Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, yhteiset palvelut | |||
Hallintojohtaja | 12 | 08.08.2022 |
8077-2022 (02 08 00)
Sosiaalisen median kampanja keskustan turvallisuudentunteen ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi
Viestintäjohtaja Saara Malila 29.6.2022:
Turun kaupunki on ostanut mainostoimisto Hansdotterilta sosiaalisen median kampanjan keskustan turvallisuudentunteen ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Kampanja on osa laajempaa työtä Turun ydinkeskustan hyväksi.
Turvallisuutta edistävää viestintätyötä ja myös mainoskampanjaa tehdään yhdessä lukuisten toimijoiden, kuten Lounais-Suomen poliisin, Hansakorttelin, Turun Osuuskaupan, Turun ydinkeskustayhdistyksen sekä nuorten kanssa toimivien eri yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Viestintätyö ja sosiaalisen median kampanjan sisällöt ovat kaikkien mukana olevien toimijoiden käytössä.
Sosiaalisen median kampanjan kokonaiskulu on 17 500 euroa, josta Hansakortteli maksaa 2 500 euroa, Turun kaupungin viestinnän ja markkinoinnin tukipalvelu 5 000 euroa (kp 13042) ja Yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja asuinalueiden tasapainoisen kehityksen kärkihanke 10 000 euroa (kp 13040).
Turun ydinkeskustanuorten keskuudessa esiintynyt väkivaltainen häiriökäyttäytyminen nousi julkisuuteen keväällä 2022 median kautta, kun keskustassa tapahtui väkivallantekoja. Käydyissä keskusteluissa mm poliisin kanssa selvisi, että kyse on yksittäistapauksista, joihin eri toimijat ovat koittaneet puuttua jo pitkään. Väkivallantekojen aikaansaama mediakohu aiheutti kuitenkin laajaa turvattomuuden tunnetta niin nuorissa kuin vanhemmissa ikäryhmissä.
Turvallisuudentunteen kohdentamiseksi alettiin viestiä aktiivisesti keskustan turvallisuuden eteen tehtävistä toimista. Näitä ovat mm jalkautuva nuorisotyön, resurssien lisääminen niin Hansakortteliin kuin kadullekin ja usein eri toimin nuorten hyvinvoinnin edistäminen.
Erityisen tärkeäksi nähtiin keskustassa oleskelevien nuorten tavoittaminen ja osallistaminen. Kyse ei kuitenkaan ole yksittäinen mainostempaus keskustan turvallisuudesta. Ydinajatuksena on kuulla ja kuunnella nuoria – ei vain kertoa, miten heidän tulisi toimia. Samalla välitetään nuorille viesti siitä, että he ovat osa yhteisöä ja heillä on mahdollisuus vaikuttaa asioihin.
Alkuvaiheen kyselyn pohja on kaupungin kaikilla 10-18 -vuotiaille tehty kysely. Kysely jaettiin Wilman kautta koko ikäluokalle (n=17 000). Vastauksia saatiin heti 1500, odotusarvo on yhteensä 3000 vastausta. Kyselyn pohjalta tehty analyysi on pohjana sekä koko kampanjalle että hyödyksi nuorisotyötä tekeville toimijoille nuorten ajatuksista keskustasta, turvallisuudesta sekä tähän saakka tehdyn nuorisotyön toimivuudesta ja riittävyydestä.
Sosiaalisen median kampanjan tavoitteena on sitten saada turkulaisnuoria jakamaan keskustan toimivuudesta ja turvallisuudesta tehtyjä postauksia. Mukana oleville toimijoille kampanja vahvistaa kaikkien näkyvyyttä ja tuo viestin kaupungin ja toimijoiden reagoimisesta asiaan.
Kampanjan suunnittelu alkoi huhtikuussa, nuorten osallistaminen tapahtui toukokuussa ja kampanja käynnistyi juhannuksen jälkeen viikolla 26. Kampanja jalkautetaan monimediaisesti sosiaalisen median, kauppakeskusten skreenien ja julistepaikkojen, tiedotteiden ja nuorisotyöntekijöiden kautta.
Kokonaisuuteen kuuluvat valmistelu- ja suunnittelupalaverit, kysely, analyysi, sosiaalisen median kampanja yhden tunnetun vaikuttajan ja n viiden ns mikrovaikuttajan kautta sekä tulosten analysointi.
Keskustan turvallisuuden ja nuorten hyvinvoinnin edistämisen kampanja jatkuu syyskaudella erilaisin viestintätoimin sosiaalisen median kampanjan tulosten pohjalta. Näiden suunnittelu käynnistyy kesälomien jälkeen.
Esitän, että mainostoimisto Hansdotterilta hankitaan sosiaalisen median kampanja keskustan turvallisuudentunteen ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Kokonaiskustannus on 17 500 euroa (+alv), joka maksetaan seuraavasti: Hansakortteli maksaa 2 500 euroa, Turun kaupungin viestinnän ja markkinoinnin tukipalvelu 5 000 euroa (kp 13042) ja KH/Yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja asuinalueiden tasapainoisen kehityksen kärkihanke 10 000 euroa (kp 13040), tilaus OMA11431 / KH/Hyvän mielen Turku.
Hallintojohtaja Max Lönnqvist:
PäätösPäätin, että sosiaalisen median kampanja keskustan turvallisuudentunteen ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi hankitaan edellä esitetyn mukaisesti.
Max Lönnqvist
hallintojohtaja
Jakelu
tiedHansdotter Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, talouspalvelut
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX