Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus32223.06.20225

14110-2020 (08 00 00, 00 01 05)

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa - Turun kaksoisraiteen rakentaminen: Sopimuksen täydentäminen toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä

Tiivistelmä: -

Kh § 322

Omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen 21.6.2022:

Kaupunginvaltuusto päätti 15.6.2020 § 97 hyväksyä valtion ja seudun kuntien välille solmittavan Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksen 2020 - 2031. Osapuolet hyväksyivät sopimuksessa Turku - Helsinki välin nopean junayhteyden ja Turku - Salo välin lähijunaliikenteen edistämiseksi, että valtio ja Turun kaupunki käynnistävät sopimuskaudella vaiheittain Turun ratapihan ja Kupittaa - Turku -kaksoisraiteen muutostyöt.

Turun kaupunki ja valtio neuvottelivat tarkemmalla tasolla olevan sopimuksen muutostöiden toteutuksen kohdentamisesta, vaiheistuksesta ja aikataulusta lähtökohtana kustannusten jakaminen 50 - 50 % –periaatteella valtion ja kaupungin kesken. Elämyskeskuksen edellyttämät muutostyöt eivät sisälly kyseisen sopimuksen mukaisesti sovittavaan kokonaisuuteen. 

Lisäksi sovittiin, että valtio ja Turun kaupunki hakevat mainituille ratahankkeille täysimääräisesti Euroopan Unionin Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility, CEF) -rahoitusta tai mahdollisia muita saatavilla olevia taloudellisia tukia ja avustuksia. Kaikki investoinnille mahdollisesti myönnetyt tuet ja avustukset vähentävät sopimusosapuolten kustannuksia sopimuksessa määriteltyjen jako-osuuksien mukaisesti.

Komissiolta saadun vahvistusviestin mukaan Turun ratapihat ja Kupittaa - Turku -kaksoisraide on hyväksytty rahoitettavaksi valittujen hankkeiden listalle. Komissio on siten myöntänyt hankkeen suunnitteluun 6.289.000 euroa, mikä vastaa täysimääräisesti osapuolten hakemaa summaa.

Myös varsinaiselle rakentamiselle on haettu CEF-tukirahoitusta. Investointirahoituksen edellytyksenä on Euroopan komission hyöty-kustannusohjeistuksen mukaisesti laadittu hankearviointi, jossa ratahankkeiden rakentamisen CEF-rahoituksen edellytyksenä on Euroopan komission asettamien rahoituskriteereiden mukaan vähintään 1,0 hyöty-kustannussuhde.

Arviointiraportin mukaan Kutu-hankkeen hyöty-kustannussuhde on 1,02 ja hanke on siten yhteiskuntataloudellisesti kannattava. Hankkeen toteutettavuuteen ei myöskään liity erityisiä riskejä, eikä sillä ole merkittäviä kielteisiä vaikutuksia maisemaan tai luonnon- ja kulttuuriympäristöön. Investoinnille haetun CEF-rahoituksen edellyttämät tukisopimusneuvottelut (Grant Agreement preparation) käynnistyvät todennäköisesti heinäkuun 2022 alussa siten, että mahdollinen tukipäätös voidaan ottaa huomioon talousarviovalmistelun yhteydessä.

Väylävirasto on laatinut Turun ratapihaa ja Kupittaa – Turku kaksoisraidetta koskevan Ratalain (110/2007) mukaisen ratasuunnitelman, joka sisältää rautatieliikenteen kehittämisen ja junaliikenteen varikon siirtämisen edellyttämät toimenpiteet. Kaupunki on omalta osaltaan hyväksynyt kolme ratasuunnitelman ja ratapiha-alueen kehittämisen mahdollistavaa asemakaavamuutosta: "Rata-alueen laajennus itä", "Rata-alueen laajennus länsi I" ja "Turku Ratapiha". Ratasuunnitelmaan ja lainvoimaisiin asemakaavoihin perustava rakentaminen on käynnistynyt vuoden 2022 keväällä.

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 16.11.2020 § 188 talousarvion yhteydessä Turun ratapihat ja Kupittaa -kaksoisraidehankkeen rahoituksen infran investointiohjelmaan. Investointimenoksi on kirjattu 2,5 M€ vuodelle 2021, 10,25 M€ vuodelle 2022, 10,5 M€ vuodelle 2023 ja 10,5 M€ vuodelle 2024. Eduskunta on hyväksynyt joulukuussa 2020 ratahankkeelle vastaavasti 33,75 M€:n määrärahan.

Kaupunginhallitus on hyväksynyt 13.9.2021 § 425 MAL-sopimusta, Turun Tunnin Junaa ja vuoden 2021 talousarviota koskevien kaupunginvaltuuston päätösten täytäntöönpanemiseksi sopimuksen; Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa - Turun kaksoisraiteen rakentaminen: Sopimus toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä. Kaupunginhallituksen päätöksessä ei oikeutettu esittelijää hyväksymään muutoksia sopimukseen, joten toimivalta sopimuksen tarkistamiseksi on edelleen kaupunginhallituksella.

Sopimuksella Turun kaupunki on valtuuttanut Väyläviraston toimimaan Turun kaupungin puolesta hankkeen rakennuttajana ja tilaajana sekä kilpailuttamaan ja vastaanottamaan tarvittavat urakat ja palveluhankinnat myös Turun kaupungin omistukseen tulevien väylien ja rakenteiden osalta. Väylävirasto ja Turun kaupunki ovat sopimuksellisesti sitoutuneet Turun ratapihan kehittämiseen ja Kupittaa - Turku kaksoisraiteen rakentamiseen yhteisrahoitteisena hankkeena.

Kaupungin rahoitusosuus hankkeen toteuttamiskustannuksista on 50 %, mutta kuitenkin enintään 33,75 miljoonaa euroa. Kyseinen enimmäisrahoitus perustuu valtion MAL-sopimuksen yhteydessä ilmoittamaan kustannusarvioon. Kaikki hankkeeseen kuuluvien toteutusvaiheiden mahdolliset kustannusylitykset pyritään kattamaan ensisijaisesti hankkeen sisällä siten, että investointihankkeen kokonaiskustannusarvion ylittäminen edellyttää Turun kaupunginvaltuuston ja eduskunnan hyväksyntää.

Valtion alkuperäinen kustannusarvio on perustunut vuoden 2020 ratasuunnitelman luonnokseen, eikä siihen ole huomioitu rakennuskustannusindeksin tai mahdollisten suunnitelmamuutosten vaikutuksia. Hankkeen investointikustannukset täsmentyvät siten edelleen rakennussuunnittelun ja urakkakilpailutusten yhteydessä. Väylävirasto laatii parhaillaan hankesuunnitelman ja kustannusarvion tarkistusta siten, että osapuolet voivat käsitellä asiaa syksyllä 2022.

Ratasuunnitelman toteutukseen tullaan palauttamaan kaupunginhallituksen päättämän satamaraiteen linjauksen edellyttämä Heikkilän ratapihan liityntäraide. Väylävirasto on lisäksi esittänyt kaupunginhallituksen hyväksymää sopimusta täsmennettäväksi siten, että Uudenkaupungin radan perusparannus otetaan huomioon hankkeen suunnittelussa ja esteettömät kulkuyhteydet laiturialueelle toteutetaan osana hankekokonaisuutta.

Liite 1Päivitetty sopimus toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä liitteineen

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan sopimuksen ja oikeuttaa kansliapäällikön tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Samalla kaupunginhallitus päättää, että tämä päätös pannaan täytäntöön mahdollisista valituksista huolimatta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoVR-Yhtymä Oy
aoVäylävirasto
tpvKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedKonsernihallinto, omistajaohjaus


Liitteet:

Kh § 322
Liite 1:Päivitetty sopimus toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä liitteineen