Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 176 | 04.04.2022 | 2 | |
Kaupunginhallitus | 193 | 25.04.2022 | 1 |
4073-2022 (02 08 00)
Lausunto Turun sisäisten linjojen 55 ja 56 kilpailutuksen käynnistämisestä
Tiivistelmä:
Joukkoliikenteen yhteistoimintasopimus edellyttää, että kunta lausuu sisäisen liikenteensä kilpailutuksen periaatteista ennen kutakin kilpailutusta. Kaupunginhallitukselle tuodaan lausuttavaksi Turun sisäisten linjojen 55 ja 56 kilpailutuksen käynnistäminen.
Kh § 176
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa, liikkumispalvelut, seudullinen joukkoliikenne 24.3.2022:
Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.
Turun kaupungin hallintosäännön 34 § 24) -kohdan mukaan kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluu päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.
Kilpailutettaviksi ehdotettavia linjoja liikennöi nykyään Turun Kaupunkiliikenne Oy. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 14.2.2022 § 24 kaupungin omistajapolitiikan linjaukset vuosille 2022-2025. Valtuuston hyväksymässä dokumentissa Turun kaupungin omistajapolitiikkaan 2022–2025 on kirjattu Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöinnistä, että ”Tuotannollisen tehokkuuden ylläpitämiseksi yhtiön osuus kaupungin sisäisen liikenteen linjakilometreistä pidetään noin 17 %:ssa.
Kannattavan tuotanto-osuuden hallitsemiseksi ja rationaalisten kokeilukokonaisuuksien muodostamiseksi voidaan toteuttaa tarvittaessa yksittäisiä linjastomuutoksia ja yhtiön osuus liikenteen linjakilometreistä määräytyy konkreettisesti tilaajana toimivan seudullisen joukkoliikenteen vastuualueen koordinoimana.”
Turun Kaupunkiliikenne Oy:n ajaman liikenteen osuus nousi korkeammalle tasolle vuonna 2016, kun linjan 1 sähköbussikokeilu päätettiin aloittaa. Tuolloin sovittiin, että liikenne tullaan myöhemmin palauttamaan perustilanteen tasolle. Tämä tarkoittaa käytännössä noin linjan 1 kilometrimäärän poistamista yhtiön liikenteestä. Linjalla 1 ajettiin vuonna 2021 660 000 kilometriä. Nyt kilpailutettavaksi esitettävässä kokonaisuudessa liikennöitiin vuonna 2021 yhteensä n. 613 000 km. Liikennemäärän palauttamisessa ei ole kyse normaalista liikenteen muuttamisesta, jonka rajaksi on sopimuksessa päätetty 20 % (kuitenkin enintään 10 % vuodessa), vaan erikseen sovitusta liikennöinnin palauttamisesta perustasolle.
Turun Kaupunkiliikenne Oy:n osuus Turun sisäisen liikenteen liikennöinnistä on tällä hetkellä noin 22 %. Seudullinen joukkoliikenne on nimetty koordinoimaan omistajaohjauspäätöksen toteutusta. Kaupunginhallitukselle esitetään, että Turun Kaupunkiliikenne Oy:n linjoista siirretään kilpailutettaviksi linjat 55 ja 56.
Linjojen 55 ja 56 kilpailuttamisella noudatetaan valtuuston omistajaohjauspäätöstä sekä pyritään hillitsemään joukkoliikenteen kustannuspaineita vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Kilpailutetun liikenteen ostokustannukset ovat tällä hetkellä keskimäärin edullisemmat kuin kaupungin sisäiselle toimijalle maksettavat korvaukset.
Yllä esitetty kilpailutus vähentää Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikenteen osuuden Turun sisäisestä liikenteestä 16,5 prosenttiin mutta koska Hirvensalossa on välttämättömiä lisäystarpeita esimerkiksi Arolankaaren liikenteen hoitamiseksi, asettuu prosenttiosuus noin 17 prosenttiin valtuuston päätöksen mukaisesti.
Kilpailutettavat linjat
Linja 55 Haarla - Keskusta - Halinen - Räntämäki
Linja 56 Haarla - Toijainen - Keskusta - Halinen - Räntämäki
Linjat 55 ja 56 muodostavat yhdessä linjaparin, joka on Turun keskustan ja Halisten välinen pääjoukkoliikenneyhteys. Molemmat linjat jatkavat toisessa päässään Hirvensaloon, jossa linjat päättyvät Haarlaan. Linja 55 kulkee Haarlaan suoraan Kakskerrantietä, ja linja 56 ajaa Hirvensalossa Toijaisten alueen läpi. Linjoja liikennöidään arkisin kuudella telibussilla ympäri vuoden.
Ennen koronaa, linjoilla tehtiin vuodessa yhteensä yli miljoona matkaa vuodessa. Linjan 55 bruttokustannus oli vuonna 2021 noin 995.000 euroa ja linjan 56 kustannus vastaavasti noin 971.000 euroa. Vuonna 2019 linjan 55 tehokkuusluku oli 1,72 €/nousu ja linjan 56 tehokkuusluku 1,98 €/nousu. Tehokkuusluku kertoo linjan keskimääräisen bruttokustannuksen yhtä nousua kohden vuoden aikana. Kannattavuuden näkökulmasta molemmat linjat ovat keskitasoa Turun kaupungin sisäisistä linjoista.
Kilpailutuksen käynnistäminen
Kaupunginhallitukselle esitetään linjojen 55 ja 56 kilpailutuksen sopimuskaudeksi 26.9.2022 – 30.6.2025, jonka lisäksi sopimukseen kirjataan pituudeltaan enintään sopimuskauden mittainen tilaajan optio. Tämä on poikkeuksellisen lyhyt sopimuskausi joukkoliikenteessä mutta perustuu siihen, että runkolinjaston alkaessa 1.7.2025 linjat 55 ja 56 lakkautetaan, ja liikenne korvataan runkolinjalla 5.
Kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 6 telibussia. Kaluston enimmäisikä on 15 vuotta. Koska sopimuskausi on niin lyhyt, kalustolle ei voida asettaa muita vaatimuksia kuin joukkoliikenteen kilpailutusten yleiset minimivaatimukset.
Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se lausuu Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle linjojen 55 ja 56 kilpailutuksesta edellä esitetyllä tavalla. Liikenteen ostohinta on kilpailutetun liikenteen keskimääräisen ostohinnan mukaisesti todennäköisesti noin 1,77 miljoonan euron luokkaa vuodessa.
Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla - perustietoja
Oheismateriaali 2Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla 55 ja 56 (sis. linjan 55A)
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus toteaa lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle, että se voi aloittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen 55 ja 56 liikennöinnin kilpailuttamisen seuraavin edellytyksin:
PäätösAsia pantiin pöydälle Rantasen Muukkosen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kh § 193
Pöydältä 4.4.2022 § 176
Omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen 11.4.2022:
Kilpailutuksen vaikutukset Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle
Tulevan kilpailutuksen myötä Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöimät Turun kaupungin sisäiset linjakilometrit vähenevät 22 %:sta 17 %:iin. Vuositasolla linjakilometrien vähennys on 613.000 km. Yhtiön liikevaihto tulee vähenemään vuositasolla noin 2.050.000 euroa nykyisillä liikennöintikorvauksilla laskettuna, mikä on noin 22 prosenttia yhtiön nykyisestä liikevaihdosta.
Yhtiön hallitus ennakoi, että liikevaihdon ja liikennöintimäärän lasku aiheuttaa yhtiölle tarpeen sopeuttamistoimenpiteisiin syksyn 2022 kuluessa mukaan lukien työvoiman käytön vähentäminen. Yhtiön tuotannon pysyvä supistaminen muodostaa tarpeen vähentää työntekijöiden määrää noin 25 henkilötyövuoden verran. Osa vähennystarpeesta voidaan toteuttaa eläkkeelle siirtymisten kautta sekä määräaikaisia työsuhteita hyödyntäen. Osalle täysaikaisesta henkilökunnasta voidaan tarjota työtä tarvittaessa töihin kutsuttavina osa-aikaisina kuljettajina.
Joukkoliikennetoimiston on selvittänyt ns. Lonka-sopimuksen käyttömahdollisuuksia siten, että Turun kaupunkiliikenne Oy:ssä kilpailutuksen seurauksena mahdollisesti irtisanottavat kuljettajat voisivat siirtyä kilpailun voittaneen liikennöitsijän palvelukseen.
Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n välisen linja-autohenkilökunnan työehtosopimuksen 1.2.2021 – 31.1.2023 mukaan joukkoliikenteen kilpailutusten yhteydessä ensimmäiseksi tarjotaan työtä liikenteenharjoittajan taloudellisilla tai tuotannollisilla syillä irtisanomille työntekijöille, joiden irtisanomisaika on vielä kesken ja joiden työsuhde ei ole siten vielä päättynyt. Sen jälkeen tarjotaan työtä liikenteenharjoittajan taloudellisilla tai tuotannollisilla syillä irtisanomille työntekijöille, joiden työsuhde on jo päättynyt, mutta joita koskee vielä työsopimuslain 6 luvun 6 §:n mukainen takaisinottovelvollisuus. Viimeiseksi tarjotaan työtä niille työntekijöille, joihin sovelletaan linja-autohenkilökunnan työehtosopimusta ja jotka hävinnyt liikenteenharjoittaja on kyseisen sopimuksen mukaisesti irtisanonut.
Turun Kaupunkiliikenne Oy ei osallistu linjojen 55 ja 56 tarjouskilpailuun, eikä ole järjestäytynyt Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n jäseneksi. Koska JHL on kuitenkin järjestönä Lonka-sopimuksen allekirjoittaja, sopimusta voidaan käyttää ALT:n ja AKT:n voimassa olevaa työehtosopimusta vastaavasti. Liikennettä voittava yritys on siten velvoitettu palkkaamaan tarvitsemansa uusi henkilöstö Turun Kaupunkiliikenteen Lonkapankkiin siirretyistä henkilöistä.
Autoliikenteen Työnantajaliitolta saadun sopimustulkinnan mukaan Lonka-sopimusta sovelletaan, mikäli kysymyksessä on sopimuksen 1 §:n mukaisesta linjaliikenteen kilpailutuksesta ja kilpailun voittanut liikennöitsijä kuuluu ALT:n sopimusalan piiriin. Merkitystä soveltamiseen ei ole sillä, osallistuuko kilpailutuksen kohteena olevaa liikennettä nykyisin liikennöivä Turun Kaupunkiliikenne Oy kilpailutukseen, koska sopimuksen 1 §:n mukaisesti ”muutos perustuu linjaliikenteen kilpailutukseen.
Kyseessä on kuitenkin varsin pieni kilpailu ja on mahdollista, että kilpailun voittaneella yrityksellä ei ole tarvetta uusille kuljettajille. Tällöin Turun Kaupunkiliikenne Oy:n kuljettajat ovat normaalin irtisanomismenettelyn piirissä.
Oheismateriaali 3Keskihintavertailu
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus toteaa lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle, että se voi aloittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen 55 ja 56 liikennöinnin kilpailuttamisen seuraavin edellytyksin:
PäätösKaupunginhallitus totesi lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle, että se voi aloittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen 55 ja 56 liikennöinnin kilpailuttamisen seuraavin edellytyksin:
Järjestelyn edellytyksenä on, että Lonka-sopimusta noudatetaan.
Asian käsittely kokouksessa
Yksimielisesti hyväksytty lisäys
Päätöksenteon ensimmäisessä vaiheessa esittelijän päätösehdotukseen tehtiin Rantasen Weberin kannattamana yksimielisesti seuraava lisäys:
”Järjestelyn edellytyksenä on, että Lonka-sopimusta noudatetaan.”
Tehty hylkyehdotus ja sen käsittely
Rosenlöf Lindforsin kannattamana teki seuraavansisältöisen hylkyesityksen:
”Kaupunginhallitus päättää hylätä päätösehdotuksen. Linjojen 55 ja 56 kilpailuttamisen käynnistämistä siirretään runkolinjaston aloittamisajankohtaan 1.7.2025, jolloin linjat 55 ja 56 lakkautetaan, ja liikenne korvataan runkolinjalla 5.
Perustelut:
Mikäli kilpailutus tehtäisiin nyt esitetyn mukaisesti vain alle kolmeksi vuodeksi, uhkana olisi hintojen nousu ja vähemmän ympäristöystävällinen kalusto. Kun kilpailutus suoritetaan vuonna 2025 pidemmäksi aikaa esim. 7+3 vuodeksi, saadaan alemmat hinnat ja nykyaikainen vähän saastuttava kalusto.”
Päätös asiassa tehtiin äänin 9-5.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä kaupunginhallituksen päätökseksi tulleen ehdotuksen puolesta äänestivät Achrén, Niinivirta, Anttila, Weber, Rantanen, Aaltonen, Ruohonen, Valkonen ja Arve.
Rosenlöfin Lindforsin kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Elo, Koivusalo ja Muukkonen.
Jakelu
tpvKaupunkiympäristö, seudullinen joukkoliikenne
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
lausTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta