Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hankintapalvelut | |||
Loppupvm 30.6.2023, Hankintapäällikkö | 46 | 01.04.2022 |
11423-2021 (02 08 02)
Rakennusten AHA- ja purkukartoitukset 1.5.2022 - 30.4.2023, hankinnan keskeyttäminen
Hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen 1.4.2022:
Hankinnan tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt tarjouksia avoimella menettelyllä Turun kaupungin ja Kaarea Oy:n AHA- ja purkukartoituksista sekä yksittäistä näytteiden otoista ajalle 1.5.2022 (tavoite) – 30.4.2023, minkä jälkeen sopimuksia voidaan jatkaa Tilaajan päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella ajalle 1.5.2023 – 30.4.2024 (Optio). Optiossa on kyse Tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta.
Hankinta on jaettu kahteen (2) osakokonaisuuteen seuraavasti:
Osakokonaisuus 1 AHA-kartoitus
Osakokonaisuus 2 Purkukartotus
Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot.
Hankintaa koskeva hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 15.2.2022 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus molemmissa osakokonaisuuksissa yhden (1) palveluntuottajan kanssa, jolle valitaan kaksi (2) varapalveluntuottajaa. Varapalveluntuottajia tullaan käyttämään, mikäli ensisijaisen palveluntuottajan toimituskyky ei riitä.
Tarjoukset saatiin määräaikaan 17.3.2022 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta:
•AsBestMen Oy (Osakokonaisuus 1)
•Conrto Oy (Osakokonaisuudet 1 ja 2)
•Lotus Demolition Oy (Osakokonaisuudet 1 ja 2)
•Ramboll Finland Oy (Osakokonaisuudet 1 ja 2)
•Sitowise Oy ((Osakokonaisuudet 1 ja 2)
•Vahanen Rakennusfysiikka Oy (Osakokonaisuudet 1 ja 2)
Hankintamenettelyn keskeyttäminen
Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Perusteltuna syynä voidaan hankintalain 125 §:ään johtaneen valmisteluaineiston nojalla pitää esimerkiksi tarjouspyynnön virheellisyyttä ja tulkinnanvaraisuutta (HE 182/2010, s. 22). Oikeuskäytännössä on lisäksi katsottu (ks. esim. MAO 491/20), että hankintamenettelyn keskeyttäminen ei edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä.
Hankintalain 125 §:n 2 momentin mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Hankintalain 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn hankintaa tekemättä.
Keskeyttämisen syynä on se, että tarjouspyynnössä 15.2.2022 ei ollut selkeästi esitetty, mitä pätevyysalueita tarjouspyynnössä mainitulla ”Näytteiden analysoinnin suorittavalla tutkimuslaitoksella / suorittavilla tutkimuslaitoksilla on FINASin akkreditoidut pätevyysalueet”- vaatimuksella tarkkaan ottaen tarkoitettiin. Tarjouspyyntö on ollut tältä osin virheellinen ja tulkinnanvarainen. Tarjouspyynnön perusteella ei ole ollut mahdollista saada vertailukelpoisia tarjouksia, eikä tarjoajien tasapuolista kohtelua ole voitu taata. Koska virhe on ollut jo tarjouspyynnössä, voidaan virhe korjata vain julkaisemalla uusi tarjouspyyntö.
Hankintayksiköillä on edellä mainitusta syystä todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely. Keskeytyspäätöstä tehdessä toimitaan tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä.
Hankinnan kohteesta on tarpeen käynnistää uusi hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 69 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon järjestämispäätöksen 12 §:n mukaan hankintapäällikölle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä.
Hankintapäällikkö Susanna Sarvanto-Hohtari:
• Turun kaupungin ja Kaarea Oy:n AHA- ja purkukartoituksien sekä yksittäisten näytteiden ottojen hankintamenettely keskeytetään edellä esitetyin perustein hankintaa tekemättä ja
•hankinnan kohteesta käynnistetään uusi hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.
Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Susanna Sarvanto-Hohtari
hankintapäällikkö
Lisätietoja: hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen, puhelin 044 907 5894
Jakelu
aoAsBestMen Oy
aoContro Oy
tiedKaarea Oy
aoLotus Demolition Oy
aoRamboll Finland Oy
aoSitowise Oy
aoVahanen Rakennusfysiikka Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX