Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, tilapalvelut 
Tilapalvelujohtaja2112.04.2022 

3112-2022 (02 08 02)

Hepokullan koulun siirrettävät lisätilat, Varkkavuorentie 42, KVR-urakan hankinnan keskeyttäminen

Toimitilojen rakennuttaminen, huoltokirjakoordinaattori Jouni Färm 8.4.2022:

Kaupunginhallitus käsitteli kokouksissaan 31.1.2022 § 33 Osana ”Koulu- ja päiväkotikohteiden sekä niihin liittyvien liikuntatilojen väistötilahankinnat” Hepokullan koulun käyttöön tarvittavien lisätilojen hankintaa, kilpailutuksen lähtökohtia ja hankinnan kriteerejä. Kaupunginhallitus päätti, että tilapalvelut voi käynnistää väistötilaelementin kilpailutuksen siten, että sijoituspaikaksi vahvistetaan Hepokullan koulun tontti ja kilpailutuksen pohjana on leasing -mallilla rahoitettava KVR-urakka.

Kaupunginhallituksen päätöksen mukainen kilpailutus on tehty ja tarjoukset saatu. Tilapalvelut julkaisi 11.03.2022 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa hankintailmoituksen koskien Hepokullan koulun lisätilat, Varkkavuorenkatu 42 -KVR-urakan hankintaa. Hankinnassa käytettiin avointa menettelyä ja valintaperusteena halvinta hintaa.

Saatujen tarjousten tarkastelussa kävi ilmi että tarjouspyyntö oli sisältänyt tulkinnanvaraista tietoa. Tästä aiheutuu mm. se että tarjouksissa rakennusten sijoittelu tontilla johti hankintayksikön tarkoituksen vastaiseen lopputulokseen koulun pihan osalta aiheuttaen esimerkiksi leikkivälineiden ja pelikentän häviämisen kokonaan koulun pihalta. Lisäksi havaittiin, että varhaiskasvatuksen tilaohjelmasta puuttui muutama tila, jotka on pakko lisätä tilaohjelmaan.

Hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016; jäljempänä hankintalaki) 125 §:n mukaan hankinta menettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä.

Lain perustelujen mukaan pykälä säilyy muuttumattomana aikaisemman hankintalain (348/2007) 73 a §:ään nähden. Entisen lain 73 a §:n perusteluiden (HE 182/2010) mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Oikeuskäytännössä hankintamenettelyn keskeyttämiseen on suhtauduttu suhteellisen sallivasti, eikä uudella säännöksellä ole tarkoitus tiukentaa vallitsevaa tulkintakäytäntöä. Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen (1.12.2009 alkaen Unionin tuomioistuimen) oikeuskäytännön mukaan hankintaviranomaisen on keskeytyspäätöksen tehdessään noudatettava julkisia hankintoja koskevia yhteisön oikeuden perussääntöjä, kuten muun ohella syrjinnän kiellon ja yhdenvertaisen kohtelun periaatteita. Hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisen perusteena on yhteisön oikeuskäytännössä katsottu esimerkiksi se, että tarjouspyyntö on osoittautunut tulkinnanvaraiseksi. Kotimaisen oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen on perustunut todellisiin syihin (KHO 28.9.2006 taltio 2514). Hyväksyttävänä keskeyttämisperusteena on pidetty mm. hankinnan kohteen tai hankinnan tarpeen muuttumista hankintamenettelyn aikana ja epäonnistunutta tarjouspyyntöä, jonka perusteella on ollut mahdotonta suorittaa vertailua. Hankinnan keskeyttäminen tarkoittaa asiallisesti hankintamenettelyn päättämistä hankintaa tekemättä, vaikka hankintayksikön hankintatarve pysyisikin ennallaan.

Pykälän 2 momentin mukaan hankinnan keskeyttämistä koskevasta ratkaisusta tulisi hankintalain 73 §:n mukaisesti tehdä perusteltu päätös, joka annetaan valitusosoituksineen tiedoksi tarjouskilpailuun osallistuneille. Päätöksen perusteluista tulisi käydä ilmi keskeyttämisratkaisuun vaikuttaneet seikat sellaisella tarkkuudella, että ehdokas tai tarjoaja voi päätöksen ja sen perustelujen nojalla arvioida, onko keskeyttämisessä noudatettu lain velvoitteita. Hankinnan keskeyttämistilanteessa hankintayksikön tulee usein ottaa kantaa myös keskeytettyä menettelyä koskevien asiakirjojen julkisuuteen. Tulkintaohjeena voitaisiin pitää, että hankinnan keskeyttämistilanteessa asianosaisen tiedonsaanti-intressi ei koske kilpailevia tarjouksia, vaan hankintayksikön keskeyttämispäätöstä ja sen perusteluita. Näin ollen erityisesti tarjousasiakirjat voitaisiin pitää salassa asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (612/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella aina siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.

Edellä mainittujen perusteiden nojalla voidaan todeta, että hankintalain mukaiset edellytykset hankinnan keskeyttämiselle ja käynnistämiselle uudelleen ovat olemassa.

Vs. Tilapalvelujohtaja Leevi Luoto:

PäätösPäätin, että Hepokullan koulun lisätilaelementin hankinta keskeytetään edellämainituilla perusteilla ja että hankinta käynnistetään uudelleen tarjouspyynnön täydennyksen ja selkeyttämisen jälkeen.

 

Leevi Luoto

vs. tilapalvelujohtaja

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä

Jakelu

aoElementit-E Oy
aoModuulitilat Group Oy
aoTeijo-Talot Oy
tiedKasvatus ja opetus
tiedKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, tilapalvelut
tiedXXXXX
tpvXXXXX