Sopimusmuutos Elintarvikkeet-hankintaa koskevaan hankintasopimukseen

 

 

1.Sopijapuolet

 

Tilaaja       Turun kaupunki

Y-tunnus       0204819-8

Osoite      PL 630, 20101 Turku

 

Toimittaja       Kimmon Vihannes Oy

Y-tunnus       0911893-7

Osoite       Jalontie 39, 25330 Kuusjoki

 

2.Tausta

 

Tilaajan ja Toimittajan välillä on Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapäällikön päätökseen 6.4.2020 § 34 perustuen solmittu elintarvikehankinnan osakokonaisuuden 2. Maito ja maitotuotteet hankinnan (10482-2019) hoitamista koskeva sopimus ajalle 1.6.2020–31.7.2022 (tässä ’’Pääsopimus’’). Pääsopimuksessa on optiomahdollisuus ajalle 1.8.2022–31.1.2024. Optiokaudelle tehdään erilliset sopimukset.

 

Suomessa on tullut voimaan elintarvikemarkkinalain (1121/2018) muutokset 1.11.2021. Laki edellyttää, että lain soveltamisalaan kuuluvissa sopimuksissa huomioidaan lain vaatimukset. Ennen 1.11.2021 tehdyt maataloustuotteiden ja elintarvikkeiden hankintasopimukset on muutettava uudistetun lain mukaisiksi 1.5.2022 mennessä.

 

Tällä sopimusmuutoksella (jäljempänä ’’Sopimusmuutos’’) sovitaan Tilaajan ja Toimittajan välillä siitä, että Pääsopimukseen tehdään elintarvikemarkkinalain edellyttämät muutokset. Sopimusmuutoksella sovitaan myös siitä, että tässä Sopimusmuutoksessa tehtävät muutokset tehdään vastaavilta osin myös erillisesti solmittaviin optiosopimuksiin.

 

Tämä Sopimusmuutos perustuu konsernihallinnon hankintapäällikön tekemään päätökseen xx.xx.xxxx § xx.

 

3.Sopimusmuutos

 

Pääsopimusta muutetaan seuraavasti elintarvikemarkkinalain vaatimusten mukaisesti:

 

Sopimuksen tausta, tarkoitus ja kohde (kohta 2) muutetaan seuraavasti (muutokset yliviivauksin ja punaisella merkitty):

 

Tämän sopimuksen ehtojen mukaisesti Tilaaja hankkii sopimuksen osakokonaisuuksiin jaetut eri elintarvikkeet tarpeen mukaan sopimuskauden aikana sovitun tilaus- ja toimituskäytännön mukaan. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

Tarjouspyyntöasiakirjoissa ilmoitetut hankintamäärät perustuvat Tilaajan arvioon tarvittavasta hankintamäärästä, eivätkä ole Tilaajaa sitovia. Tarjouspyyntöasiakirjoissa on ilmoitettu arvioidut hankintamäärät. Hankittavien tavaroiden määrää saattavat lisätä tai vähentää muun muassa valmisteilla oleva sosiaali- ja terveysalan uudistus, kuntayhteistyöjärjestelyt, palvelutuotannon, tukipalveluiden, Turun kaupungin sivistystoimialan ruokapalvelusopimuksissa tapahtuvat muutokset (ns. alv-toimintamalli), tehtävien ja toiminnan muutokset sekä muut merkittävät muutokset Tilaajan organisaatiossa ja konsernirakenteessa. Sopijapuolet sopivat yhteisesti hankintamäärien muutoksesta.

 

Ennakkotilaukset (kohta 10) muutetaan seuraavasti (muutokset punaisella):

 

Toimittajalla tulee olla mahdollisuus ottaa vastaan ennakkotilauksia. Näillä tarkoitetaan tilauksia, jotka tehdään asiakkaan normaalista tilausrytmistä poiketen, esimerkkinä loma-ajat ja kausituotteiden saanti. Sopimuksen haltuunottovaiheessa sovitaan mm. kausituotteiden ennakkotilausten ilmoittamisen ajankohdat. Tilaajalla on oikeus peruuttaa ennakkotilaus viimeistään 30 päivää ennen sovittua toimitusajankohtaa.

 

Toimitusaika ja -ehdot (kohta 11) muutetaan seuraavasti (muutokset yliviivattu):

 

Ryhmissä 2. Maito- ja maitotuotteet ja 6. Tuore leipä Tilaajalla tulee olla mahdollisuus muuttaa Sopijapuolet voivat yhteisesti sopimalla muuttaa tilausta 24 h ennen sovittua toimitusaikaa.

 

Toimitusajankohdat ja toimituspisteet on kuvattu tarkemmin liitteessä 8. Asiakkaat, toimituspisteet ja toimituskerrat. Toimituspisteiden määrä voi vaihdella sopimuskauden aikana ilman että siitä muodostuu lisäkuluja Tilaajalle. Sopijapuolet voivat yhdessä sopia toimituspisteiden määrän vaihtamisesta ilman, että siitä muodostuu lisäkuluja Tilaajalle. Toimituksia tulee olemaan 1-5 kertaa viikossa riippuen toimipisteestä. Toimittajalla on oltava valmius toimituksiin jokaisena arkipäivänä. Sopimuskauden aikana logistiikkaa kehitetään yhteistyössä ja käyttöön voidaan Sopijapuolten yhteisesti sopimalla ottaa ilman lisäkustannuksia esimerkiksi aamuyön toimitukset, mikäli yhteistyössä näin sovitaan.

 

Toimitusaikoja noudatetaan, ellei tilaavan yksikön kanssa toisin sovita. Toimitusaikojen ja -pisteiden määrät voivat vaihtua sopimuskauden aikana Tilaajan toiminnan muuttuessa. Sopijapuolet voivat yhteisesti sopia toimitusaikojen ja -pisteiden määrien muuttamisesta sopimuskauden aikana, kun Tilaajan toiminta muuttuu.

 

Toimitus katsotaan viivästyneeksi, mikäli toimitusta ei toimiteta sovittuna toimitus aikana (viitaten liitteeseen 8. Asiakkaat, toimituspisteet ja toimituskerrat). Tilaaja ei ole velvollinen ottamaan viivästynyttä toimitusta vastaan.

 

 

 

 

Korvaavat tuotteet (kohtaa 16) muutetaan seuraavasti (muutokset yliviivattu ja punaisella):

 

Tarjottujen sopimustuotteiden on täytettävä tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset koko sopimuskauden ajan. Sopimustuotevalikoimaa voidaan muuttaa kunkin tuoteryhmän osalta Tilaajan kirjallisella hyväksynnällä. Sopimustuotevalikoimaa voidaan muuttaa Sopijapuolten yhteisellä suostumuksella kunkin tuoteryhmän osalta. Mikäli jonkin kilpailutetun sopimustuotteen saatavuus sopimuskauden aikana päättyy, Toimittajan tulee toimittaa tilalle alkuperäisessä tarjouksessa tarjottua tuotetta laadullisesti vastaava tuote, jonka tulee olla hinnaltaan sama tai edullisempi.

 

Toimitusvirhe ja viivästys (kohta 19) muutetaan seuraavasti (muutokset esitetty yliviivauksin):

 

Toimitus katsotaan viivästyneeksi, mikäli sitä ei toimiteta määräaikaan mennessä (viitaten liitteeseen Asiakkaat, toimituspisteet ja toimituskerrat). Toimittajan tulee ilmoittaa Tilaajalle välittömästi havaitessaan mahdollisen viivästyksen. Toimittajan tulee kysyä Tilaajalta, ottaako se viivästyneen tavaran vastaan. Toimittajalla ei kuitenkaan ole oikeutta perua toimitusta viivästyksen johdosta ilman Tilaajan lupaa. Tilaajalla ei ole velvollisuutta maksaa myöhästynyttä toimitusta, jota ei ole otettu vastaan. Jos toimitus viivästyy Toimittajasta tai Toimittajan vastuulla olevista syistä, Tilaajalla on oikeus viivästyssakkoon.

 

Tilaajalla on oikeus viivästyssakkoon osoittamatta, että Toimittajan viivästyksestä olisi aiheutunut Tilaajalle vahinkoa. Toimittaja on velvollinen suorittamaan viivästyssakkoa 5 % viivästyneen tuotteen hinnasta kultakin alkavalta viivästyspäivältä, kuitenkin enintään 50 % tuotteen hinnasta. Toimittaja hyvittää viivästyneiden tuotteiden osalta viivästyssakon erillisenä hyvityslaskuna kuukausittain. Mikäli tuote jää viivästyksen seurauksena tarpeettomaksi, on Tilaajalla oikeus perua tilaus. Tilaaja ilmoittaa mahdollisesta perumisesta viipymättä Toimittajalle. Mikäli Tilaaja käyttää kateosto-oikeutta viivästyneiden tuotteiden hankkimiseen, ei viivästyssakkoa peritä. Mikäli Toimittaja on korvannut tuotteen tarjouspyyntöä vastaavalla toisella tuotteella, ei viivästyssakkoa peritä.

 

Varautuminen (kohta 22) muutetaan seuraavasti (muutokset yliviivauksella ja punaisella):

 

Normaaliolojen häiriötilanteissa Tilaaja voi muuttaa Sopijapuolet voivat yhteisesti sopimalla muuttaa tavaran toimituspäivää 24 h varoitusajalla korkeintaan kolme (3) arkipäivää eteenpäin veloituksetta.

 

Sopimusmuutos tulee voimaan 1.5.2022 lähtien. Sopimusmuutoksen voimaantulo edellyttää, että molemmat sopijapuolet ovat allekirjoittaneet Sopimusmuutoksen sopijapuolten toimivaltaisen edustajien toimesta.

 

Toimittajalla ei ole oikeutta laskutta Tilaajalta minkäänlaista lisäkorvausta tämän Sopimusmuutoksen johdosta.

 

Muilta osin Pääsopimus jää muuttumattomana voimaan.

 

4.Allekirjoitukset

 

Tätä Sopimusmuutosta on tehty kaksi (2) saman sanaista kappaletta, yksi (1) kullekin sopijapuolelle. Sopimusmuutos on allekirjoitettu sähköisesti.