Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hankintapalvelut 
Hankintapäällikkö8513.06.2022 

4579-2022 (02 08 00)

Rakennusten AHA- ja purkukartoitukset 31.5.2023 päättyvälle sopimuskaudelle

Hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen 13.6.2022:

 

Hankinnan tausta

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt tarjouksia avoimella menettelyllä Turun kaupungin ja Kaarea Oy:n AHA- ja purkukartoituksista sekä yksittäistä näytteiden otoista ajalle 31.5.2023 päättyvälle sopimuskaudelle, minkä jälkeen sopimuksia voidaan jatkaa Tilaajan päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella ajalle 1.6.2023 – 31.5.2024 (Optio). Optiossa on kyse Tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta.

 

Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot (kansallinen hankinta).

 

Hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 20.4.2022 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

 

Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 5.5.2022. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 5.5.2022.

 

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä, osatarjoukset hyväksyttiin osakokonaisuuksittain.

 

Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.

 

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo vuodessa on noin 100 000 €. Tilaajat eivät sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.

 

Hankinta on jaettu kahteen (2) osakokonaisuuteen seuraavasti:

Osakokonaisuus 1 AHA-kartoitus

Osakokonaisuus 2 Purkukartoitus

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjalliset sopimukset molemmissa osakokonaisuuksissa yhden (1) palveluntuottajan kanssa, jolle valitaan kaksi (2) varapalveluntuottajaa. Varapalveluntuottajia tullaan käyttämään, mikäli ensisijaisen palveluntuottajan toimituskyky ei riitä.

 

Tarjoukset saatiin määräaikaan 19.5.2022 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta:

AsBestMen Oy (Osakokonaisuus 1)

Ideastructura Oy (Osakokonaisuudet 1 ja 2)

Inspecta Oy Kiinteistöt ja rakenteet (Osakokonaisuudet 1 ja 2)

Kamarakennus Oy (Osakokonaisuus 1)

Lotus Demolition Oy – Tutkimuspalvelut (Osakokonaisuudet 1 ja 2)

Polygon Finland Oy (Osakokonaisuudet 1 ja 2)

Ramboll Finland Oy (Osakokonaisuudet 1 ja 2)

Sitowise Oy (Osakokonaisuudet 1 ja 2)

Suomen Rakennusterveyspalvelut Oy (Osakokonaisuus 1)

Vahanen Rakennusfysiikka Oy (Osakokonaisuudet 1 ja 2)

 

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

 

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

 

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttä-vät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset.

 

Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

 

Hankintalain 81 §:n 1 momentin 10 kohdan mukaan hankintayksikkö voi päätöksellään sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle ehdokkaan tai tarjoajan, joka on syyllistynyt olennaisesti väärien tietojen antamiseen ilmoittaessaan hankintayksikölle tässä luvussa tarkoitettuja tietoja tai laiminlyönyt vaadittavien tietojen antamisen.

 

Tarjouspyynnössä mainittiin sivuilla 22 / 33 ja 23 /33, että kaikkien tarjouspyynnön mukaisten näytteiden analysoinnin suorittavalla laboratoriolla / suorittavilla laboratorioilla on FINAS:n akkreditoimat pätevyysalueet käytettäville analyysimenetelmille ja, että tarjoajan tulee pyydettäessä toimittaa selvitys näytteiden analysoinnin suorittavan tutkimuslaitoksen FINASin akkreditoiduista pätevyysalueista. Monenkeskisen tunnustamissopimuksen (EA MLA) mukaisesti hyväksyttyjä laboratorioita ei hyväksytty. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin erikseen analysoitavat näytteet.

 

Osakokonaisuudessa 1 AHA-kartoitus lähetettiin 24.5.2022 lisäselvityspyyntö näytteiden analysoinnin suorittavan tutkimuslaitoksen FINASin akkreditoiduis-ta pätevyysalueista AsbestMen Oy:lle, Inspecta Oy Kiinteistöt ja rakenteelle, Kamarakennus Oy:lle, Lotus Demolition Oy - Tutkimuspalvelulle, Polygon Finland Oy:lle, Ramboll Finland Oy:lle, Sitowise Oy:lle, Suomen Rakennusterveyspalvelut Oy:lle ja Vahanen Rakennusfysiikka Oy:lle.

 

AsbestMen Oy, Inspecta Oy Kiinteistöt ja rakenteet, Lotus Demolition Oy - Tutkimuspalvelut, Polygon Finland Oy, Ramboll Finland Oy ja Sitowise Oy eivät ole lisäselvityksessään esittäneet lyijy- ja raskasmetallinäytteiden analysoinnille FINAS akkreditoitua laboratoriota.

 

Kamarakennus Oy ei esittänyt lisäselvityksessään PAH (ilma) sekä materiaalin lyijy- ja raskasmetallinäytteiden analysoinnille FINAS akkreditoitua laboratoriota.

 

Vahanen Rakennusfysiikka Oy ei toimittanut pyydettyä lisäselvitystä.

 

Em. syistä tulee AsbestMen Oy, Inspecta Oy Kiinteistöt ja rakenteet, Lotus Demolition Oy -Tutkimuspalvelut, Polygon Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Kamarakennus Oy ja Vahanen Rakennusfysiikka Oy hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella sulkea tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattomana, eikä niitä oteta mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun ja valintaan.

 

Ideastructura Oy ja Suomen Rakennusterveyspalvelut Oy täyttävät näytteiden analysoinnin suorittavan tutkimuslaitoksen FINASin akkreditoidut pätevyysaluevaatimukset.

 

Osakokonaisuudessa 2 purkukartoitus lähetettiin 24.5.2022 lisäselvityspyyntö näytteiden analysoinnin suorittavan tutkimuslaitoksen FINASin akkreditoiduista pätevyysalueista Ideastructura Oy:lle, Inspecta Oy Kiinteistöt ja rakenteelle, Lotus Demolition Oy - tutkimuspalvelulle, Polygon Finland Oy:lle, Ramboll Finland Oy:lle, Sitowise Oy:lle ja Vahanen Rakennusfysiikka Oy:lle.

 

Inspecta Oy Kiinteistöt ja rakenteet ei esittänyt lisäselvityksessään lyijy- ja raskasmetallinäytteiden analysoinnille FINASin akkreditoitua laboratoriota.

 

Lotus Demolition Oy - Tutkimuspalvelut, Polygon Finland Oy ja Ramboll Oy eivät esittäneet lisäselvityksissään lyijy-, raskasmetalli-, öljyhiilivety- ja liukoisuusnäytteiden analysoinnille analysoinnille FINASin akkreditoitua laboratoriota.

 

Sitowise Oy ei esittänyt lisäselvityksessään lyijy-, raskasmetalli- ja öljyhiilivetynäytteiden analysoinnille FINASin akkreditoitua laboratoriota.

 

Ideastructura Oy ja Vahanen Rakennusfysiikka Oy eivät toimittaneet pyydettyjä lisäselvitysiä.

 

Em. syistä tulee kaikki osakokonaisuuteen 2 purkukartoitus tarjouksen antaneet tarjoajat hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella sulkea tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattomana, eikä niitä oteta mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun ja valintaan.

 

Tarjousten hintavertailu ja tarjousten valinta

 

Osakokonaisuudessa 1 AHA-kartoitukset ilmoitettiin tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti, maksimipisteet 100 pistettä.

 

1. Asbesti- ja haitta-ainekartoitus, kenttätyöt ja näytteenotot € / h, enimmäispisteet 20 Halvin tarjottu tuntihinta saa vertailussa enimmäispisteet 20 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu tuntihinta / vertailtava tuntihinta x 20).

 

2. Asbesti- ja haitta-ainekartoitus, raportointi- ja asiantuntijatyöt € / h, enimmäispisteet 20 Halvin tarjottu tuntihinta saa vertailussa enimmäispisteet 20 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu tuntihinta / vertailtava tuntihinta x 20).

 

3. Asbestianalyysi materiaalista, analyysi polaarisaatiomikroskoopilla (valo) € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

4. Asbestianalyysi materiaalista, analyysi elektronimikroskoopilla € / kpl, enimmäispisteet 5 Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

5. Asbestianalyysi ilmasta € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

6. PAH-analyysi ilmasta € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

7. PAH-analyysi materiaalista € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

8. PCB-analyysi materiaalista € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

9. Lyijyanalyysi materiaalista € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

10. Raskasmetallianalyysi materiaalista € / kpl, enimmäispisteet 5

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 5 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 5).

 

11. Yksittäisen asbestinäytteen otto + laboratorioanalyysi + analyysivastauksen toimittaminen € / kpl, enimmäispisteet 20

Halvin tarjottu kappalehinta saa vertailussa enimmäispisteet 20 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin tarjottu kappalehinta / vertailtava kappalehinta x 20).

 

Tarjoaja

Kokonaispisteet

Sija

Suomen Rakennusterveyspalvelut Oy

99,10

1

Ideastructura Oy

70,41

2

 

Hankinnan keskeyttäminen osakokonaisuuden 2 purkukartoitukset osalta

Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Perusteltuna syynä voidaan hankintalain 125 §:ään johtaneen valmisteluaineiston nojalla pitää esimerkiksi sitä, että hankinnasta ei ole saatu yhtään tarjouspyynnön vaatimukset täyttävää tarjousta.

 

Hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn osakokonaisuuden 2 purkukartoitukset osalta hankintaa tekemättä. Keskeyttämisen syynä on se, ettei tarjouskilpailuun ole saatu yhtään tarjouspyynnön vaatimukset täyttävää tarjousta. Hankintayksiköllä on edellä mainitusta syystä todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely osakokonaisuuden 2 purkukartoitukset osalta. Keskeyttämispäätöstä tehtäessä toimitaan tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä.

 

Hankintayksikkö tulee käynnistämään osakokonaisuuden 2 purkukartoitukset osalta uuden hankintamenettelyn, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.

 

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön 69 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon järjestämispäätöksen 12 §:n mukaan hankintapäällikölle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä.

 

Hankintapäällikkö Susanna Sarvanto-Hohtari:

 

Päätös          Päätän, että

AsbestMen Oy:n, Inspecta Oy Kiinteistöt ja rakenteiden, Kamarakennus Oy:n, Lotus Demolition Oy - Tutkimuspalvelujen, Polygon Finland Oy:n, Ramboll Finland Oy:n, Sitowise Oy:n ja Vahanen Rakennusfysiikka Oy:n tarjoukset suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattomina osakokonaisuuden 1 AHA-kartoitukset osalta

 

Osakokonaisuuden 1 AHA-kartoitukset palveluntuottajiksi valitaan 31.5.2023 päättyvälle sopimuskaudelle tarjoamillaan hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksien mukaisin ehdoin:

ensisijaiseksi palveluntuottajaksi Suomen Rakennusterveyspalvelut Oy

varapalveluntuottajaksi Ideastructura Oy

 

Osakokonaisuuden 2 purkukartoitukset hankintamenettely keskeytetään edellä esitetyin perustein hankintaa tekemättä ja

 

hankinnan kohteesta käynnistetään uusi hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.

 

Hankintayksikkö eivät sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

Mahdollisesta option käyttöönotosta osakokonaisuudessa 1 AHA-kartoitukset päätetään erikseen.

 

Hankintayksikköjä sitovat sopimukset eivät synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävien kirjallisten sopimuksien allekirjoittamisella. Kaarea Oy tekee omat sopimukset.

 

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

 

 

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintapäällikkö

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä

 

Lisätietoja: hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen, puhelin 044 907 5894

Jakelu

aoAsBestMen Oy
aoIdeastructura
aoInspecta Oy Kiinteistöt ja rakenteet
tiedKaarea Oy
aoKama Rakennus Oy
aoLotus Demolition Oy
aoPolygon Finland Oy
aoRamboll Finland Oy
aoSitowise Oy
aoSuomen Rakennusterveyspalvelut Oy
aoVahanen Rakennusfysiikka Oy
tiedKaupunginhallitus
tpvXXXXX