Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 306 | 20.06.2022 | 20 |
6500-2022 (10 03 02)
Karhunaukion yhtenäiskoulun tarveselvitys
Tiivistelmä: -
Kh § 306
Toimitilapäällikkö Kirsi Eronen, tilacontroller Saku Lehtiö ja hankepäällikkö Pauliina Karjalainen 15.6.2022:
Syksyllä 2019 Lausteen koulu joutui sisäilmaongelmien takia väistöön ja koulua esitettiin laaditun tarveselvityksen perusteella liitettäväksi Skanssin monitoimitalon yhteyteen joko kokonaan tai osittain sekä vaihtoehtoisesti uudisrakennusta nykysijaintiinsa. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostossa 4.5.2020 asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi yksimielisesti.
Palautusta perusteltiin seuraavasti: "Valmistelussa otetaan huomioon, että Lausteen elinvoimaisuus tulee turvata omalla alakoulun yksiköllä ja siihen kuuluvilla palveluilla sekä samalla tulee pohtia uudelleen Skanssin monitoimitalon paikka ja laajuus. Samalla tulee tehdä selvitys siitä, että miten kauan Vasaramäen koulun Syreenikujan yksikössä voidaan koulutyötä jatkaa ja sitoa tämä kokonaisvaltaiseen suunnitelmaan koko alueen (Vaala, Lauste, Huhkola, Skanssi, Vasaramäki) kouluverkosta alakoulusta yläkouluun.”
Vasaramäen yläkoulu joutuikin sisäilmaongelmien takia tarkempien tutkimusten jälkeen väistöön syksyllä 2021.
Kaupunginhallitus hyväksyi 5.10.2021 periaatelinjauksen Lauste – Skanssi alueen kouluverkkoratkaisusta. Tällä linjauksella päätettiin, että alueen kouluverkon osalta edetään Karhunaukion yhtenäiskoulun suunnitteluun. Periaatepäätös pitää sisällään, että Lausteen alakoulun ja Vasaramäen yläkoulun tilat korvataan Poropuiston / Karhunaukion alueelle suunniteltavalla kouluhankkeella, jonka mitoituksessa huomioidaan myös Skanssin alueen koulutarpeet ja jonka mitoituksen lähtökohtana on 700 oppilaan yhtenäiskoulu. Karhunaukion yhtenäiskoulun mahdollistava asemakaavanmuutosprosessi käynnistetään ja hanke sisällytetään kaavoitusohjelmaan. Lausteen koulun tilatarveselvitys päivitetään vastaamaan Karhunaukion yhtenäiskoulun tarpeita ja saatetaan käsittelyyn mahdollisimman pian.
Tässä tarveselvityksessä käsitellään nyt uutta kokonaisuutta, mikä pitää sisällään avoimen päiväkotitoiminnan, eli perhetuvan, esiopetuksen, ap-ip-kerhotoiminnan, kirjaston, alakoulun sekä yläkoulun. Skanssin kauppakeskukseen väistöön heinäkuussa 2019 siirretyn nuorisotilan toimintaa on päätetty jatkaa kauppakeskuksessa, sillä näin se tavoittaa nuoria huomattavan laajalta alueelta ilman paikkasidonnaisuutta. Tilat on nykyisellään vuokrattu 30.6.2027 saakka (Kulnuolk §24, 16.2.2022).
Karhunaukion yhtenäiskoulun kokonaislaajuutta on tarkasteltu tulevien toimijoiden kanssa sekä nykyisen tarpeen pohjalta että tulevan kasvutarpeen kannalta. Kasvussa on väestöennusteen lisäksi huomioitu uuden koulurakennuksen houkuttelevuus ja Skanssin alueen tuleva kasvu.
Rakennuspaikkaa on tarkasteltu monelta kantilta. Teknisen rakennettavuuden selvittämistä varten teetettiin pohjatutkimukset analyyseineen. Luontoarvot ja liikenneyhteydet on käyty läpi yhdessä kaavoituksen kanssa. Myös alustavia sijaintitarkasteluja rakentamiselle on tutkittu, jotta on voitu todeta mm. piha-alueiden riittävyys, ja toisaalta se, että suojellut luontoarvot eivät vaarannu.
Korkeita energia- ja elinkaarivaatimuksia tutkitaan ja kehitetään mm. ilmastokestävän kaupunkisuunnittelun Canemure-hankkeen ja Turku Energia Oy:n kanssa. Skanssin monitoimitalohankkeessa aloitettu yhteistyö käynnistettiin välittömästi uudelleen ja tulee jatkumaan läpi koko uudenkin hankkeen. Näin kuljemme kohti Turun kaupungin hiilineutraaliustavoitetta vuoteen 2029.
Yhdessä toimijoiden kanssa muodostettu kokonaisuus mahdollistaa yhtenäiskoulun toiminnan pitkälle tulevaisuuteen. Omatoimikirjasto, esiopetus, perhetupa ja ap-ip saavat niin ikään uudet toimintaansa vastaavat ja tarkoituksenmukaiset tilat.
Kohteen sijainti on saavutettavuudeltaan hyvä ja keskeinen. Koulu tulee palvelemaan koko oppilasalueen Vasaramäki-Skanssi-Huhkola-Lauste-Vaala -alueen yläkoululaisia ja alakoululaisiakin Vasaramäkeä lukuun ottamatta. Rakennukseen on jo sen valmistuessa tulossa arviolta 700 lasta, mutta mitoitus mahdollistaa 850 lapsen kapasiteetin.
Jako kahteen rakennukseen mahdollistaa alueen tehokkaan, mutta tarpeita vastaavan hyödyntämisen. Karhunaukion päiväkodin puolelle sijoitettava ”pienten puoli” rajaa kaikkein pienimmät yhtenäiskoulusta hieman erilleen ja esim. piha-alueen aitaaminen on luontevaa. Iso yhtenäiskoulu myös mahtuu näin paremmin Poropuiston kentän puolelle ja pihatoiminnoille osoitettava alue saadaan riittämään läheisistä suojeltavista luontoarvoista huolimatta.
Rakentamiselle sijainti on osoittautunut odotettuakin haastavammaksi. Suojeltavat luontoarvot rajaavat rakennettavissa olevan alueen melko tiukaksi, mutta toisaalta läheisen asutuksen kannalta miellyttävän etäälle. Maaperä on tutkimusten mukaan erittäin haastava ja edellyttää poikkeuksellisen vaativaa suunnittelua ja toteutusta. Alueella on myös siirrettävää kunnallistekniikkaa ja hyvä kokonaisuus edellyttää myös uusien infrarakenteiden toteuttamista.
Uudisrakennuksen (tai rakennuksiin) tulevaa laajuutta on arvioitu alustavan huonetilaohjelman avulla, mikä neliömäärältään on n. 8.200-8.400 hum². Rakennuksen / rakennuksien kokonaislaajuus on arvioitavissa tämän perusteella 11.300–11.900 brm2 välille.
Koulu- ja monitoimitalohankkeiden kustannustaso Turussa on tämänhetkisissä arvioissa ollut 3.100–3.500 €/m2 tasolla. Näin ollen normaalien rakennuskustannusten vaihteluväli on tällöin 11.300-11.900m2 kokonaislaajuuden toteutukselle arviolta 35–42 milj.€ (alv 0 %).
Tässä vaiheessa tulee tiedostaa myös useiden erillisten hanketekijöiden vaikutus lopullisiin kokonaiskustannuksiin johtuen mm. itse rakennuspaikan laadusta sekä ulkoalueiden ja liikuntapaikkojen rakentamisesta. Poikkeavat ja vaativat olosuhteet, sekä mm. uuden keinonurmikentän rakentaminen oheisrakennuksineen ja mahdollisen tekojään toteuttaminen tulevat lisäämään kustannuksia eivätkä sisälly arvioon.
Kasvatus- ja opetuslautakunnassa sekä mm. mielipidepalstoilla on esitetty näkemyksiä, ettei Vasaramäen yläkoulun toimintaa tulisi siirtää pois Vasaramäeltä. Huomionarvoista kuitenkin on, että esim. vuonna 2021 Vasaramäen yläkouluikäisistä vain n. puolet (44) kävi paikallista yläkoulua ja näiden oppilaiden määrä edustaa n.14 % koko yläkoulun oppilasmäärästä.
Lautakunnilta saadut lausunnot
Tilapalvelut pyysi lausuntoa Karhunaukion yhtenäiskoulun tarveselvityksestä kasvatus- ja opetuslautakunnalta, liikuntalautakunnalta, kulttuuri- ja nuorisolautakunnalta, sosiaali- ja terveyslautakunnalta ja kaupunkiympäristölautakunnalta. Lausuntoja pyydettiin viimeistään 7.6.2022 mennessä. Edellä mainituista kulttuuri- ja nuorisolautakunta kokoontuu vasta 16.6.2022. Kulttuuri- ja nuorisolautakunnan lausunto tullaan lisäämään kaupunginhallituksen oheismateriaaliin 2 lautakunnan kokouksen jälkeen. Seuraavassa on esitetty otteet tähän mennessä saaduista lausunnoista.
Kasvatus- ja opetuslautakunta 1.6.2022 § 87
”Kasvatuksen ja opetuksen henkilöstö on usean vuoden ajan osallistunut ensin Skanssin monitoimitalohankkeen ja sittemmin Karhunaukion kouluhankkeen suunnitteluun. Palvelukokonaisuuden ja erityisesti perusopetuksen esille nostamat asiat on hyvin otettu huomioon tarveselvityksessä.
Karhunaukion koulu on mitoitettu nykyiselle ja jonkin verran kasvavalle oppilasmäärälle. Kaikilta osin ei vielä ole tiedossa, millä tavoin Skanssin alue tulee kasvamaan lähimmän vuosikymmenen aikana. Myöhemmin tulee vielä erikseen arvioida, tarvitseeko kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus alueelle lisätiloja. Asiaa tullee uudelleen arvioitavaksi siinä vaiheessa kun kyseessä oleva Karhunaukion koulu on valmis ja otettu käyttöön.
Koulu ja sen piha-alueet sekä liikuntapaikat on varsin hyvin asemoitu varsin haastavalle alueelle. Karhukadun ja Itäkaaren liikenneturvallisuutta tulee edistää ottaen huomioon myös alueella toimiva Karhunaukion päiväkoti.
Lapsivaikutusten arviointi
Karhunaukion koulu sijaitsee oppilasalueen keskellä ja on helpommin tavoitettavissa kuin alueen nykyiset väistökoulut, jotka jäävät pois käytöstä uuden koulun valmistuttua. Koulun sijainti on myös parempi suhteessa jo käytöstä poisjääneisiin Lausteen ja Kupittaan koulurakennuksiin. Uusi koulurakennus on laadullisesti ja olosuhteiltaan merkittävästi parempi kuin nykyiset väistötilat.
Koulurakennukseen on varattu riittävästi tiloja pienryhmätoimintaan, on kyse sitten erityisen tai tehostelun tuen oppilaista tai peruskoulun valmistavasta opetuksesta. Toimintamalli osaltaan tukee oppilaiden lähikouluperiaatetta ja edistää myös tältä osin oppilaiden tasa-arvoista ja yhdenvertaista kohtelua.
Koulun yhteyteen tai välittömään läheisyyteen tulee myös uusia tai perusparannettuja liikuntapaikkoja, jotka toivottavasti omalta osaltaan edistävät lasten ja nuorten liikuntaa ja siihen liittyvää harrastustoimintaa koko koulun oppilasalueella ja laajemminkin.
Joukkoliikenneyhteydet toimivat alueella hyvin, vaikka peruskoulussa tulisi ensisijaisesti tukea omin neuvoin (jalan, pyöräillen) tapahtuvaa liikkumista lasten ja nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Edellä kuvattuun pistemäiseen liikenneturvallisuuden parantamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Uudessa toimintaympäristössä, myös tulevassa Karhunaukion koulussa toimiva henkilöstö pystyy paremmin toteuttamaan opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita ja todennäköisesti tulee myös jaksamaan paremmin, mikä takaa myös opetuksen paremman laadun.
Myös hyvinvointialueen tarjoamat terveydenhoito- ja oppilashuoltopalvelut voidaan toteuttaa jokapäiväisesti uudessa koulussa, jolloin em. palveluiden tavoitettavuus paranee.”
Liikuntalautakunta 7.6.2022 § 56
Esitys täysimittaisen liikuntasalin sijoittamisesta Karhunaukion yhtenäiskouluun on liikuntapaikkaverkon kehittämislinjausten mukainen (kv 11.4.2022 § 67). Iso liikuntasali palvelee yhtenäiskoulun laajaa oppilasmäärää tarkoituksenmukaisella tavalla, minkä lisäksi iso liikuntasali palvelee erinomaisesti myös vapaa-ajan käyttöä arki-iltaisin ja viikonloppuisin. Täysimittaisen liikuntasalin, peilisalin, kuntosalin ja lämmittelytilan muodostama kokonaisuus tarjoaa alueelle monipuolisen sisäliikuntaolosuhteen, joka vastaa koulun eri toimijoiden ja liikunta- ja urheiluseurojen tarpeisiin. Olosuhteita voidaan osoittaa myös päiväkäytön osalta muiden liikuntatoimintaa järjestävien toimijoiden käyttöön siltä osin, kun koululiikunta ei tarvitse, jolloin olosuhteiden käytön tehokkuutta saadaan parannettua entisestään etenkin ulko- ja sisäliikuntakäyttökaudet huomioiden.
Sisäliikuntaolosuhteiden lisäksi yhtenäiskoulu vaatii myös kunnolliset ulkoliikuntaolosuhteet, jotka sijaitsevat kävelyetäisyydellä. Uuteen yhtenäiskouluun siirtyy myös Vasaramäen koulun urheiluluokat, joten liikuntapainotteisuus on tärkeää huomioida koulun ja sen ympäristön suunnittelussa. Yhtenäiskoulun vaatimat ulkoliikuntaolosuhteet ovat täysimittainen tekonurmikenttä 60 m x 100 m ja jäädytettävä kenttä, jotka eivät mahdu yhtenäiskoulun tontille. Tarveselvityksessä on esitetty, että kyseiset ulkoliikuntaolosuhteet toteutettaisiin Lausteelle 600 metrin päässä sijaitsevaan Rummunlyöjänpuistoon laajentamalla sen nykyisiä liikuntapaikkoja. Samalla on syytä tarkastella mahdollisuus alueellisen tekojääradan rakentamiseen uusien ulkoliikuntaolosuhteiden yhteyteen. Uudet kentät tarvitsevat myös pukuhuonerakennuksen, joka palvelee talvisin luistelijoita sekä kesäkaudella tekonurmikentän käyttäjiä. Myös Rummunlyöjän skeittipaikan säilyttäminen alueella ja olosuhteen kehittäminen on syytä huomioida hankkeen yhteydessä. Edellä esitetyt huomiot ulkoliikuntaolosuhteista ovat myös liikuntapaikkaverkon kehittämislinjausten (kv 11.4.2022 § 67) mukaisia. Kehittämislinjauksiin on kirjattu, että itäisen Turun liikuntamahdollisuuksien tarjontaa lisätään mm. tekojään, skeittiparkin, ministadionin sekä kuntoilureittien parantamisen osalta.
Liikuntalautakunta hyväksyy osaltaan Karhunaukion yhtenäiskoulun tarveselvityksen. Monipuoliset, tarkoituksenmukaiset ja riittävän laadukkaat liikuntaolosuhteet edellyttävät riittävän investointibudjetin lisäksi myös ylläpitoon varattavat resurssit liikuntapalveluiden budjettiin, jotta olosuhteita voidaan ylläpitää ja tarjota ympärivuoden korkealla käyttöasteelle kuntalaisille.
Yhteenveto
Sekä kasvatus- ja opetuslautakunta että liikuntalautakunta hyväksyivät osaltaan tarveselvityksen. Tilapalvelut esittää siirtymistä hankesuunnitteluvaiheeseen, jonka aikana tehdään tarkemmat suunnitelmat ja tarveselvityksessä mainitut lisäselvitykset.
Liite 1Karhunaukion yhtenäiskoulun tarveselvitys
Oheismateriaali 1Karhunaukion yhtenäiskoulun esittely
Oheismateriaali 2Lautakuntien lausunnot
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus hyväksyy liitteenä 1 olevan Karhunaukion yhtenäiskoulun tarveselvityksen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKasvatus ja opetus
tpvKonsernihallinto, tilapalvelut
Liitteet:
Kh § 306
Liite 1:Karhunaukion tarveselvitys