Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hankintapalvelut | |||
Loppupvm 30.6.2023, Hankintapäällikkö | 51 | 08.04.2022 |
15244-2021 (02 08 00)
Tuho- ja haittaeläinten kartoitus- ja hävityspalvelut 1.5.2022 - 30.4.2023
Hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen 7.4.2022:
Hankinnan tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien ja Turun Vesihuolto Oy:n tuho- ja haittaeläinten kartoitus- ja hävityspalvelusta ajalle 1.5.2022 – 30.4.2023, minkä jälkeen sopimuksia voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.5.2023 – 30.4.2024.
Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot (kansallinen hankinta).
Hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 21.2.2022 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjous-palvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa 8.3.2022
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia eikä osatarjouksia hyväksytä.
Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.
Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo vuodessa on noin 60 000 €.
Tilaajat eivät sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon sopimuskauden aikana.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden (1) palveluntuottajan kanssa.
Tarjoukset saatiin määräaikaan 25.3.2022 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta:
•Anticimex Oy
•Antitec Oy
•Pestes Oy
•Tuholaistorjunta Täystuho Oy
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.
Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset.
Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.
Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.
Hankintayksikkö pyysi Anticimex Oy:ltä ja Tuhoeläinhallinta Delecon Oy:ltä 28.3.2022 hankintalain 96 §:n mukaisen selvityksen poikkeuksellisen alhaisesta tarjouksesta. Anticimex Oy:ltä ja Tuhoeläinhallinta Delecon Oy:ltä 31.3.2022 saatujen selvityksien mukaan tarjouksien hinnoissa ei ole ollut virhettä tai puutteellisuuksia ja että tarjouksissa esitetyt hinnat sisältävät kaikki tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaiset kustannukset, eikä poikkeuksellisen alhainen tarjous ole johtunut hankintalain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyönnistä.
Hankintayksikkö on tämän perusteella katsonut, ettei sille ole syntynyt hankintalain mukaista velvollisuutta eikä myöskään oikeutta hylätä Anticimex Oy:tä ja Tuhoeläinhallinta Delecon Oy:n tarjousta.
Arvioinnissa todettiin kaikkien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta
Tarjouspyynnössä valinnan perusteiksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan molemmissa osa-alueissa kokonaistaloudellisesti edullisin seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti:
1. Kartoituspalvelu € / h, enimmäispisteet 30.
Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin € / h / vertailtava hinta x 30).
2. Hävityspalvelu, myrkytön € / käyntikerta, enimmäispisteet 40
Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin € / käyntikerta / vertailtava hinta x 40).
3. Viemäriloukku € / kk, enimmäispisteet 15.
Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin € / kk / vertailtava hinta x 15).
4. Ampiaisten hävitys € /käyntikerta, enimmäispisteet 5.
Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin € / käyntikerta / vertailtava hinta x 5).
5.Murahaisten hävitys € /käyntikerta, enimmäispisteet 5.
Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin € / käyntikerta / vertailtava hinta x 5).
6. Sokeritoukkien hävitys € /käyntikerta, enimmäispisteet 5.
Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin € / käyntikerta / vertailtava hinta x 5).
Kokonaispisteet
Tarjoaja | Kokonaispisteet | Sija |
Tuhoeläinhallinta Delecon Oy | 90,23 | 1. |
Antitec Oy | 50,81 | 2. |
Anticimec Oy | 43,76 | 3. |
Pestes Oy | 28,33 | 4. |
Tuholaistorjunta Täystuho Oy | 7,22 | 5. |
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 69 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintapäällikölle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä.
Hankintapäällikkö Susanna Sarvanto-Hohtari:
Päätös Päätän edellä kuvatuin perustein, että Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien ja Turun Vesihuolto Oy:n tuho- ja haittaeläinten kartoitus- ja hävityspalveluiden palveluttajaksi valitaan ajalle 1.5.2022 – 30.4.2023 Tuhoeläinhallinta Delecon Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.
Hankintayksiköt eivät sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen.
Hankintayksikköjä sitovat sopimukset eivät synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävien kirjallisten sopimuksien allekirjoittamisella. Turun Vesihuolto Oy tekee oman sopimuksensa.
Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Susanna Sarvanto-Hohtari
hankintapäällikkö
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä
Lisätietoja: hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen, puhelin 044 907 5894
Jakelu
aoAnticimex Oy
aoAntitec Oy
aoPestes Oy
aoTuhoeläinhallinta Delecon Oy
aoTuholaistorjunta Täystuho Oy
tiedTurun Vesihuolto Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX