntijapalvelut Oy:n tarjous hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella sulkea tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattomana, eikä niitä oteta mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun ja valintaan.

 

Arvioinnissa todettiin muiden tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

 

Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

 

Tarjouspyynnössä valinnan perusteiksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti:

 

1. Purkukartoituksen kenttätyöt ja näytteenotto, € / h, enimmäispisteet 20

Halvin tarjottu tuntihinta saa vertailussa enimmäispisteet 20 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu tuntihinta / vertailtava tuntihinta x 20).

 

2. Purkukartoituksen raportointi ja asiantuntijatyöt € / h, enimmäispisteet 20

Halvin tarjottu tuntihinta saa vertailussa enimmäispisteet 20 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu tuntihinta / vertailtava tuntihinta x 20).

 

3. Timanttiporaustyöt € / h, enimmäispisteet 10

Halvin tarjottu tuntihinta saa vertailussa enimmäispisteet10 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu tuntihinta / vertailtava tuntihinta x 10).

 

4. Asbestianalyysi materiaalista, analyysi polaarisaatiomikroskoopilla (valo) € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

5. Asbestianalyysi materiaalista, analyysi elektronimikroskoopilla € / kpl, enimmäispisteet 5 Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

6. Asbestianalyysi ilmasta € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

7. PAH-analyysi ilmasta € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

8. PAH-analyysi materiaalista € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

9. PCB-analyysi materiaalista € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

10. Lyijyanalyysi materiaalista € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

11. Raskasmetallianalyysi materiaalista € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

12. Öljyhiilivedyt C10-C40 betoni tai tiilimurskeesta MARA-asetuksen mukaisesti € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

13. Liukoisuusmääritykset betoni tai tiilimurskeesta MARA-asetuksen mukaisesti € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

Tarjoaja

Kokonaispisteet

Sija

Ramboll Finland Oy

86,14

1

Vahanen Rakennusfysiikka Oy

86,04

2

Ideastructura Oy

69,86

3

Lotus Demolition Oy

69,57

4

 

Hankintayksiköt katsovat, että tässä hankinnassa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena voi olla halvin hinta, koska hankinnan laadulliset näkökohdat on huomioitu hankittavassa kokonaisuudessa asettamalla tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle tiukat vähimmäisvaatimukset, joita tukevat osaltaan palveluntuottajan kanssa solmittavan hankintasopimuksen tarkat sopimusehdot.

 

Liite 1

Perusteet A-Kiinteistöcontrol Oy:n sulkemiselle hankintamenettelyn ulkopuolelle SALASSA PIDETTÄVÄ (laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (1999/621) 24 § 1 momentti 20 kohta)

 

Toimivalta

 

Turun kaupungin hallintosäännön 69 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon järjestämispäätöksen 12 §:n mukaan hankintapäällikölle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä.

 

Hankintapäällikkö Susanna Sarvanto-Hohtari:

 

Päätös          Päätän, että

A-Kiinteistöcontrol Oy suljetaan tarjouskilpailusta liitteessä 1 esitetyin perustein,

Sweco Asiantuntijapalvelut Oy:n tarjous suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattomana edellä esitetyin perustein ja

rakennusten purkukartoituksien ja yksittäisten näytteiden ottojen palveluntuottajiksi valitaan 31.5.2023 päättyvälle sopimuskaudelle seuraavat palveluntuottajat tarjoamillaan hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin:

ensisijaiseksi palveluntuottajaksi Ramboll Finland Oy

ensimmäiseksi varapalveluntuottajaksi Vahanen Rakennusfysiikka Oy

toiseksi varapalveluntuottajaksi Ideastructura Oy

 

Hankintayksiköt eivät sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen.

 

Hankintayksikköjä sitovat sopimukset eivät synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävien kirjallisten sopimuksien allekirjoittamisella. Kaarea Oy tekee omat sopimukset.

 

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Hankintasopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

 

 

 

 

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintapäällikkö

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä

 

Lisätietoja: hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen, puhelin 044 907 5894

 

Jakelu

aoA-Kiinteistöcontrol Oy
aoIdeastructura Oy
tiedKaarea Oy
aoLotus Demolition Oy
aoRamboll Finland Oy
aoSweco Asiantuntijapalvelut Oy
aoVahanen Rakennusfysiikka Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX


Liitteet:

Khankpa § 116
Liite 1:Hankintapäätöksen liite 1. Perusteet A-Kiinteistöcontrol Oy:n sulkemiselle hankintamenettelyn ulkopuolelle