Sopimusmuutos Kalat ravintolakäyttöön -hankintaa koskevaan hankintasopimukseen
1.Sopijapuolet
Tilaaja Turun kaupunki
Y-tunnus 0204819-8
Osoite PL 630, 20101 Turku
Toimittaja Kalaliike S. Wallin Oy
Y-tunnus 9040253-9
Osoite Linnankatu 15, 20100 Turku
2.Tausta
Tilaajan ja Toimittajan välillä on Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapäällikön päätökseen 9.4.2021 § 39 perustuen solmittu kalat ravintolakäyttöön hankinnan (diaari 510-2021) hoitamista koskeva sopimus ajalle 1.8.2021–31.7.2024 (jäljempänä ’’Pääsopimus’’). Pääsopimuksessa on optiomahdollisuus ajalle 1.8.2024–31.7.2025 ja 1.8.2025–31.7.2026. Optiokausille tehdään erilliset sopimukset.
Suomessa on tullut voimaan elintarvikemarkkinalain (1121/2018) muutokset 1.11.2021. Laki edellyttää, että lain soveltamisalaan kuuluvissa sopimuksissa huomioidaan lain vaatimukset. Ennen 1.11.2021 tehdyt maataloustuotteiden ja elintarvikkeiden hankintasopimukset on muutettava uudistetun lain mukaisiksi 1.5.2022 mennessä.
Tällä sopimusmuutoksella (jäljempänä ’’Sopimusmuutos’’) sovitaan Tilaajan ja Toimittajan välillä siitä, että Pääsopimukseen tehdään elintarvikemarkkinalain edellyttämät muutokset. Sopimusmuutoksella sovitaan myös siitä, että tässä Sopimusmuutoksessa tehtävät muutokset tehdään vastaavilta osin myös erillisesti solmittaviin optiosopimuksiin.
Tämä Sopimusmuutos perustuu konsernihallinnon hankintapäällikön tekemään päätökseen xx.xx.xxxx § xx.
3.Sopimusmuutos
Pääsopimusta muutetaan seuraavasti elintarvikemarkkinalain vaatimusten mukaisesti:
Sopimuksen tausta, tarkoitus ja kohde (kohta 2) muutetaan seuraavasti (muutokset yliviivattuna ja punaisella kirjoitettuna):
Tämän puitesopimuksen ehtojen mukaisesti Tilaaja hankkii ravintolakäyttöön kalat tarpeen mukaan sopimuskauden aikana sovitun tilaus- ja toimituskäytännön mukaan. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa ilmoitetut hankintamäärät perustuvat Tilaajan arvioon tarvittavasta hankintamäärästä, eivätkä ole Tilaajaa sitovia. Tarjouspyyntöasiakirjoissa on ilmoitettu arvioidut hankintamäärät. Hankittavien tavaroiden määrää saattavat lisätä tai vähentää muun muassa valmisteilla oleva sosiaali- ja terveysalan uudistus, kuntayhteistyöjärjestelyt, palvelutuotannon, tukipalveluiden, tehtävien ja toiminnan muutokset sekä muut merkittävät muutokset Tilaajan organisaatiossa ja konsernirakenteessa. Sopijapuolet sopivat yhteisesti hankintamäärien muutoksesta.
Korvaavat tuotteet ja sopimustuotevalikoiman muuttuminen (kohta 8) muutetaan seuraavasti:
Vanha:
Sopimustuotevalikoiman voidaan tehdä vähäisiä muutoksia sopimuskauden aikana Tilaajan kirjallisella hyväksynnällä.
Uusi
Sopimustuotevalikoimaan voidaan tehdä vähäisiä muutoksia sopimuskauden aikana Sopijapuolten yhteisellä hyväksynnällä.
Viivästyminen (kohta 9) muutetaan seuraavasti (muutokset yliviivattu):
Mikäli Toimittaja viivästyy suorituksessaan, on Toimittajan ilmoitettava viivästymisestä ja sen vaikutuksista hankintasopimuksen täyttämiseen viipymättä Tilaajalle ja tiedusteltava Tilaajalta, ottaako se viivästyneen toimituksen vastaan. Toimittajalla ei ole kuitenkaan oikeutta perua toimitusta viivästyksen johdosta ilman Tilaajan lupaa. Tilaajalla ei ole velvollisuutta ottaa viivästynyttä toimitusta vastaan.
Mikäli toimitus jää viivästyksen seurauksena Tilaajalle tarpeettomaksi, on Tilaajalla oikeus perua tilaus. Tilaaja ilmoittaa mahdollisesta perumisesta viipymättä Toimittajalle.
Sopimusmuutos tulee voimaan 1.5.2022 lähtien. Sopimusmuutoksen voimaantulo edellyttää, että molemmat sopijapuolet ovat allekirjoittaneet Sopimusmuutoksen sopijapuolten toimivaltaisen edustajien toimesta.
Toimittajalla ei ole oikeutta laskutta Tilaajalta minkäänlaista lisäkorvausta tämän Sopimusmuutoksen johdosta.
Muilta osin Pääsopimus jää muuttumattomana voimaan.
4.Allekirjoitukset
Tätä Sopimusmuutosta on tehty kaksi (2) saman sanaista kappaletta, yksi (1) kullekin sopijapuolelle. Sopimusmuutos on allekirjoitettu sähköisesti.