Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kansliapäällikkö27723.08.2022 

8623-2022 (03.00, 08 00 00)

Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle hallituksen esityksestä laiksi eräiden Euroopan laajuisen liikenneverkon hankkeiden lupamenettelyistä (Smart TEN-T)

Yhteysjohtaja Matti Niemi:

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää Turun kaupungin lausuntoa hallituksen esityksestä laiksi eräiden Euroopan laajuisen liikenneverkon hankkeiden lupamenettelyistä ja muista hallinnollisista menettelyistä sekä laiksi liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain muuttamiseksi. Ehdotetulla lailla toimeenpantaisiin Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) toteuttamista edistävistä yhdenmukaistamistoimenpiteistä annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2021/1187 (ns. Smart TEN-T -direktiivi).

Laissa säädettäisiin direktiivin soveltamisalaan kuuluvien liikenneinfrastruktuurihankkeiden edellyttämien lupamenettelyiden ja muiden hallinnollisten hyväksymismenettelyiden enimmillään neljän vuoden kokonaiskestosta, nimettäisiin Liikenne- ja viestintävirasto direktiivin mukaiseksi kansalliseksi nimetyksi viranomaiseksi ja säädettäisiin nimetyn viranomaisen tehtävistä.

Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi liikennejärjestelmästä ja maanteistä annettua lakia koskien päätöksentekomenettelyä maantien toiminnallisen luokan määrittämiseksi. Ehdotuksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto vahvistaisi jatkossa maantien kuulumisen valta-, kanta-, seutu- tai yhdysteihin Väyläviraston tai elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen esityksestä. Laissa säädettäisiin lisäksi vuorovaikutuksesta esityksen valmistelussa.

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Turun kaupungin lausuntoa aiheesta 7.9. mennessä. Lakiluonnos on saatavilla lausuntopalvelusta osoitteessa: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/DownloadProposalAttachment?attachmentId=19288

Turun kaupungin lausunto

Hallituksen esityksen ja sen taustalla olevan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (2021/1187) tavoitteena on nopeuttaa Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) rakentamista ratkaisemalla lupakäytäntöihin liittyviä haasteita ja päällekkäisyyksiä sekä selkeyttämällä prosessia että asettamalla sille neljän vuoden enimmäiskesto.

Esityksen tavoite on sinänsä erittäin kannatettava, sillä Euroopan laajuisen liikenneverkon toteutuminen täysimääräisesti on olennainen mahdollistava tekijä alueiden ja kaupunkien kasvulle ja kehitykselle tulevaisuudessa. Suomen olosuhteissa neljän vuoden enimmäiskesto ei kuitenkaan aiheuta merkittäviä muutoksia nykyiseen toimintatapaan. Direktivin mekaanisen soveltamisen lisäksi eri viranomaistoimijoiden tulisi kehittää yhteistyötään ja palveluitaan sujuvammaksi ja nopeammaksi. Tavoitteena ei tulisi olla vain neljän vuoden maksimikeston alittaminen, vaan lupaprosessien yleinen sujuvoittaminen ja laadun varmistaminen.

Direktiivin soveltamisala on rajattu vain tiettyihin TEN-T ydinverkkokäytävien hankkeisiin, joiden tulee lisäksi olla kooltaan yli 300 miljoonan euron arvoisia. Käytännössä direktiiviä sovellettaisiin Suomessa vain suurissa ratahankkeissa, ennen kaikkea Turun Tunnin Juna -hankeyhtiön suunnittelemassa hankkeessa. Direktiivin soveltamisalaan lasketaan vain viranomaiskäsittelyn kesto. Lakiesityksessä kuvattujen viranomaiskäsittelyiden mediaaniaikojen perusteella esityksessä on arvioitu, että neljän vuoden määräaika on riittävä hallinnollisten lupa- ja muiden menettelyiden suorittamiseksi ainakin suurimmalle osalle hankkeita jo nykyisin. Esityksen ei myöskään arvioida nopeuttavan hallinnollisia menettelyitä nykyisestä.

Direktiivi itsessään olisi mahdollistanut myös muiden hankkeiden, esim. 300 miljoonaa euroa pienempien hankkeiden, sisällyttämisen määräaikasääntelyn piiriin. Nämäkin hankkeet saavat Suomessa luvan pääosin neljän vuoden määräajan puitteissa, joten tälläkään sääntelyratkaisulla ei olisi saavutettu muutosta nykytilaan.

Turun kaupungin näkemyksen mukaan lainsäädännöllisten aikarajojen määrittäminen viranomaisprosesseille ei ole ensisijainen tapa nopeuttaa yhteiskunnallisesti tärkeiden hankkeiden valmistumista. Eri viranomaisten, valtion ja kuntien tulisi sen sijaan ottaa yhteiseksi tavoitteekseen parantaa viranomaisten välistä yhteistyötä ja tiedonvaihtoa käsittelyaikojen nopeuttamiseksi ja suunnitelmalliseksi etenemiseksi monimutkaisissa, useita eri lupia ja useita kuntia koskettavia hankkeita.

Erityisesti tätä yhteistyötä on tarvittu ja tarvitaan nopeiden ratahankkeiden, kuten Turun Tunnin Junan, suunnittelussa ja lupakäsittelyssä. TEN-T -verkon nopeiden ratahankkeiden toteuttaminen aikataulussa on yhteiskuntarakenteen ja kasvun edellytysten kannalta kriittinen menestystekijä.

Turun kaupungilla ei ole lausuttavaa liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain muuttamisesta.

Omistajaohjausjohtaja, kansliapäällikön varahenkilö Jarkko Virtanen:

PäätösPäätin antaa liikenne- ja viestintäministeriölle edellä olevan lausunnon.

 

Jarkko Virtanen

omistajaohjausjohtaja,

kansliapäällikön varahenkilö

Jakelu

lausLiikenne- ja viestintäministeriö
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tpvXXXXX